Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2016-11-15, 16:49   #15316
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Sohlsken Visa inlägg
Tack!
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-15, 17:01   #15317
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Är det förresten nån som känner till ifall det finns nån variant av lite mer dämpade dojor, anpassade för landsväg, men med goretex eller nåt liknande membran?

Jag har precis insett att de Salomon Speedcross jag köpte i somras inte har vare sig goretex eller climashield. Mina förra Speedcross hade climashield och dessa kunde jag ha på mig i all möjlig blöta utan att få kalla fötter. Men jag slarvade tydligen då jag köpte de nya.

Hur som helst tycker jag det verkar sjukt onödigt att ha två par Speedcross i rullning samtidigt. Speciellt som jag främst springer på asfalt på vintern, då jag behöver goretex som mest. Iofs kanske jag kommer tycka annorlunda i vår då jag kanske vill springa på leriga elljusspår. Men den dagen den sorgen.

Jag tror att jag helst är ute efter är hyfsat neutrala dojor, och gärna ganska lätta, men ändå bra dämpning. Gärna lättare än mina Asics Glorify som väger 330g.

Det sjuka är att mina Speedcross väger 318g, och jag upplever dessa som mycket lättare än Asicsen, som jag tycker känns klumpiga. Sätter jag på broddband på mina Salomon väger de 400g, men känns ändå lättare än Asics skorna. Sjukt!
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-16, 11:03   #15318
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 708
Yes, foten verkar hålla! Totalt 5 km i lugnt tempo (5:20-25) uppdelat i 2,2 + 2,8 km. Nu hoppas jag att det fortsätter kännas bra senare idag och kommande dagar.

Något jag har funderat på. När ni är ute och joggar/löper, har ni helt avslappnade fötter?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2016-11-16, 12:48   #15319
grondahl
Dryg, slö & långsam
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 418
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Något jag har funderat på. När ni är ute och joggar/löper, har ni helt avslappnade fötter?
Jag strävar efter den känslan. Medveten anspänning är sällan något bra.
grondahl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-16, 13:07   #15320
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 708
Citat:
Ursprungligen postat av grondahl Visa inlägg
Jag strävar efter den känslan. Medveten anspänning är sällan något bra.
Alright har märkt att jag har haft en liten anspänning i den foten jag är dålig i, men fokuserar nu på att verkligen slappna av efter att jag läste någonting om det på runnersworld (tror jag att det var). För den andra foten har jag alltid varit helt avslappnad i mycket möjligt att den anspänningen har bidragit till överansträngningen.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2016-11-16, 13:33   #15321
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 056
Svår fråga att svara på ingående, massa variabler:
Landsvägscyklade hela sommaren och byggde väl upp någon typ av kondition iallafall.
Skulle vilja underhålla hjärtat någorlunda i vinter. Har inte tillgång till träningscykel.

Tänkte löpträna en gång per vecka, 30-40 minuter. 'Tar ut mig' rejält under rundan. Fråga: behöver jag slänga in intervaller eller räcker en runda per vecka 30-40 minuter? I övrigt stillasittande förutom gymträning (helkropp 4.5ggr per vecka) och promenerar (*powerwalks) väl en timme per dag sett till veckosnitt.

Tänker att jag kan slänga in lite 20-40 reppare i knäböjen med kort setvila, kanske? I somras provade jag, tycker bara jag blev extremt trött i ländryggen. Ingen extrem pulsökning, som t.ex cykling upp för backar. :P

Senast redigerad av 1x0 den 2016-11-16 klockan 13:34.
1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-16, 16:51   #15322
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av 1x0 Visa inlägg
Svår fråga att svara på ingående, massa variabler:
Landsvägscyklade hela sommaren och byggde väl upp någon typ av kondition iallafall.
Skulle vilja underhålla hjärtat någorlunda i vinter. Har inte tillgång till träningscykel.

Tänkte löpträna en gång per vecka, 30-40 minuter. 'Tar ut mig' rejält under rundan. Fråga: behöver jag slänga in intervaller eller räcker en runda per vecka 30-40 minuter? I övrigt stillasittande förutom gymträning (helkropp 4.5ggr per vecka) och promenerar (*powerwalks) väl en timme per dag sett till veckosnitt.

