Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-07-16, 21:20   #1
McFetto
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2020
Inlägg: 1
Hur få ut det mesta av mina promenader?

Hej,

Jag ska börja styrketräna men eftersom jag har en sådan stor övervikt så vill jag först gå ner 30 kilo för att inte överbelasta min kropp.

Vet att +70% av en viktnedgång sker genom kost och har nu börjat äta som man ska. Resterande är motion men eftersom jag väger som jag gör kommer det till en början att bli promenader, men vad ger bäst resultat?

1. Att promenera en gång per dag, en sträcka på 10 km.

2. Att dela upp promenaden i 4 lika långa delar utspritt under dagen, alltså 4 x 2.5 km.

Tack på förhand.
McFetto är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-16, 21:50   #2
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Fysiologiskt spelar det ingen roll. Psykologiskt får du testa dig fram.
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-16, 22:06   #3
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Du borde börja styrketräna direkt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-16, 22:47   #4
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 267
Styrketräning överbelastar inte din kropp. Tvärtom gör den att du behåller den muskelmassa du har under viktnedgången, så du inte hamnar i ett annat dåligt utgångsläge med lite muskelmassa och sänkt förbränning.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-16, 23:48   #5
Tjenatja
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2020
Inlägg: 253
Tror att en promenad på 10 kilometer blir ett tuffare pass än att dela det på 4 gånger. Du blir nog snabbare i shape om du håller dig till längre sträckor. För viktnedgång är det säkert ingen större skillnad men för musklerna är det. För cardiovaskulär hälsa är det bättre att dela upp det tror jag. Förutsatt att din övriga tid är mycket inaktiv.
Skulle personligen variera lite mellan uppdelning, och lägga extra krut på det som är jobbigast!

Baserar det lite på att det tar ett tag att trötta ut musklerna så en längre promenad blir ju större belastning då du fortsätter knata trots trötta muskler . Som exempel tror jag att 3x10 knäböj i ett svep, (med set vila) ger mer styrka än att göra 30 rep fördelade över hela dagen, alltså en åt gången. Men vem vet.
Tjenatja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-17, 05:58   #6
söderkisen
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2020
Inlägg: 128
Citat:
Ursprungligen postat av McFetto Visa inlägg
Hej,

Jag ska börja styrketräna men eftersom jag har en sådan stor övervikt så vill jag först gå ner 30 kilo för att inte överbelasta min kropp.

Vet att +70% av en viktnedgång sker genom kost och har nu börjat äta som man ska. Resterande är motion men eftersom jag väger som jag gör kommer det till en början att bli promenader, men vad ger bäst resultat?

1. Att promenera en gång per dag, en sträcka på 10 km.

2. Att dela upp promenaden i 4 lika långa delar utspritt under dagen, alltså 4 x 2.5 km.

Tack på förhand.
Se till att börja med styrketräning direkt, som ovan nämnt finns enbart fördelar.

Gällande promenader skulle jag personligen föredragit säg 2 x 5. En på morgonen och en på kvällen som exempel. Någon praktisk skillnad lär det inte göra annat än att du måste knyta skorna fler gånger per dag.
söderkisen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-18, 14:34   #7
MrMuggelSnuggel
EXPERT USER
 
MrMuggelSnuggels avatar
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 322
Välj promenadsättet du trivs med. Som du kan upprätthålla. Föredrar. Inget är bättre än det andra.

Men som många redan nämnt, överväg att börja styrketräna från dag ett.

Sen behöver du inte gå all-in.

Du kan börja med ett helkroppspass i veckan. Och sen utöka så du hamnar på 3 pass i veckan efter ett par månader. Skynda långsamt.
MrMuggelSnuggel är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:22.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)