Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-11-23, 12:40   #1
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Kopplingar mellan akut hormonpåverkan av styrketräning och styrke- och muskeltillväxt

Citat:
The purpose of this study was to investigate associations between acute exercise-induced hormone responses and adaptations to high intensity resistance training in a large cohort (n = 56) of young men. Acute post-exercise serum growth hormone (GH), free testosterone (fT), insulin-like growth factor (IGF-1) and cortisol responses were determined following an acute intense leg resistance exercise routine at the midpoint of a 12-week resistance exercise training study. Acute hormonal responses were correlated with gains in lean body mass (LBM), muscle fibre cross-sectional area (CSA) and leg press strength. There were no significant correlations between the exercise-induced elevations (area under the curve-AUC) of GH, fT and IGF-1 and gains in LBM or leg press strength. Significant correlations were found for cortisol, usually assumed to be a hormone indicative of catabolic drive, AUC with change in LBM (r = 0.29, P < 0.05) and type II fibre CSA (r = 0.35, P < 0.01) as well as GH AUC and gain in fibre area (type I: r = 0.36, P = 0.006; type II: r = 0.28, P = 0.04, but not lean mass). No correlations with strength were observed. We report that the acute exercise-induced systemic hormonal responses of cortisol and GH are weakly correlated with resistance training-induced changes in fibre CSA and LBM (cortisol only), but not with changes in strength.
Eur J Appl Physiol. 2011 Nov 22. Associations of exercise-induced hormone profiles and gains in strength and hypertrophy in a large cohort after weight training.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-23, 13:59   #2
C.E.J.
Korsordet
 
C.E.J.s avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Malmö
Inlägg: 5 410
Intressant
__________________
"Det är verkligen inte lite omskolning det handlar om" http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...&postcount=285
C.E.J. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-23, 14:01   #3
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 215
Slutsats överträning, dvs pressa muskeln maximalt vid varje pass antar jag är det enda rätta om man ska bygga muskler om man ska tolka den signifikanta slutsatsen.

Citat:
Significant correlations were found for cortisol, usually assumed to be a hormone indicative of catabolic drive, AUC with change in LBM (r = 0.29, P < 0.05) and type II fibre CSA (r = 0.35, P < 0.01) as well as GH AUC and gain in fibre area (type I: r = 0.36, P = 0.006; type II: r = 0.28, P = 0.04, but not lean mass). No correlations with strength were observed
Den här verkar styrka ovanstående

Senast redigerad av Anders The Peak den 2011-11-23 klockan 14:04.
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-23, 15:01   #4
prOtotype
Wants brinner!
 
prOtotypes avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 1 480
Det här verkar vara väldigt intressant men jag har svårt att få fram ren information ur texten så såga mig om jag missuppfattar något.

Dom säger ingenting om hur träningen har gått till.
Kortisolmängden verkar vara i förhållande till ökningen i lean body mass.
GH mängden i förhållande till tillväxten i muskelfiberstorlek
Men ingen korrelation till ökad styrka.

Anders - Är det så att maximal påfrestning är det som ger mest effekt på kortisol eller kom din slutsats från något i texten?
prOtotype är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-23, 15:50   #5
Sniggel
Registered User
 
Sniggels avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Inte Hässleholm
Inlägg: 14 376
Att där inte är någon korrelation till styrka kan bero på att de är mitt inne i en träningsperiod och kanske inte är formtoppade eller utvilade.

Som jag förstår det så kollades värdena mitt i en 12-veckorsträningsperiod (och jag antar att man mätte värdena vid starten också).

Citat:
Kortisolmängden verkar vara i förhållande till ökningen i lean body mass.
GH mängden (och kortisol tolkar jag det som) i förhållande till tillväxten i muskelfiberstorlek
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Kroppen gillar - tyvärr - tråkiga saker som balans, måtta och lagom.
C4L
Sniggel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-23, 15:54   #6
Sniggel
Registered User
 
Sniggels avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Inte Hässleholm
Inlägg: 14 376
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Slutsats överträning, dvs pressa muskeln maximalt vid varje pass antar jag är det enda rätta om man ska bygga muskler om man ska tolka den signifikanta slutsatsen.



Den här verkar styrka ovanstående
Du menar att mer TUT => större volym arbete (inte matematiskt sett men fysiologiskt kanske) => större kortisolpåslag?

Det behöver inte var just TUT för att åstadkomma större kortisolpåslag. Det räcker med att träna längre eller köra fler set t ex.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Kroppen gillar - tyvärr - tråkiga saker som balans, måtta och lagom.
C4L

Senast redigerad av Sniggel den 2011-11-23 klockan 15:59.
Sniggel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-23, 16:06   #7
creperiet
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 529
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Slutsats överträning, dvs pressa muskeln maximalt vid varje pass antar jag är det enda rätta om man ska bygga muskler om man ska tolka den signifikanta slutsatsen.
Drar man en sådan slutsats utgår man ju från att detta är den enda faktorn som påverkar muskeltillväxt, och då är man ju ute på ganska tunn is. Dessutom står det uttryckligen "weakly correlated" (r = 0,28 - 0,35), d v s ingen stark korrelation. Man får alltså se studien för vad den är, ett bidrag till högen.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Landström Visa inlägg
Att ligga jävligt lågt i fettprocent har inte många fördelar... Man får inte ens ligga mer. Och skulle man få det så är det inte ens säkert att man orkar det...
Citat:
Ursprungligen postat av Tricklew Visa inlägg
Jag har haft internet i 15år, mina krav för onanerande går upp avsevärt för varje år. Jag har passerat den ålder då jag kunde onanera till Mtv och inkorrekt fakta.
creperiet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-23, 19:47   #8
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 215
Visst är det bara ett bidrag till högen...

Någonting så här krävs för att det ska bli tillväxt.

Men självklart krävs det också en anabol miljö med tillräckligt med energi för att musklerna ska ta sig tid att växa...

Senast redigerad av Anders The Peak den 2011-11-23 klockan 19:48.
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-24, 00:49   #9
Sniggel
Registered User
 
Sniggels avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Inte Hässleholm
Inlägg: 14 376
Det mest intressanta och som kan mytförklara något som ofta påstås är att man:

* Bör hålla sina träningspass korta pga att man ska undvika för stor kortisolutsöndring.

Först och främst så tror jag inte vanlig styrketräning påverkar kortisolutsöndringen lika snabbt som uthållighetsträning (vilket är var man upptäckt "stor" utsöndring av kortisol efter en timmes träning)

Och för det andra så ser det ut som om kortisolutsöndring pga träning ej är av negativ betydelse för muskelbygge.

Det finns helt enkelt inget bra stöd för att det skulle vara viktigt att inte träna längre än 1 timme imo.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Kroppen gillar - tyvärr - tråkiga saker som balans, måtta och lagom.
C4L
Sniggel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-24, 12:46   #10
Silencer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2010
Ort: Örebro
Inlägg: 2 127
Mycket intressant. Kanske ligger något i att det inte gör något om man är helt förstörd efter ett pass. Gå och spy som Arnold osv.
Silencer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-24, 16:27   #11
C.E.J.
Korsordet
 
C.E.J.s avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Malmö
Inlägg: 5 410
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Källa på det, Hasse?
__________________
"Det är verkligen inte lite omskolning det handlar om" http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...&postcount=285
C.E.J. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-24, 16:35   #12
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 215
Citat:
Ursprungligen postat av C.E.J. Visa inlägg
Källa på det, Hasse?
Det är bättre att du kallar mig Anders det är mitt mellannamn...
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:48.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)