Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-01-23, 19:16   #1
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 642
Marklyft starkast med rakare ben

Jag har långa lårben och korta armar. Jag har alltid sugit i marklyft, då jag försökt efterlikna tekniker som min vän med perfekta vinklar har. Har nu börjat köra sumo istället, blev direkt en dramatisk förbättring. Från att marken är i nivå med min böj viktmässigt till att bli 20kg högre.

Jag verkar dock dra sumo med nästintill raka ben, varpå min vän menar att jag borde böja mig ned mer. Jag är dock mycket svagare i denna positionen. Drar ca 180x5 med min nyfunna teknik, och kanske 180x1 då jag böjer benen ordentligt. Är detta något jag bör se över eller är vissa helt enkelt starkare med rakare ben i marklyft, både vanlig och sumo? Jag står även ganska tätt för att vara sumo, benen är typ vid ringen på stången. Står jag bredare i en klassisk sumostance så är jag mycket svagare.

Senast redigerad av smerk den 2020-01-23 klockan 19:18.
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-23, 19:25   #2
ChuckTesta
Nope! Chuck Testa
 
ChuckTestas avatar
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 674
Vad är frågan egentligen? Alla har ju olika vinklar, Daniel Ståhl t ex kör ju halvsumo typ.
ChuckTesta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-23, 19:30   #3
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 642
Precis när vikten börjar lyfta
Bifogade bilder
Filtyp: jpg kolo.jpg (192.8 KB, 0 visningar)
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-23, 19:31   #4
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 642
Citat:
Ursprungligen postat av ChuckTesta Visa inlägg
Vad är frågan egentligen? Alla har ju olika vinklar, Daniel Ståhl t ex kör ju halvsumo typ.
Frågan är om det är orimligt att man kör nästintill raka mark utan att man använder felaktig teknik. Men du verkar ha svarat på frågan. Min polare hävdar att det är för att jag har kört för mycket raka mark samt good mornings som jag har min ''felaktiga'' teknik
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-23, 20:17   #5
Sillkungen
Registered User
 
Sillkungens avatar
 
Reg.datum: Feb 2018
Inlägg: 151
Blir du så mycket starkare med din nyfunna teknik så gör du något rätt.
Sillkungen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-23, 20:32   #6
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Det behöver ju dock inte vara så att den positionen du är starkast i just nu, är den position där du kan lyfta som mest vikt i då du optimerar alla faktorer. Det skulle ju kunna vara så att du just nu är mycket starkare i rumpan än låren och därför är starkare i denna positionen. Men om du blir starkare i låren kanske du kan klara av en annan position och nå mycket längre. Svårt att säga.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-23, 21:40   #7
Sillkungen
Registered User
 
Sillkungens avatar
 
Reg.datum: Feb 2018
Inlägg: 151
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Det behöver ju dock inte vara så att den positionen du är starkast i just nu, är den position där du kan lyfta som mest vikt i då du optimerar alla faktorer. Det skulle ju kunna vara så att du just nu är mycket starkare i rumpan än låren och därför är starkare i denna positionen. Men om du blir starkare i låren kanske du kan klara av en annan position och nå mycket längre. Svårt att säga.
Så om du skulle göra en 5:a med en ny teknik på ditt tidigare 1RM. Skulle du då vara osäker på om det är fördelaktigare position än du tidigare hade?

För mig är det en no-brainer.
Sillkungen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-23, 22:02   #8
ChuckTesta
Nope! Chuck Testa
 
ChuckTestas avatar
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 674
Citat:
Ursprungligen postat av Sillkungen Visa inlägg
Så om du skulle göra en 5:a med en ny teknik på ditt tidigare 1RM. Skulle du då vara osäker på om det är fördelaktigare position än du tidigare hade?

För mig är det en no-brainer.
Läs vad han skrev en gång till.

Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Frågan är om det är orimligt att man kör nästintill raka mark utan att man använder felaktig teknik. Men du verkar ha svarat på frågan. Min polare hävdar att det är för att jag har kört för mycket raka mark samt good mornings som jag har min ''felaktiga'' teknik
Nej det är inte orimligt och det finns inte heller något som heter "felaktig" teknik (så länge man lyfter rätt dvs), ryggen på bilden ser bra ut.. Fortsätt med den nya tekniken om det känns bra.

