Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2015-04-25, 08:14   #1531
Määng
Registered User
 
Määngs avatar
 
Reg.datum: Sep 2008
Ort: Umeå
Inlägg: 2 858
Påbörjar min femte vecka på måndag (påbörjar prep 2 då) och kan säga jag jag verkligen gillar Sheikos program. Brukar bli less att följa program efter några veckor men att följa det här har fungerat oväntat bra. Något jag gillar är att fokus är på huvudövningarna och resten är sekundärt. Då slipper man känna ångest över att behöva prestera på precis varenda övning. Assistansen varierar också mycket så jag hinner glömma bort förra gångens resultat mellan gångerna vilket är bra för då kan jag gå mer på känsla beroende på hur det känns för dagen.

För hypertrofi har det också fungerat bra, även om det nu är svårt att se några enorma skillnader på fyra veckor så är jag ändå hyfsat van min spegelbild så jag märker ifall det går framåt eller inte. Värt att nämna är att jag lagt in ett hypertrofi pass på lördagen där jag tränar tex axlar och biceps.

Hoppas nu att styrkan också har ökat när jag testar om några veckor.
__________________
#sallad

Citat:
Ursprungligen postat av Grandmaster Visa inlägg
Du börjar bli oaptitligt fet. Deffa.

Senast redigerad av Määng den 2015-04-25 klockan 08:15.
Määng är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-04-27, 10:21   #1532
krubkungen
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Sthlm
Inlägg: 1 609
Klar med Sheiko 4day advanced medium volume! Det har varit roligt att träna enligt Mr. Sheikos principer.

Mina lyft har blivit avsevärt mycket bättre tekniskt, man känner sig tryggare också. Det enda jag har att invända emot är tiden det tar och att man ligger kanske en aning för mycket ifrån tyngre vikter en stor del av programmet, det finns en tanke med det, men hade inte varit fel med lite mer viktvana på tyngre vikter.

Det tar tid också, åtminstone för mig, jag vill gärna slänga in lite mer komplement övningar, och verkligen fokusera på basövningarna så allt blir rätt. Kan man skippa att köra komplement, så går det annars betydligt snabbare att genomföra.

Jag har i alla fall ökat från 160-165, 100-105, 170-180.

Under programmet har jag ändrat böjstilen från en mer styrkelyftsböj till en mer upprätt böjstil (olympisk). Nöjd med min knäböj. Har blivit lite påverkad av ett löparknä som jag har dragits med genom halva programmet.

I bänken har jag haft det lite struligt, kanske inte helt nöjd med 5kg ökning, hade suttit fint med 10kg. Kommer lägga mer fokus på bänk.

I marken har jag ökat 10kg. Mixtrade lite med att byta till sumomark under programmet, anser att jag har bättre vinklar till det, men det slutade med att jag gick tillbaka till smalmark. Fick galet med besvär i ljumsken av sumo, kanske ger det en till chans.


Inga monsterökningar direkt, men då har jag under större delen av programmet legat på kaloribalans och sista 5 veckorna med deffande. Så det duger.
Frågan är vad man ska köra för program nu, blir lite baddibulding träning 1 vecka åtminstone, sen hoppa på något nytt.
krubkungen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-04-27, 10:49   #1533
chrippaz
Registered User
 
chrippazs avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 466
Citat:
Ursprungligen postat av krubkungen Visa inlägg
Klar med Sheiko 4day advanced medium volume! Det har varit roligt att träna enligt Mr. Sheikos principer.

Mina lyft har blivit avsevärt mycket bättre tekniskt, man känner sig tryggare också. Det enda jag har att invända emot är tiden det tar och att man ligger kanske en aning för mycket ifrån tyngre vikter en stor del av programmet, det finns en tanke med det, men hade inte varit fel med lite mer viktvana på tyngre vikter.

Det tar tid också, åtminstone för mig, jag vill gärna slänga in lite mer komplement övningar, och verkligen fokusera på basövningarna så allt blir rätt. Kan man skippa att köra komplement, så går det annars betydligt snabbare att genomföra.

