Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-12-17, 15:17   #31
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 654
Kan det vara så att fördelningen av lårets muskler är genetiskt? Jag kanske har kass VMO genetiskt och bara slösar tid på specialövningar?

Någon som gått från kass VMO till bra? (Där övriga lår var välutvecklad från början)
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-18, 21:00   #32
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 620
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Kan det vara så att fördelningen av lårets muskler är genetiskt? Jag kanske har kass VMO genetiskt och bara slösar tid på specialövningar?

Någon som gått från kass VMO till bra? (Där övriga lår var välutvecklad från början)
Ja det är genetiskt. Vastusgruppen gör så gott som samma sak och det går inte att pinpointa en enskild.
Säger nån nått annat får de allt komma med bättre belägg än "den har växt på mig".
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-19, 21:24   #33
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 217
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Kan det vara så att fördelningen av lårets muskler är genetiskt? Jag kanske har kass VMO genetiskt och bara slösar tid på specialövningar?

Någon som gått från kass VMO till bra? (Där övriga lår var välutvecklad från början)
Det är faktiskt stor skillnad mellan övningarna om de utförs på fel sätt. Ofta lyfts Olympiska lyftares lår och det är relevant. Men de tränar benen på ett sätt som de flesta inte gör sitter med rak rygg i bottenläget och får därmed maximal stretch i lårmusklerna lyfter med hamstrings när de rycker och stöter som ger mycket lårhäng(hamstrings) och utnyttjar kraften i vaderna som gör att lyftet blir högre och lättare att fånga upp stången i rätt höjd vilket ger stabila vader. Styrkelyftare och hobbygymmare vill lyfta så tung vikt som möjligt och utvecklar en teknik som påminner om marklyft med stången på ryggen. Stor rumpa och maximal muskeltillväxt långt upp låret.

Här kommer leg extension och leg curl ge bättre symmetri om övningarna utförs på rätt sätt pumpande, koncentrerat isolerat på målmuskeln.

När det gäller genetiska egenskaper som korta muskelbukar alternativt länga muskelbukar är de något som individen får leva med. Men formen kan alltid förbättras.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."

Senast redigerad av Anders The Peak den 2019-12-19 klockan 21:26.
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-19, 22:27   #34
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 620
Källa på att leg extension och leg curl bygger bättre symmetri?
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-19, 22:41   #35
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 739
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg
Källa på att leg extension och leg curl bygger bättre symmetri?
Inga källor mer än empirisk erfarenhet behövs
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-20, 17:02   #36
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 217
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg
Källa på att leg extension och leg curl bygger bättre symmetri?
Vilka källor ska kunna visa det på en 12 veckors studie som görs antingen av noviser/studenter eller avdankade bittra wannabes som bara letar efter utrymme för att bli erkända

Men för bövelen läs mitt inlägg en gång till ...
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-20, 19:57   #37
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 620
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Vilka källor ska kunna visa det på en 12 veckors studie som görs antingen av noviser/studenter eller avdankade bittra wannabes som bara letar efter utrymme för att bli erkända

Men för bövelen läs mitt inlägg en gång till ...
Inga naturligtvis. Kanske mest för att det inte funkar så som du påstår.
Du kan ju bara säga hur man ska mäta detta fenomen som uppstår... ja hur?

Ja nu har jag gjort det, var det nått speciellt som du vill jag ska ta åt mig?
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-20, 22:31   #38
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 217
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg
Inga naturligtvis. Kanske mest för att det inte funkar så som du påstår.
Du kan ju bara säga hur man ska mäta detta fenomen som uppstår... ja hur?

Ja nu har jag gjort det, var det nått speciellt som du vill jag ska ta åt mig?
Tycker att jag förklarar att om du är en ordinär knäböjare med en teknik som är marklyftsbetonad så kommer rumpa och övre delen av låren att växa till.

I så fall är leg extension en bra övning som aktiverar då rörelsen ger ett mer fullkomlig utsträckning av muskeln och du fokuserar på lårmuskeln.

