Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-08-20, 19:41   #16
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Om du slutar jobba vid 50, hur mycke pengar räknar du med att du behöver per månad?

40% Sverige var dålig spridning.

Visst brukar köpa i det land man bor. Hade du bott i Kongo, hade du lagt 40% där?

Senast redigerad av Starke75an den 2018-08-20 klockan 19:44.
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-20, 20:15   #17
Lasse Kongo
Fuck gymmet, Yeaaah TV spel
 
Lasse Kongos avatar
 
Reg.datum: Jun 2003
Inlägg: 5 324
Citat:
Ursprungligen postat av Starke75an Visa inlägg
Om du slutar jobba vid 50, hur mycke pengar räknar du med att du behöver per månad?

40% Sverige var dålig spridning.

Visst brukar köpa i det land man bor. Hade du bott i Kongo, hade du lagt 40% där?
Det hade jag såklart inte eftersom det är skillnad på Kongo och Sverige, dålig spridning? Jag sprider ut det på det jag tror på.

Vet inte om du missade 40% globalt, om du vet innebörden av ordet?

Hur mycket jag behöver är ointressant, det vet jag ju inte, kan inte förutspå hur livet ser ut då, utan ekonomisk oberoende är det jag satsar på.
__________________

Senast redigerad av Lasse Kongo den 2018-08-20 klockan 20:16.
Lasse Kongo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-20, 20:36   #18
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 898
runt 8 miljoner behöver man ha i tillgångar för att kunna leva på avkastningen som en medelhöginkomsttagare i snitt över en längre livsperiod.

Kom ihåg att på den historiska avkastningen ska man också utöka sitt kapital med inflationens takt, valutavärdet, samt bygga upp ytterligare kapital för att kunna klara långa perioder utan avkastning.

Det är lätt att förmögenheten krymper.

Detta är förutsatt att man även lämnar över det självgående kapitalet till nästa generation för förvaltning. Annars kan man börja nalla av potten dom sista åren.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-20, 20:40   #19
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 898
Citat:
Ursprungligen postat av KlopFer Visa inlägg
Ladda ner appen Tink så får du en någorlunda bra översikt av dina utgifter.
+1

Ifall man är noga att kategorisera och uppdatera varje gång man gör ovanliga köp så är Tink väldigt bra.

Dom verkar ha tagit bort sin webinloggning som fanns förut. Den var väldigt bra.

Jag saknar dock Excelexport och det är lite jobbigt att ska man ha mer än 3 års kontoutdrag av banken måste man maila och be om datat.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-21, 16:23   #20
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 838
Citat:
Ursprungligen postat av r1kkie Visa inlägg
Bra tråd,

Hur gör övriga koloiter, har ni stenkoll på vad och hur mycket ni lägger pengar på, alltså uträknat och inte höftat? Mat, nöjen, kläder, bil, el, telefon osv osv?

Själv har jag noll koll på vart pengarna går.
Jag har inte stenkoll men jag har rätt bra koll. Har ett par olika konton på samma bank. Där sorterar jag utefter hur jag vill konsumera. Skjutsar 2300 till icakortet för mat, lägger undan 3000 för resekonto, fasta kostnader dras direkt på autogiro. Sen skjutsar jag 2000 till ett konto avsett att betala kreditkortet som jag har till för nöje. Brukar skicka iväg en 2000 till avanza för att spara också.

Det händer ganska ofta att jag kör över de där 2000 för kreditkortet, men det är inte med mycket och när det börjar närma sig gränsen så drar jag ner på utlägg om jag kan.

Kan ju nämna att jag inte dricker alkohol eller snusar, den låga gränsen hade varit ohållbar annars.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-21, 17:52   #21
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
runt 8 miljoner behöver man ha i tillgångar för att kunna leva på avkastningen som en medelhöginkomsttagare i snitt över en längre livsperiod.

Kom ihåg att på den historiska avkastningen ska man också utöka sitt kapital med inflationens takt, valutavärdet, samt bygga upp ytterligare kapital för att kunna klara långa perioder utan avkastning.

Det är lätt att förmögenheten krymper.

Detta är förutsatt att man även lämnar över det självgående kapitalet till nästa generation för förvaltning. Annars kan man börja nalla av potten dom sista åren.
Nån typ av pension kommer nog även betalas ut så småningom.

25 gånger sitt årsbehov av pengar har man tidigar räknat. Nu på senare tid 30ggr. Eller till och med lite till. Så nu har ni en grund att börja räkna ifrån, ni som ska leva på avkastning.

Senast redigerad av Starke75an den 2018-08-21 klockan 17:57.
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-22, 03:22   #22
The_RobRoy
Living the good life
 
The_RobRoys avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: Hongkong
Inlägg: 1 787
Sprid ut inköpen över tid, så även om börsen rasar så snittar du in dig. Kan också psykologiskt vara enklare än att slänga in allt på börsen direkt, sen tappar börsen 15% och man får panik.

För alla utom de absolut mest pålästa och erfarna, är det billiga indexfonder som gäller i min mening. Se till att få lite riskspridning globalt också. Att köpa typ en globalfond är utmärkt.

Även att välja rätt aktiva fondförvaltare är skitsvårt (har jobbat proffesionellt med det). Som ett exempel, visst man kan titta bakåt på Didner/Gerge och säga wow, det hade varit bra att köpa dom istället för Index. Problemet är att när det väl är ett faktum, då är deras fond 100 ggr så stor, så dom får skitsvårt att köpa in sig i bra ideer i mindre bolag. Så deras edge försvinner och avkastningen blir därefter.

