Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-08-04, 23:29   #18661
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Hemma från en lite halvskum utflykt. Blev bara så trött på att renovera och kände att jag behövde få en dos berg och en dos träning. Efter lite googling så hittade jag en mastodantutmaning - springa uppför Norges längsta uppförsbacke, a.ka Skåla. Över 1800 höjdmeter och det finns en tävling som åtminstone säger sig själv vara nordens tuffaste vertikala lopp. Som gjutet för mig att prova! Som jämförelse så startar man på nästan 700 höjdmeter när man ska bestiga kebne på 2100m. Här startar man på 0 hödjmeter och ska upp på 1850.

Körde till Norge och visste att jag inte kunde ta några semesterdagar utan fick komprimera allt, men räknade på att komma fram i skaplig tid fredag kväll. Sedan slå läger, sova, springa topptur, förflytta mig till Romsdalen, slå läger, springa topptur på söndag morgon och sedan köra hem. En stor portion storslagen natur, bra löpning och magiskt bra upplevelse - på en enda helg, långt hemifrån.

Det sket sig. På väg mot Otta på E6 så dök det upp skyltar om att de höll på att göra om E6an. Men bara någon mil, så det verkade inte så farligt. Det var det. Spenderade 2 timmar på att surfa på mobilen och låta bilens kökörningssystem köra åt mig istället i 6-8 km/h. Ibland stod vi helt stilla i flera minuter. Helt klart den värsta bilkö jag suttit i någonsin och då har jag ändå råkat försöka köra ut från Götet norrgående dagen före midsommar en gång...

Efter Otta öppnade det upp sig, men en norsk billist blev skitgrinig på att jag låg för nära honom och vevade ner rutan, gav mig fuckfingret, filmade med mobilkamera osv. Medan jag svor över att han låg så pass nära framförvarande bil att jag inte kunde köra om en bil i taget, utan fick ta hela tre bilar för att kunna köra om. Nära lite norskt-svenskt MMA där, hade han bromsat in och stannat så hade jag vevat på (jag var redan trött och grinig efter bilkörningen som den var).

Nu såg jag också att vädret var trasigt. Hemma kollade jag väder på 2-3 ställen som jag känner till i Norska fjällen, men inte just dit jag skulle - där vädret var trasigt. Det regnade och var dimma. Kom äntligen fram till Loen och körde runt Lovattnet, men överallt var det skyltar om campingförbud. Kom till en badplats och där stod det verkligen "snälla, ni skräpar ner så mycket, så campa inte här". Vafan?! Det var ju där jag såg på facebook att flera skrev de hade campat?! Nåja, jag smög liiiiiiiiiiiiiiite norr om badplatsen och slog upp mitt tält där det ändå inte fanns en skylt precis just där (jag kan inte läsa, norska, vaddå - me phone hoooome?). Det blev dock ett galet bra avslut på dagen, VILKEN satans utsikt och vilken miljö. Inga mygg, vindstilla, vackert och lugn och ro. När jag kröp in i tältet började det regna fint sommarregn. Herregud, den avslappningen får jag inte ofta. Som ett leendes barn på julafton myste jag in mig i sovsäcken.

Vaknade dock till vad jag förstod inte var så bra. Molnbanken var galet låg och nu spånade jag runt över hela Norska fjällen på väderprognoser. Där det var bra väder - där jag hade kollat innan - var låååååååångt bort. Inte ens mitt andra berg hade bra väder. Prognosen visade dimma+mulet+regn, även snö på sina håll. Nåja, packade ihop och körde bort till parkeringen till Skåla. Väl där så kändes allt bara fel. Jag såg att jag skulle vara i moln efter ca 400 höjdmeter och då med 1400 höjdmeter kvar så skulle resten av löpningen bli dimma+regn+kallt. Prognosen sa max 5 plusgrader på toppen. Försökte provpacka löparvästen med skaljacka, fleecejacka långärmad tröja (vilket var för varmt vid start) osv och kände bara. Nej. Jag kommer inte se ett skit, jag kommer inte få uppleva något. Jag hade inte ens löparryggsäcken med mig som jag egentligen borde ha för att ha extra förstärkningsplagg om jag blir skadad (5 plusgrader i lite blåst och snålregn är svinkallt på riktigt).