Nu tycker jag att jag förklarade skillnaden mellan Ol lyftaren och SL/Hobbybyggares benträning. Hobbylyftaren är något generaliserad men rätt sann.

Antar att du har ett par sugrör till ben
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-21, 00:05   #39
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 620
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Tycker att jag förklarar att om du är en ordinär knäböjare med en teknik som är marklyftsbetonad så kommer rumpa och övre delen av låren att växa till.

I så fall är leg extension en bra övning som aktiverar då rörelsen ger ett mer fullkomlig utsträckning av muskeln och du fokuserar på lårmuskeln.

Nu tycker jag att jag förklarade skillnaden mellan Ol lyftaren och SL/Hobbybyggares benträning. Hobbylyftaren är något generaliserad men rätt sann.

Antar att du har ett par sugrör till ben
Hur har inte förklarat hur det kan bli så att just övre delen växer mer. Rumpan, visst men nu är det ju inte den det handlar om.
Du har inte heller berskrivit hur du kommit fram till detta(men det märks ju att du bara gissar).

Ohhhhhh, en direktattack på min fysik + fiffig smily.
Det stärker ju dina argument det kan jag ju inte förneka.
Hade du varit född i min kropp hade den naturligtvis sett ut som zeus själv - fast grövre.

Ska jag läsa ditt inlägg en gång till? Har du skrivit något smart med vit text din lurifax?
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-21, 00:24   #40
G.W
Registered User
 
G.Ws avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 160


Varsågod att ta för sig om man är öm någonstans.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag minns alla storheter där på forumen, jag var med från början och jag var och är nog den störste legenden någonsin. En legend dom gjorde allt för att tysta. Jag styrde fan Kolo... Men dom fixade så jag inte kunde logga in. Men då och då nämns mitt gamla nick.
G.W är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-21, 00:39   #41
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Inte värt att vara bitter bara för att Anders är tio gånger mer erfaren, välbeläst och intelligent än de flesta här på forumet. Det kommer en dag för dig också, ska du se ormen, men till dess är det inte värt att visa sig på styva linan för att vinna internetpoäng i syftet att mata det svultna egot
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-21, 01:05   #42
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 620
Citat:
Ursprungligen postat av G.W Visa inlägg


Varsågod att ta för sig om man är öm någonstans.
Tackar!
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-21, 01:45   #43
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Ifall man gör sina knäböj som goodmornings/marklyft så känns det ju ganska givet att baksidan får göra större delen av jobbet, och att quadriceps inte blir särskilt optimalt tränad, eftersom man största delen av rörelsen blir i höften och inte så mycket i knäna.

Att den typen av knäböj skulle funka för att träna upp övre delen av quadriceps (men inte de nedre) tycker dock även jag låter rätt märkligt. Det rimligaste (iaf i mina ögon) är väl snarare att varken de övre eller nedre delarna av quadriceps får nån vidare bra träning av sådana knäböjar. Iaf om man jämför med typ frontböjar eller benspark.

Dock är jag inte helt säker på att det var exakt det ATP menade. Jag tyckte nog det var aningens oklart skrivet. Inväntar fortsättningen med spänning.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-21, 11:32   #44
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 217
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Ifall man gör sina knäböj som goodmornings/marklyft så känns det ju ganska givet att baksidan får göra större delen av jobbet, och att quadriceps inte blir särskilt optimalt tränad, eftersom man största delen av rörelsen blir i höften och inte så mycket i knäna.

Att den typen av knäböj skulle funka för att träna upp övre delen av quadriceps (men inte de nedre) tycker dock även jag låter rätt märkligt. Det rimligaste (iaf i mina ögon) är väl snarare att varken de övre eller nedre delarna av quadriceps får nån vidare bra träning av sådana knäböjar. Iaf om man jämför med typ frontböjar eller benspark.

Dock är jag inte helt säker på att det var exakt det ATP menade. Jag tyckte nog det var aningens oklart skrivet. Inväntar fortsättningen med spänning.

