Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2017-06-10, 02:33   #15931
Sohlsken
Boldly running where many have run before
 
Sohlskens avatar
 
Reg.datum: Feb 2014
Ort: Oregon, USA
Inlägg: 1 612
Citat:
Ursprungligen postat av Detective Visa inlägg
Lycka till!
Tack!

Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Sparka stjärt nu! Återkom med dina tankar, och var gärna lika detaljerad som Skuggan brukar vara.
Tack! Jag ska göra mitt bästa! Jag vet dock inte hur detaljerad skuggan brukar vara.

Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
Stort lycka till, håll dig skadefri!
Tack!
__________________
Aktiv journal:
Sohlsken Springer
Sohlsken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-10, 09:46   #15932
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Jag och mina jäkla idéer. Vaknar upp, tar en kopp kaffe och "katching", får för mig att jag ska springa ett av de tuffare bergsultrorna i Norden om några veckor. Eh, trots att jag är sjuk just nu och trots att kroppen är nedbruten efter Everest. Samtidigt vore det jäkligt gott att få kräma in en bergsultra som lite revansch på Everest, bara jag håller mig skadefri och klarar maxtiden så vore det ju ballt.

Frågan är hur mycket "i form" man kan komma på mindre än 4v. Sex långpass, en jäkla massa intervaller och hoppas på att kroppen svarar upp rejält?
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-10, 12:06   #15933
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
Jag och mina jäkla idéer. Vaknar upp, tar en kopp kaffe och "katching", får för mig att jag ska springa ett av de tuffare bergsultrorna i Norden om några veckor. Eh, trots att jag är sjuk just nu och trots att kroppen är nedbruten efter Everest. Samtidigt vore det jäkligt gott att få kräma in en bergsultra som lite revansch på Everest, bara jag håller mig skadefri och klarar maxtiden så vore det ju ballt.

Frågan är hur mycket "i form" man kan komma på mindre än 4v. Sex långpass, en jäkla massa intervaller och hoppas på att kroppen svarar upp rejält?
Låter som en klockren idé!

Kroppens enda funktion är att lyda pannbenet. Tvekar kroppen, måste den späkas och malas ned till grus!
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-10, 13:19   #15934
Kamp
Registered User
 
Kamps avatar
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 220
Vad kör ni med för löparskor? Jag har just återupptagit min löpning och är ute efter nya. Funderar på minimalistiska skor med låg drop, åsikter?
Kamp är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-10, 13:30   #15935
JP Morgan
Registered User
 
JP Morgans avatar
 
Reg.datum: Apr 2013
Inlägg: 145
Har fått ont i utsidan av knät och det kommer efter bara 5min av löpning. Tog en vecka helt utan träning nu, men det har inte hjälpt. Nästa steg kanske får bli att gå till en läkare eller dylikt, men just nu lider jag mest av att jag inte får träna kondition.

Ställde mig på crosstrainern ett tag och därefter lite cykling, vilket verkar fungera hyfsat. Det känns fortfarande, men inte alls som att springa. Borde man fortsätta med detta tror ni och sen utvärdera?

Hur är för övrigt en crosstrainer kontra löpning kalorimässigt? "Enligt crosstrainern" så pratar vi 640kcal/h i lågt tempo med lätt/medel-motstånd, vilket är ganska nära vad jag utgår ifrån när jag kör löpning, men det kan det omöjligt vara, vad brukar ni utgå ifrån?
__________________
Finns det något roligare än nationalekonomi?
JP Morgan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-10, 15:27   #15936
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av JP Morgan Visa inlägg
Har fått ont i utsidan av knät och det kommer efter bara 5min av löpning. Tog en vecka helt utan träning nu, men det har inte hjälpt. Nästa steg kanske får bli att gå till en läkare eller dylikt, men just nu lider jag mest av att jag inte får träna kondition.

Ställde mig på crosstrainern ett tag och därefter lite cykling, vilket verkar fungera hyfsat. Det känns fortfarande, men inte alls som att springa. Borde man fortsätta med detta tror ni och sen utvärdera?

