Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-08-05, 10:36   #31
jocke12
Registered User
 
jocke12s avatar
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 944
Citat:
Ursprungligen postat av siimon89 Visa inlägg
Jo, fast schemat är inte optimalt än. Ska se över det lite mer. Sen får man väl trappa upp antal meter man löper, börja bygga från starten och uppåt mot 60m.

Jag trodde oxå det, men jag har försökt mig på frivändningar med hjälp av guider och så vidare. Men aldrig liksom lyckats. Åh ryck hade jag inte ens i bakhuvudet eftersom jag oxå tänkte "Den är för svår". Men efter jag kollat och läst runt lite samt testat insåg jag snabbt att den känns betydligt enklare. Sen äre klart, vill du ha ett lika väl genomfört lyft som en OL, tja då är säkert båda väl så svåra. Men för att få ut en någolunda explosiv övning som går att genomföra med resultat tycker jag defenitivt ryck verkar lämplig.

Man behöver ju inte gå ned till fullt djup, starta i 1/4s knäböj åh sen landa likaså så blire ju explosivt men samtidigt inte lika krävande.

http://www.youtube.com/watch?v=9nc4DpIzns8

Kolla videon Man blir lite taggad då!
Hah. Tror jag kollat den där videon förut, faktiskt. En annan övning som känns jävligt väl lämpad för explosivitet är pushpress. Den är ju betydligt enklare att få till.

Ska prova ryck så snart jag får chansen. Stången slår i taket om jag försöker på gymmet här nere vid mig, så jag får ta mig någon annanstans.

Nu är det en bakisdag i Rålambshovsparken som gäller. Hej!
jocke12 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-05, 11:12   #32
siimon89
Registered User
 
Reg.datum: May 2009
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 593
Citat:
Ursprungligen postat av jocke12 Visa inlägg
Hah. Tror jag kollat den där videon förut, faktiskt. En annan övning som känns jävligt väl lämpad för explosivitet är pushpress. Den är ju betydligt enklare att få till.

Ska prova ryck så snart jag får chansen. Stången slår i taket om jag försöker på gymmet här nere vid mig, så jag får ta mig någon annanstans.

Nu är det en bakisdag i Rålambshovsparken som gäller. Hej!
Jump Shrug ska tydligen vara effektivare för explosiviteten än frivändningar. Fanns en studie kring detta. Kan leta upp den om du är nyfiken!

Ja, att fånga stången under halsen och över bröstbenet där, känns ju väldigt svårt!

Hade
siimon89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-05, 15:02   #33
siimon89
Registered User
 
Reg.datum: May 2009
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 593
Citat:
Ursprungligen postat av siimon89 Visa inlägg
Jump Shrug ska tydligen vara effektivare för explosiviteten än frivändningar. Fanns en studie kring detta. Kan leta upp den om du är nyfiken!

Ja, att fånga stången under halsen och över bröstbenet där, känns ju väldigt svårt!

Hade
EDIT: Testade ryck mer seriöst idag, åh visst kräver det endå en hel del. Testade sedan frivändningar och tror faktiskt det får bli frivändningar jag ska börja köra. Var roligare och kanske något enklare med tanke på att den tillåter mer vikt än Ryck.

Senast redigerad av siimon89 den 2009-08-05 klockan 15:05.
siimon89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-05, 15:34   #34
jocke12
Registered User
 
jocke12s avatar
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 944
Citat:
Ursprungligen postat av siimon89 Visa inlägg
Jump Shrug ska tydligen vara effektivare för explosiviteten än frivändningar. Fanns en studie kring detta. Kan leta upp den om du är nyfiken!

Ja, att fånga stången under halsen och över bröstbenet där, känns ju väldigt svårt!

Hade
Jättegärna!

Citat:
Ursprungligen postat av siimon89 Visa inlägg
EDIT: Testade ryck mer seriöst idag, åh visst kräver det endå en hel del. Testade sedan frivändningar och tror faktiskt det får bli frivändningar jag ska börja köra. Var roligare och kanske något enklare med tanke på att den tillåter mer vikt än Ryck.
Visst är det bra med mer vikt, men om det bara är explosiviteten man är ute efter kommer den nog faktiskt i andra hand.