Det är faktiskt stor skillnad mellan övningarna knäböj och knäböj om de utförs på fel sätt.

1. Ofta lyfts Olympiska lyftares lår fram som sanning att knäböj funkar och det är relevant.

Men Olympiska lyftare tränar benen på ett sätt som de flesta inte gör. De sitter med rak rygg i bottenläget och får därmed maximal stretch i lårmusklerna lyfter med hamstrings när de rycker och stöter som ger mycket lårhäng(hamstrings) och utnyttjar kraften i vaderna som gör att lyftet blir högre och lättare att fånga upp stången i rätt höjd vilket ger stabila vader.

Styrkelyftare och hobbygymmare vill lyfta så tung vikt som möjligt och utvecklar en teknik som påminner om marklyft med stången på ryggen.

Resulterar i Stor rumpa och maximal muskeltillväxt långt upp låret.

2. Här kommer leg extension och leg curl ge den osymmetriska knäböjaren bättre symmetri om övningarna utförs på rätt sätt pumpande, koncentrerat isolerat på målmuskeln. Invanda rörelser är svåra att arbeta bort och det tär ofta på manligheten med att inte kunna lyfta så tungt som i den invanda knäböjen.

- När det gäller genetiska egenskaper som korta muskelbukar alternativt långa muskelbukar är de något som individen får leva med. Men formen kan alltid förbättras.

Sugrörvar mer en liknelse då många tror att de tränar ben och drar slutsatser oavsett hur jag tränar dem det spelar ingen roll de utvecklar sig inte alls oavsett vad jag gör. Då blir upplevelsen en sanning för dem.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."

Senast redigerad av Anders The Peak den 2019-12-21 klockan 11:36.
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-22, 08:13   #45
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 654
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Det är faktiskt stor skillnad mellan övningarna knäböj och knäböj om de utförs på fel sätt.

1. Ofta lyfts Olympiska lyftares lår fram som sanning att knäböj funkar och det är relevant.

Men Olympiska lyftare tränar benen på ett sätt som de flesta inte gör. De sitter med rak rygg i bottenläget och får därmed maximal stretch i lårmusklerna lyfter med hamstrings när de rycker och stöter som ger mycket lårhäng(hamstrings) och utnyttjar kraften i vaderna som gör att lyftet blir högre och lättare att fånga upp stången i rätt höjd vilket ger stabila vader.

Styrkelyftare och hobbygymmare vill lyfta så tung vikt som möjligt och utvecklar en teknik som påminner om marklyft med stången på ryggen.

Resulterar i Stor rumpa och maximal muskeltillväxt långt upp låret.

2. Här kommer leg extension och leg curl ge den osymmetriska knäböjaren bättre symmetri om övningarna utförs på rätt sätt pumpande, koncentrerat isolerat på målmuskeln. Invanda rörelser är svåra att arbeta bort och det tär ofta på manligheten med att inte kunna lyfta så tungt som i den invanda knäböjen.

- När det gäller genetiska egenskaper som korta muskelbukar alternativt långa muskelbukar är de något som individen får leva med. Men formen kan alltid förbättras.

Sugrörvar mer en liknelse då många tror att de tränar ben och drar slutsatser oavsett hur jag tränar dem det spelar ingen roll de utvecklar sig inte alls oavsett vad jag gör. Då blir upplevelsen en sanning för dem.
Ska prova benspark och se om det ger något. Jag utför inte knäböj som en good morning, men jag står brett med tårna pekandes utåt för att minska rörelsen pga mina långa lårben. Känner dock nästan endast i quads när jag böjer såhär, och når godkänt djup.

Frontböj går däremot utmärkt för mig att köra smalt och ATG, så jag kör det vartannat pass. Tycker att det tar bra i VMO

Mina ben ser bra ut i kallingar och är väldefinierade, men kan se lite mesiga ut i längre shorts samt jeans. Jag har rätt små knän dock så kan vara en bidragande faktor
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)