Senast redigerad av ChuckTesta den 2020-01-23 klockan 22:05.
ChuckTesta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-24, 05:42   #9
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Sillkungen Visa inlägg
Så om du skulle göra en 5:a med en ny teknik på ditt tidigare 1RM. Skulle du då vara osäker på om det är fördelaktigare position än du tidigare hade?

För mig är det en no-brainer.
Nej det är ju uppenbarligen en mer fördelaktig teknik just nu. Men det är inte säkert det är det bästa tekniken för att nå så långt som möjligt i längden.

Ifall man kört marklyft i 15 års tid och testat massor med olika sätt och kunnat utvärdera alla möjliga teknikvarianter så kan jag hålla med om att en ny teknik som ger såpass stor förbättring nästan garaterat är en teknik man bör fortsätta använda.

Men ifall man är nybörjare och bara kört 15 pass marklyft i hela sitt liv, och öht inte kört särskilt mycket bål och underkroppsträning så skulle jag vara väldigt försiktig med att dra sådana slutsatser ifall man "råkat uppfinna" en ny och bättre teknik.

Om man ser ovanstående två exempel som extremfall på en skala så kommer väl TS hamna någonstans mellan dessa. Så frågan är väl i första hand var på skalan han befinner sig.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-24, 08:34   #10
Lawliet
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2019
Inlägg: 53
Personligen är jag också grymt mycket starkare i sumo, och med relativt lite involvering av benen, med störst fokus på att lyfta med hela posterior chain istället för quadriceps.

Det passar mig bra nu när jag börjat köra både böj och mark på samma pass. Då kompletterar båda övningarna varandra mycket bra. Jag kan träna på nära maxvikter i båda övningarna direkt efter varandra. Skulle jag böja mera på benen i mark, skulle jag garanterat ha det jobbigare i böjen efteråt.

Sålänge du inte börjar tappa formen eller få ont i korsryggen av att köra med nya tekniken, så skulle jag fortsatt med det. Kör gärna något som aktiverar quads lite mera, typ djupa böj.

Böj går även att köra så att det tar mer på posterior chain genom att anpassa rörelsen så att den nästan ser mer ut som mark. Om du ska träna båda på samma pass, skulle jag rekommendera att göra böjen så långt ifrån det som möjligt, då de musklerna kommer få allt de behöver från mark
Lawliet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-24, 10:06   #11
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 642
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Nej det är ju uppenbarligen en mer fördelaktig teknik just nu. Men det är inte säkert det är det bästa tekniken för att nå så långt som möjligt i längden.

Ifall man kört marklyft i 15 års tid och testat massor med olika sätt och kunnat utvärdera alla möjliga teknikvarianter så kan jag hålla med om att en ny teknik som ger såpass stor förbättring nästan garaterat är en teknik man bör fortsätta använda.

Men ifall man är nybörjare och bara kört 15 pass marklyft i hela sitt liv, och öht inte kört särskilt mycket bål och underkroppsträning så skulle jag vara väldigt försiktig med att dra sådana slutsatser ifall man "råkat uppfinna" en ny och bättre teknik.

Om man ser ovanstående två exempel som extremfall på en skala så kommer väl TS hamna någonstans mellan dessa. Så frågan är väl i första hand var på skalan han befinner sig.
Jag har styrketränat ett par år, till och från. Jag har emellanåt slarvat med benträningen volymmässigt men jag har alltid kört knäböj. Marklyft har jag endast kört i korta perioder, men den har alltid släpat efter böjen relativt sätt. Detta är första gången min mark är någorlunda symmetrisk med böjen.

Jag utför mark för att bli bra på lyftet. Muskelmassan utvecklar jag genom högreppare i good mornings samt stångrodd och ibland GHR.

Kan filma ett set på 180 nästa vecka
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-24, 11:29   #12
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Jag har styrketränat ett par år, till och från. Jag har emellanåt slarvat med benträningen volymmässigt men jag har alltid kört knäböj. Marklyft har jag endast kört i korta perioder, men den har alltid släpat efter böjen relativt sätt. Detta är första gången min mark är någorlunda symmetrisk med böjen.