Jag har i alla fall ökat från 160-165, 100-105, 170-180.

Under programmet har jag ändrat böjstilen från en mer styrkelyftsböj till en mer upprätt böjstil (olympisk). Nöjd med min knäböj. Har blivit lite påverkad av ett löparknä som jag har dragits med genom halva programmet.

I bänken har jag haft det lite struligt, kanske inte helt nöjd med 5kg ökning, hade suttit fint med 10kg. Kommer lägga mer fokus på bänk.

I marken har jag ökat 10kg. Mixtrade lite med att byta till sumomark under programmet, anser att jag har bättre vinklar till det, men det slutade med att jag gick tillbaka till smalmark. Fick galet med besvär i ljumsken av sumo, kanske ger det en till chans.


Inga monsterökningar direkt, men då har jag under större delen av programmet legat på kaloribalans och sista 5 veckorna med deffande. Så det duger.
Frågan är vad man ska köra för program nu, blir lite baddibulding träning 1 vecka åtminstone, sen hoppa på något nytt.
Kul att läsa om din upplevelse! +20 kg i totalen är alltid nice framförallt på kaloribalans, en liten deff, strul med knä, höft och ändrad böjstil.

Jag håller med om att det ibland är lite segt med långpass. När jag körde 3-dagarsprogrammet snittade jag nog 3 h/pass. Nu med 4-dagars har jag försökt klara mig på 2 h, vilket har funkat hittills. Kommer avsätta lite extra tid när det är typ dubbelböj på tunga vikter.
chrippaz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-04-28, 09:09   #1534
krubkungen
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Sthlm
Inlägg: 1 609
Citat:
Ursprungligen postat av chrippaz Visa inlägg
Kul att läsa om din upplevelse! +20 kg i totalen är alltid nice framförallt på kaloribalans, en liten deff, strul med knä, höft och ändrad böjstil.

Jag håller med om att det ibland är lite segt med långpass. När jag körde 3-dagarsprogrammet snittade jag nog 3 h/pass. Nu med 4-dagars har jag försökt klara mig på 2 h, vilket har funkat hittills. Kommer avsätta lite extra tid när det är typ dubbelböj på tunga vikter.
Ser man det ur det perspektivet så, oftast gör man inte det själv tyvärr. Men jag är helt klart nöjd.
Ska träna enligt Low volume training system (proxys program) nu ett tag, för sedan förmodligen hoppa på sheiko igen eller RSR.

Tiden är väl programmets nackdel, speciellt ifall man har jobb, tjej osv som behövs prioriteras också.

Tunga dubbelböj, det känns. I feel you.
krubkungen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-04-28, 20:52   #1535
spoonchest
Registered User
 
spoonchests avatar
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Östeföss
Inlägg: 893
Sitter och funderar på om jag ska göra om tills nästa omgång, med att köra fler men kortare pass.

Tänker mig att man tar ett 3 dagarsprogram och gör ett sexdagars av det.
Veckovolymen blir densamma men passen blir desto fler. Har ni nån tanke på vilket program man med fördel skulle kunna göra så med?
Jag tänker instinktivt på intermediate large load 1.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Mapa Visa inlägg
Dem som som gör det där lilla extra är dem som sen får höra att dem har bra gener av dem som inte gör det
spoonchest är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-04, 14:33   #1536
BobaFett
Registered User
 
BobaFetts avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 3 598
Ok! Mitt förra mål är klart d.v.s. få en bra placering på tävlingen i MP.

Nu är fittnessfjollerierna slut så jag ser fram emot att köra igång med nya mål. Jag vill bli hyfsat bra på mark och knäböj. Är redan OK på bänken så vill få upp de andra två på samma nivå.

Tänkte köra igång med detta nu. Laddade ner appen. Vilket program ska jag välja?

Är som sagt kass på mark och knäböj men är ändå ingen nybörjare. Är det bara att bita i det sura äpplet och köra beginner?

Tänkte egentligen köra 29,30,31,32 men de finns inte i appen.

