Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-01-27, 10:06   #1
sipufonatemo
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 163
nödvändigt med gyminstruktör?

Jag är nybörjare inom styrketräning och har skaffat gymkort. Jag fick en instruktion men jag tyckte att instruktören var oseriös och dålig. Efter ett tag slutade jag träna som instruktören sa och körde efter ett program jag hittade på internet. Jag har inte bokat in en uppföljningsinstruktion som instruktören sa att jag skulle göra.

Jag undrar vad ni tycker om detta. Behöver man en instruktör eller går det lika bra utan och att man istället hittar information på internet, i böcker eller annat om hur man ska träna?
sipufonatemo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-27, 10:07   #2
Åsberg
Töligt
 
Åsbergs avatar
 
Reg.datum: Mar 2009
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 059
Citat:
Ursprungligen postat av sipufonatemo Visa inlägg
Jag undrar vad ni tycker om detta. Behöver man en instruktör eller går det lika bra utan och att man istället hittar information på internet, i böcker eller annat om hur man ska träna?
Funkar minst lika bra. Finns mycket bra information här på kolo t.ex.
__________________
<- Hans journal
Åsberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-27, 10:25   #3
Andreas Guiance
Tyngre
 
Andreas Guiances avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 646
Programmen funkar att hitta på internet, men tekniken kan vara bra att få hjälp med. Behöver inte nödvändigtvis vara av en instruktör, men någon erfaren åtminstone.
Andreas Guiance är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-27, 10:37   #4
rooz
Legimtimerad flaggstång
 
roozs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Hos Mor & far
Inlägg: 9 962
Det beror ju på. Många som lärt sig via Trial & error metoden.

Dock kan det ta ganska lång tid innan man upptäcker att man gör fel^^, varför var instruktören dålig?
__________________
Citat:
Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill ingiva människorna något slags känsla
rooz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-27, 12:49   #5
Tyrwing
Registered User
 
Tyrwings avatar
 
Reg.datum: Dec 2011
Ort: HPC Växjö
Inlägg: 1 909
Av egen erfarenhet väljer jag hellre att läsa på Kolo och fråga här. Instruktörerna på mitt gym kan absolut ingenting om styrketräning alls. Men det skiftar väl från gym till gym. Extra(Kolo)kunskap är dock aldrig fel.
__________________
Total: [ 635 ] Knäböj: [ 235 ] Bänkpress: [ 140 ] Marklyft: [ 260 ] @ 112,1
Tyrwings Journal
Citat:
Ursprungligen postat av justblaze Visa inlägg
... givetvis trillar någon in på styrkelyft och då får man acceptera det.
Tyrwing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-27, 13:16   #6
Jappse
Registered User
 
Jappses avatar
 
Reg.datum: May 2010
Ort: Lund
Inlägg: 471
Var bor du?
Jappse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-01, 20:36   #7
sipufonatemo
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 163
Citat:
Ursprungligen postat av rooz Visa inlägg
Det beror ju på. Många som lärt sig via Trial & error metoden.

Dock kan det ta ganska lång tid innan man upptäcker att man gör fel^^, varför var instruktören dålig?
Han verkade inte ta det seriöst, verkade vilja få det överstökat. Och verkade liksom inte bry sig. Dessutom har jag gått till andra gym tidigare (tränade inte så mycket då) och eftersom alla säger olika så tänkte jag att man får nog läsa på själv i vilket fall som helst.
sipufonatemo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-02, 00:03   #8
AndreasBastard
Registered User
 
AndreasBastards avatar
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 239
Citat:
Ursprungligen postat av sipufonatemo Visa inlägg
Han verkade inte ta det seriöst, verkade vilja få det överstökat. Och verkade liksom inte bry sig. Dessutom har jag gått till andra gym tidigare (tränade inte så mycket då) och eftersom alla säger olika så tänkte jag att man får nog läsa på själv i vilket fall som helst.
Helt rätt. Du finner mycket bra här på kolozzeum, som kan vara bra att ha i bakhuvudet när det kommer fram förståsigpåare på gymmet och försöker tuta i dig ljug.

Läs på så mycket så möjligt och lär av andras misstag istället för egna.
AndreasBastard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-02, 12:01   #9
Sunken
Registered User
 
Sunkens avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 46
Citat:
Ursprungligen postat av AndreasBastard Visa inlägg
Helt rätt. Du finner mycket bra här på kolozzeum, som kan vara bra att ha i bakhuvudet när det kommer fram förståsigpåare på gymmet och försöker tuta i dig ljug.

Läs på så mycket så möjligt och lär av andras misstag istället för egna.
Jag tror att man som nybörjar mår gott av att göra både och så man inte drar på sig onödiga skador. Har själv tränat på gym till och från under 5 år, samt kollat Kollo, pratat med kompisar om tips på övningar osv. men fick väldigt bra tips från PT/Sjukgymnast hur man kan/ska utföra övningar.

Skulle tipsa om att kör någon månad på snälla vikter, besök sedan PT med dina funderingar så tror jag man har bästa receptet. Då får du även koll på vilka övningar som gör ont, inte tar rätt, föredrar osv.
__________________
Min nutida träningsdokumentär alias träningsdagbok:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=178010
Sunken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-13, 21:14   #10
perfection
Registered User
 
perfections avatar
 
Reg.datum: Jan 2010
Inlägg: 164
Spontant, om du är ny inom gym världen, tycker jag det är väldigt viktigt att gå hos en instruktör. Klart du kan läsa om övning x o övning y men i slutändan är de skitsamma om du utför dom fel.

Ang. Trial & error systemet, risken för skador ökar ju markant där, tycker de kan funka inom kostbiten huvudsakligen. Sedan självklart med övningar med, när du väl kan utförandet?

Kan du inte be gymmet om en annan instruktör bara, borde de väll kunna ordna? Alternativt. Berätta för instruktören hur du känner?

Lite av mina tankar bara...
perfection är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-13, 21:16   #11
Fordon
Lyft! Upp å ner!
 
Fordons avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 197
Om du tycker att en instruktör är dålig så är det bara att be om en annan. Ett tips då är att förklara vad som var dåligt.

Är man helt ny så är en instruktör att föredra i 9,999 fall av 10.
__________________
"Vinnaren gör det förloraren inte orkar"

2019 års journal
Fordon är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)