Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2010-01-06, 17:21   #1
Typsnubbe
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 48
Hur länge får ett "pass" vara?

Kalla mig inkompetent men jag hittar inte något angående hur LÄNGE man bör pressa en muskel. Alltså några studier angående när det blir dåligt att fortsätta träna muskeln(om det finns).
Den optimala gympasslängden vid träning av endast en muskel är helt enkelt vad jag letar efter..eller det bästa antalet set.

Är det bättre ju fler set man hinner pressa in?

Kvalitet före kvantitet?
Få set med höga vikter eller massor av set med sjunkade vikter men såklart fortfarande inom det eftersedda repsantalet.

Om det gör någon skillnad så har jag gymmat i cirka 2 år.
Typsnubbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-06, 18:09   #2
StillAsleep
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 41
Svårt att säga vad som är bäst, men ju hårdare du pressar en viss muskel, desto längre återhämtningstid.

Hur LÄNGE muskeln tränas i ett kör känns inte särskilt relevant, till skillnad från hur hårt den har fått slita.
StillAsleep är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-06, 18:16   #3
siimon89
Registered User
 
Reg.datum: May 2009
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 593
Hört något om att tillväxthormonerna sjunker när man tränat kring över 1h. Har dock inga uppgifter hur vidare detta stämmer men antar att det kan finnas någon sanning i att destu längre, destu sämre kvalitét på passet.

Att hålla det under 1h eller därkring tycker jag är en bra riktlinje eftersom man ofta börjar tappa kvalité i slutet.
siimon89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-06, 18:21   #4
Typsnubbe
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 48
Ganska säker på att jag hört talas om detdär med sjunkande tillväxthormonsnivåer, men om någon kunde referera till studier så vore jag högst tacksam.
Typsnubbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-06, 18:30   #5
Pendelous
Erfaren Medlem
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 202
Citat:
Ursprungligen postat av siimon89 Visa inlägg
Hört något om att tillväxthormonerna sjunker när man tränat kring över 1h. Har dock inga uppgifter hur vidare detta stämmer men antar att det kan finnas någon sanning i att destu längre, destu sämre kvalitét på passet.

Att hålla det under 1h eller därkring tycker jag är en bra riktlinje eftersom man ofta börjar tappa kvalité i slutet.
Ett helkroppspass bör väl ta över en timme. Eller?
Pendelous är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-06, 18:57   #6
johanhej
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 489
nästan alla mina halvkroppspass tar 80-90 min. Ser tiden som irrelevant då jag vill ha lång vila mellan mina set för de stora muskelgrupperna (5 min vila på bänk ofta).
johanhej är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-06, 19:01   #7
Fernicus
Registered User
 
Fernicuss avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Arvika
Inlägg: 312
Är det inte kortisolnivåerna som sjunker efter ca en timme? Hursomhelst brukar/brukade mina pass ligga runt 1.5-2 timmar och jag växer så stirra er inte blinda på allt opti
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av filmjölk Visa inlägg
Jag har fö. räknat ut att jag är starkare än Hurril i marklyft på detta vis. 375kg. Ta bort 20kg för dräkt, 55kg för en bra stång, 10kg för publikstöd och 100kg för skägg. Blev ganska futtiga vikter till slut.
Fernicus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-06, 19:03   #8
emi23j
Registered User
 
emi23js avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 2 530
Att hålla ett pass under 60 minuter tycker jag är riktigt svårt. I alla fall om man räknar med uppvärmning, rörlighetsträning, själva styrketräning och även stretching.

Oftast har 45 min gått efter uppvärmning, rörlighetsträning och basövningen för dagen är avklarad.
emi23j är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-06, 20:59   #9
Arne Persson
BodyPumpens grundare.
 
Arne Perssons avatar
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Lödde
Inlägg: 15 217
Risken är att ju mer goja man läser och TROR på om ju mindre blir man. Träna mer och googla mindre!
__________________
Sänka vikter? Vad menas med det? Höja vikter däremot det vet jag vad betyder!
Arne Persson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-06, 21:19   #10
siimon89
Registered User
 
Reg.datum: May 2009
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 593
Citat:
Ursprungligen postat av emi23j Visa inlägg
Att hålla ett pass under 60 minuter tycker jag är riktigt svårt. I alla fall om man räknar med uppvärmning, rörlighetsträning, själva styrketräning och även stretching.

Oftast har 45 min gått efter uppvärmning, rörlighetsträning och basövningen för dagen är avklarad.
Jag inkluderade bara styrkedelen iallafall

Vet att när jag kört helkroppspass med få tunga basövningar och lång vila mellan setten kunde de ta över 1h ibland och det gick bra ändå.
siimon89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-06, 21:27   #11
Typsnubbe
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 48
Tack för hjälpen, jag antar att det hela även KAN vara individuellt vilket det mesta är inom träning så jag kommer helt enkelt testa om min kropp svarar bäst på kortare eller lite längre pass.

Har inga problem med ökningarna, verkligen inte. Men man letar alltid efter svar på om man t.o.m kan göra det lite bättre
Typsnubbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-06, 21:27   #12
Baan
Registered User
 
Baans avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Göteborg
Inlägg: 12 325
Du lär aldrig hitta något som säger x antal set under 43,2 minuter. Man kan även snacka om hur viktigt det är att inte överdriva passets längd så att man är på gymmet halva dagen och försöker pressa sig, men vad jag vet är det sällan ett praktiskt problem. Snarare finns det en tendens hos nybörjare att ha lite för bråttom vilket i praktiken resulterar i att det inte blir tillräckligt intensivt och man hinner helt enkelt inte med särskilt mycket när man sätter deadlines.
__________________
träning

@Twitter
Baan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-06, 21:33   #13
130kg finsk sisu
130 kg finsk fotomodell
 
130kg finsk sisus avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 12 332
Mina pass är mellan 45 min till 3,5h. Träning skall vara roligt. Om du har roligt tränar man längre...
__________________
SER UT SOM EN PÅSE SKIT

Min youtube videos: http://www.youtube.com/profile?user=superhurri

Journal: http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=86629
130kg finsk sisu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-06, 21:35   #14
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 211
Det är bara att sätta in en setvila mellan 2-3 minuter så inser man rätt snart att man är man nere på mycket litet antal övningar för att klara ett normalt byggpass inom tidsramen 45 minuter. Nu kan man spela på vilan vilket inte är fel innan man har blivit ordentligt stark låt säga 30-45 i setvila så kan man hinna med en hel del övningar på en timme. Det räcker inte om man kör tunga övningar men funkar bra i discoövningarna.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-06, 21:47   #15
Roggan43
Registered User
 
Roggan43s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Ort: Hemma hos mig med min fru och djuren.
Inlägg: 82
Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Mina pass är mellan 45 min till 3,5h. Träning skall vara roligt. Om du har roligt tränar man längre...

Helt rätt att man ska ha roligt när man tränar mina pass är nästan aldrig under 3 timmar ett rejält böjpass kan ta uppemot 1,5h och sen då så kommer bänk till efter det och 1ggr i veckan även marken så mellan 3-4h tar mina pass rätt ofta att köra igenom.
__________________
Rena lyftet vinner i längden
Roggan43 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)