Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-03-12, 21:17   #16
Eucalyptus
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 14
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Nu får du lägga ner. Vi är minst två här i tråden som arbetar inom vården med just diagnostik av ryggsmärta, och har redan avärdat inflammatorisk ryggsjukdom, baserat på vad som presenterats.
"Jag har varit i princip överallt känns det som och alla säger olika. Kiropraktorer, sjukgymnaster, läkare och osteopater"

"fått höra följande: Snett bäcken (olika långa ben), piriformis syndrom (även fått en kortisonspruta som hjälpte i någon dag), diskbuktning, att det är fel på sacrotuberous ligamentet, att det är en muskelinflammation pga överansträngning.."

Bra att du är duktig även på att hjälpa reumatiker eftersom du är en av de få som är uppmärksamma och alltid kollar för den röda flaggan. Det är jag, reumatikerna och reumatologerna tacksamma för eftersom du är ett välkommet undantag.

Då lägger jag ner för nu vet jag att diagnostiden blir kortare tack vare dig.

:-)
Eucalyptus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-13, 09:45   #17
CoKEmaN
Registered User
 
CoKEmaNs avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Norrköping
Inlägg: 1 867
Citat:
Ursprungligen postat av Eucalyptus Visa inlägg

Om du är nyfiken på hur spondylartrit kan kännas och hur pass duktiga vårdgivarna är kan du läsa den här tråden. Viktigt! Vårdgivare VILL hjälpa, det är bara uppmärksamheten och kunskaperna som fattas.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=226966
Smärtdebuten i detta fall talar emot inflammatorisk ryggsjukdom, vilket såklart gör det svårt att diagnostisera. Hänvisar man t ex till avsnittet om spondylartriter under berig.nu så stämmer ju inte denna användarens debut överens med den vanliga debuten, heller inte att han blir bättre av måttlig aktivitet då han får ont i varenda steg.

Jag förstår att reumatiskt sjuka människor tycker att de vården saknar förståelse, men att skriva inlägg efter inlägg i denna tråd om reumatiska sjukdomar när trådskaparen inte har återkommit efter sitt första inlägg tror jag inte kommer sprida kunskap, vilket jag tolkar det som att du vill göra. Det finns mycket bättre ställen att vända sig till för information om reumatiska sjukdomar än Kolozzeum, all information behöver inte stå överallt.
__________________
Nån måste lyfta vikterna, det kan lika gärna vara du!
CoKEmaN är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-03-13, 10:11   #18
Eucalyptus
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 14
Citat:
Ursprungligen postat av CoKEmaN Visa inlägg
Smärtdebuten i detta fall talar emot inflammatorisk ryggsjukdom, vilket såklart gör det svårt att diagnostisera. Hänvisar man t ex till avsnittet om spondylartriter under berig.nu så stämmer ju inte denna användarens debut överens med den vanliga debuten, heller inte att han blir bättre av måttlig aktivitet då han får ont i varenda steg.

Jag förstår att reumatiskt sjuka människor tycker att de vården saknar förståelse, men att skriva inlägg efter inlägg i denna tråd om reumatiska sjukdomar när trådskaparen inte har återkommit efter sitt första inlägg tror jag inte kommer sprida kunskap, vilket jag tolkar det som att du vill göra. Det finns mycket bättre ställen att vända sig till för information om reumatiska sjukdomar än Kolozzeum, all information behöver inte stå överallt.
Har du provat läsa klart tråden?
Eucalyptus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-13, 10:41   #19
Eucalyptus
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 14
Förlåt, Menade tråden jag länkade till
Eucalyptus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-13, 10:47   #20
Eucalyptus
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 14
Kan jag veta att den som skrivit inlägg 1 har reumatism?
Absolut INTE, det har jag heller inte påstått. Jag har bara sagt att det är ett alternativ att kolla upp.

Kan du veta att den som som har skrivit inlägg 1 INTE har reumatism?
Printa ut och dubbelkolla med en legitimerad reumatolog.
Eucalyptus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-13, 14:40   #21
Eucalyptus
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 14
[QUOTE=CoKEmaN;8111692]Smärtdebuten i detta fall talar emot inflammatorisk ryggsjukdom, vilket såklart gör det svårt att diagnostisera. Hänvisar man t ex till avsnittet om spondylartriter under berig.nu så stämmer ju inte denna användarens debut överens med den vanliga debuten, heller inte att han blir bättre av måttlig aktivitet då han får ont i varenda steg.

Förlåt. Läste inte ordentligt, mitt fel. Du HAR ju försökt förstå. Kramar! Ska förklara.

