Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-02-21, 07:55   #23296
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
En grej till: Jim får under de två podcastavsnitt jag lyssnat på fått frågan om Nikes Vaporfly. Han ska inte använda dom utan tydligen har Hoka tagit fram en sko som han är väldigt nöjd över.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-02-21, 11:19   #23297
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Vi diskuterade ju folk(bl.a. jag) som är petnoga med att springa jämna distanser etc. för att det ska se bra ut på Strava. Kan nu efter att ha sett min morsas framfart på Strava helt ta ned argumentet att det hör ihop med folk som har vissa yrken Hon är inte högutbildad och har ett återkommande veckomål på 20,0 km. Baserat på hennes aktiviteter så försöker hon hela tiden att nå just exakt 20,0 km. Det är rätt frustrerande att följa haha Flera gånger har hon efter en riktig löprunda reggat en till löprunda på typ 300 m med texten "oj, råkade missa några hundra meter för att nå två mil den här veckan!". Man är snäll och gillar aktiviteten men vill egentligen bara kommentera "varför springer du inte bara 7,0 istället för 6,5 km och är säker på att du får dina två mil?!". Det är som att hon innan det riktiga löppasset sitter hemma med miniräknare och försöker räkna ut med tio meters marginal hur långt hon ska springa. Jag kollade upp ett pass nu och då har hon stannat ~300 m innan hon är hemma för att det är där hon har estimerat att 20,0 är i hamn
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-02-21, 13:45   #23298
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 406
Ska bli skitskoj att se Jim på Utmb. Så jäkla bra tv-produktion på det loppet också. När är loppet?

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-21, 14:15   #23299
Macroman
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 921
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Rimligt att man är 1-2 min långsammare per kilometer i ett Göteborg med piskande regn i motvind och regnställ än i ett varmt land med strålande sol och korta träningskläder?
Nej, det låter mycket förutsatt att det är samma grad av ansträngning.

Senast redigerad av Macroman den 2020-02-21 klockan 14:17.
Macroman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-21, 14:34   #23300
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 010
Har anmält mig till stockholms halvmara, första loppet någonsin för min del!

Jag har tre mål.

1: Överleva (fullfölja loppet)
2: Komma i mål utan att gått, dvs kunna löpa 21km utan frivillig paus.
3: Komma under 2h.

1 Är jag övertygad om att jag kommer nå, 2 har jag stora förhoppningar på och 3 säger jag jävligt kanske på, beroende på hur trångt det är osv.
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-21, 14:51   #23301
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Ska bli skitskoj att se Jim på Utmb. Så jäkla bra tv-produktion på det loppet också. När är loppet?

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Tidig höst har jag för mig.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-21, 14:59   #23302
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
Har anmält mig till stockholms halvmara, första loppet någonsin för min del!

Jag har tre mål.

1: Överleva (fullfölja loppet)
2: Komma i mål utan att gått, dvs kunna löpa 21km utan frivillig paus.
3: Komma under 2h.

1 Är jag övertygad om att jag kommer nå, 2 har jag stora förhoppningar på och 3 säger jag jävligt kanske på, beroende på hur trångt det är osv.
Ifall du har tänkt dricka vid vätskestationerna (vilket väl brukar vara sladdriga platsglas med 2dl vätska) så kommer du antingen behöva stanna då du dricker eller så kommer du få i dig c:a 10% av innehållet och resten av vätskan kommer hamna i ögon, näsa, öron, hår, mobiltelefon. Eventuellt kan det gå att träna sig till en bättre teknik, men om de kör med samma gamla värdelösa plastglas som har använts sedan tidernas begynnelse så är det svårt att dricka i farten. För det första klämmer man åt alldeles för hårt med handen och spiller ut hälften direkt eftersom man har noll motorik då man springer. För det andra så är allt skumpande som överskrider prommenad ohanterbart.

