Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2014-01-15, 14:15   #31
LadyG
Fudoshin
 
LadyGs avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 9 594
12km 1:20:19

Igår prickade jag halvmarafarten på någon sekund när, idag prickade jag distanstempot med samma precision. Det börjar bli riktigt roligt det här. Det enda jag inte lyckats med är just uppvärmning 6:50 (det går alltid för fort), annars går det faktiskt riktigt bra. Långpassfarten prickade jag med någon sekunds skillnad på halvmaran, 6:40 min/km.

Minst lika viktigt är den upplevda ansträngningen, idag skulle det vara lätt distans (med betoning på LÄTT) och det blev det tack vare att jag hittade ett sätt att hålla mig lite varmare än igår. Jag drog buffen över ansiktet så bara ögonen syntes

För att undvika att lockas till fartökningar tog jag en helt annan runda idag, tanken var att jag skulle kört 7-8km men det var så himla skönt att kunna springa lugnt och inte frysa att det blev lite mer. Jag bara måste ta en extra vända och njuta av att solen lyste lite, jag frös inte så mycket och det blåste inte. Det är sånt som det är värt att vara tacksam för
Bifogade bilder
Filtyp: jpg tempo.JPG (58.4 KB, 6 visningar)
__________________
The only way of finding the limits of the possible is by going beyond them into the impossible. Arthur C. Clarke
Träningsjournal - Mot Stockholm Ultramarathon 100km
LadyG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-16, 14:15   #32
LadyG
Fudoshin
 
LadyGs avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 9 594
10km 1:05:18

Ansträngningsbefriad jogg i charmerande snöfall. Mysig mil i nästansol. Grundträningen fortsätter odramatiskt. Nu gick det kanske aningen fort idag jämfört med planen men eftersom det kändes lätt får jag väl anse att vet var lätt då. Annars hade jag en idé om att hålla 6:40 - 6:45/km idag. Vikten segar sig sakta nedåt, men vem har bråttom? På det hela taget tycker jag det går bra, både med vikt och löpning.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg tempo2.JPG (51.5 KB, 1 visningar)
__________________
The only way of finding the limits of the possible is by going beyond them into the impossible. Arthur C. Clarke
Träningsjournal - Mot Stockholm Ultramarathon 100km
LadyG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-18, 17:24   #33
LadyG
Fudoshin
 
LadyGs avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 9 594
20km 2:17:46

Sprang och väntade på att börja frysa, men det kom aldrig. Inte idag. Jag är så gott som säker på att det hänger ihop med Houdinibyxan jag köpte på Addnature igår. För den här gången blev jag aldrig kall om rumpan, och började inte skallra tänder av köld efter 5 km. Vilken i sin tur ledde till att jag kunde hålla ett låg och bekvämt tempo trots ivrigt snöande och -5 grader ute. På sina ställen blåste det till och med, men det gjorde ingenting för jag var varm om rumpan i alla fall!!!

Fatta lyckan att kunna springa utan att frysa!!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg tempo3.JPG (84.9 KB, 5 visningar)
__________________
The only way of finding the limits of the possible is by going beyond them into the impossible. Arthur C. Clarke
Träningsjournal - Mot Stockholm Ultramarathon 100km
LadyG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-19, 15:05   #34
LadyG
Fudoshin
 
LadyGs avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 9 594
15km 1:40:37

Jag fortsätter bygga på helgpassen lite, tanken är ju att det ska bli riktiga back-to-back-pass av det så småningom. Veckan blev bra, 68km i lagom fart. Grundträningen fortsätter odramatiskt, precis som jag hoppats att det skulle göra.

Det var lite läskigt att helt gå över till falkarna, men jag hade inget val tyckte jag. Slira omkring i vanliga löparskor när det är så var aldrig ett alternativ. Fast falkarna är helt odämpade så jag har sprungit med extra vaksamhet, jag är ju inte så van vid att springa 100% i odämpat. Jag har faktiskt aldrig gjort det förut, 1 eller max 2 pass i veckan ja, men inte hela veckodosen och definitivt inte nästan 7 mil samma vecka....
Bifogade bilder
Filtyp: jpg vecka3.JPG (68.6 KB, 6 visningar)
Filtyp: jpg tempo4.JPG (69.9 KB, 3 visningar)
__________________
The only way of finding the limits of the possible is by going beyond them into the impossible. Arthur C. Clarke
Träningsjournal - Mot Stockholm Ultramarathon 100km
LadyG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-19, 15:58   #35
944RS
Musklig
 