Den börjar smygande och ökar i intensitet
Symtomen börjar som regel före 40 års ålder
Symtomen håller i sig minst 3 mån
Smärta och stelhet nattetid och på morgonen
Måttlig fysisk aktivitet lindrar, stillasittande ökar besvären

Förstår faktiskt att du inte förstår. Ska förklara. Tänk träningsvärk. Lindrar rörelse? Ja, det gör det, MEN det gör också ont att sätta igång kroppen. Men sen blir det gradvis bättre ju mer man rör sig även om det gör ont. Sen när man vilar känns det bra precis när man lagt sig eller satt sig i soffan/bilen, men sen stelnar man till och blir gradvis mer och mer stel. Sen på morgonen eller när man ska upp ur soffan/bilen så gör det ont att få igång kroppen igen samtidigt som det sen gradvis gör mindre och mindre ont när man kommer igång.

Trådstartarens debut är snabb. Det ÄR ett undantag. Undantag finns. Marcus Birro, likadant. Han somnade smärtfri på ett tåg och hade ont när han vaknade och tåget var framme. Men, smärtan ökar gradvis, så på så sätt är den smygande ändå.

Trådstartaren skriver: "Smärtan är egentligen som värst när jag ska vända mig om, exempelvis i sängen." Betyder det att det gör mer ont på natten än på dagen? Det framgår faktiskt inte. Det är det man har frågorna till. Det är därför man AKTIVT måste fråga. Antar att svaret varit "ja" om någon frågat.

Trådstartaren: "Dock blir smärtan alltid värre när jag suttit ned. Exempelvis är det ett helvete att gå ur bilen. " Att det gör ont att gå ur bilen kan bero på att det på det hela taget nog gör ont att ta sig ur en bil om man har ont då det är bökigt. Det behöver inte alls peka mot reumatisk sjukdom. MEN det KAN också vara så att en bidragande orsak är just att personen suttit still länge innan? Jag kan inte säga säkert. Gör det MER ont att kliva ur soffan/bilen om du suttit still längre tid än kortare tid innan? Så kanske man kunde frågat.

Nu är jag i remission, och bra medicin finns, men om jag skulle beskriva ett rejält skov med sakroiliit på natten så

1 röra på benet (jag hade oftast mest i ena eller andra SI-leden) – huggande smärta i SI-leden – solklar tia på smärtskalan. Att flytta benet 1 cm räcker för ett hugg. Måste man genomlida för att hindra
2 smärtan när man ligger still. Kanske bara 8 på smärtskalan, men ökar om man inte tar sig upp ur sängen, men då det hugger med en tia när man försöker röra benet igen.
3 trött – man vill sova. En sexa. Kanske inte på en smärtskala, men längtan att få sova.

Lite grann som att försöka sova stående i en telefonkiosk med elstängsel till väggar. Så fort man somnar stelnar musklerna och gör gradvis mer ont tills man vaknar av smärta.

Sen på dagen gör det inte lika ont då man håller kroppen i rörelse (eller försöker i alla fall).

När man inte har skov gör det inte alls lika ont. Musklerna stramar och man vrider på sig för att man känner att man vill sträcka ut ALLA muskler, men självklart kan man bara sträcka några muskler i taget så man kan inte vara still. "svårighet att länge vara still?" kan du alltså också fråga om. Det här behöver alltså inte göra ont. Kanske känns som träsmak. Man vill röra på sig för det lindrar. Kanske någon säger: Men sitt still människa! För en del som har spondylartrit blir det inte värre än så och de kanske aldrig går till doktorn. De tänker att det är normalt med muskelspänningar mellan skulderbladen och i ryggen vid stillasittande (vilket det ju också är för de flesta ickereumatiker) men de förstår inte att de har mycket mer muskelspänningar än normalt. Deras sjukdom upptäcks oftast av en slump. Man kanske kör magnetkamera efter en bilolycka och då upptäcker man det. Det är otroligt svårt att förklara att spondylartrit kan göra så j-a ont. Eller knappt kännas. Otroligt variabelt mellan skov och remission och mellan olika personer. Sen kan det som sagt slå till i vilket senfäste som helst, men det vet du ju redan nu.

