Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2010-07-12, 22:12   #1
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Sur nötfärs

Har suttit och velat ett bra tag nu hur jag ska göra.
Köpte två förpackningar 500g nötfärs som går ut imorgon och när jag tog fram förpackningarna nu så hade plasten dragits in mot köttet på dem (färdigpaketerad nötfärs från ICA). Dessutom en grå yta på dem, men det har jag förstått har inget att göra med huruvida färsen är frisk eller ej.

Däremot en vag syrlig lukt från den och trots att jag stekt färsen nu, så finns det en vag syrlig lukt i köket också. Med tanke på att det är "rötväder" så åker nog hela skiten ut i soptunnan. Hellre slösar jag kött än o sitta på huset resten av veckan. Men är jag för kinkig? Jag har luktat på riktigt sur nötfärs förut och då har det verkligen varit markant, men så farligt var det inte den här gången.

Hur brukar ni göra? Steka skiten ur den o äta ändå? Gå tillbaka till affären? Kasta?
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-07-12, 22:15   #2
Folke50
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2010
Inlägg: 326
Har för mig att det är blodet som försvunnit lite ( den gråa ytan) Däremot när den börjar lukta lite då brukar jag vara reserverad. Du kan ju dock inte gå tillbaka till affären då den går ut i morgon och affären är stängd idag
Folke50 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-07-12, 23:03   #3
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Stekt den ordentligt och ätit.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-07-12, 23:06   #4
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
mm, jag kastade nu, men jag undrar om jag är för kinkig eller om ni andra hade stekt o käkat bara?
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-07-12, 23:10   #5
Frantic
Registered User
 
Frantics avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Ort: Göteborg
Inlägg: 4 155
Jag hade käkat den.
Frantic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-07-13, 01:16   #6
Anton Fräs
Stark
 
Anton Fräss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 9 035
Förändring i lukt och smak = jag äter den inte. Ovärt risken enligt mig.
Anton Fräs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-07-13, 01:46   #7
powderdog
Kött fii faan
 
powderdogs avatar
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 1 810
Min högst personliga och ej fakta grundade åsikt är att det är att riskerna (hållbarhet,förvaring mm) är väldigt överdrivna. Jag hade garanterat ätit den. Brukar rätt ofta äta mat som passerat bäst före datum samt haft tveksam förvaring och jag kan inte minnas senast jag var magsjuk, måste varit ngn gång när jag gick i lågstadiet.

Edit: en gång fyllekäkade jag (opti nojan made me do it) några hundra gram råa fläskkotletter, då fick jag springa in på toan ett par timmar senare. Men efter det toa besöket var det lugnt.
__________________
STYRKETRÄNING

LÖPNING

Senast redigerad av powderdog den 2010-07-13 klockan 01:49.
powderdog är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-07-13, 07:10   #8
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Citat:
Ursprungligen postat av Anton Fräs Visa inlägg
Förändring i lukt och smak = jag äter den inte. Ovärt risken enligt mig.
Vilka bakterier tänker du på dom inte dör vid ordentlig upphettning?

De sporbildande matförgiftningsbakterierna tillväxer ju i t.ex. en gryta men det vill ju till att den sedan står och kyls ner för länge.

Men i rejält genomstekta biffar som äts direkt vet inte jag vilken bakterie som skulle vara riskabel.

Senast redigerad av Eddie Vedder den 2010-07-13 klockan 07:13.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-07-13, 07:50   #9
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 498
Någon toxinbildare.

Staphylococcus aures är den som jag främst tänker på.
Mindre sannolikt att personalen tillfört den vid malningen. Mer sannolikt när köttfärsköttet skars ned vid stykanläggningen och packades i påsar.

Tillförsel av Baccilius ceures från dåligt rengjord köttkvarn kanske. Även den är toxinbildare.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-07-13, 07:54   #10
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Något finns ju där som gör att det luktar lite syrligt. Det var ingen supermarkant lukt, men jag jobbade ner köttfärsen i stekpannan med fingrarna och det syrliga satt kvar i fingrarna en bra stund efteråt, trots att jag tvättade av händerna. Det luktade också i köket trots att jag tacokryddade nötfärsen.

Även om jag dödade bakterierna så är det ju något kvar som orsakar den där syrligheten? Tror inte den kommer av oxidation enbart?
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-07-13, 10:50   #11
Anton Fräs
Stark
 
Anton Fräss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 9 035
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Vilka bakterier tänker du på dom inte dör vid ordentlig upphettning?

De sporbildande matförgiftningsbakterierna tillväxer ju i t.ex. en gryta men det vill ju till att den sedan står och kyls ner för länge.

Men i rejält genomstekta biffar som äts direkt vet inte jag vilken bakterie som skulle vara riskabel.
Problemet för egen del är ordentlig upphettning, jag föredrar det blodigt/inte helt genomstekt.

Alltså är jag noggrann med färsen
Anton Fräs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-07-13, 11:02   #12
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 498
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
Något finns ju där som gör att det luktar lite syrligt. Det var ingen supermarkant lukt, men jag jobbade ner köttfärsen i stekpannan med fingrarna och det syrliga satt kvar i fingrarna en bra stund efteråt, trots att jag tvättade av händerna. Det luktade också i köket trots att jag tacokryddade nötfärsen.

Även om jag dödade bakterierna så är det ju något kvar som orsakar den där syrligheten? Tror inte den kommer av oxidation enbart?

Din köttfärs har troligen legat alldeles för varmt och mjölksyrabakterier har växt till i antal och bildat en massa...mjölksyra.

Den syrliga smaken går inte att ta bort. Det går att dölja med kryddor men risken är stor att syrligheten går igenom.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)