Jag utför mark för att bli bra på lyftet. Muskelmassan utvecklar jag genom högreppare i good mornings samt stångrodd och ibland GHR.

Kan filma ett set på 180 nästa vecka
Du behöver inte filma för min skull. Jag kommer inte kunna dra några vettiga slutsatser ändå.

Jag håller nog med ovanstående skribenter om att det är vettigt att köra vidare på denna teknik ifall du nu är såpass mycket starkare i den. Men ifall du tror du har rätt vinklar (längd på olika skelettsegment) för att egentligen kunna prestera bättre i nån annan variant av marklyft, så kanske dina lår (eller nån annan kroppsdel) släpar efter. Då kanske du kan köra nån slags extraträning för att komma tillrätt med detta, om du har nåt intresse av det.

Men så länge tekniken faller inom ramarna för vad som är "vettig teknik" (dvs inte allvarligt förhöjd skaderisk av någon anledning) så kan du ju bara köra på sålänge du tycker det är kul. Ifall du ska tävla i SL så kanske du får tänka annorlunda, men det verkar ju inte vara fallet.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-24, 13:54   #13
Köttis
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 611
Hade varit intressant att se hur startpositionen ser ut när du är mycket svagare som sin kompis tycker är rätt. Jag ser många som försöker köra sumo men som mer liknar en bred böj med stången i händerna.

Att orka fler reps betyder inte nödvändigtvis ett högre max heller, även om 5 vs 1 med största sannolikhet innebär det. Kör man tng eller med lite studs blir det lättare att reppa med rakare ben också om man inte behöver starta vikten. Från 0 varje gång.

Sent from my FRD-L19 using Tapatalk
Köttis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-24, 14:24   #14
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 642
Citat:
Ursprungligen postat av Köttis Visa inlägg
Hade varit intressant att se hur startpositionen ser ut när du är mycket svagare som sin kompis tycker är rätt. Jag ser många som försöker köra sumo men som mer liknar en bred böj med stången i händerna.

Att orka fler reps betyder inte nödvändigtvis ett högre max heller, även om 5 vs 1 med största sannolikhet innebär det. Kör man tng eller med lite studs blir det lättare att reppa med rakare ben också om man inte behöver starta vikten. Från 0 varje gång.

Sent from my FRD-L19 using Tapatalk
Jag körde samma teknik som min kompis, dvs ganska smal stans (höftbrett) och vanlig mark där man åker bak lite lätt och hittar startposition. Maxade endast 185 med denna teknik efter böj och bänk, med några veckors russian squat routine. Känns som att rörelsen är hur lång som helst och jag blir dränerad i nervsystemet efteråt.

Jag kör aldrig med studs, total omställning inför varje rep. I vanlig sumo, dvs bredare stans och fötterna vinklat utåt samt ganska upprätt så var jag mycket svag i startposition, kändes då som ett knäböj muskelmässigt.
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-24, 16:48   #15
Köttis
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 611
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Jag körde samma teknik som min kompis, dvs ganska smal stans (höftbrett) och vanlig mark där man åker bak lite lätt och hittar startposition. Maxade endast 185 med denna teknik efter böj och bänk, med några veckors russian squat routine. Känns som att rörelsen är hur lång som helst och jag blir dränerad i nervsystemet efteråt.

Jag kör aldrig med studs, total omställning inför varje rep. I vanlig sumo, dvs bredare stans och fötterna vinklat utåt samt ganska upprätt så var jag mycket svag i startposition, kändes då som ett knäböj muskelmässigt.
Tycker du ska köra på det sättet du känner dig starkast då. När du kört så ett tag kan du ju börja experimentera med lite bredare stance och/eller lägre höft om du tycker dig ha anledning att tro att du eventuellt kan ha några kilon att hämta där. En fördel med en mer "klassisk" sumo är att det är enklare att bygga stora och starka lår än en stor och stark ländrygg.

Sent from my FRD-L19 using Tapatalk
Köttis är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)