Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-01-21, 13:41   #1
Helgehorse
Registered User
 
Helgehorses avatar
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 496
Behåller/underhåller man muskler av "statisk träning" specifikt klättring.

Tjabba! Har precis börjat klättra, Och tycker det är något sjukt kul och utmanande. Får träningsvärk lite överallt i muskler man aldrig känt av.

Känns som bra träning överlag, Speciellt när man har så roligt.

Men min fråga är, Det är ju mycket statisk belastning när man håller sig kvar på väggen och liknande. Gör sådan belastning att man även behåller musklerna?

Använder ju hela kroppen i princip, Men blir inte samma pump/belastning som ett gym pass. Inte jätte orolig, Mest nyfiken hur pass mycket man måste stressa musklerna för att eventuellt få gainz, Eller behålla nuvarande massa.
Helgehorse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-21, 14:14   #2
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Helgehorse Visa inlägg
Tjabba! Har precis börjat klättra, Och tycker det är något sjukt kul och utmanande. Får träningsvärk lite överallt i muskler man aldrig känt av.

Känns som bra träning överlag, Speciellt när man har så roligt.

Men min fråga är, Det är ju mycket statisk belastning när man håller sig kvar på väggen och liknande. Gör sådan belastning att man även behåller musklerna?

Använder ju hela kroppen i princip, Men blir inte samma pump/belastning som ett gym pass. Inte jätte orolig, Mest nyfiken hur pass mycket man måste stressa musklerna för att eventuellt få gainz, Eller behålla nuvarande massa.
Jag skulle tro att det inte är ett effektivt sätt att behålla muskelmassa. I alla fall om man har mer muskelmassa än vad man behöver för klättringen. Och om man kollar på hur klättrare ser ut så är de ju oftast lätta i kroppen, eftersom de är tvungna att jobba mot gravitationen. Om du är nybörjare så har du ju iofs rimligen rätt risig teknik jämförelsevis, och då kompenserar du ju rimligen mha att använda råstyrka. Så det kanske kan funka till en viss nivå. Men ju bättre klättrare du är ju sämre lär klättringen funka för att bibehålla muskelmassa (om du har "för mycket"). Sen är det ju rimligen mestadels dragmusklerna som används vid klättring. Så detta är väl då rimligen de som man lättast kan underhålla med klättring.

Men detta är som sagt bara killgissningar och teoretiskt resonemang. Nån som faktiskt sysslar med klättring har säkert bättre koll på hur det kan funka i verkligheten.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-22, 08:47   #3
Helgehorse
Registered User
 
Helgehorses avatar
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 496
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Jag skulle tro att det inte är ett effektivt sätt att behålla muskelmassa. I alla fall om man har mer muskelmassa än vad man behöver för klättringen. Och om man kollar på hur klättrare ser ut så är de ju oftast lätta i kroppen, eftersom de är tvungna att jobba mot gravitationen. Om du är nybörjare så har du ju iofs rimligen rätt risig teknik jämförelsevis, och då kompenserar du ju rimligen mha att använda råstyrka. Så det kanske kan funka till en viss nivå. Men ju bättre klättrare du är ju sämre lär klättringen funka för att bibehålla muskelmassa (om du har "för mycket"). Sen är det ju rimligen mestadels dragmusklerna som används vid klättring. Så detta är väl då rimligen de som man lättast kan underhålla med klättring.

Men detta är som sagt bara killgissningar och teoretiskt resonemang. Nån som faktiskt sysslar med klättring har säkert bättre koll på hur det kan funka i verkligheten.

Förmodligen inte nej. Jo man vill ju vara så lätt som möjlig, Men samtidigt har en del proffs riktigt bra ryggar tycker jag. Så ryggen får nog bra med träning, Men brösten mindre kanske t ex.

Jag kommer ju köra varje muskelgrupp 1x i veckan iallafall, Det kanske räcker för att behålla eller t om fortsätta göra progression? Ryggen blir lite tyngre att träna med för det sliter så mycket på greppet och dragövningar kommer nog bli jobbigt. Underarmarna kommer nog växa nu i början dock
Helgehorse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-22, 13:31   #4
vaskr
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2014
Inlägg: 6
Enormt bra träning för greppstyrka/underarmar, bra träning för biceps/rygg och när du kommer till lite mer avancerad klättring så är det en del lägen där du behöver pressa dig upp i olika vinklar (tänk typ assisterad enarms-dips) så ger nog lite där också.

När jag i perioder klättrar mycket så fokuserar jag lite extra på antagonistövingarna när jag är på gymmet, bänkpress och dylikt.

Blir du helsåld kommer du dock eventuellt vilja gå ner i vikt då det gör stor skillnad (beroende på hur nuvarande form/komposition såklart) så då kommer du kanske tappa lite. Elitklättrare har ju sällan enorma ben eller pecs t.ex.
vaskr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-22, 13:38   #5
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av Helgehorse Visa inlägg
Men samtidigt har en del proffs riktigt bra ryggar tycker jag. Så ryggen får nog bra med träning, Men brösten mindre kanske t ex.
Har du koll på proffsklättring? Jag följer sporadiskt atleter på Youtube, olika varianter av chins är inte ovanligt så det är inte konstigt att de har bra ryggar då klättringsspecifik styrketräning verkar ingå i gemene proffsupplägg.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-22, 17:21   #6
Helgehorse
Registered User
 
Helgehorses avatar
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 496
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Har du koll på proffsklättring? Jag följer sporadiskt atleter på Youtube, olika varianter av chins är inte ovanligt så det är inte konstigt att de har bra ryggar då klättringsspecifik styrketräning verkar ingå i gemene proffsupplägg.
Mja, Följer en del på youtube. Magnus Midtboe ex proffs har en riktigt härlig youtube kanal tycker jag. One arm muscle ups o grejer, Tycker det är rätt mäktigt. Kollat en del tävlingar med, Och man ser ju vilken ryggmuskulaturer en del har. Dock är många "taniga" och lättviktare med såklart.
Helgehorse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-22, 17:22   #7
Helgehorse
Registered User
 
Helgehorses avatar
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 496
Citat:
Ursprungligen postat av vaskr Visa inlägg
Enormt bra träning för greppstyrka/underarmar, bra träning för biceps/rygg och när du kommer till lite mer avancerad klättring så är det en del lägen där du behöver pressa dig upp i olika vinklar (tänk typ assisterad enarms-dips) så ger nog lite där också.

När jag i perioder klättrar mycket så fokuserar jag lite extra på antagonistövingarna när jag är på gymmet, bänkpress och dylikt.

Blir du helsåld kommer du dock eventuellt vilja gå ner i vikt då det gör stor skillnad (beroende på hur nuvarande form/komposition såklart) så då kommer du kanske tappa lite. Elitklättrare har ju sällan enorma ben eller pecs t.ex.
Jo känns verkligen som det. Tänker lite i de tankarna med.

Har relativt bra vikt/form nu, Kan deffa lite mer om jag vill.

Tror jag kommer bli helsåld haha.. Fruktansvärt rolig sport måste jag säga. Underskattad med.
Helgehorse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-22, 18:45   #8
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
I princip alla jag umgås med är klättrare i någon utsträckning, alla de starkaste hänger helt klart på gymmet en hel del. Att bara klättra ger främst god teknik, men biff blir du ju inte.
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)