Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-08-13, 09:18   #1
Zelnah
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 144
Sömnproblem - Ont i ländryggen

Har under en längre period dragits med en väldans stelhet och smärta i ländryggen. Kan inte minnas exakt när det började men tror det var en 4-5 år sedan kanske.

Varje morgon när jag vaknar så är jag öm i ländryggen, och har en känsla av att jag behöver stretcha ut den. Detta går över under dagen så att det inte påverkar mig eller min förmåga att röra mig på något vis, men känner mig alltid ganska stel. Ömheten varierar också i styrka beroende på min aktivitetsnivå föregående dag - har jag rört på mig mycket = mindre ont. Medan om jag t.ex. legat still en hel dag så kan det göra väldigt ont på morgonen.

Jag har även svårt att sova på grund av detta, jag vaknar flera gånger under nätterna och har ont så jag behöver vrida och vända på mig för att hitta en position som känns någorlunda bekväm, oftast halvt på sidan med ena benet ut i 90 grader. Slutligen så kan jag även uppleva en nästan krampaktig känsla i musklerna kring ländryggen när jag kör Marklyft.

Jag undrar om det är någon som har upplevt samma problem, vet vad det skulle kunna vara, vem man kan vända sig till eller hur man kan råda bot på detta.
__________________
Journal mot 200 i Mark och 500 i totalen
Zelnah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-13, 10:15   #2
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
Citat:
Ursprungligen postat av Zelnah Visa inlägg
vem man kan vända sig till eller hur man kan råda bot på detta.
En fysioterapeut för en undersökning och ev diagnos. Har du f.ö. provat att vila från träningen några veckor?
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-13, 13:08   #3
Zelnah
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 144
Citat:
Ursprungligen postat av Kev88 Visa inlägg
En fysioterapeut för en undersökning och ev diagnos. Har du f.ö. provat att vila från träningen några veckor?
Jo det kanske är en fysio man får vända sig till, har funderat på det men dragit mig lite och tänkte att jag ändå kan fråga de lärda här på forumet

Absolut det har jag haft, blir någon månad borta från träningen emellanåt men problemet kvarstår dessvärre. Vad jag vet så har jag inte haft något trauma i ryggen, och ingenting som gör ont när jag tränar, annat än det känns som jag får en känsla av sjuk pump/mjölksyra som kan kännas något outhärdlig vid marklyft.
__________________
Journal mot 200 i Mark och 500 i totalen
Zelnah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-13, 13:15   #4
Tolkia
Moralistmoderator
 
Tolkias avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Lycksele
Inlägg: 15 502
Alla kommer att svara samma sak. Börja med rehab, anpassa träningen till en nivå som du klarar. Det är bra att ta hjälp av en sjukgymnast för att bena ut problemet ordentligt och få tips på bra rehabövningar. Oftast behöver man både stärka upp bålen och jobba med rörligheten. Räkna med att det tar ett par månader (d.v.s. gör inte som typ hälften och sluta efter två veckor för att det "inte ger något"), och att du kan behöva komma tillbaka till ditt rehabprogram i perioder under livet. Det är svintråkigt, men effekten på lång sikt är bra.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-13, 13:18   #5
willis
Registered User
 
williss avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 262
Det kan även vara en god idé att se efter om du behöver en ny säng.
willis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-13, 13:43   #6
Dreas
Maaaaaaat!
 
Dreass avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Karlstad
Inlägg: 6 323
Hur sover du? Jag sover på magen och kan känna igen mig. Har nu bytt säng till en hårdare och upplever inte längre den problematiken.

Det betyder såklart inte att det måste vara så för dig dock.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Deceiver85 Visa inlägg
"Vem vare? Vem vare som curla?"
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-13, 13:45   #7
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Jag och sambon hade ryggproblem när vi flyttade ihop och sov i hennes mjuka säng. Nu har vi bytt till en hård säng med tempurmadrass och problemen är som bortblåsta
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-13, 13:54   #8
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
När det kommer till sängar så är det som sagts viktigt vilken fasthet du har, nedan har du en bra guide.

https://www.sleepo.se/sangguide.html
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-13, 13:56   #9
Zelnah
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 144
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Alla kommer att svara samma sak. Börja med rehab, anpassa träningen till en nivå som du klarar. Det är bra att ta hjälp av en sjukgymnast för att bena ut problemet ordentligt och få tips på bra rehabövningar. Oftast behöver man både stärka upp bålen och jobba med rörligheten. Räkna med att det tar ett par månader (d.v.s. gör inte som typ hälften och sluta efter två veckor för att det "inte ger något"), och att du kan behöva komma tillbaka till ditt rehabprogram i perioder under livet. Det är svintråkigt, men effekten på lång sikt är bra.
Nej det är säkert sant, och ja du har väldigt rätt i att det är lätt hänt att man inte fullföljer rehabövningar riktigt så som ordinerat heller. Får tänka på det och uppsöka någon som kan ta sig en närmare titt på vad som står fel till då.

Den naturliga följdfrågan blir då, var kan jag vända mig i Stockholmsområdet för bra hjälp med detta? Kan också googla men jag litar mer på rekommendationer härifrån än någon annan främmande person på nätet.
__________________
Journal mot 200 i Mark och 500 i totalen
Zelnah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-13, 13:59   #10
Zelnah
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 144
Citat:
Ursprungligen postat av willis Visa inlägg
Det kan även vara en god idé att se efter om du behöver en ny säng.
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas Visa inlägg
Hur sover du? Jag sover på magen och kan känna igen mig. Har nu bytt säng till en hårdare och upplever inte längre den problematiken.

Det betyder såklart inte att det måste vara så för dig dock.
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Jag och sambon hade ryggproblem när vi flyttade ihop och sov i hennes mjuka säng. Nu har vi bytt till en hård säng med tempurmadrass och problemen är som bortblåsta

Jag sover nästan uteslutande på rygg eller framstupa sidoläge. Har börjat sova mycket på rygg utan kudde nu också för jag upplever det som skönare för rygg/nacke.

En ny säng kan nog också vara en bra investering då min nuvarande gissningsvis är för mjuk för mig. Vet inte varför jag skjutit undan min rygghälsa så pass länge , är varmt tacksam för alla tips och råd jag får!
__________________
Journal mot 200 i Mark och 500 i totalen
Zelnah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-13, 14:04   #11
nisse1976
Registered User
 
nisse1976s avatar
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 679
Jag hade liknande problem för ett gäng år sen, inte exakt som du beskriver ditt men i trakterna.
Jag hade inga problem på dagen och inte direkt på morgonen även om jag kunde vara lite stel. Dock så vaknade jag varje natt och hade väldigt ont. Det enda som hjälpte var att stå upp och tänja lite. Så stog upp i typ 20 minuter och sen gick det över.
Gick till en kiropraktor 4-5 gånger och sen var det bra.
Fick tillbaks det kanske 3 år senare och då gick jag till kiropraktor igen och det försvann.
Började träna rygg mer efter det och har inte haft problem sen dess trots att jag slutat styrketräna för några år sen
nisse1976 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-14, 08:45   #12
shut teh face
Mother love bone
 
shut teh faces avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 709
Det låter ju som om det är en dålig belastning på längdryggen under sömn vilket borde kunna bli bättre av en bättre säng. Jag skulle kontakta en sjukgymnast och kanske köpt en ny bra säng direkt oavsett, det är viktigaste "möbeln" man har hemma, speciellt om du vet att du har en dålig ...
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av lectris Visa inlägg
Är shut teh face knäpp som klagar över att en tjej skickar porr?
shut teh face är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)