Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-10-18, 18:48   #1
Nattljus
Ljuset i mörkret
 
Nattljuss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Vintergatan, nånstans..
Inlägg: 584
Byta teven mot projektor och duk

Jag tänkte slänga ut teven och istället sätta upp en projektor och duk. Teven tar upp stor plats på väggen där jag hellre hade haft en bokhylla, så en takmonterad duk och dito projektor skulle ge mer förvaringsutrymme.

Så... vad behöver jag tänka på? Att hitta en takmonterad duk var lätt, men det finns flera olika sorter och jag vet inte vad man ska tänka på. Projektorer finns det hur många som helst av, och jag vet inte vad man ska tänka på där heller.

När jag köpte min nuvarande teve visste jag inget om vad jag skulle tänka på, så jag chansade och köpte en godtycklig på rea. Det har inte funkat något vidare eftersom den är löjligt känslig för skärmblänk och dessutom visade sig ha en lättknäckt fot.

Några generella råd? Helst från någon som vet vad den pratar om
Nattljus är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-10-18, 18:51   #2
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 708
Kom bara ihåg att köpa något som fungerar!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-18, 19:02   #3
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
Det finns andra internetforum också. Mera tekniska som kan hjälpa dig med det.
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-18, 21:22   #4
Baldr
Registered User
 
Baldrs avatar
 
Reg.datum: Jun 2018
Inlägg: 22
Tänk på att du lär behöva köra nedsläckt och med mörkläggning för att få hyfsad bild. En projektor avger även värme och oljud så placera den inte alldeles för nära sittplatsen.
Baldr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-19, 05:46   #5
JamesD
Registered User
 
JamesDs avatar
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 750
Prisklass och rummets förutsättningar är viktiga att veta.
JamesD är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-19, 06:37   #6
r1kkie
Registered User
 
r1kkies avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 1 209
Gjorde precis som du tänkt för 3-4 år sen. Slängde ut tvn och skaffade en ramspännd duk och projektor.
Möjlighet till mörkläggning är ett måste.
Jag rekommenderar ramspänd duk över allt annat, riktigt nice med den svarta kanten runt om. Förutsett dock att man kan sätta den på en vägg.
När du hittat en projektor som platsar i din budget så gå in på märkets hemsida och leta upp en throwdistance kalkylator där du ser hur stor/liten bild du kan få, placering i höjd och vad bilden får för höjd. Därefter väljer du storlek på duk.
För mig va det vägmonterad som va aktuellt då takmonterad hade gjort att bilden hamnat för högt i min smak. Min duk börjar 30-40cm från golv.

Ljudnivån från projektor har jag inte störts av och den är placerad rakt ovanför mig i soffan. Man kan höra fläkten om det är tyst men inget jag tänker på iaf.
__________________
"If it was easy, everybody would be good at it.
I was told that long time ago by a coach. If you want something you never had before, you gotta be willing to do something you've never done before."
-Phil Heath

Senast redigerad av r1kkie den 2018-10-19 klockan 06:38.
r1kkie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-19, 07:17   #7
Stuffer
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2016
Inlägg: 191
Citat:
Ursprungligen postat av r1kkie Visa inlägg
Gjorde precis som du tänkt för 3-4 år sen. Slängde ut tvn och skaffade en ramspännd duk och projektor.
Möjlighet till mörkläggning är ett måste.
Jag rekommenderar ramspänd duk över allt annat, riktigt nice med den svarta kanten runt om. Förutsett dock att man kan sätta den på en vägg.
När du hittat en projektor som platsar i din budget så gå in på märkets hemsida och leta upp en throwdistance kalkylator där du ser hur stor/liten bild du kan få, placering i höjd och vad bilden får för höjd. Därefter väljer du storlek på duk.
För mig va det vägmonterad som va aktuellt då takmonterad hade gjort att bilden hamnat för högt i min smak. Min duk börjar 30-40cm från golv.

Ljudnivån från projektor har jag inte störts av och den är placerad rakt ovanför mig i soffan. Man kan höra fläkten om det är tyst men inget jag tänker på iaf.
Men en ramspänd duk blir väl "fast"? Dvs kan inte rullas upp(?). TS ville ju byta från tv till projektor för att frigöra väggyta. Med en fast duk har han inte vunnit nånting jämfört med att behålla tv:n
Stuffer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-19, 10:02   #8
r1kkie
Registered User
 
r1kkies avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 1 209
Citat:
Ursprungligen postat av Stuffer Visa inlägg
Men en ramspänd duk blir väl "fast"? Dvs kan inte rullas upp(?). TS ville ju byta från tv till projektor för att frigöra väggyta. Med en fast duk har han inte vunnit nånting jämfört med att behålla tv:n
Det är sant, gav bara lite övergripande tips och erfarenheter till TS samt om andra läser tråden.
__________________
"If it was easy, everybody would be good at it.
I was told that long time ago by a coach. If you want something you never had before, you gotta be willing to do something you've never done before."
-Phil Heath
r1kkie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-19, 10:32   #9
Frantic
Registered User
 