Spendera din energi på att hitta bra indexfonder och jobba med ditt eget psyke hur du ska lägga upp en strategi för att inte missa uppgångarna. Det största problemet med privatinvesterare är att man säljer bort sig och missar mycket av börsuppgången. Tro inte att du är unik och inte drabbas av samma psykologiska fällor, respektera att detta är svårt nog.

Den som klarar att lägga undan en rimlig summa varje månad, säg 5000kr++, och klarar av det som nämns ovan, kommer ha bra mycket pengar när man blir äldre.
__________________
Iron addict for life
The_RobRoy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-24, 04:51   #23
The_RobRoy
Living the good life
 
The_RobRoys avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: Hongkong
Inlägg: 1 787
Mycket bättre sammanfattat här än vad jag klarade av i kommentaren ovan.

https://veksler.liberty.me/six-thing...sful-investor/
__________________
Iron addict for life
The_RobRoy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-24, 05:19   #24
Melker2
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 509
En annan sak att tänka på gällande ffa pensionssparande men även vanliga fonder är att rådgivarna ofta rek dig att sätta pengarna där de själva får störst kick back.

Mitt råd blir alltså att använd rådgivarna för generell marknadsanalys och investeringsstrategi men välj själv var du ska investera.
Melker2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-24, 08:56   #25
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Har köpt hus.

Har möjlighet att gå in med ett större belopp (+1 MSEK). Detta kommer leda till att vi ej behöver amortera (belåningsgrad under 50%), i detta fall pratar vi om ~5-7500 i amortering per månad.

Vad är vettigast? Betala lånet, frigöra "amorteringspengarna" och börja trycka in dom i ett sparande eller låta det va och ta den större summan pengar och placera?

Spontant tänker jag att lån är av ondska, alltså amortera ner.

Vad tänker koloekonomerna?
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-24, 09:16   #26
The_RobRoy
Living the good life
 
The_RobRoys avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: Hongkong
Inlägg: 1 787
Snubben svårt att svara på utan hela bilden.

Hur mycket aktier/fonder har ni redan?

Hur riskvilliga är ni?

Hur mycket kan ni spara varje månad?

Hur säkert sitter ni på era jobb?

Utan att veta hela bilden, så hade jag personligen (så jag också gjort historiskt) investerat det på börsen. Att låna är så billigt nu, så det är vettigare att försöka få högre avkastning på kapitalet.
__________________
Iron addict for life
The_RobRoy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-24, 09:32   #27
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Citat:
Ursprungligen postat av The_RobRoy Visa inlägg
Snubben svårt att svara på utan hela bilden.

Hur mycket aktier/fonder har ni redan?

Hur riskvilliga är ni?

Hur mycket kan ni spara varje månad?

Hur säkert sitter ni på era jobb?

Utan att veta hela bilden, så hade jag personligen (så jag också gjort historiskt) investerat det på börsen. Att låna är så billigt nu, så det är vettigare att försöka få högre avkastning på kapitalet.
Aktier fonder > inte mer än runt 100 000 just nu

Riskvilliga > Mja. Tjejen ska börja studera i tre år så jag vill gärna hålla det någorlunda säkert. Samtidigt så är ~50-70% av summan något som annars skulle sparats undan (placerats långsiktigt) och då är det fördelaktigt med mer risk

Sparande per månad kommer bli runt, tyvärr, 3000-5000:-. Då sambon börjar studera så sjunker den drastiskt. Å andra sidan börjar ett av mina företag börja gå bra så där tänker jag mig att en utdelning varje år går direkt till spar.

Jag sitter säkert. Hon är tjänstledig, kommer dock söka nytt efter studiern. Utsikterna för henne fält är väldigt positiva men om vi går in i en lågkonjuktur så blir det svårt. Dock är hon sjuksyster i grunden så jobb finns oftast.


Jag lutar åt att amortera ner, för att frigöra dessa pengar, sedan ta de och börja placera. Det säkrar oss mot rörelser på bomarknaden, det ger oss en något stabilare tillvaro (binda ränta, veta kostnader etc) men även så finns utrymmet på fastigheten ifall det skulle behövas.

De pengar som sparas kan däremot placeras med högsta risk.

På detta har vi även ett barn, dennas pengar placeras med hög risk (tjiho, 25 års horisont). Men jag tänker även där att i och med ett abrn så ser jag hellre en trygg tillvaro än potentiell bättre avkastning. Men å andra sidan en bra avkastning kan amortera huset..

Är ändå kluven, då som du säger, det är billigt att låna..
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!

Senast redigerad av Snubben den 2018-08-24 klockan 09:33.
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-24, 09:46   #28
The_RobRoy
Living the good life
 
The_RobRoys avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: Hongkong
Inlägg: 1 787
Låter som en hälften/hälften strategi är mer lagom för er.
__________________
Iron addict for life
The_RobRoy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-24, 10:25   #29
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Det har du rätt i, tack!
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-24, 12:51   #30
Man and Machine
Stenhård medlem
 
Man and Machines avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Sverige
Inlägg: 1 689
Har nyligen flyttat med sambon. Hon har lån på halva lägenheten och äger hela lägenheten. Hur mycket av räntan på amorteringen är det rimligt att jag betalar?

Om jag ägt halva lägenheten, hade hon inte behövt ta ett lån och således inte haft räntan. Om hon flyttat själv däremot, hade hon ju fortfarande haft lånet? (Tror att hon dessutom köpt en dyrare lägenhet då.) Kan tilläggas att jag inte varit drivande i flytten, snarare bromskloss av p.g.a. min ekonomiska situation.

Så, hur stor del av räntan på lånet är det rimligt att jag betalar?

Och ja, det är ju en sådan sak som jag borde rett ut innan flytten.
Man and Machine är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)