Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum
Visa resultat för omröstning: Kommer du vaccinera dig?
Ja 11 23.40%
Nej 27 57.45%
Vet ej 9 19.15%
Antal röster: 47. Du får inte rösta i den här omröstningen


Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-01-14, 20:57   #166
kalle_kula
Registered User
 
kalle_kulas avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 77
Citat:
Ursprungligen postat av Lipservice Visa inlägg
Såg att någon hade räknat ut att i takten vaccinet delas ut nu så får jag vänta 2,5 år på min första spruta
Vad är poängen med att räkna så? Det är väl ingen hemlighet att leveransen av vaccin inte är linjär?
Till sommaren ska väl alla (som vill) vara vaccinerade?
kalle_kula är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-14, 21:10   #167
PixelMiner
Lyfter tunga pixlar
 
PixelMiners avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 335
Citat:
Ursprungligen postat av Lipservice Visa inlägg
Såg att någon hade räknat ut att i takten vaccinet delas ut nu så får jag vänta 2,5 år på min första spruta
Just nu får Sverige runt 100'000 doser i veckan. Men man räknar att detta kommer öka till 400'000 doser i veckan i början på februari.

Man kan ju jämföra detta med Israel som redan idag vaccinerar runt 100'000 om dagen och som siktar på att öka detta till 200'000 om dagen. Men så betalar de mellan 2-3 ggr mer för vaccinet för att komma först i kön också.
PixelMiner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-14, 21:20   #168
Ladugårdsdörr
Registered User
 
Ladugårdsdörrs avatar
 
Reg.datum: Oct 2011
Inlägg: 795
I Norge vilar man inte på hanen. Det gäller att skynda sig så att patienterna inte hinner dö av andra orsaker.
Ladugårdsdörr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-14, 22:17   #169
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 611
Citat:
Ursprungligen postat av PixelMiner Visa inlägg
Just nu får Sverige runt 100'000 doser i veckan. Men man räknar att detta kommer öka till 400'000 doser i veckan i början på februari.

Man kan ju jämföra detta med Israel som redan idag vaccinerar runt 100'000 om dagen och som siktar på att öka detta till 200'000 om dagen. Men så betalar de mellan 2-3 ggr mer för vaccinet för att komma först i kön också.
Sedan kanske det inte är lika noga vem och var som man ger sprutan heller.
__________________
ᕦ( ˘ᴗ˘ )ᕤ
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-18, 11:36   #170
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
Jag jobbar inom vården, och stämningen på arbetsplatsen nu när vi har blivit erbjudna vaccin börjar minst sagt att bli infekterad, de äldre anställda kärringarna som lever för att skapa drama, snacka skit och sitt godhetssignalerande har börjat att gruppera sig mot oss som inte vill vaccinera oss än. Det ska bli spännande att se hur allt detta urartar

Senast redigerad av Kev88 den 2021-01-18 klockan 11:42.
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-18, 11:44   #171
kvarnis
Registered User
 
kvarniss avatar
 
Reg.datum: Jul 2015
Ort: Linköping
Inlägg: 703
Citat:
Ursprungligen postat av Kev88 Visa inlägg
Jag jobbar inom vården, och stämningen på arbetsplatsen nu när vi har blivit erbjudna vaccin börjar minst sagt att bli infekterad, de äldre anställda kärringarna som lever för att skapa drama, snacka skit och sitt godhetssignalerande har börjat att gruppera sig mot oss som inte vill vaccinera oss än. Det ska bli spännande att se hur allt detta urartar
Måste ni vara offentliga med er åsikt kring vaccinfrågan? Ser ingen som helst poäng med det.
kvarnis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-18, 11:54   #172
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Jobbar också inom vården, och diskussionen är ju svår att undvika i fikarummet. Det är många som velar och frågar alla andra hur de tänker. Tycker det är bra att det lyfts på arbetsplatsen då både coronan och vaccinet är en stor orosfaktor för många. Sen måste alla ta ett ansvar i att hålla en god stämning när det diskuteras. Kev88 verkar mest se fram emot att få göra folk arga, inte en superfin inställning till sina kollegor.