944RSs avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Lindome
Inlägg: 10 222
Den var ju inte speciellt snygg och såg klumpig ut den där byxan. Men om den fyller sin funktion och inte är obekväm så verkar den ändå vettig.
__________________
Multimotionär som tävlar flitigt i allt mellan F5 och Triathlon

Träningsbilder finns på Instagram: jimmy_drufva
http://www.multimotionären.com/
944RS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-19, 16:16   #36
LadyG
Fudoshin
 
LadyGs avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 9 594
Citat:
Ursprungligen postat av 944RS Visa inlägg
Den var ju inte speciellt snygg och såg klumpig ut den där byxan. Men om den fyller sin funktion och inte är obekväm så verkar den ändå vettig.
Den är absolut inte klumpig, man märker den inte alls faktiskt. Inte mer än du märker av vanliga underkläder. Och snygg är irrelevant, det är en träningstrosa - inget jag tänkt förföra fästmannnen i
Fast det viktigaste är att den håller baken varm, och det gör den. Sagolikt att kunna lågpulsa i snöyra utan att frysa sig blå på kuppen!
__________________
The only way of finding the limits of the possible is by going beyond them into the impossible. Arthur C. Clarke
Träningsjournal - Mot Stockholm Ultramarathon 100km
LadyG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-19, 17:59   #37
Catstyle
Registered User
 
Catstyles avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 3 284
Bra pass!
Riktigt bra med rumpvärmaren också.
Catstyle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-19, 18:59   #38
LadyG
Fudoshin
 
LadyGs avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 9 594
Citat:
Ursprungligen postat av Catstyle Visa inlägg
Bra pass!
Riktigt bra med rumpvärmaren också.
Tack
Rumpvärmaren är helt underbar, lyckan att kunna lågpulsa utan att förfrysa baken är obeskrivlig!

Nästa vecka blir, bortsett från besöket på Bosön, lugn och kort i jämförelse. Men så måste det ju vara för att man ska kunna komma upp i distans igen, det är ju inte så bra att dra till med en tiomilavecka utan vettig progression
__________________
The only way of finding the limits of the possible is by going beyond them into the impossible. Arthur C. Clarke
Träningsjournal - Mot Stockholm Ultramarathon 100km
LadyG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-21, 17:59   #39
LadyG
Fudoshin
 
LadyGs avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 9 594
10km 1:05:16

Tittade inte på klockan utan försökte köra på känsla, det ska vara lätt den här veckan så idén var distansfart (cirka 6:40) men helst inte snabbare. Men nu är jag och benen i osynk för benen verkade hellre vilja hålla marathontempo (cirka 6:20) eller lite snabbare. Jag försökte slå av på farten, jag anade trots allt att det gick lite fort men det gick så där. Nu kan jag mina rundor ganska bra och ska försöka hitta nya som jag inte är lika hemtam på men tills dess jag gjort det får jag stå ut med att jag vet vart kilometerpasseringarna brukar vara och kan varenda backe och motlut.

Jag har haft lite idéer om att springa till Grimstaskogen och springa, det är inte mycket längre dit hemifrån än till Ursvik, fast jag har sällan vägarna förbi Vällingby. Just därför borde jag utforska åt det hållet mer, och skaffa mig fler rundor och fler jaktmarker. Kanske hitta lite fler rundor som inte går över alla de brantaste backarna jag kan hitta (finns det en backe i närheten går min runda över den)?

Jag har funderat på om man kan följa stranden från Grimstadskogen, om det går att ta sig till Ålstensskogen (Alvik?), och hur långt man egentligen kommer? Man kanske kan komma hela vägen till Ulvsunda? Tur att jag är ultradistanslöpare, för det finns så mycket stigar och vägar att undersöka! Så många ställen att springa på och så mycket att utforska!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg tempo.JPG (53.0 KB, 1 visningar)
__________________
The only way of finding the limits of the possible is by going beyond them into the impossible. Arthur C. Clarke
Träningsjournal - Mot Stockholm Ultramarathon 100km
LadyG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-23, 21:29   #40
LadyG
Fudoshin
 
LadyGs avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 9 594
Jag laddade som inför en tävling, dvs inget jäkla underskott och ingen djupsömn på hela natten. Hög puls, högt blodtryck och spänd förväntan. Den här gången visste jag vad jag gav mig in på, och jag såg fram emot det med skräckblandad förtjusning. Testet var en födelsedagspresent från min älskling och nu var det dags.

