Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2007-10-03, 23:21   #31
Damien Thorne
Ondskefullt omen
 
Damien Thornes avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Umeå, Tenton City
Inlägg: 9 075
1."Good mornings” (seating) - Menar han sittande goodmornings?

Det låter som det är det. Jag har sett en video på en kille härifrån kolozzeum som körde så. Annars är det vanligaste att man kör stående.

2.Deadlift from boxes - Ska man stå på lådorna? Eller är det bara vanliga kronlyft?

Det låter som kronlyft (marklyft från lådor (2st)). Annars skulle det nog stå deadlift on box (en låda)

3. Flat dumbbells “flies” - Är det flies med platta hantlar?

Det är när du ligger på en plan bänk och kör flies med vanliga hantlar.
__________________
MM2K och bänkpressprogram
Damien Thorne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-04, 15:08   #32
Thaiboxarn
Registered User
 
Thaiboxarns avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Ort: Karlskoga, Nobel
Inlägg: 245
Citat:
Ursprungligen postat av Damien Thorne Visa inlägg
1."Good mornings” (seating) - Menar han sittande goodmornings?

Det låter som det är det. Jag har sett en video på en kille härifrån kolozzeum som körde så. Annars är det vanligaste att man kör stående.

2.Deadlift from boxes - Ska man stå på lådorna? Eller är det bara vanliga kronlyft?

Det låter som kronlyft (marklyft från lådor (2st)). Annars skulle det nog stå deadlift on box (en låda)

3. Flat dumbbells “flies” - Är det flies med platta hantlar?

Det är när du ligger på en plan bänk och kör flies med vanliga hantlar.


Hur utför man sittande "goodmornings", någon som har en bild/film ?
Thaiboxarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-04, 15:16   #33
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Citat:
Ursprungligen postat av Damien Thorne Visa inlägg
2.Deadlift from boxes - Ska man stå på lådorna? Eller är det bara vanliga kronlyft?

Det låter som kronlyft (marklyft från lådor (2st)). Annars skulle det nog stå deadlift on box (en låda)
Höjden på lådorna behöver inte vara så att stången hamnar 45 cm från golvet (vilket den ska göra vid kronlyft) utan man väljer en höjd som passar för de mål och den teknik man har.I de flesta fall så brukar man nog ha stången närmare golvet än vid kronlyft men vill man kunna lasta på rejält med vikter så har man den högre. Nu har jag ingen aning om vilken variant som gäller i det här programet men jag gissar att kör man ett Sheiko så vet man själv vad man behöver träna på.


Thaiboxarn: Jag har för mig Nitrometan har lagt in bilder eller en film när han kör sittande goodmorning, annars gillar han att länka in sådana filmer.
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-04, 16:27   #34
Thaiboxarn
Registered User
 
Thaiboxarns avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Ort: Karlskoga, Nobel
Inlägg: 245
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi Visa inlägg
Thaiboxarn: Jag har för mig Nitrometan har lagt in bilder eller en film när han kör sittande goodmorning, annars gillar han att länka in sådana filmer.
Okej, får leta upp den då
Thaiboxarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-04, 16:34   #35
Thaiboxarn
Registered User
 
Thaiboxarns avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Ort: Karlskoga, Nobel
Inlägg: 245
Var nere på gymmet och maxade i bänken nyss, mitt gammla 1RM på 105 kg gjorde jag för några månader sen, så jag trodde verkligen att jag skulle klara 110 kg idag, men jag var helt jävla tom på energi av någon konstig anledning (kanske p.g.a att jag går upp 05.20 till praktiken och att jag inte får 8 timmars sömn), men men, jag får väll använda 105 iaf då som 1RM

Finns det ett "Beginners program #2" eller nån typ av fortsättning på det här programet btw ?

MVH
Thaiboxarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-04, 19:20   #36
lejonet
Registered User
 
lejonets avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 340
Citat:
Ursprungligen postat av Damien Thorne Visa inlägg
1."Good mornings” (seating) - Menar han sittande goodmornings?

Det låter som det är det. Jag har sett en video på en kille härifrån kolozzeum som körde så. Annars är det vanligaste att man kör stående.

2.Deadlift from boxes - Ska man stå på lådorna? Eller är det bara vanliga kronlyft?

Det låter som kronlyft (marklyft från lådor (2st)). Annars skulle det nog stå deadlift on box (en låda)

3. Flat dumbbells “flies” - Är det flies med platta hantlar?

Det är när du ligger på en plan bänk och kör flies med vanliga hantlar.

Gött tack!
__________________
lejonet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-04, 19:22   #37
lejonet
Registered User
 
lejonets avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 340
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi Visa inlägg
Höjden på lådorna behöver inte vara så att stången hamnar 45 cm från golvet (vilket den ska göra vid kronlyft) utan man väljer en höjd som passar för de mål och den teknik man har.I de flesta fall så brukar man nog ha stången närmare golvet än vid kronlyft men vill man kunna lasta på rejält med vikter så har man den högre. Nu har jag ingen aning om vilken variant som gäller i det här programet men jag gissar att kör man ett Sheiko så vet man själv vad man behöver träna på.