Jag kommer självklart att vaccinera mig. Vaccinet har testats utförligt och visst, det verkar förekomma enstaka biverkningar men barn kan spontandö av NSAID och det är ingen som tycker det känns så farligt just för att det är så ovanligt. Och ffa - biverkningar smittar inte! Är gärna stel i ansiktet i några veckor om jag får gå på bio igen.
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-18, 11:55   #173
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
Citat:
Ursprungligen postat av kvarnis Visa inlägg
Måste ni vara offentliga med er åsikt kring vaccinfrågan? Ser ingen som helst poäng med det.
Nix, men det är en rätt liten personalgrupp och det har ju pratats en del om det de senaste månaderna, så de flesta har sagt om de kommer att ta det eller ej, vilket var mindre klokt.
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-18, 13:03   #174
PixelMiner
Lyfter tunga pixlar
 
PixelMiners avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 335
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Är gärna stel i ansiktet i några veckor om jag får gå på bio igen.
Sannolikheten att få tillfällig ansiktsförlamning är dessutom ungefär lika stor ifall man faktiskt får Cov-19. Så just den biverkningen kanske man inte skall oroa sig så mycket för.
PixelMiner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-18, 14:11   #175
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 231
Tror vaccinmotståndet mest är missriktad men legitim misstänksamhet mot tidens makthavare som gång på gång visat sig inkompetenta. Man tror helt enkelt (med rätta) på sosseriet längre.
__________________
Oleg. pseudointellektuell
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-18, 14:31   #176
stridis
stridis- avatartextmästare
 
stridiss avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: lindome
Inlägg: 6 033
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Tror vaccinmotståndet mest är missriktad men legitim misstänksamhet mot tidens makthavare som gång på gång visat sig inkompetenta. Man tror helt enkelt (med rätta) på sosseriet längre.
Lite rebelliskt är det, för om de inte får folket vaccinerade så står de ju där med sin ärkefail då de släppte in smittan och lät det bero. Pasokifiering ylar den vintriga nordanvinden...
__________________
Stridis invictus.

I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it.
stridis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-18, 21:57   #177
fabiansthlm
Registered User
 
fabiansthlms avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 73
Common name: COVID-19 mRNA vaccine (nucleoside-modified)
Procedure No. EMEA/H/C/005735/0000

https://www.ema.europa.eu/en/documen...-report_en.pdf

Står en del om orent mRNA i producerade vaccinet vs det som använts i studierna (s36,37,38) samt riskerna för allergier, bristen på patienter i vissa riskgrupper såsom gravid, ammande med mera. (s125). Kontraindikationer (s.68).
Vaccinet tillverkar i en viss process for kliniska studier och en annan för produktion därefter. (s137, s140).
Osv.

Kommer jag att vaccinera mig med mRNA-vaccin?: Nope
fabiansthlm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-18, 22:10   #178
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Tror vaccinmotståndet mest är missriktad men legitim misstänksamhet mot tidens makthavare som gång på gång visat sig inkompetenta. Man tror helt enkelt (med rätta) på sosseriet längre.
Delvis. Det i Sverige, Sveriges luddiga strategi och media. De stora medierna internationellt basunerade ut hur att det skulle dröja länge så nu är fler misstänksamma i kombination med alla andra konspirationsteorier. Vi var flera som sade att det inte skulle ta så lång tid, med tanke på hur snabbt det gått förr. Jag skrev det i Corona tråden minns jag, utan att veta. Det finns sajter man kan följa och se alla på G dessutom. Med det sagt är jag inte super stressad över att få något vaccin själv, men kommer att ta det den dagen då tillfället ges mig.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-19, 02:26   #179
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Ladugårdsdörr Visa inlägg
Tycker patienten säger det rätt bra själv
Citat:
– Jeg er fornøyd og det hele gikk smertefritt, men nå har jeg blitt så gammel at jeg ikke helt ser grunnen til at jeg skal være først ut.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-19, 02:30   #180
KaffeMedDropp
Registered User
 
KaffeMedDropps avatar
 
Reg.datum: Jan 2021
Ort: Gött-eborg
Inlägg: 4
Tänker inte agera försöksperson så nej, jag kommer inte vaccinera mig.
KaffeMedDropp är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)