Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-01-04, 03:14   #1
MGA89
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Stockholm
Inlägg: 112
Vilken viktväst?

Om jag vill köpa en viktväst på 30 kg eller mer vilken är då bäst?

Jag har tittat på dessa två:
https://www.sportgymbutiken.se/sv/ar...0-kg-ompu.html
https://www.amazon.com/CAP-Barbell-A...dp/B015XTXYJG/

Den på Amazon verkar dock inte gå att få tag på i Sverige. Någon som vet om den går att köpa i Sverige/skicka till Sverige och vad priset i så fall skulle bli?

Vilken viktväst av alla viktvästar på 30 kg eller mer skulle ni rekommendera?

Sandvikter eller stål/järnvikter? Jag hade tänkt att använda västen till promenader, en del styrkeövningar hemma och på gym. självklart kommer jag inte kunna använda alla vikter från början utan kommer öka på vikten med tiden.

Tacksam för råd och tips.
MGA89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-04, 13:35   #2
MGA89
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Stockholm
Inlägg: 112
Ingen som vet något eller har några tips eller råd?
MGA89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-04, 14:17   #3
VoDaresVins
Registered User
 
VoDaresVinss avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Österbotten
Inlägg: 992
Citat:
Ursprungligen postat av MGA89 Visa inlägg
Ingen som vet något eller har några tips eller råd?
Har inga råd om vilken att välja men har själv kollat på några olika. Det finns alternativ också både på engelska och tyska amazon. Säljaren är inte alltid amazon eftersom det är en marknadsplats så inte alla som levererar utomlands. Loggar du in ser du direkt under produkterna om de levererar till din adress eller ej. Du kan klicka dig fram till orderbekräftelsen för att se totala priset inklusive frakt.

Löns att läsa andras kommentarer om västarna. Någon kommentar jag sett har varit om nån väst som inte kunde spännas tillräckligt tight emot kroppen så vikterna började dunka i ryggen under promenad.
Det jag själv funderar över är möjligheten att rengöra. Kommer väl lukta lagom härligt efter man svettats i dom i några månader.
__________________
Kneehabjournalen
VoDaresVins är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-04, 17:39   #4
MGA89
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Stockholm
Inlägg: 112
Men om man monterar bort vikterna bör det väl gå att maskintvätta i 40 eller 60 grader. De flesta västarna verkar vara gjorda av samma material som en vanlig ryggsäck.

Jag undrar också specifikt om den västen jag hittade på Amazon om någon vet om den finns att köpa i Sverige eller beställa hit utomlands ifrån. På produktsidan på Amazon stod det att just den västen ej kunde levereras till Sverige, men kanske finns den att köpa på någon annan sajt?

Till sist undrar jag vad som är bäst sandvikter eller bly/stålvikter?

Senast redigerad av MGA89 den 2018-01-04 klockan 17:41.
MGA89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-04, 19:31   #5
VoDaresVins
Registered User
 
VoDaresVinss avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Österbotten
Inlägg: 992
Citat:
Ursprungligen postat av MGA89 Visa inlägg
Men om man monterar bort vikterna bör det väl gå att maskintvätta i 40 eller 60 grader. De flesta västarna verkar vara gjorda av samma material som en vanlig ryggsäck.

Jag undrar också specifikt om den västen jag hittade på Amazon om någon vet om den finns att köpa i Sverige eller beställa hit utomlands ifrån. På produktsidan på Amazon stod det att just den västen ej kunde levereras till Sverige, men kanske finns den att köpa på någon annan sajt?

Till sist undrar jag vad som är bäst sandvikter eller bly/stålvikter?
Inte alla jag sett går att tvätta. Sök på produktnamnet och använd sökmotorns funktion för att söka sidor i Sverige eller med .se domain.
Om du int kollat europeiska amazonsiterna kan du pröva där med.
__________________
Kneehabjournalen
VoDaresVins är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-04, 20:47   #6
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Jag köpte "Titan BOX Weightvest 30 kg" från XXL för ett halvår sedan, men nu står det slut i lager. Då hade jag försökt hitta den i samtliga onlinebutiker utan resultat. Är i alla fall nöjd med den.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-11, 16:11   #7
Bailah
Registered User
 
Bailahs avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Lund.
Inlägg: 3 973
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Jag köpte "Titan BOX Weightvest 30 kg" från XXL för ett halvår sedan, men nu står det slut i lager. Då hade jag försökt hitta den i samtliga onlinebutiker utan resultat. Är i alla fall nöjd med den.
Nöjd? Ska köpa en Viktväst nu, vilar mellan den och ompu. Ompu har fått bra recensioner men snäppet dyrare.
__________________
Bailah goes carnivore
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=234733
Bailah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-12, 11:51   #8
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
Jag har denna och jag rekommenderar den starkt!
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-12, 11:56   #9
Bailah
Registered User
 
Bailahs avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Lund.
Inlägg: 3 973
Citat:
Ursprungligen postat av Kev88 Visa inlägg
Jag har denna och jag rekommenderar den starkt!
Aaah, får se. Beställde Titanen för att jag hittade den med 56% rea så gick på 950kr. Är den skräp är det ju bara att skicka tillbaka. Den var intressant den du länkade dock!
__________________
Bailah goes carnivore
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=234733
Bailah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-27, 15:52   #10
The dude
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 631
Många 30kg viktvästar är tyvärr slut i lager. Men jag kan varmt rekommendera min väst: https://thunderfitness.se/products/v...ro-30kg-normal
The dude är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-27, 18:28   #11
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Den för detta år nya Kensui weight vest gör de gamla standardvarianterna ganska överflödiga. Betydligt smidigare att kunna lägga på vanliga viktplattor på västen, samt att man kan lasta på upp till 100kg om man nu skulle vilja det.

Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-27, 18:32   #12
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Den för detta år nya Kensui weight vest gör de gamla standardvarianterna ganska överflödiga. Betydligt smidigare att kunna lägga på vanliga viktplattor på västen, samt att man kan lasta på upp till 100kg om man nu skulle vilja det.

Det känns ju dock som att rörligheten kan komma att bli ganska kraftigt begränsad med en sådan väst. Å andra sidan kan det ju vara skönt med kort ROM om man gör viktade armhävningar...
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-27, 18:39   #13
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Det känns ju dock som att rörligheten kan komma att bli ganska kraftigt begränsad med en sådan väst. Å andra sidan kan det ju vara skönt med kort ROM om man gör viktade armhävningar...
Jag kör pseudo planche pushups med fötterna på en upphöjnad samt stepupbrädor för händerna så jag kommer ned i ett bra djup och upplever inte att västen begränsar mig på något sätt. Jag använder då alltså inte vikter av storleken som på bilden där, utan mindre 10kg viktplattor och lägre (35kg totalt f.n.), men det räcker ju för att komma upp i bra vikt också. Det fungerar med 15kg vikter också men det är precis med min greppfattning att överarmarna snuddar lite i ytterdelerna av viktplattorna i det djupaste läget.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)