Ska testa mina max idag, eftersom jag aldrig kört marklyft så tänkte jag köra mitt 5RM och räkna ut max.

Ska ta hjälp av en rätt rutinerad kompis som håller koll på tekniken.
__________________
2:a plats Mens Physique Tyngre Classic
BobaFett är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-04, 14:40   #1537
anvihl
Registered User
 
anvihls avatar
 
Reg.datum: Apr 2012
Ort: Småland
Inlägg: 1 516
Citat:
Ursprungligen postat av BobaFett Visa inlägg
Ok! Mitt förra mål är klart d.v.s. få en bra placering på tävlingen i MP.

Nu är fittnessfjollerierna slut så jag ser fram emot att köra igång med nya mål. Jag vill bli hyfsat bra på mark och knäböj. Är redan OK på bänken så vill få upp de andra två på samma nivå.

Tänkte köra igång med detta nu. Laddade ner appen. Vilket program ska jag välja?

Är som sagt kass på mark och knäböj men är ändå ingen nybörjare. Är det bara att bita i det sura äpplet och köra beginner?

Tänkte egentligen köra 29,30,31,32 men de finns inte i appen.

Ska testa mina max idag, eftersom jag aldrig kört marklyft så tänkte jag köra mitt 5RM och räkna ut max.

Ska ta hjälp av en rätt rutinerad kompis som håller koll på tekniken.
Alltså kör du inte ens lyften nu hade jag inte börjat med Sheiko. Kör böj och mark 3-4 gånger i veckan med submaximala vikter för att lära dig korrekt teknik, börjar du med Sheiko nu kommer du bara förstärka en halvtaskig teknik (ingen har perfekt teknik i början) då du blir tvingad att köra med en viss satt vikt även om du inte kan ha en bra teknik på den vikten.
__________________
"When I die, I want to go peacefully like my grandfather did–in his sleep. Not yelling and screaming like the passengers in his car."- Bob Monkhouse
anvihl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-04, 17:01   #1538
BobaFett
Registered User
 
BobaFetts avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 3 598
Citat:
Ursprungligen postat av anvihl Visa inlägg
Alltså kör du inte ens lyften nu hade jag inte börjat med Sheiko. Kör böj och mark 3-4 gånger i veckan med submaximala vikter för att lära dig korrekt teknik, börjar du med Sheiko nu kommer du bara förstärka en halvtaskig teknik (ingen har perfekt teknik i början) då du blir tvingad att köra med en viss satt vikt även om du inte kan ha en bra teknik på den vikten.
Alltså jag har kört knäböj i många år, marklyft har jag kört ett tag bara men jag har aldrig kört prestationsinriktat på marklyften utan sett det som en funktionell övning.
__________________
2:a plats Mens Physique Tyngre Classic
BobaFett är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-04, 17:02   #1539
spoonchest
Registered User
 
spoonchests avatar
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Östeföss
Inlägg: 893
Citat:
Ursprungligen postat av anvihl Visa inlägg
Alltså kör du inte ens lyften nu hade jag inte börjat med Sheiko. Kör böj och mark 3-4 gånger i veckan med submaximala vikter för att lära dig korrekt teknik, börjar du med Sheiko nu kommer du bara förstärka en halvtaskig teknik (ingen har perfekt teknik i början) då du blir tvingad att köra med en viss satt vikt även om du inte kan ha en bra teknik på den vikten.
Det är ju vad programmet går ut på, även om man kanske inte ska harva in en dålig teknik på 80-85% av 1RM.
Det är väl bara att skriva ett lite underskattat 1RM, och banka in ett bra lyftande med hjälp av programmet och en kunnig kamrat.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Mapa Visa inlägg
Dem som som gör det där lilla extra är dem som sen får höra att dem har bra gener av dem som inte gör det
spoonchest är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-04, 20:19   #1540
BobaFett
Registered User
 
BobaFetts avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 3 598
Körde första passet idag. Kommer man verkligen att öka med det här?