Hur är för övrigt en crosstrainer kontra löpning kalorimässigt? "Enligt crosstrainern" så pratar vi 640kcal/h i lågt tempo med lätt/medel-motstånd, vilket är ganska nära vad jag utgår ifrån när jag kör löpning, men det kan det omöjligt vara, vad brukar ni utgå ifrån?
Löparknä kanske? Det brukar väl kännas mer mot utsidan av knät. Tror att detta kan bero på lite olika saker. Du kan ju googla lite för att se om det kan stämma.

Stretcha muskler och bindväv etc på utsidan kan nog vara värt att testa iaf. Ifall det är höger knä det handlar om, så ställ dig så att du har en vägg en meter till höger om dig. Sätt högerhanden mot väggen och låt höften falla in åt höger mot väggen. Låt inte höften falla bakåt, se till att rörelsen är rakt i sidled. Kliv ikors med vänsterfoten så den hamnar framför och innanför högern och låt höften falla inåt ännu mer samtidigt som du trycker ifrån med högerarmen. Detta stretchar utsidan på höften på höger sida. Det kan även vara en bra idé att stretcha yttre fibrerna av hamstrings, genom att rotera överkroppen åt höger (om det är höger ben som stretchas).

Brasklapp för att jag inte har en susning om de problem du har kan hjälpas av detta. Men jag vet folk som haft "löparknä" och som gjort stretcher som dessa (bland annat) vilket verkar ha hjälpt. Om inte annat så har du nåt att utgå ifrån, och beta av på listan av saker som inte hjälper...
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-10, 16:06   #15937
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Gör den här rörelsen låååångsamt och stanna på smärtsamma områden tills dem ger med sig:



Samt stretcha så här, gärna på en upphöjd yta.



Det låter alldeles för specifikt för att inte vara löparknä.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-10, 16:36   #15938
ApexProcyon
Biggus Dickus
 
ApexProcyons avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 368
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Låter som en klockren idé!

Kroppens enda funktion är att lyda pannbenet. Tvekar kroppen, måste den späkas och malas ned till grus!
Signaturmaterial, det blir inte mer sanning än så.
__________________
Citat:
Man skall inte glädja sig i onödan.
ApexProcyon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-10, 17:24   #15939
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av Kamp Visa inlägg
Vad kör ni med för löparskor? Jag har just återupptagit min löpning och är ute efter nya. Funderar på minimalistiska skor med låg drop, åsikter?
Sandaler över +7, kallare så blir det mockasiner.
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-10, 17:33   #15940
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av Kamp Visa inlägg
Vad kör ni med för löparskor? Jag har just återupptagit min löpning och är ute efter nya. Funderar på minimalistiska skor med låg drop, åsikter?
Körde på ett par Inov-8 och var nöjd, men det tog ett bra tag innan mina leder vande sig, och båda hälsenor blev inflammerade.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-11, 06:43   #15941
therunningman
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2014
Ort: Västkusten
Inlägg: 1 605
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Gör den här rörelsen låååångsamt och stanna på smärtsamma områden tills dem ger med sig:



Samt stretcha så här, gärna på en upphöjd yta.



Det låter alldeles för specifikt för att inte vara löparknä.


Löparknä kommer från att senstråket tractus iliotibialis skaver på femorala epikondylen. Det kan bero på att muskler har för hög tonus ex gluteus maximus och tensor fascia latae. Den senare är en höftböjare men stretchen du rekommenderar är primärt för rectus femoris en annan höftböjare. Genom att inte böja i knä kommer du lättare åt tensorn. Att stretcha glut max är kanske också idé att testa.

Personligen skulle jag hellre foamrolla gluteus minimus än tractus som du föreslår på bilden. Dock kommer man väl dit om man fortsätter högt upp. Utstrålning från glut minimus kan vara lurigt och elakt.

Styrketräning av glut medius och bål samt underben kan minska att höften tippas i sidled (utdragningen av tractus d v s kompression/skav knä). Det här går ju hand i hand med trötthet pga långa distanser och snabbare tempo än vad kroppen klarar av.


Skickat från min iPad med Tapatalk
therunningman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-11, 10:19   #15942
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Låter som en klockren idé!

Kroppens enda funktion är att lyda pannbenet. Tvekar kroppen, måste den späkas och malas ned till grus!
hehe, that's the spirit! :P

Det brukar vara ont om boende när man kommer i sista minuten, men jag har fått tag i en boplats nu men måste typ ta beslut idag.

