Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-07-12, 14:16   #1126
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 086
Citat:
Ursprungligen postat av Jocke67 Visa inlägg
Nån som testat "overload" i knäböjen? I så fall, hur kör ni då och gav det nåt tycker ni? Extremaste är ju att bara lyfta av stången, ställa sig i startposition och sen lägga tillbaka stången. Då kan man ju passa på en väldans massa vikt men ger det nåt? Eller så kör man riktigt grunda börjar, kanske mot en hög låda?

Har stått mer eller mindre still viktmäsdigt i böjen och tänker att jag måste försöka hitta på något nytt.
Finns många som kör så, alternativt gummiband som hjälper mer ju djupare du böjer.
Tvivlar dock på att något såhär specifikt skulle göra under med en stagnerad böj.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-12, 16:08   #1127
Jocke67
-[][]--------[][]-
 
Jocke67s avatar
 
Reg.datum: Jan 2016
Ort: Huddinge, Stockholm
Inlägg: 1 387
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Finns många som kör så, alternativt gummiband som hjälper mer ju djupare du böjer.
Tvivlar dock på att något såhär specifikt skulle göra under med en stagnerad böj.
Nej det tror jag inte heller. Men vet inte vad jag ska hitta på. Har testat köra tungt hela våren, tre gånger böj i veckan typ treor och sexor. Händer knappt nåt. Sen har jag börjat lägga till lite hög-reps 12:or "pump-mode", blir lite repsstarkare men händer inget på max. Så funderar på komplementövningar, har inte kört så mycket förutom raka marklyft men kanske ska testa ett tag köra lite bencurls och "juck-övning" för att se om det kanske kan hjälpa mig att ta mig vidare?
Jocke67 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-12, 18:37   #1128
Jocke67
-[][]--------[][]-
 
Jocke67s avatar
 
Reg.datum: Jan 2016
Ort: Huddinge, Stockholm
Inlägg: 1 387
Om man kan paus-böja lika tungt som man kan köra vanlig böj, kan man dra någon slutsats av det?
Jocke67 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-11, 14:03   #1129
Leifallan
Registered User
 
Leifallans avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 400
Vad kan man köra istället för Slimgshot för att få någorlund samma effekt? Har inte tillgång till liknande accessoarer på mitt gym.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
__________________
Every single rep of every single workout, should be treated with the attention that you would have the Olympic final.

Kirksman
Leifallan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-11, 14:13   #1130
Sidén
Art Vandelay
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 2 303
Citat:
Ursprungligen postat av Leifallan Visa inlägg
Vad kan man köra istället för Slimgshot för att få någorlund samma effekt? Har inte tillgång till liknande accessoarer på mitt gym.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Om du har vanliga gummiband kan du köra hangbar-bänk i powerracket. Annars vet jag inte. Hangbar-bänk är väldigt kul
Sidén är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-11, 14:59   #1131
Jocke67
-[][]--------[][]-
 
Jocke67s avatar
 
Reg.datum: Jan 2016
Ort: Huddinge, Stockholm
Inlägg: 1 387
Fråga: Är denna övning nånting att hålla på med?



Tänkte att den skulle vara bra för corestabiliteten i tex marklyft?

Den verkar i alla fall ta på muskler som jag inte riktigt kommer åt ordentligt annars för jag fick lite träningsvärk första gången jag körde den (utsidan av "mellan-ryggen", är dålig på vad musklerna heter). Körde den först med hantel (ganska tungt, 47,5kg) men testade sen kabeldrag och det kändes bättre tycker jag.
Jocke67 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-11, 20:48   #1132
koncept
hopplös teoretiker
 
koncepts avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 2 132
Citat:
Ursprungligen postat av Jocke67 Visa inlägg
Fråga: Är denna övning nånting att hålla på med?



Tänkte att den skulle vara bra för corestabiliteten i tex marklyft?

Den verkar i alla fall ta på muskler som jag inte riktigt kommer åt ordentligt annars för jag fick lite träningsvärk första gången jag körde den (utsidan av "mellan-ryggen", är dålig på vad musklerna heter). Körde den först med hantel (ganska tungt, 47,5kg) men testade sen kabeldrag och det kändes bättre tycker jag.
På vilket sätt skulle den träna bålen specifikt för marklyft? För marklyft borde väl (jag kan ha fel här) framförallt främre magmusklerna och ländryggen vara de delar av bålen som belastas tyngst? För marklyft tror jag mer på övningar som tunga viktade plankor samt omvända plankor med vikter på ben och övre rygg (sök på Klokov plank) samt varianter av ryggresningar (stång på nacke, i händerna, viktskiva på bröstet, statistiskt i topp, etc). För marklyft specifikt ska bålen arbeta med att hålla den naturliga extensionen i ryggen statiskt. Det utförs inget som helst dynamiskt arbete av bålens muskler på sidan.
__________________
Journal: Klassiskt Styrkelyft
http://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=9

Senast redigerad av koncept den 2018-08-11 klockan 20:49.
koncept är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-11, 23:50   #1133
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 048
Citat:
Ursprungligen postat av Jocke67 Visa inlägg
Fråga: Är denna övning nånting att hålla på med?



Tänkte att den skulle vara bra för corestabiliteten i tex marklyft?

Den verkar i alla fall ta på muskler som jag inte riktigt kommer åt ordentligt annars för jag fick lite träningsvärk första gången jag körde den (utsidan av "mellan-ryggen", är dålig på vad musklerna heter). Körde den först med hantel (ganska tungt, 47,5kg) men testade sen kabeldrag och det kändes bättre tycker jag.
Jag har en tendens att helikopterböja och marka. Alltså att jag roterar. Har kört övningen du länkar (side bends) för motverka detta. Tips från youtube.
(Körde även palloff-press och sidoplanka, för bålen. En massa splitböjar (svaghetsbenet) för ena vänsterskinkan svagare.)