Jag var ute i förskräckligt god tid, jag var ju nervös så det räckte men också taggad. Ingen uppvärmning före testet, det sköter testledaren om. Innan dess tas ett vilolaktas så de vet vad man ska utgå ifrån. 64,2kg vägdes jag in på, på en tvättäkta Statmosvåg med balansvikter. Det är jag helt övertygad om att det stämmer.

Själva laktastestet var en ganska behagligt historia, det kändes inte som en väldigt jobbig upplevelse direkt och det tog en stund innan han lyckats få upp min laktas i 4 mmol/L. Vid 11km/h började det hända grejer, vilket är betydligt högre fart än förra gången.

Sen kom själva utmaningen. Det som kräver att man spänner pannbenet och flexar viljestyrkan ordentligt. Laktattestet. Då är det meningen att man ska springa i en given fart i allt brantare lutning tills man har mjölksyra precis överallt och det känns som att man fått slut på allt syre. Då ska man försöka öka lite till.

Jag försökte låta bli att pipa förskräckt när han satte löpbandet på 10,5km/h (5:43 min/km). Förra gången satte de bandet på snälla 9,5km/h (6:40 min/km) ju - hjälp!!!

Fast jag visste ju att det skulle bli jobbigt. Jag hade föresatt mig att köra slut på mig så mycket jag bara kunde, allt skulle krämas ut.

Så jag sprang, och han ökade lutningen tills jag var uppe och sprang på 7% lutning. Det var jobbigt, och jag ville egentligen kliva av redan då men en ökning till ville jag försöka på, så han fick öka till 8% också. Den lutningen stod jag ut med i hela 15 sekunder innan jag verkligen måste hoppa av.

Det lustiga var att pulsen tokvägrade att gå över 176. Vid 6% gick den upp till 175, vid 7% till 176 och där vägrade den att gå högre. Kanske bara "en sån dag" helt enkelt, för jag hade verkligen inte stått ut med mer mjölksyra. Testledaren mätte laktatet, 10,1mmol/l 1 minut efter och 10,0 mmol/l 3 minuter senare.

Så nu är jag utrustad med nya pulszoner, en justerad maxpuls och en fast beslutsamhet att inte låta 10km/h (6:00 min/km) sätta några ytterligare myror i huvudet på mig. Varför jag fortfarande hakar upp mig på det där vet jag inte, det är någon dum fix idé jag fått. Det ska bort.

Det är inte så illa att ha förbättrat VO2max med 10% sedan förra testet, men det jag tycker är det allra bästa är att jag faktiskt bevisligen blivit snabbare i alla pulszoner.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg boson3.jpg (149.9 KB, 13 visningar)
Filtyp: jpg boson4.jpg (155.7 KB, 14 visningar)
Filtyp: jpg boson5.jpg (135.8 KB, 12 visningar)
__________________
The only way of finding the limits of the possible is by going beyond them into the impossible. Arthur C. Clarke
Träningsjournal - Mot Stockholm Ultramarathon 100km
LadyG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-23, 22:40   #41
944RS
Musklig
 
944RSs avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Lindome
Inlägg: 10 222
Eftersom jag bodde i Vällingby (Nälsta) innan jag flyttade ner hit till Regnkusten så önskar jag att jag kunde tipsa om trevliga rundor men tyvärr har glömt bort alla områden och så. Jag sprang dessutom inte så mycket utan cyklade mest på den tiden.

Kul med testet! Verkligen bra att ha fräscha värden att utgå ifrån.

Hur upplevde du förresten storlek på dina rumpvärmarbyxor? Jag har varit nära att köpa ett par men vet inte vilken storlek jag ska våga mig på.
__________________
Multimotionär som tävlar flitigt i allt mellan F5 och Triathlon

Träningsbilder finns på Instagram: jimmy_drufva
http://www.multimotionären.com/
944RS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-24, 00:43   #42
LadyG
Fudoshin
 
LadyGs avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 9 594
Citat:
Ursprungligen postat av 944RS Visa inlägg
Eftersom jag bodde i Vällingby (Nälsta) innan jag flyttade ner hit till Regnkusten så önskar jag att jag kunde tipsa om trevliga rundor men tyvärr har glömt bort alla områden och så. Jag sprang dessutom inte så mycket utan cyklade mest på den tiden.

