Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kosttillskott

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-06-23, 20:50   #1
Soldan
Registered User
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 1
Post Bevisat riskfritt med kosttillskott?

Hej!

Jag hade tänkt att beställa kosttillskott men då jag bor hemma fick jag stora vetot mot mig av morsan. Hon tror att kosttillskott är tillverkat i laboratorium och att man blir självlysade av det eller ngt liknande

De kosttillskott jag tänkt använda är maltodextrin och vassleprotein - hur övertygar jag på bästa sätt min mamma om att det är riskfritt och utan biverkningar?

Länkar till undersökningar osv? Har försökt leta lite men är inte så haj på att hitta rätt, vissa undersökningar verkar lite "hemmagjorda".

Känns tråkigt att morsan sätter hinder i min träning, men jag får helt enkelt bara försöka övertyga henne.

Tacksam för hjälp.

Idiotkommentarer undanbedes vänligast men bestämt.

/Gustaf
Soldan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-23, 20:55   #2
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Du berättar för henne vad maltodextrin och vassleprotein är. Det är inget konstgjort eller onaturligt. Maltodextrin är vanligen potatis (eller majs,ris eller korn) och vassleprotein är mjölk. Maltodextrin är helt enkelt delvis hydrolyserad stärkelse från vanlig potatis, och vassle är ett av mjölkproteinerna. Din mamma får i sig vassleprotein varje gång hon dricker mjölk, och det är även vassleprotein från riktig mjölk, från riktiga kor, i proteinpulvret. Torkat, behandlat och smaksatt. Vassle och maltodextrin är mat i pulverform.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-23, 20:55   #3
Raggis
Jag har fel. :(
 
Raggiss avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 2 995
Citat:
Ursprungligen postat av Soldan Visa inlägg
Hej!

Jag hade tänkt att beställa kosttillskott men då jag bor hemma fick jag stora vetot mot mig av morsan. Hon tror att kosttillskott är tillverkat i laboratorium och att man blir självlysade av det eller ngt liknande

De kosttillskott jag tänkt använda är maltodextrin och vassleprotein - hur övertygar jag på bästa sätt min mamma om att det är riskfritt och utan biverkningar?

Länkar till undersökningar osv? Har försökt leta lite men är inte så haj på att hitta rätt, vissa undersökningar verkar lite "hemmagjorda".

Känns tråkigt att morsan sätter hinder i min träning, men jag får helt enkelt bara försöka övertyga henne.

Tacksam för hjälp.

Idiotkommentarer undanbedes vänligast men bestämt.

/Gustaf

Vassle är vanligt mjölkprotein - alltså, det "utvinns" från mjölk. Maltodextrin är snabba kolhydrater, och finns i en rad olika livsmedel.
Raggis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-23, 20:56   #4
zeusden1
Starke Adolfs son
 
zeusden1s avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 2 293
Herregud. Är din mamma dum? Vassleprotein finns i mjölk och är verkligen inte farlig för kroppen på något sätt. Maltodextrin finns ibland även nerblandat i müsli och det är inte heller farligt. Maltodextrin är precis som socker och mjöl: 100% kolhydrat.
__________________
Träna.
zeusden1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-23, 20:56   #5
zeusden1
Starke Adolfs son
 
zeusden1s avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 2 293
Kingen var snabbare. Varför förstod jag inte det?
__________________
Träna.
zeusden1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-23, 20:57   #6
Yankeee
Registered User
 
Yankeees avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 25 295
Citat:
Ursprungligen postat av zeusden1 Visa inlägg
Herregud. Är din mamma dum? Vassleprotein finns i mjölk och är verkligen inte farlig för kroppen på något sätt. Maltodextrin finns ibland även nerblandat i müsli och det är inte heller farligt. Maltodextrin är precis som socker och mjöl: 100% kolhydrat.
Mjöl är inte 100% kolhydrat och jag ser inte varför hans mamma skulle vara dum. Förklara gärna.
Yankeee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-23, 21:00   #7
Exhale_
Registered User
 
Exhale_s avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 330
Jag tror att det bästa sättet är att be morsan din ringa till närmsta sjukhus, fråga efter deras dietist och be denne förklara för henne vad maltodextrin och vassleprotein är. Det om något bör ju övertyga även de mest trångsynta personer.

Annars kan du ju alltid kika upp maltodextrin och vassleprotein på wikipedia

http://sv.wikipedia.org/wiki/Maltodextrin för Maltodextrin
Exhale_ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-23, 21:16   #8
zeusden1
Starke Adolfs son
 
zeusden1s avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 2 293
Citat:
Ursprungligen postat av Yankeee Visa inlägg
Mjöl är inte 100% kolhydrat och jag ser inte varför hans mamma skulle vara dum. Förklara gärna.
Är det inte? Oj, gud gillar inte mig...
__________________
Träna.
zeusden1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-23, 21:20   #9
Jorgen
Blibloblooobli
 
Jorgens avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: SKÅNE
Inlägg: 27 347
Citat:
Ursprungligen postat av zeusden1 Visa inlägg
Är det inte? Oj, gud gillar inte mig...
Sådana kommentarer som du fällde i din första post kan du skita i nästa gång du postar. Det hade varit väldans trevligt nämligen. För hur konstigt det än låter så är det inte alla som vet exakt vad malto och vassleprotein är. Du visste tex inte och att idiotförklara någon för det är tämligen korkat, ffa om man själv inte har koll.
__________________


