Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-01-21, 20:08   #1
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Är hängande benlyft dåliga för abs?

Kör helkroppspass två gånger i veckan där ena passet är cable crunches och andra hängande benlyft.

Jag trodde sistnämnda var bra för abs, men så gjorde jag en snabb googling och läste att benlyft är bra för bålstyrka men inte för 6 packet.

Stämmer detta? Borde jag i så fall skippa benlyft helt eller köra hälften så många set och även köra crunches på benlyftsdagen?
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-21, 20:25   #2
sladdbarn
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2019
Inlägg: 273
Jag tycker att hängande benlyft är en bra magövning.
sladdbarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-21, 22:21   #3
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 620
Citat:
Ursprungligen postat av sumialic Visa inlägg
Kör helkroppspass två gånger i veckan där ena passet är cable crunches och andra hängande benlyft.

Jag trodde sistnämnda var bra för abs, men så gjorde jag en snabb googling och läste att benlyft är bra för bålstyrka men inte för 6 packet.

Stämmer detta? Borde jag i så fall skippa benlyft helt eller köra hälften så många set och även köra crunches på benlyftsdagen?
Inte så bra som crunchövninar är. Det är mer en övning för höftböjarna och att få till det bra för rectus abdominus är att göra det onödigt komplicerat i mitt tycke.
Men det ör inte en dålig övning, vara just inte särskilt opti.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-22, 01:39   #4
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Det beror väl kanske lite på exakt vad man menar med "hängande benlyft". Det som får magmusklerna att jobba är ju främst den del i rörelsen där man lyfter bäckenet, dvs delen där man lyfter benen upp från horisontellt L-häng och upp mot stången, snarare än den delen då man lyfter benen från vertikalt hängande till horisontellelt L-häng. Dvs den delen som är en reverse crunch.

Ifall man är ny till den övningen brukar man börja progressionen med att just lyfta benen från vertikalt hängande till L-häng, för att övergå till att försöka få upp tårna mot stången först när man blivit starkare. Ifall man vill ge magmusklerna mer pisk så är det troligen bättre att börja med böjda knän i övningen och istället försöka ha större ROM, dvs se till att man lyfter upp knäna mot bröstkorgen i varje repetition.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-22, 10:23   #5
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Ifall man är ny till den övningen brukar man börja progressionen med att just lyfta benen från vertikalt hängande till L-häng, för att övergå till att försöka få upp tårna mot stången först när man blivit starkare. Ifall man vill ge magmusklerna mer pisk så är det troligen bättre att börja med böjda knän i övningen och istället försöka ha större ROM, dvs se till att man lyfter upp knäna mot bröstkorgen i varje repetition.
Jo, så kör jag. Böjda knän och sen upp mot bröstkorgen. Är för svag för att komma mycket högre än ett L vid raka ben.

Frågan är ändå om det vore bättre för mig att bara skippa övningen och köra crunches istället? För bålen har jag knäböj som jag antar borde vara tillräckligt?
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-22, 10:55   #6
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 708
Jag skulle definitivt ha kört någon övning som typ maghjul, planka eller dragonflags t.ex utöver crunches.

Knäböj stärker din mage i knäböj.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-22, 12:03   #7
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Jag skulle definitivt ha kört någon övning som typ maghjul, planka eller dragonflags t.ex utöver crunches.

Knäböj stärker din mage i knäböj.
Planka känns ganska skit för att bygga abs eller?

Vad är dragonflags? Maghjul skulle jag kunna testa.
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)