Tänker att jag kan slänga in lite 20-40 reppare i knäböjen med kort setvila, kanske? I somras provade jag, tycker bara jag blev extremt trött i ländryggen. Ingen extrem pulsökning, som t.ex cykling upp för backar. :P
I "normala" fall så tjänar man ju på att löpträna flera gånger per vecka, och då får man undvika att träna skiten ur sig varje pass, för att då pallar man inte.

Du behöver ju inte bry dig om detta, utan bör väl snarare försöka träna ner dig så mycket som möjligt, om du bara kör en gång i veckan.

Om du springer 5km-10km som om det vore tävling en gång i veckan så tror inte jag du skulle få bättre träningseffekt av att istället köra ett intervallpass. Särskilt inte om passet som helhet ska ta lika lång tid från att du kliver ut genom dörren, tills du kommer hem. Det blir ju mycket mer vila i ett intervallpass, och därför kommer du inte hinna lika mycket löpning.

Men sen är ju frågan om din kropp klarar att hantera ett såpass tufft pass varje vecka. Om jag skulle ha ett uppehåll från löpning i ett halvår så skulle jag förmodligen gå sönder ifall jag startade upp löpträningen med att försöka sätta PB på 5km. Så till en början bör du nog vara lite försiktig så du bygger upp lite hållfsthet i senor och ligament och allt vad det kan vara, innan du "toktränar".

EDIT: Angående högreps i knäböj, så kan man i princip inte bygga upp nån kondition genom skivstångsövningar. Det är väl helt enkelt så att en massa andra grejer är viktigare än syreupptagningen. Dvs muskulär uthållighet sättar käppar i hjulet långt innan din kondis gör det.

Senast redigerad av svenbanan den 2016-11-16 klockan 16:56.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-16, 16:51   #15323
therunningman
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2014
Ort: Västkusten
Inlägg: 1 605
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Yes, foten verkar hålla! Totalt 5 km i lugnt tempo (5:20-25) uppdelat i 2,2 + 2,8 km. Nu hoppas jag att det fortsätter kännas bra senare idag och kommande dagar.

Något jag har funderat på. När ni är ute och joggar/löper, har ni helt avslappnade fötter?
Härligt!

När foten är i luften får den gärna vara avslappnad men under frånskjutet bör du nog vara aktiv. Tror att de flesta mår bra av att ha kontakt med stortån +1-2 av tårna bredvid i underlaget under slutet av frånskjutet.

Skickat från min Nexus 6P via Tapatalk
therunningman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-16, 16:54   #15324
therunningman
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2014
Ort: Västkusten
Inlägg: 1 605
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Själv ägnar jag mig åt 2h mobilisering, stretching och uppvärmning innan ger mig ut och joggar 3-5km. Sedan får jag ont i skenbenet efteråt ändå och måste vila två dagar. Har beställt ett värmeskydd nu dock som kanske kan hjälpa till.
Segt, jag har börjat styrketräna 6 pass i veckan och simma 2-3 pass i brist på annat


Skickat från min Nexus 6P via Tapatalk
therunningman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-16, 17:09   #15325
Sohlsken
Boldly running where many have run before
 
Sohlskens avatar
 
Reg.datum: Feb 2014
Ort: Oregon, USA
Inlägg: 1 612
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Yes, foten verkar hålla! Totalt 5 km i lugnt tempo (5:20-25) uppdelat i 2,2 + 2,8 km. Nu hoppas jag att det fortsätter kännas bra senare idag och kommande dagar.

Något jag har funderat på. När ni är ute och joggar/löper, har ni helt avslappnade fötter?
Det har jag inte ens tänkt på. Jag tror att mina fötter vet bättre än jag gör medvetet.

Tänker endast på hur jag sätter foten i marken. Har en tendens att springa "platt" med vänsterfoten, så min sjukgymnast sa att jag medvetet måste se till att jag rullar från hälen.
Försöker springa så tyst som möjligt utan att springa konstigt.
__________________
Aktiv journal:
Sohlsken Springer
Sohlsken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-16, 19:00   #15326
leo1
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 701
Ni som konditionstränar..