Jag är van vid typ 4 ggr mer volym och något högre vikter.

Antar att det blir betydligt svårare ju längre in man kommer i programmet.

Jag kör intermediate small load.

La till lite chins, hantelrodd, en axelövning och mage.
__________________
2:a plats Mens Physique Tyngre Classic
BobaFett är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-04, 21:35   #1541
Guckenn
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2014
Ort: Lund
Inlägg: 755
Citat:
Ursprungligen postat av BobaFett Visa inlägg
Körde första passet idag. Kommer man verkligen att öka med det här?

Jag är van vid typ 4 ggr mer volym och något högre vikter.

Antar att det blir betydligt svårare ju längre in man kommer i programmet.

Jag kör intermediate small load.

La till lite chins, hantelrodd, en axelövning och mage.
Om du är van vid högre volym och tror att du skulle klara av det så borde du nog höja volymen. Sheiko-blocken är inga färdiga program, det är mallar som ska anpassas till de enskilda lyftarna efter styrkor/svagheter i lyften, tolerans för volym osv.

Dock skulle jag råda dig att köra minst en cykel innan du ändrar något, meningen är att man tränar ned sig under flera veckor och sedan genom formtoppar genom att köra ett tävlingsförberedande block. Meningen är ju inte att man ska vara utmattad efter ett pass, däremot efter ett block.
Guckenn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-04, 23:08   #1542
Gymmis
Registered User
 
Gymmiss avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Inlägg: 202
Citat:
Ursprungligen postat av BobaFett Visa inlägg
Körde första passet idag. Kommer man verkligen att öka med det här?

Jag är van vid typ 4 ggr mer volym och något högre vikter.

Antar att det blir betydligt svårare ju längre in man kommer i programmet.

Jag kör intermediate small load.

La till lite chins, hantelrodd, en axelövning och mage.
Jag föreslår att du kör intermediate medium load.

De jag har kollat igenom i appen börjar lite väl lätt (beroende på utgångsläge).
__________________
Vilat klart
Gymmis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-05, 16:04   #1543
BobaFett
Registered User
 
BobaFetts avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 3 598
Citat:
Ursprungligen postat av Gymmis Visa inlägg
Jag föreslår att du kör intermediate medium load.

De jag har kollat igenom i appen börjar lite väl lätt (beroende på utgångsläge).
Jag bytte till det, tack.
__________________
2:a plats Mens Physique Tyngre Classic
BobaFett är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-06, 06:56   #1544
BobaFett
Registered User
 
BobaFetts avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 3 598
Finns det en viss ordning man ska köra de olika programmen i appen. Kör som sagt Medium Load prep cycle 1, ska man fortsätta med cycle 2 sen eller?

Om man inte ska tävla, ska man skita i Comp cycle och fortsätta på nåt annat?

T.ex. Ska jag köra medium load 1 o 2 och sen hoppa över comp cycle och fortsätta på large load 1 o 2 etc?

Finns det nån tanke bakom det?
__________________
2:a plats Mens Physique Tyngre Classic
BobaFett är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-06, 08:23   #1545
MaQue
Registered User
 
MaQues avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 1 412
Citat:
Ursprungligen postat av BobaFett Visa inlägg
Finns det en viss ordning man ska köra de olika programmen i appen. Kör som sagt Medium Load prep cycle 1, ska man fortsätta med cycle 2 sen eller?

Om man inte ska tävla, ska man skita i Comp cycle och fortsätta på nåt annat?

T.ex. Ska jag köra medium load 1 o 2 och sen hoppa över comp cycle och fortsätta på large load 1 o 2 etc?

Finns det nån tanke bakom det?
Kör prep cycle 1, 2 sen v.1 på comp cycle. Vecka 1 är testveckan om jag inte har helt fel, efter det sätter du in dina nya max, och börjar om igen. Helst ska man, enligt vad som står på sheikoforumet, göra detta en gång och nästa sväng gå hela vägen ut så att säga.
__________________
Strongmanträning / SL-lek
MaQue är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)