Du fick till frivändningarna direkt alltså? Bara att gratulera. Jag är för dålig för att vända.
jocke12 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-05, 15:59   #35
siimon89
Registered User
 
Reg.datum: May 2009
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 593
Citat:
Ursprungligen postat av jocke12 Visa inlägg
Jättegärna!



Visst är det bra med mer vikt, men om det bara är explosiviteten man är ute efter kommer den nog faktiskt i andra hand.

Du fick till frivändningarna direkt alltså? Bara att gratulera. Jag är för dålig för att vända.
http://training.fitness.com/weight-t...rch-28204.html

Länken till källan verkar vara korrupt, men tror knappast den är fejkad Läs själv.

Ja, det är sant. Jag fick till 1ryck på 47,5kg. Sen failade jag säkert 3-4 ggr. Maxade inte frivändningar, körde endast 27,5kg.

Knappast som sagt, testade lite frontböj med 27,5kg åh det kändes stabilt. Sedan testade jag även frivända detta. Dock gick det halvbra att fånga stången, där jag hade problem. Men läste vidare och det jag gjorde fel är att jag inte lyfter upp armbågarna högt direkt. Jag gör det typ efteråt eller något Sedan behöver jag bli lite mer rörlig i armar och vrister innan jag får in den mjuka rörelsen.

Ska helt enkelt fortsätta nöta tekniken Sen kan man väl kombinera frivändningar och ryck.
Kan du göra en bra frivändning är jag ganska övertygad om att du klarar ett bra ryck om man säger så.

En bra guide till frivändningar:
http://stronglifts.com/the-ultimate-...-power-cleans/
siimon89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-05, 19:30   #36
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 105
Bra form !
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-05, 19:32   #37
jocke12
Registered User
 
jocke12s avatar
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 944
Citat:
Ursprungligen postat av siimon89 Visa inlägg
http://training.fitness.com/weight-t...rch-28204.html

Länken till källan verkar vara korrupt, men tror knappast den är fejkad Läs själv.

Ja, det är sant. Jag fick till 1ryck på 47,5kg. Sen failade jag säkert 3-4 ggr. Maxade inte frivändningar, körde endast 27,5kg.

Knappast som sagt, testade lite frontböj med 27,5kg åh det kändes stabilt. Sedan testade jag även frivända detta. Dock gick det halvbra att fånga stången, där jag hade problem. Men läste vidare och det jag gjorde fel är att jag inte lyfter upp armbågarna högt direkt. Jag gör det typ efteråt eller något Sedan behöver jag bli lite mer rörlig i armar och vrister innan jag får in den mjuka rörelsen.

Ska helt enkelt fortsätta nöta tekniken Sen kan man väl kombinera frivändningar och ryck.
Kan du göra en bra frivändning är jag ganska övertygad om att du klarar ett bra ryck om man säger så.

En bra guide till frivändningar:
http://stronglifts.com/the-ultimate-...-power-cleans/
Gött! Ska definitivt prova. Jump shrugs och jump/power snatch kommer lätt inkorporeras. Tror jag kommer ha lättare för det, faktiskt. Åtminstone jump shrugs. Borde till och med jag klara av.

Jag tror en liten nyckel till att fånga stången bra i frivändningar och att komma ner rätt i frontböj är att ha skor med lite högre klackar alternativt att stå på någon liten planka på hälarna. Känns betydligt mycket bättre för mig om jag gör det i alla fall. Det går väl att bli så rörlig att det känns rätt även utan, men jag är inte nära.
jocke12 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-05, 19:55   #38
jocke12
Registered User
 
jocke12s avatar
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 944
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Bra form !
Tacktacktack
jocke12 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-05, 19:59   #39
siimon89
Registered User
 
Reg.datum: May 2009
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 593
Citat:
Ursprungligen postat av jocke12 Visa inlägg
Gött! Ska definitivt prova. Jump shrugs och jump/power snatch kommer lätt inkorporeras. Tror jag kommer ha lättare för det, faktiskt. Åtminstone jump shrugs. Borde till och med jag klara av.