Citat:
Ursprungligen postat av rubusvulvan Visa inlägg
alltså mannen jag svär på gud du skriver med flera ord
Jorgen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-23, 22:06   #10
Musselbank
mussla på burk
 
Musselbanks avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 870
Som Grub säger; vet du verkligen vad det är (och det gör du nog) borde det gå att argumentera utifrån det. Sen, när du förklarat att det inte är fråga om syntetiska eller besynnerliga ämnen, frågar hon måhända - klok som hon är - varför det då inte går lika bra med potatis och köttfärslimpa. Och då har du förstås svar på det med :-)

Mer än entydiga studier av ett aldrig så upplyst institut respekterar mor antagligen en lugnt klok son som uppenbarligen vet vad han gör. Vet han det?

Jag menar bara, mammor gör ju ibland rätt i att vara skeptiska till ungjävlarnas tilltag. Som ju ärligt talat inte varje gång är helt klockrena :-)

Lycka till i alla fall.
Musselbank är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-23, 22:08   #11
hasse36
Kolos egen språkpolis
 
hasse36s avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 154
Citat:
Ursprungligen postat av Soldan Visa inlägg

De kosttillskott jag tänkt använda är maltodextrin och vassleprotein - hur övertygar jag på bästa sätt min mamma om att det är riskfritt och utan biverkningar?
Din mamma kanske vill veta att maltodextrin är en mycket snabb kolhydrat - snabbare än druvsocker.

Vad jag vet är det inte "bevisat riskfritt" att äta snabba kolhydrater.

Maltodextrin löst i vatten är inte snabbt, det är toksnabbt.

Den gängse rekommendationen brukar ligga på 1 g/kg kroppsvikt.
Varför utsätta sin kropp för det?
__________________
A man can't live by bread alone.
He needs something to spend them on.
hasse36 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-24, 06:34   #12
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 524
Går vi in på Riksidrottesförbundets hemsida och letar efter kostrekommendationer finner vi detta:
http://www.rf.se/arkiv/sok_kost.pdf

På sidan 3 står det att kosten ska baseras på aktuell kunskap. Snabba kolhydrater efter träning är synneligen aktuellt.

På sidan 5 står det om maltodextrin efter träningen.
Nu vill RF att vi bör äta snabba kolhydrater från mer traditionell kost som kex och godis men vid extrema energibehov har maltodextrin sin plats.





hasse36 !
Jag tycker min länk bevisar, med aktuell kunskap, att snabba kolhydrater är possitivt för träning och hälsa.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-24, 07:32   #13
hasse36
Kolos egen språkpolis
 
hasse36s avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 154
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
På sidan 3 står det att kosten ska baseras på aktuell kunskap. Snabba kolhydrater efter träning är synneligen aktuellt.

På sidan 5 står det om maltodextrin efter träningen.
Nu vill RF att vi bör äta snabba kolhydrater från mer traditionell kost som kex och godis men vid extrema energibehov har maltodextrin sin plats.
Vid extrema energibehov ja!

Inte när man utövar en träning som förbrukar energi i paritet med lättare städning i hemmet. Varenda gång någon frågar om gainers här på forumet handlar det om någon som vill få stora muskler.

Triathleter på elitnivå hänger inte på kolo och de måste inte fråga mamma.

På sidan 3 står det:
"Det finns idag inget dokumenterat behov av kosttillskott för hårt tränande idrottare"

Varför ta en risk med toksnabba kolhydrater då?
__________________
A man can't live by bread alone.
He needs something to spend them on.
hasse36 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-24, 08:10   #14
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Man använder det i samband med träning, då glukostoleransen är kraftigt uppreglerad (Effect of a Single Bout of Resistance Exercise on Postprandial Glucose and Insulin Response the Next Day in Healthy, Strength-Trained Men. The Journal of Strength and Conditioning Research: Vol. 21, No. 2, pp. 487–491).
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-24, 08:22   #15
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 524
Citat:
Ursprungligen postat av hasse36 Visa inlägg
Vid extrema energibehov ja!

Inte när man utövar en träning som förbrukar energi i paritet med lättare städning i hemmet. Varenda gång någon frågar om gainers här på forumet handlar det om någon som vill få stora muskler.

Triathleter på elitnivå hänger inte på kolo och de måste inte fråga mamma.

På sidan 3 står det:
"Det finns idag inget dokumenterat behov av kosttillskott för hårt tränande idrottare"

Varför ta en risk med toksnabba kolhydrater då?
Du har rätt hasse36, inte ens jag är elitidrottare, möjligen är jag elitmotionär . Hur som helst så måste man träna som en elitidrottare för att nå målet med stora muskler. Hård träning KRÄVER bra återhämtning.

Det som står på sidan 3 uppfattar jag som ett pedagogiskt problem.
Mycket få kosttillskotttillverkare vill, eller inte ens kan, förklara vad de säljer. Det är lättare att gömma sig bakom glassig reklam. Allt ska vara så kraftfull och anabolt att det samtidigt måste kryddas med amerikansk engelska.

Frågar du mig vore det bättre ifall tillverkarna berättade vad de hade så idrottare förstår. Att tillverkarna istället visar att riskena för misstagsdopning är borta genom säkra rutiner vid tillverkningen.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)