Frantics avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Ort: Göteborg
Inlägg: 4 155
Väldigt svårt att ge några konkreta tips utan mer information. Hur ser rummet ut? Vita väggar och vitt tak? Möjlighet till att mörklägga? Vad har du för budget?

Tänk på att du köper en bild. Du köper inte bara en projektor. Med det menar jag att om du har en bestämd budget så lägg inte allt krut på själva projektorn för att sen hänga upp den billigaste duken du hittar. Det är helheten som räknas. En sämre projektor med bra förutsättningar ger bättre bild än en bättre projektor med sämre förutsättningar.

Oavsett är någon form av mörkläggning nästan ett måste. Direkt solljus på duken är döden för bilden, oavsett hur dyr projektor du köper.

Är rullduk ett måste bör du vara medveten att över tid kommer den att bli lite vågig. För att åtgärda det finns rulldukar med tab tension, en sorts duk som går att spänna. De kostar dock rejält mycket mer så det beror på vilken budget du har samt framför allt hur petig du är.

Det finns även grå dukar som ger dig bättre svärta om du har ljust i rummet eller vita väggar och tak. Dock på bekostnad av det vita i bilden. För att åtgärda det finns grå högkontrastdukar, typ Euroscreen React. Men de kostar från 10 000:-och uppåt.

Vilken stad bor du i? Bor du i Sthlm eller Göteborg har du hembiobutiken du kan besöka och få kika på olika modeller och setuper.
Frantic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-19, 14:42   #10
Nattljus
Ljuset i mörkret
 
Nattljuss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Vintergatan, nånstans..
Inlägg: 584
Rummet är rektangulärt. Gråa väggar, vitt tak, svarta möbler. Mörkläggning är inga problem. Duken måste som sagt fästas i taket. Bosatt i Skåne
Nattljus är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-10-19, 16:44   #11
JamesD
Registered User
 
JamesDs avatar
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 750
Fortfarande inget om budget.

Eftersom du inte har dedikerat rum så är helvit duk inte optimalt. Bäst resultat får du förmodligen med någon form av högkontrastduk vilket gör sig bättre i ljusare rum. Nackdelen är ett fenomen som kallas "shine" vilket uppkommer då ljuset från projektorlampan reflekteras i bilden. På bättre dukar är problemet mindre.

Sen finns det vanliga rulldukar utan motor (tattarlösning) eller motordrivna. Antar att du vill ha motordriven.

Då finns det "vanliga" och så finns det tab-tension. Tab-tension innebär att duken spänns ut med linor i kanterna vilket gör att duken inte veckar sig något. Dukar utan tab-tension tenderar att vecka sig och kurva in lite i kanterna. Priserna på tab-tension dukar har på senaste tiden gått ner ganska mycket jämfört med när det var nytt och är därför att rekommendera.

En vanlig vit kingpin kan du beroende på storlek få för 5-7000.

En bättre euroscreen med högkontrast blir lite dyrare: https://www.hembiobutiken.se/produkt...sion-react-30/

Projektor beror helt och hållet på budget. De finns vettiga från 15 000 till oändlighet.

Edit: För övrigt helt rätt att satsa på projektor ist för tv.

Edit2: The Rock hembio ligger i lund om det inte är för långt borta.

Senast redigerad av JamesD den 2018-10-19 klockan 16:52.
JamesD är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-19, 19:09   #12
Kimball
Registered User
 
Kimballs avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 351
Allt beror ju på vilka krav man har. Imho så är just mörkerläggning det viktigaste. Nu vet jag inte hur insatt eller intresserad nattljus är, men jag skulle inte tro hennes ögon ser en 2-3x förbättring av att gå från 2-2.500kr duk -> 5-7.500kr duk? Visst är tab-tension trevligt, men jag använde motordriven utan det i 5 år utan problem, ingen lade märke till det när det var nedsläckt ändå.
Men som sagt, det beror helt på hur mycket intresse man har och hur grönt man vill veta att gräset kan vara. Man kan också aktivt välja att blunda för det lite.
__________________
Citat:
“Where attention goes, energy flows. Where energy flows, life grows.”
Kimball är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)