Stod och velade ett tag då jag såg flera norrmän (norskor!) ge sig av uppåt, ett par killar som började springa uppåt, men så kände jag bara att jag åker hellre tillbaka hit när det är bra väder. Kommer man upp på denna topp så ser man fjorden nedanför där jag tältade, man ser flera av glaciärerna där jag klättertränat och man kan se havet rentav också. Det är en upplevelse värd att kämpa för (tar ca 8 timmar). Att kämpa för att komma upp i +5 grader och dimma/regn kan jag uppleva hemma vilken höstlöpning som helst.

Kollade alternativa berg och rutter istället. Romsdal lika rökt. Där det verkade vara bra väder var utåt kusten, ner mot Bergen. Men så sablarns långt att köra + att jag ska jobba på måndag igen.

Fick kasta in handduken, men valde att köra 51an hemåt för att slippa E6-köerna samt att få insupa lite fjällnatur uppe på Jotunheimen. Åh så gott. Dock har jag aldrig sett så mycket turister där någonsin innan. Detta var tredje gången jag körde den vägen, men nu var det makabert med fordon och folk där.

Kom hem sent ikväll, men fick förutom en fika hos mela i Oslo med mig en hel del tankar och idéer inför kommande träningsläger i Norge. Nu har jag rekat lite och fått lite mer kläm på områden att springa i och toppar att bestiga.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-05, 00:27   #18662
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Nu förstår jag hur Ronaldo blev så hipp. Fansen har bett PT'n skriva autografer mm i tron om att det är Ronaldo .. wp sir, wp.
Bra fysik för övrigt.

__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-08, 17:16   #18663
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Kortare tutt och armpass idag. Tyvärr för mycket folk på gymet som är trångt nog som det är, så det mesta jag ville köra var upptaget. Bästa övningen blev lutande hantelpress som bet riktigt fint idag.

Kan. Inte. Sluta. Eftersvettas.

Tror jag kommer att lösa ett NW-kort så länge och träna där istället. Kanske kan växla mellan Landvetter och Stenkullen eller ngt.

I övrigt har fokuset varit på att få upp skivmaterial i garaget och nu ska jag bara köra tillbaka överblivet byggmaterial till handlaren, sedan kan jag jobba med spackel/slip/målning. Det innebär att jag får lite ställtider när det ska torka mm, så kan växla upp lite mer träning. Sedan är jag sugen på att lägga golv, för då kan jag ställa ut lådorna sedan. Har flyttlådor i hallen och arbetsrummet nu, så är sådär roligt att bjuda hem folk.

Skavsåren är dock inte läkta på hälarna, så jag är lite fundersam på hur det ska gå på Idre Fjällmaraton om några veckor. Får vara beredd på att tejpa om inte annat.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-08, 17:24   #18664
micke81
något kärvare
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: sumpan
Inlägg: 1 634
Drygt att ha hela vädrets makter emot dig men du fick ju uppenbarligen med dig något av värde tillbaka
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Inget som inte är dopningsklassat eller läkemedelsklassat är mer anabolt än mjölk.
micke81 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-09, 11:31   #18665
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av micke81 Visa inlägg
Drygt att ha hela vädrets makter emot dig men du fick ju uppenbarligen med dig något av värde tillbaka
Helt klart. Norge är magiskt fint.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-09, 11:35   #18666
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Vikten fortsätter neråt utan att jag egentligen gör något märkvärdigt.

Dagens matlåda; osttärningar+tärningar av ungsgrillad marinerad fläskytterfilé+gurktärningar+kebabdressingen på kvarg. Ca 500 kcal till lunch, drygt 50g prot, 25g fett, 6g kolh.