Jag tror en liten nyckel till att fånga stången bra i frivändningar och att komma ner rätt i frontböj är att ha skor med lite högre klackar alternativt att stå på någon liten planka på hälarna. Känns betydligt mycket bättre för mig om jag gör det i alla fall. Det går väl att bli så rörlig att det känns rätt även utan, men jag är inte nära.
Låter bra det

Även om jag är lite extra stel i framförallt höfterna och vaderna för tillfället, så har jag inga direkt problem med att komma ner i frontböj eller vanliga knäböj. Klarar lätt knäböj förbi parallel nivå. Du borde börja stretcha ordentligt!

Här är en guide till rörlighet i vaderna så du kan slippa plankan och höga klackar: http://stronglifts.com/how-to-improv...nkle-mobility/

Finns även en guide för att stretcha höfterna där som jag ska börja köra med. Testa de och se hur de funkar för dig
siimon89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-05, 20:06   #40
jocke12
Registered User
 
jocke12s avatar
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 944
Har absolut inga problem med att komma ner i varken knäböj eller frontböj, MEN det känns inte rätt i frontböjen, vilket det gör med klackar. Prova med hälarna på en tröskel eller något. Grym skillnad för mig.
jocke12 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-05, 21:30   #41
jocke12
Registered User
 
jocke12s avatar
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 944
... cch jag menar alltså hemma utan stång. På en tröskel med vikt laddad känns lite sisådär.
jocke12 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-05, 21:41   #42
siimon89
Registered User
 
Reg.datum: May 2009
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 593
Citat:
Ursprungligen postat av jocke12 Visa inlägg
Har absolut inga problem med att komma ner i varken knäböj eller frontböj, MEN det känns inte rätt i frontböjen, vilket det gör med klackar. Prova med hälarna på en tröskel eller något. Grym skillnad för mig.
Jaha okej Kan det vara så att du har stela triceps och vrister? Eller att du har för låga armbågar? De ska ju vara parallela med golvet när du fångar stången på axlarna. Kan va svårt att se sånt själv fast man tror man gör rätt.. Filma dig själv med en mobilkamera eller så nästa gång så kan du analysera dig själv.

På lördag blire nytt pass frivändningar, ser fram emot det!
siimon89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-05, 21:44   #43
jocke12
Registered User
 
jocke12s avatar
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 944
Citat:
Ursprungligen postat av siimon89 Visa inlägg
Jaha okej Kan det vara så att du har stela triceps och vrister? Eller att du har för låga armbågar? De ska ju vara parallela med golvet när du fångar stången på axlarna. Kan va svårt att se sånt själv fast man tror man gör rätt.. Filma dig själv med en mobilkamera eller så nästa gång så kan du analysera dig själv.

På lördag blire nytt pass frivändningar, ser fram emot det!
Det blir för mycket framåtlutning på kroppen utan klack (ja, tro det eller ej).

Imorgon blir det sprint och spänst för min del. Ska försöka sätta ihop ett roligt pass nu.
jocke12 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-05, 23:28   #44
siimon89
Registered User
 
Reg.datum: May 2009
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 593
Citat:
Ursprungligen postat av jocke12 Visa inlägg
Det blir för mycket framåtlutning på kroppen utan klack (ja, tro det eller ej).

Imorgon blir det sprint och spänst för min del. Ska försöka sätta ihop ett roligt pass nu.
Låter skumt men intressant. Tror dock inte jag vill tillämpa det, ska lära mig det utan.

Blir skoj att se vad du kör för pass sen imorgon!
siimon89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-06, 10:06   #45
jocke12
Registered User
 
jocke12s avatar
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 944
Citat:
Ursprungligen postat av siimon89 Visa inlägg
Låter skumt men intressant. Tror dock inte jag vill tillämpa det, ska lära mig det utan.

Blir skoj att se vad du kör för pass sen imorgon!
Haha. Ja, lär dig utan. Såklart bäst. Själv är jag dock jävligt sugen på ett par riktiga böjskor. Som du kanske märkt gör jag ju en liten satsning på böjstyrka och varför inte ge sig optimala förutsättningar? Börjar nedifrån.

Jag tror det blir ett ganska så "normalt" pass för min del. Är för mätt för att orka trixa ihop något nu och tänkte snart gå.

Sen skulle jag vilja lägga till
  • 150 kg frontböj (-40 kg)
på min lista över mål
jocke12 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)