Känns skönt att jag ska ta beslutet dagen efter att ha brakat på Trollhättan City Trail, arghhh... de där 1040 trappstegen känns en aning. Rätt trevligt lopp ändå får jag säga, mycket mer trail än vad jag hade förväntat mig för att vara ett lopp där start och mål går i en stad.

Måste bara posta denna bild, men fasiken vad jag älskar publik som verkligen anstränger sig för att peppa löpare. Ibland vill jag bara lämna tävlingen och rusa ut och ge en kram, som den gamla gumman som satt och spelade dragspel mitt i en skogsdunge på förra loppet. Här igår var det ett glattfestgäng som stod och gjorde vågen outtröttligt för alla löpare. Så här glad blev jag

__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-11, 10:42   #15943
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Jag klurar för övrigt lite på min överpronation och trail. Överpronerar rätt duktigt och har sedan några år skippat "pronationsskor" eftersom de begränsar utbudet, oftast är tyngre och känns tråkigare. Dessutom kör jag mest trail och inbillar mig att överpronationen kompenseras av terräng och natur.

Samtidigt blir jag fundersam på om det inte är värt ändå att skaffa gjutna inlägg när jag zoomar in en bild från gårdagens tävling. Jag pronerar mer ju tröttare jag blir och detta var efter en kraftig stigning, men det är fanemig inget dåligt moment på min fot inte.

Även om jag kör mest trail så blir det alltid transportsträckor på spångar, en och annan flackare grusväg mm. Har en känsla av att den fotskada jag ådrog mig efter Tierra-ultran kan ha berott på detta. Efter 8 mils löpning har jag knappast någon större spänst i fotleden utan sjunker ihop...

__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-11, 12:49   #15944
therunningman
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2014
Ort: Västkusten
Inlägg: 1 605
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
Jag klurar för övrigt lite på min överpronation och trail. Överpronerar rätt duktigt och har sedan några år skippat "pronationsskor" eftersom de begränsar utbudet, oftast är tyngre och känns tråkigare. Dessutom kör jag mest trail och inbillar mig att överpronationen kompenseras av terräng och natur.

Samtidigt blir jag fundersam på om det inte är värt ändå att skaffa gjutna inlägg när jag zoomar in en bild från gårdagens tävling. Jag pronerar mer ju tröttare jag blir och detta var efter en kraftig stigning, men det är fanemig inget dåligt moment på min fot inte.

Även om jag kör mest trail så blir det alltid transportsträckor på spångar, en och annan flackare grusväg mm. Har en känsla av att den fotskada jag ådrog mig efter Tierra-ultran kan ha berott på detta. Efter 8 mils löpning har jag knappast någon större spänst i fotleden utan sjunker ihop...

Svårt att dra slutsatser från en bild. Speciellt på ojämnt underlag men ändå. Otillräcklig höftstabilitet och utåtrotation av femur = träna gluteus medius. Troligtvis mindre utåtrotation i underben?

Tror inte inlägg hjälper mer än psykologiskt​. Du behöver bättre stabilitet.

Skickat från min Nexus 6P via Tapatalk
therunningman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-11, 13:32   #15945
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av therunningman Visa inlägg
Svårt att dra slutsatser från en bild. Speciellt på ojämnt underlag men ändå. Otillräcklig höftstabilitet och utåtrotation av femur = träna gluteus medius. Troligtvis mindre utåtrotation i underben?

Tror inte inlägg hjälper mer än psykologiskt​. Du behöver bättre stabilitet.

Skickat från min Nexus 6P via Tapatalk
Men tror du det sitter så pass högt upp? Jag uppfattar lår och underben som i skapligt rätt position, men att kroppsvikten pressar ner på en markant vinklad fot, dvs överpronation. Det ser ut sådär om jag springer på löpband också. Möjligen att själva foten inte brukar vara fullt så utåtroterad som på bilden, men det tror jag den var för att jag låg i omkörning+underlaget i sig.

Stabilitetsträning gör jag oavsett (utfall på balansplatta, står och lagar mat på ett ben på balansplatta osv), men är just lur på om inte pronationsmotverkande inlägg kan vara skadeförebyggande ändå? De hindrar ju foten från att tippa så förbaskat.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)