Jag skulle rekomendera att du ger dig själv tillstånd att gå vid vätskestationerna. Å andra sidan är det ju också möjligt att springa två timmar utan att dricka, i alla fall om det är någorlunda svalt ute. Så du kan ju också välja den approachen om du vill.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-21, 15:01   #23303
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
En grej till: Jim får under de två podcastavsnitt jag lyssnat på fått frågan om Nikes Vaporfly. Han ska inte använda dom utan tydligen har Hoka tagit fram en sko som han är väldigt nöjd över.
Är inte Vaporfly typ klassade som fusk numera? Eller håller de fortfarande på att utreder om man får för mycket studs?
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-21, 15:02   #23304
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Jag skulle rekomendera att du ger dig själv tillstånd att gå vid vätskestationerna. Å andra sidan är det ju också möjligt att springa två timmar utan att dricka, i alla fall om det är någorlunda svalt ute. Så du kan ju också välja den approachen om du vill.
Det kan vara klokt som debutant. Min upplevelse är dock att det går utmärkt att inte stanna eller gå vid vätskestationerna, det man får i sig medan man springer och dricker är i mitt fall fullt tillräckligt.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-02-21, 15:06   #23305
Livet
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 807
1. Om man en gång i tiden varit "bra" löpare men inte tränat kondition alls på typ 8-9 år, kommer man ha några fördelar ifrån sin gamla kondition då? Är det liksom enklare att komma tillbaka till viss nivå av det man hade förut eller är det helt förlorat?

2. Om jag, som är lite av en styrkelyftartjockis, vill bättra konditionen och löpförmågan, vad kan vara ett bra veckoupplägg?
Den långsiktiga tanken är att bli halvdan på kortare distanser (3-5km kanske) eftersom jag tycker det är rätt tråkigt att springa längre sträckor på tid, dock duger det som träning med musik eller så i öronen så jag är inte emot att springa "längre" sträckor som träning. Men att mäta min prestation på längre sträckor känns alltså för mig inte så intressant i dagsläget.
Livet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-21, 15:39   #23306
Macroman
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 921
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Är inte Vaporfly typ klassade som fusk numera? Eller håller de fortfarande på att utreder om man får för mycket studs?
Nej, de är godkända enligt de nya reglerna dvs ej högre sula än 40mm och inte fler än en kolfiberplatta. Även kommande Alphafly är godkänd.

Senast redigerad av Macroman den 2020-02-21 klockan 15:40.
Macroman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-23, 16:48   #23307
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 010
Citat:
Ursprungligen postat av Livet Visa inlägg
1. Om man en gång i tiden varit "bra" löpare men inte tränat kondition alls på typ 8-9 år, kommer man ha några fördelar ifrån sin gamla kondition då? Är det liksom enklare att komma tillbaka till viss nivå av det man hade förut eller är det helt förlorat?
Min erfarenhet var att det var helt borta, men att kondition går ganska fort att bygga upp om man har psyke att pressa sig själv. En stor fördel med att ha vart en bra löpare är att man vet hur det känns och att man vet att det är mest psyket som hindrar en.

Ibland är det en lång inre monolog för att övertala sig själv att springa lite längre, eller lite fortare.
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-23, 17:56   #23308
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av Livet Visa inlägg
1. Om man en gång i tiden varit "bra" löpare men inte tränat kondition alls på typ 8-9 år, kommer man ha några fördelar ifrån sin gamla kondition då? Är det liksom enklare att komma tillbaka till viss nivå av det man hade förut eller är det helt förlorat?
Definitivt. Dessutom är du mindre skadebenägen pga att du har byggt upp senor och ben.
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-23, 19:36   #23309
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Definitivt. Dessutom är du mindre skadebenägen pga att du har byggt upp senor och ben.
Min erfarenhet är att man behöver bygga upp sina ben på nytt (genom att stegra träningsvolymen långsamt) efter lång träningsfrånvaro. 8-9 år tycker jag helt klart låter som att man blir tvungen att starta från början vad gäller just den aspekten. Det beror ju iofs kanske delvis på exakt vad man ägnat sig åt under dessa år.

Jag tror dock man kommer ha nån slags nytta av den träning man gjort tidigare i livet (dvs inte enbart mentalt), och särskilt om det var träning man gjort i tonåren eftersom detta tydligen påverkar kroppen på ett mer bestående sätt än om man gör den träningen senare i livet. Men för mig är det lite oklart exakt vad denna bestående effekt består av.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-24, 05:45   #23310
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
https://edition.cnn.com/2020/02/23/u...Top+Stories%29
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)