Hoppas det hjälpte dig att förstå bättre.
Otroligt glad att du läst berigtexten. :-)
Eucalyptus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-13, 17:34   #22
Eucalyptus
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 14
Tillägg
Ditt jobb är alltså att grovsålla för inflammatorisk ryggsmärta. Som du sett finns det flera varianter av "frågeset". Det i Röda flaggorpappret har bara tre frågor, därför valde jag det när jag skrev tidigare, men testa gärna flera "frågeset" på samma patient för att sålla. Du kommer att få "falska positiva" (man kan få inflammation av andra orsaker än reumatism). Du kommer också att missa enstaka "falska negativa". Om en långdistanslöpares sjukdom debuterar med en enstaka enkelsidig hälsenesinflammation? Det är alltså okej att missa enstaka. Du kanske inte hittar alla reumatiker, det är okej, bara du försöker och hittar de flesta. Det kan vara svårt även för reumatologer att vara helt säkra om det finns få pusselbitar. Men om långdistanslöparen återvänder senare med omotiverade krämpor, då är du observant.

Kram :-)
Eucalyptus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-16, 09:12   #23
CoKEmaN
Registered User
 
CoKEmaNs avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Norrköping
Inlägg: 1 867
Citat:
Ursprungligen postat av Eucalyptus Visa inlägg
Tillägg
Ditt jobb är alltså att grovsålla för inflammatorisk ryggsmärta.
Jag "Grovsållar" alltid alla tillstånd, man börjar med det som är mest troligt, vid ingen förbättring så får man prova andra hypoteser. Man kan inte alltid utreda allt direkt, det vore hemskt för våra redan dåligt spenderade skattepengar.

Jag tycker det känns lite nedlåtande när du skriver att jag inte förstår, och att du förstår att jag inte förstår. Vad är det som gör att du tycker att du har förståelse och kan förklara? För att du har dessa besvär? För att du läst information på intressesidor på nätet?
Jag träffar dessa patienter och jag är inte blind för inflammatorisk ryggsjukdom.
__________________
Nån måste lyfta vikterna, det kan lika gärna vara du!
CoKEmaN är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-03-16, 09:22   #24
Anton Fräs
Stark
 
Anton Fräss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 9 035
Citat:
Ursprungligen postat av CoKEmaN Visa inlägg
Jag "Grovsållar" alltid alla tillstånd, man börjar med det som är mest troligt, vid ingen förbättring så får man prova andra hypoteser. Man kan inte alltid utreda allt direkt, det vore hemskt för våra redan dåligt spenderade skattepengar.

Jag tycker det känns lite nedlåtande när du skriver att jag inte förstår, och att du förstår att jag inte förstår. Vad är det som gör att du tycker att du har förståelse och kan förklara? För att du har dessa besvär? För att du läst information på intressesidor på nätet?
Jag träffar dessa patienter och jag är inte blind för inflammatorisk ryggsjukdom.
Inte så lite nedlåtande, dessutom med spam och tydlig agenda (om än berömvärd agenda i sig).
Anton Fräs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-07, 15:10   #25
Eucalyptus
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 14
Citat:
Ursprungligen postat av CoKEmaN Visa inlägg
Jag "Grovsållar" alltid alla tillstånd, man börjar med det som är mest troligt, vid ingen förbättring så får man prova andra hypoteser. Man kan inte alltid utreda allt direkt, det vore hemskt för våra redan dåligt spenderade skattepengar.

Jag tycker det känns lite nedlåtande när du skriver att jag inte förstår, och att du förstår att jag inte förstår. Vad är det som gör att du tycker att du har förståelse och kan förklara? För att du har dessa besvär? För att du läst information på intressesidor på nätet?
Jag träffar dessa patienter och jag är inte blind för inflammatorisk ryggsjukdom.
Förlåt. Det var inte min mening att uppfattas som nedlåtande. Jag är tvärtom glad att du läst vad jag skrivit och engagerat dig.

Jag ville förklara det som jag uppfattade som din i mitt tycke högst BERÄTTIGADE fundering:
"Hänvisar man t ex till avsnittet om spondylartriter under berig.nu så stämmer ju inte denna användarens debut överens med den vanliga debuten,
heller inte att han blir bättre av måttlig aktivitet då han får ont i varenda steg."