Blir lika förvånad varje gång över hur 500 kcal kan få en så fin mättnadskänsla, men blir verkligen precis lagom mätt på en sådan låda. Sprider ut näringsintaget jämnt över dagen och har förmånen att jag oftast ligger på minus fortfarande mot kvällskvisten och kan då styra hur mkt jag vill landa på och vad jag vill äta i slutet på dagen.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-09, 11:37   #18667
Angel
Ge mig nått fint nu!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 5 239
Jag var fan gravidmätt och illamående i 3 dagar efter den.
Angel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-10, 15:10   #18668
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av Angel Visa inlägg
Jag var fan gravidmätt och illamående i 3 dagar efter den.
hehe, inget för känsliga magar med andra ord
Då skulle du ha testat den jag åt häromdagen med nötfärs och färskhackad chili i... :P
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-12, 23:37   #18669
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Har inte riktigt tiden att skriva utförliga rapporter just nu, men tränat har det blivit. Ett par mysiga 6-7 km trail idag på urmysiga stigar i Jonsered, där jag bland annat provade att pressa pannbenet in i kaklet då jag först sprang nedför en lååååång ås som bara blev brantare och brantare innan jag planade ut och vände. Hade lite ångest då jag visste hur äckligt jobbig den branten skulle bli tillbaka, men tryckte på. Första delen var lite för brant för att springa, så det tog stopp, men matade på med händerna på knäna och tryckte på uppför så mycket jag orkade. Strax uppe på det brantaste partiets topp så small det till i huvudet och jag fick blixtrande huvudvärk. Gissningsvis vätskebrist bara som presenterade sig. Försökte öppna upp löpsteget uppe på åsen flera gånger men staplade mig mest framåt, hyperventilerade men höll ändå kvar och fortsatte mata på de hundra meter som nu kvarstod.

När jag kom upp på det jag tyckte verkade vara toppen på åsen, så skulle jag ta fram mobilen för att filma åsen bakom + mig själv, men tappade mobilen i backen och när jag böjde mig framåt så kom det två ansatser till kräk medan jag fortfarande saknade erforderlig syresättning. Underbart! Så brutalt skön känsla att kunna låsa kvar och fortsätta mata på, när det verkligen börjar göra ont på riktigt i kroppen. Kroppen KAN ju mata på och löpa på hårdare bara man talar om för det mentala att hålla käften ett tag till.

Resten av passet efter den blownout'en kändes som en frisk bris. Spelade ingen roll hur snabbt eller spänstigt jag lubbade på, allt annat kändes lekande lätt i kontrast.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-13, 21:10   #18670
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Om du får göra en överslagsräkning: vad kostar det att gå till basecamp på Everest? I grova drag.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-14, 13:14   #18671
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Kan ta anledningen till frågan också: en kompis som är ute och reser stup i kvarten är sugen på att gå till basecamp i maj. Hon frågade om jag vill haka på och jag tänker att jag kanske aldrig kommer att få den frågan igen, så blev sugen. Men jag har ingen uppfattning om hur länge man blir borta, vad man behöver utrustningsmässigt etc. Kostar det multum att "bara" gå dit så känns det inte lika intressant. Jag förstår ju att det inte är direkt gratis men förhoppningsvis så kanske man kan komma undan så pass att det känns värt det, jag vet inte.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-14, 14:22   #18672
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
Har inte riktigt tiden att skriva utförliga rapporter just nu, men tränat har det blivit. Ett par mysiga 6-7 km trail idag på urmysiga stigar i Jonsered, där jag bland annat provade att pressa pannbenet in i kaklet då jag först sprang nedför en lååååång ås som bara blev brantare och brantare innan jag planade ut och vände. Hade lite ångest då jag visste hur äckligt jobbig den branten skulle bli tillbaka, men tryckte på. Första delen var lite för brant för att springa, så det tog stopp, men matade på med händerna på knäna och tryckte på uppför så mycket jag orkade. Strax uppe på det brantaste partiets topp så small det till i huvudet och jag fick blixtrande huvudvärk. Gissningsvis vätskebrist bara som presenterade sig. Försökte öppna upp löpsteget uppe på åsen flera gånger men staplade mig mest framåt, hyperventilerade men höll ändå kvar och fortsatte mata på de hundra meter som nu kvarstod.

När jag kom upp på det jag tyckte verkade vara toppen på åsen, så skulle jag ta fram mobilen för att filma åsen bakom + mig själv, men tappade mobilen i backen och när jag böjde mig framåt så kom det två ansatser till kräk medan jag fortfarande saknade erforderlig syresättning. Underbart! Så brutalt skön känsla att kunna låsa kvar och fortsätta mata på, när det verkligen börjar göra ont på riktigt i kroppen. Kroppen KAN ju mata på och löpa på hårdare bara man talar om för det mentala att hålla käften ett tag till.