Så har du en tendens att helikoptermarka kanske side bends kan hjälpa dig! Men främsta/vanligaste anledningen till helikoptermark är mixat grepp, den supinerade handen trycker fram vikten och den pronerade drar in vikten.
1x0 är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-08-12, 00:25   #1134
Jocke67
-[][]--------[][]-
 
Jocke67s avatar
 
Reg.datum: Jan 2016
Ort: Huddinge, Stockholm
Inlägg: 1 387
Citat:
Ursprungligen postat av koncept Visa inlägg
För marklyft specifikt ska bålen arbeta med att hålla den naturliga extensionen i ryggen statiskt. Det utförs inget som helst dynamiskt arbete av bålens muskler på sidan.
Även om ett marklyft görs rakt och inte ät sidan har jag svårt tro att musklerna som arbetar vid ett sidolyft inte är involverade alls. Jag tränar ju andra bålövningar också men jag tänker att eftersom jag får träningsvärk när jag kör denna övning så tränar jag dem inte så hårt och det borde finnas bra potential att öka styrkan i dessa muskler med ganska liten insats (typ köra ett par tre set en gång i veckan).

Senast redigerad av Jocke67 den 2018-08-12 klockan 00:30.
Jocke67 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-12, 02:54   #1135
bighulken
Live my Dream
 
bighulkens avatar
 
Reg.datum: Dec 2011
Ort: hemma
Inlägg: 3 587
Citat:
Ursprungligen postat av Jocke67 Visa inlägg
Även om ett marklyft görs rakt och inte ät sidan har jag svårt tro att musklerna som arbetar vid ett sidolyft inte är involverade alls. Jag tränar ju andra bålövningar också men jag tänker att eftersom jag får träningsvärk när jag kör denna övning så tränar jag dem inte så hårt och det borde finnas bra potential att öka styrkan i dessa muskler med ganska liten insats (typ köra ett par tre set en gång i veckan).
Jo, får du träningsvärk, så är det en signal, att det behöver tränas, så enkelt är det!!!........ibland......
Nästan alla muskler används i marklyft, men mer eller mindre!!.......För man spänner ju hela kroppen........
Bara köra på det, var glad så länge du får signaler= träningsvärk!!......bästa kvittot, på involverade muskler......

Med vänlig hälsning/.............
__________________
[ youtube kanalen

Att se stark ut, eller att (Vara stark), det är skillnad.....
bighulken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-12, 10:11   #1136
koncept
hopplös teoretiker
 
koncepts avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 2 132
Citat:
Ursprungligen postat av Jocke67 Visa inlägg
Även om ett marklyft görs rakt och inte ät sidan har jag svårt tro att musklerna som arbetar vid ett sidolyft inte är involverade alls. Jag tränar ju andra bålövningar också men jag tänker att eftersom jag får träningsvärk när jag kör denna övning så tränar jag dem inte så hårt och det borde finnas bra potential att öka styrkan i dessa muskler med ganska liten insats (typ köra ett par tre set en gång i veckan).
Självklart är även musklerna på sidan av bålen aktiva under ett marklyft. Men under ett marklyft arbetar bålen statiskt med att behålla dess position, inte dynamiskt i den mening att musklerna i bålen lyfter vikten. Därmed tror jag som nämnt ovan att övningar för bålens sidomuskler där de får arbeta statiskt har högre relevans och överföring. Exempel är pallof press och varianter av sidoplankor. Jag utför själv dem övningarna men har funnit att dem har hjälpt mig mer i böj än i mark.
__________________
Journal: Klassiskt Styrkelyft
http://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=9
koncept är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-12, 10:24   #1137
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 086
För bålträning i marken skulle jag köra långsamma excentriska samt paus under knäna på nedvägen. Marklyft dårå.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-12, 14:53   #1138
Jocke67
-[][]--------[][]-
 
Jocke67s avatar
 
Reg.datum: Jan 2016
Ort: Huddinge, Stockholm
Inlägg: 1 387
Han det högg till i ryggen idag (sidan där jag hade träningsvärk) när jag skulle sätta mig i bilen och åka till gymmet. Nästan som ryggskott under ett par minuter vågade jag knappt röra mig. Men det kom inte tillbaka och jag kunde träna som vanligt (ryggpass inkl marklyft).
Jocke67 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-12, 20:10   #1139
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 611
Citat:
Ursprungligen postat av Jocke67 Visa inlägg
Fråga: Är denna övning nånting att hålla på med?



Tänkte att den skulle vara bra för corestabiliteten i tex marklyft?

Den verkar i alla fall ta på muskler som jag inte riktigt kommer åt ordentligt annars för jag fick lite träningsvärk första gången jag körde den (utsidan av "mellan-ryggen", är dålig på vad musklerna heter). Körde den först med hantel (ganska tungt, 47,5kg) men testade sen kabeldrag och det kändes bättre tycker jag.
Quadratus lumborum.
Jo den övningen kan man göra, men den tränas bra även vid mark och hyperextentions mm.
Lätt att man kan få ont i den om man rycker igång marken eller belastar snett.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-19, 22:37   #1140
Jocke67
-[][]--------[][]-
 
Jocke67s avatar
 
Reg.datum: Jan 2016
Ort: Huddinge, Stockholm
Inlägg: 1 387
Om man tränar för att bli stark i bänkpress, bör man köra någon komplementövning för bröst (förutom ev varianter på bänkpress)?
Jocke67 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)