Att trådstartaren är ett undantag i och med att det börjar relativt plötsligt har jag redan sagt, MEN vad jag försökte förklara (därför att din fråga är berättigad, INTE för att vara nedlåtande, tvärtom, beklagar att du missförstått mig så, tolka nu mig rätt:

"heller inte att han blir bättre av måttlig aktivitet då han får ont i varenda steg."
"Förstår faktiskt att du inte förstår. Ska förklara." Detta citat från mig var INTE menat att vara nedlåtande. Ville bara förklara för att jag utgick från att du ville att jag skulle bemöta det. Du kunde aktivt ha frågat: Om du jämför hur ont det gör att gå en sträcka på 10 meter mitt i natten eller direkt på morgonen efter att du varit stilla länge med att gå samma sträcka på eftermiddagen när du hållit igång din kropp några timmar - vilket gör mest ont? Om då personen svarar att de första stegen efter att ha varit stilla länge gör mer ont än de steg som personen tar på eftermiddagen när personen varit igång ett tag, ja då betyder det att "måttlig aktivitet lindrar" ... även om denna måttliga aktivitet också kan göra ont. Självklart ska man kolla de troligaste sakerna först. Om man hör ljudet av hovar är det mer troligt att det är hästar än zebror. Men, om det inte verkar vara hästar kan man kolla för zebror också.

Sen skriver du att du träffar patienter med inflammatorisk ryggsjukdom. Det visste inte jag, men det är jättebra! De har ju direktkontakt med dig, och om du vill veta mer om symtom m.m. så är det mycket bättre att du frågar dem än mig. Jag har varit i remission så länge så de kan ge bättre svar än jag på dina frågor. Om du veta mer om spondylartrit så har du en guldgruva av kunskap om olika symtom och symtomdebuter hos dina patienter som jag absolut inte kan konkurrera med - särskilt som sjukdomen är så variabel. Ställ frågor till dem så lär du dig jättemycket.

Kramar.
Eucalyptus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-07, 19:22   #26
CoKEmaN
Registered User
 
CoKEmaNs avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Norrköping
Inlägg: 1 867
Citat:
Ursprungligen postat av Eucalyptus Visa inlägg
Ställ frågor till dem så lär du dig jättemycket.

Det är det vi vårdgivare gör, varje dag.
Vad tror du att vi gör? Säger att nej jag läste i en bok att det är ovanligt därför kan det inte vara det.

Efter ca 2500 patienter så vet jag vad jag ska fråga för att fånga in det mesta, men självklart lär jag mig fortfarande. Jag börjar bli duktig på mitt jobb men är ödmjuk till att jag inte träffar rätt med diagnostik och behandling första besöket varje gång. Så jag börjar med det som är mest troligt.
Har jag fel så lär jag mig något på det, men jag släpper inte patienter som inte blir bättre av min första bedömning/behandling om inte de själva väljer att söka sig vidare till någon annan vårdgivare.

Angående det jag hade frågat i den andra tråden med ryggbesvär där den personen sedan fick diagnosen med inflammatorisk ryggsjukdom fast med ovanlig debut, hade det varit ett patientsamtal så är det lättare att ställa följdfrågor än på ett forum, de frågor du kan tänka dig och fler därtill hade dykt upp, för att screena/"grovsålla".
__________________
Nån måste lyfta vikterna, det kan lika gärna vara du!
CoKEmaN är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-04-07, 20:13   #27
Tjenatja
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2020
Inlägg: 253
Mitt tips är att besöka kiropraktor, hade själv inte samma problem, men återkommande problem i ländrygg i 10 års tid, ett besök hos kiropraktorn och de släppte. Låsning i ländrygg samt vänstra bäckenet låst i fel position. Försökte göra en jävla massa saker på egen hand innan jag bestämde mig för att besöka kiropraktorn. Borde gått tidigare minst sagt!
En duktig kiropraktor kan med största sannolikhet lokalisera problemet, och i bästa fall lösa det åt dig
Tjenatja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-07, 20:14   #28
Tjenatja
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2020
Inlägg: 253
Gick till naprapater och sjukgymnaster som gav mig övningar, hjälpte inte för fem öre. Ofta sitter det i lederna och inte i muskulaturen, även fast det år där det känns

Senast redigerad av Tjenatja den 2020-04-07 klockan 20:15.
Tjenatja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-22, 12:58   #29
Eucalyptus
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 14
Hej.

Jag ber alla jag sårat om ursäkt.

Jag erkänner mig skyldig till att jag haft en agenda.

Jag tror att ni har förstått mig och lärt er något och att ni trott på mig när önskat öka kunskaper hos vårdgivare och allmänhet, men om någon inte tror på att detta behövs så vill jag ändå att ni tittar på inslaget om barnreumatism ca 25 minuter in i programmet. (Ligger bara kvar några månader, sen försvinner inslaget från SVTPlay.)

Förlåt om detta tas på fel sätt.
https://www.svtplay.se/video/2819096...-45?start=auto

Senast redigerad av Eucalyptus den 2020-10-22 klockan 13:03. Anledning: Ordet inte kom med än gång för mycket
Eucalyptus är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:06.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)