Resten av passet efter den blownout'en kändes som en frisk bris. Spelade ingen roll hur snabbt eller spänstigt jag lubbade på, allt annat kändes lekande lätt i kontrast.
Du kör samma teknik som jag gör på nöjesfält - börja med den sjukaste åkturen så blir allt annat söndagsvanilj
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-14, 19:04   #18673
micke81
något kärvare
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: sumpan
Inlägg: 1 634
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Du kör samma teknik som jag gör på nöjesfält - börja med den sjukaste åkturen så blir allt annat söndagsvanilj
Svårt att inte gilla den attityden som du och Skuggan har till mental misshandel
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Inget som inte är dopningsklassat eller läkemedelsklassat är mer anabolt än mjölk.
micke81 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-17, 07:58   #18674
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Citat:
Ursprungligen postat av micke81 Visa inlägg
Svårt att inte gilla den attityden som du och Skuggan har till mental misshandel
Hahah tack, fast Skuggans attityd är mer imponerande då han har den mot sin egen kropp! Jag bedriver bara krigsföring mot mitt eget huvud
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-19, 10:33   #18675
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Om du får göra en överslagsräkning: vad kostar det att gå till basecamp på Everest? I grova drag.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Kan ta anledningen till frågan också: en kompis som är ute och reser stup i kvarten är sugen på att gå till basecamp i maj. Hon frågade om jag vill haka på och jag tänker att jag kanske aldrig kommer att få den frågan igen, så blev sugen. Men jag har ingen uppfattning om hur länge man blir borta, vad man behöver utrustningsmässigt etc. Kostar det multum att "bara" gå dit så känns det inte lika intressant. Jag förstår ju att det inte är direkt gratis men förhoppningsvis så kanske man kan komma undan så pass att det känns värt det, jag vet inte.
Alltså, åker man dit på en "paketresa" så räkna med 20-25 000 kr för själva expeditionen. Då ingår det också någon enklare topptur, man får träffa klättrarna i BC mm. Flyg tillkommer. Det går att göra ett eget upplägg, men då får man tänka på att man behöver ordna inrikesflyg från Katmandu till Lukla själv (det är inte som att ordna flyg hemma i Sverige direkt) och man behöver läsa på en del hur man ska vandra. Man bor i tea houses på vägen till BC och det finns massor att välja på.

Så absolut billigast är att vandra själv helt utan guide, men många väljer att ha just guide eftersom man får hjälp med acklimatiseringen. Man måste stanna på vissa ställen och göra acklimatiseringsturer upp på högre höjd och ner igen innan man kan fortsätta. Vandrar man bara direkt rakt mot BC utan att acklimatisera sig så går det som för japanen som dog nu i våras. Fördelen med att ha en egen guide/sherpa är också att de kan hela regionen, vet vilka tea houses som är noga med att laga maten bra osv. Hamnar man på fel ställe kan man bli helt brutalt magsjuk. Sedan som sagt köper man en sådan miniexpedition så brukar det ingå att man åtminstone klättrar upp på Kala Pattar eller så och får en liten topptur med fina vyer (och lite att kämpa för).

Utrustning om du vandrar själv är så klart vanlig vandringspackning, men med dunjacka, gärna syntetbyxor eller dunbyxor som lyx men åtminstone ett riktigt underställ i merinoull behövs. Annars ingen extrem utrustning. Mössa, varma vantar, stavar är att föredra.

I grund och botten är det som en vanlig vandring, men den stora höjdskillnaden gör att man måste hantera det som en bergsbestigning. Everest BC ligger på dubbla Kebnekaise i höjd och som sagt så många får avbryta runt Lobuche för att de inte acklimatiserat bra och många måste uppsöka sjukhus och få vård pga höjdsjuka. Och som sagt, vissa dör också pga okunnighet.

Edit: att tänka på är att köper man ett paket så ingår liksom hotell i katmandu, all transport, mat, avgift till staten, vandringstillstånd och allt sådant... ska man vandra själv så behöver man kolla upp allt sådant. Det står uniformerad personal och stoppar vandrare som inte har stämplade dokument med sig osv (måste fixas i Katmandu).
__________________

Journalen

Senast redigerad av shadowfire den 2018-08-19 klockan 10:35.
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)