Har ni svårt att dricka alkohol? Eller rättare sagt blir enormt bakis på lite?

Förr kunde jag dricka hur mycket som helst. Dricker jag 3-4 öl nu blir jag väldigt bakis och ont i huvudet.

Det närmaste jag kom på Google var att LCHF:are verkar uppleva samma sak. Har detta med att göra att man bränner mycket kolhydrater vid konditionsträning och att det sedan påverkar baksmällan?
__________________
"Grungen var den sista egentliga kraftansträngningen" Ulf Lundell
leo1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-16, 23:43   #15327
Sohlsken
Boldly running where many have run before
 
Sohlskens avatar
 
Reg.datum: Feb 2014
Ort: Oregon, USA
Inlägg: 1 612
Citat:
Ursprungligen postat av leo1 Visa inlägg
Ni som konditionstränar..

Har ni svårt att dricka alkohol? Eller rättare sagt blir enormt bakis på lite?

Förr kunde jag dricka hur mycket som helst. Dricker jag 3-4 öl nu blir jag väldigt bakis och ont i huvudet.

Det närmaste jag kom på Google var att LCHF:are verkar uppleva samma sak. Har detta med att göra att man bränner mycket kolhydrater vid konditionsträning och att det sedan påverkar baksmällan?
Jepp. Jag brukade ha en mycket bättre tolerans. Iofs är jag tjej, men min tolerans har sjunkit märkbart. När jag styrketrände var det typ tvärtom.

Jag har ingen aning om varför det händer.
__________________
Aktiv journal:
Sohlsken Springer
Sohlsken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-17, 00:01   #15328
Sohlsken
Boldly running where many have run before
 
Sohlskens avatar
 
Reg.datum: Feb 2014
Ort: Oregon, USA
Inlägg: 1 612
Glömde att fråga.

Om jag kör övningar för muskelbalans och använder en foamroller efter löpningen, tycker ni att jag behöver stretcha också då? Eller räcker foamrollern?
__________________
Aktiv journal:
Sohlsken Springer
Sohlsken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-17, 07:34   #15329
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av Sohlsken Visa inlägg
Glömde att fråga.

Om jag kör övningar för muskelbalans och använder en foamroller efter löpningen, tycker ni att jag behöver stretcha också då? Eller räcker foamrollern?
Stretcha också.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-17, 10:37   #15330
therunningman
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2014
Ort: Västkusten
Inlägg: 1 605
Istället för att starta en diskussionen om vilken fotisättning man bör ha kan man ju se det från en annan synvinkel:

Genom att jämföra andelen tid i luften och markkontakt får man ett procentvärde. Om inte värdet för tid i luften kommer upp i 40% har man en del att jobba på. Jag har ännu inte sett en löpare som lyfter sina fötter för långsamt utan problemet är oftast att foten är i för lång tid innan den viktbelastas fullt ut.

Faktorer som påverkar är bl a hållning och stabilitet i bål + höft, kroppens lutning, tajming och vinklar.

Är man för framåtlutad måste benen föras ganska långt fram för annars trillar man. Är man för bakåtlutad försvåras frånskjutet. Sittande löpning gör att fotisättningen förskjuts framåt. För utsträckt knäled likaså (svingfasen tar för lång tid). För kraftig rotation i kotpelaren gör att vändningen kan försenas (motstående ben vänder inte förrän armen gör det). Är underarmarna för långt fram så kommer troligtvis benen också vara det. Och så kan det fortsätta ganska länge till.. =/

Utvecklas man maximalt bara genom att fortsätta springa som man alltid gjort eller kan man nå längre genom att få hjälp från en duktig löptränare? Vissa hävdar det första men jag tror mer på det senare och ångrar att man inte fick hjälp för 25-30 år sedan. Tränar man för friskvård handlar det ju bara om att ha kul och slippa skador och då känns en coach mindre viktigt.

Själv tränade jag i många år för att bli så bra som möjligt och hade sannolikt blivit bättre med professionell vägledning men man var ju så sjukt envis redan då..
therunningman är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)