Thaiboxarn: Jag har för mig Nitrometan har lagt in bilder eller en film när han kör sittande goodmorning, annars gillar han att länka in sådana filmer.
Ok. Men kan man säga så att om man har problem den övre biten av lyftet ska man ha en högre ställning? Eller har jag fel?
__________________
lejonet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-04, 19:27   #38
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Citat:
Ursprungligen postat av lejonet Visa inlägg
Ok. Men kan man säga så att om man har problem den övre biten av lyftet ska man ha en högre ställning? Eller har jag fel?
Det brukar vara på det sättet även om ökad fart från längre ner kan göra att man inte fastnar, det skadar i vilket fall som helst inte att testa och köra från högre lådor/pallar och se vad som händer.
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-04, 19:27   #39
lejonet
Registered User
 
lejonets avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 340
Citat:
Ursprungligen postat av Thaiboxarn Visa inlägg
Var nere på gymmet och maxade i bänken nyss, mitt gammla 1RM på 105 kg gjorde jag för några månader sen, så jag trodde verkligen att jag skulle klara 110 kg idag, men jag var helt jävla tom på energi av någon konstig anledning (kanske p.g.a att jag går upp 05.20 till praktiken och att jag inte får 8 timmars sömn), men men, jag får väll använda 105 iaf då som 1RM

Finns det ett "Beginners program #2" eller nån typ av fortsättning på det här programet btw ?

MVH
Synd men 105 är riktigt grymt ändå

Hur räknar vi ökningarna sen då? Procentuellt eller med antal ökade kilon?

Jag har inte hittat någon del 2 fast då har jag å andra sidan inte sökt heller Men annars kan du ju köra på med det där programet damien(?) skickade. Då slipper man räkna
__________________
lejonet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-04, 19:29   #40
lejonet
Registered User
 
lejonets avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 340
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi Visa inlägg
Det brukar vara på det sättet även om ökad fart från längre ner kan göra att man inte fastnar, det skadar i vilket fall som helst inte att testa och köra från högre lådor/pallar och se vad som händer.
Ok och sen blir det samma sak fast omvänt om man har svårt med starten? Att man kanske står på lådorna eller någon annan form av höjd?
__________________
lejonet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-04, 19:33   #41
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Citat:
Ursprungligen postat av lejonet Visa inlägg
Ok och sen blir det samma sak fast omvänt om man har svårt med starten? Att man kanske står på lådorna eller någon annan form av höjd?
De flesta kör med max 5-10 cm upphöjning om de ska träna långa mark, höjden här är viktigare då det gäller att bibehålla en bra teknik fast man gör ett längre lyft. 10 cm är dessutom ganska högt för de flesta.
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-04, 20:02   #42
Thaiboxarn
Registered User
 
Thaiboxarns avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Ort: Karlskoga, Nobel
Inlägg: 245
Citat:
Ursprungligen postat av lejonet Visa inlägg
Synd men 105 är riktigt grymt ändå

Hur räknar vi ökningarna sen då? Procentuellt eller med antal ökade kilon?

Jag har inte hittat någon del 2 fast då har jag å andra sidan inte sökt heller Men annars kan du ju köra på med det där programet damien(?) skickade. Då slipper man räkna
Vi kan räkna både procentuellt och vikt ska bli väldigt roligt
Thaiboxarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-04, 23:03   #43
Damien Thorne
Ondskefullt omen
 
Damien Thornes avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Umeå, Tenton City
Inlägg: 9 075
Citat:
Ursprungligen postat av Thaiboxarn Visa inlägg

Finns det ett "Beginners program #2" eller nån typ av fortsättning på det här programet btw ?

MVH

Jag har inte kollat dessa länkar än. Men det kan finnas här :

http://www.kolozzeum.com/forum/showp...99&postcount=4
__________________
MM2K och bänkpressprogram
Damien Thorne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-04, 23:12   #44
Damien Thorne
Ondskefullt omen
 
Damien Thornes avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Umeå, Tenton City
Inlägg: 9 075
Det ser ut att vara ett lovande program. En kille skrev detta :

Leo Soubbotine09-21-2007, 11:50 AM

I made great progress on Boris Sheiko's Novice Program - my squat and DL jumped about 50 lbs - took a while for gains to set in but it was neat.

DL went from 405 to 437 to 448 to 462 over 3 months (I did the program for 9 weeks (a deload after first month) and the lifts started improving rapidly after the program was over - had to lay almost all training for a month - while building CF Evolution. Once the bumpers came in - boom 437.

Same with squats.
Worked with about 250-275 for sets of doubles on Sheiko.

Tested - squatted 343, then a month later and an adjustment in bar height by Mark Rippetoe personally - 374.


The PM 17 Strength template - testing it right now.
Haven't tested DL or BS, but my Clean went up to 236 from 209 so the DL should be following it too.
__________________
MM2K och bänkpressprogram
Damien Thorne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-04, 23:21   #45
Damien Thorne
Ondskefullt omen
 
Damien Thornes avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Umeå, Tenton City
Inlägg: 9 075
Här är ett till excelblad.

http://freezone.biomag.sk/download.p...bdc2ac7c4568e5
__________________
MM2K och bänkpressprogram
Damien Thorne är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)