Kul med testet! Verkligen bra att ha fräscha värden att utgå ifrån.

Hur upplevde du förresten storlek på dina rumpvärmarbyxor? Jag har varit nära att köpa ett par men vet inte vilken storlek jag ska våga mig på.
Då har du missat det kanonfina utegymmet det satsat på i Nälsta, hur fint som helst och i ett lugnt och fint område så det är inget busliv eller förstörelse.
Jag får springa omkring och se vad jag hittar, jag behöver bli lite modigare när det gäller att ge mig ut på okända rundor

Oja, framför allt inser jag iom testet att jag borde gasa ÄNNU mer på t ex snabbdistanserna och intervallerna, och slå av på takten ännu mer på distanspassen. Jag behövde den påminnelsen, att inte gasa jämt.

Lite snäva, men det ska de vara tycker jag eftersom allt material ger sig lite efter några användningar och då sitter det perfekt. Jag har midja 71 och höftmått 89 (på bredaste stället) och drar Small i deras kläder.

Jag saknade dem på hemvägen från Bosön, det var ju KALLT ute!
__________________
The only way of finding the limits of the possible is by going beyond them into the impossible. Arthur C. Clarke
Träningsjournal - Mot Stockholm Ultramarathon 100km
LadyG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-24, 08:03   #43
Catstyle
Registered User
 
Catstyles avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 3 284
Spännande.

Hade själv velat göra liknande test.
Catstyle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-24, 13:34   #44
LadyG
Fudoshin
 
LadyGs avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 9 594
Styrketräningen ska tillbaka in i schemat har jag bestämt. Riktigt hur det ska gå till är jag inte helt på det klara med än men det ska gå.

Så här ser löpschemat ut som vi arbetade fram, det här är det minsta jag behöver för att fortsätta utvecklas som jag vill. Två tuffa intervallpass i veckan borde inte vara några problem eftersom jag tränat så länge och så mycket. Jag har en bred bas att stå på, dags att börja utnyttja den.

Må: vila
Ti: Vo2max-intervaller
Ons: Distans
Tors: Tröskelträning
Fre: Vila
Lö: Långpass
Sö: Långpass

Så antingen får styrketräningen hamna någonstans en dag då jag också löptränar, eller så får jag försöka få till det på en av vilodagarna. Onsdag och Fredag tänker jag spontant vore lämpliga dagar, eftersom tisdagsträningen kommer att vara väldigt tuff i sig. Jag är inte säker på att jag orkar eller vill träna mer efter det och köra styrkan före är en direkt dålig idé. Då hinner jag ju bli trött redan innan det är dags att köra intervaller.

Men distansträningen borde jag kunna kombinera med styrka, distans är inte så jobbigt. Då kan jag till exempel jogga bort till utegymmet och köra där (och vara lite snäll vid benen och inte köra järnet i marklyften...).

På fredagen är det egentligen vila, men jag har en hel vilodag på måndagen också. Möjligen klarar jag mig med bara den. Det kommer jag aldrig att få veta om jag inte testar.

I så fall skulle det nya schemat se ut så här:

Må: vila
Ti: Vo2max-intervaller
Ons: Distans + styrka (utegymmet eller hemma)
Tors: Tröskelträning
Fre: Styrka (hemma initialt: kroppsviktsövningar, gummiband, balansplatta)
Lö: Långpass
Sö: Långpass

Jag behöver klura lite till på det här, men jag tror det kan bli ett bra schema när jag tänkt färdigt.
__________________
The only way of finding the limits of the possible is by going beyond them into the impossible. Arthur C. Clarke
Träningsjournal - Mot Stockholm Ultramarathon 100km
LadyG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-24, 14:08   #45
Morty
Registered User
 
Mortys avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 7 397
Haha, tänkte hoppa in och säga lycka till, peppa lite och tipsa om houdiniunderbyxor och vo2max-intervaller. Så har du spontant styrt upp båda två!

Ser grymt bra ut. Häftigt med ett riktigt test! Väldigt bra presterat dessutom.
__________________
Fysioterapeut, triathlet och coach i uthållighetsidrott. Ironman PB: 9:28.
Uthållighetsträning
Uthållighetscoaching
Bilder ur min vardag
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
LCHF är för tjockisar som inte vill träna.
Morty är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:14.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)