Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-08-05, 18:26   #11476
CalleP
Göteborg är världens bästa stad!
 
CallePs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Floda
Inlägg: 4 710
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Tappar ni alltid kroppsvikt snabbt i början under en deff? Jag har hållit kolhydrater ungefär samma som under bulk, men minskat fett rejält samt ökat proteinmängden. Detta har lagt mig i ett svagt underskott, och jag har förlorat ca 100g per dag konsekvent de senaste 2 veckorna. Upplever inte att jag gjort detta initiala "tappet" i kroppsvikt som en deff brukar innebära. Beror detta sannolikt på att det är främst fett jag har dragit ned på?
Japp runt 2kg första veckan sen tar det längre tid!
__________________
Journalen
CalleP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-06, 09:13   #11477
lifteatrepeat
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 49
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Exakt samma för mig... Är det ett långvarigt underskott, eller den låga fettprocenten som är problemet?

Jag var helt oberörd av viktnedgången tills jag kom under 85 kg, då blev det plötsligt en plåga att hålla dieten. Minns att det var likadant när jag tävlade, när jag väl kommer under en viss vikt blir jag sinnessjukt fokuserad på mat och det går inte över förrän jag har gått upp typ 10 kg.
Jag antar att det snarare är låg fettprocent som avgör hur man reagerar än ett långvarigt kaloriunderskott. Att äta lite verkar inte vara några som helst problem så länge man har tillräckligt med energireserver. När reserverna börjar ta slut, det är då man går in i JAG MÅSTE HA MAT - ALL MAT I HELA VÄRLDEN - NU!!! -läget.
Problemet är att hungern inte är stillad förrän man totalt har förstört formen. Så tipset är nog att avsluta dieten innan man når sin tipping-point.

Jag har försökt allt möjligt denna gång, äta jättemycket sallad, proteinfluff, shiratakinudlar osv. Men tyvärr är kroppen inte så lättlurad, man fyller magen, men kroppen vet efter typ 10 minuter att den inte fått tillräckligt med kalorier.



Haha, herregud vad jag kan relatera till detta.

Låg kring 6-7% kroppsfett i två år. Vägen dit var risig men man pannbenade sig igenom det med deffmentaliteten. Problemet blir sen att hålla den formen - iallafall för mig var jag fortfarande konstant hungrig och matfokuserad trots att jag låg i energibalans på den kroppsfettsnivån. Kanske är någon form av lite extremare fall då jag utvecklade rätt allvarlig näringsbrist, sabbade min hormonproduktion och höll på att träna mig till hjärtsvikt dock

Senast redigerad av lifteatrepeat den 2020-08-06 klockan 09:17.
lifteatrepeat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-08, 17:44   #11478
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Citat:
Ursprungligen postat av lifteatrepeat Visa inlägg
Haha, herregud vad jag kan relatera till detta.

Låg kring 6-7% kroppsfett i två år. Vägen dit var risig men man pannbenade sig igenom det med deffmentaliteten. Problemet blir sen att hålla den formen - iallafall för mig var jag fortfarande konstant hungrig och matfokuserad trots att jag låg i energibalans på den kroppsfettsnivån. Kanske är någon form av lite extremare fall då jag utvecklade rätt allvarlig näringsbrist, sabbade min hormonproduktion och höll på att träna mig till hjärtsvikt dock
Hmm, låg du verkligen på balans om du drabbades av dessa bristsjukdomar? Något var ju inte rätt i ditt intag iaf och en brist på ett specifikt näringsämne kan man ju också bli extremt hungrig/sugen av.
Hårt av dig att stå ut i 2 år iaf!

Nu har jag hittat något som jag faktiskt tycker mättar rätt bra, vattenmelon 30 kcal/100 g. 300 kcal på ETT KILO alltså och riktigt gott är det!
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-10, 12:29   #11479
lifteatrepeat
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 49
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Hmm, låg du verkligen på balans om du drabbades av dessa bristsjukdomar? Något var ju inte rätt i ditt intag iaf och en brist på ett specifikt näringsämne kan man ju också bli extremt hungrig/sugen av.
Hårt av dig att stå ut i 2 år iaf!

Nu har jag hittat något som jag faktiskt tycker mättar rätt bra, vattenmelon 30 kcal/100 g. 300 kcal på ETT KILO alltså och riktigt gott är det!
Låg viktstabil så ja, det tror jag! Vägen dit var ju uppenbarligen ett rejält underskott både i termer av tid och storlek. Grejen är dock att jag blev diagnostiserad med anorexia atletica då jag tränade ~3-4 timmar om dagen också, så återigen är jag kanske inte representativ. Försökte ligga på balans och tänkte att hunger och liknande skulle normalisera sig men efter två år av grovt dysfunktionellt levande med extrem hunger och matfokus fick jag helt enkelt nog nu i början av sommaren och bestämde mig för att äta fritt. Har smällt i mig upp emot 20k kalorier vissa dagar och gått upp från 63 till 75 kilo. Ser ut som en småfet campingjanne men om det är det som krävs för att kunna leva ett liv där hela dagarna inte kretsar kring hur man ska kunna arbeta runt extrem hunger så
lifteatrepeat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-11, 15:36   #11480
Määng
Registered User
 
Määngs avatar
 
Reg.datum: Sep 2008
Ort: Umeå
Inlägg: 2 858
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Okej... vid 20% kan man äta precis hursomhelst utan att bli hungrig.... återkom när du ligger på ensiffrigt, då är det helt annorlunda, barnen kan man strunta i bara man kan äta deras kakor. Tro mig, jag är där nu.
Håller helt med i typ allt du skriver. Att gå ner i vikt gick bra fram tills jag började komma ner på ensiffrigt, då började min kropp prioritera näring mer än nånting annat som fanns i livet. Mot slutet klarade jag inte ens av att äta mat i lunchrummet för jag såg alla arbetskollegor som ett hot mot min chans att få släcka hungern tillfälligt efter att jag suttit på kontoret och längtat efter mat i 5 timmar. Mänskliga relationer hade ingenting att sätta emot den helt bottenlösa hungern.

På kvällarna satt jag och lekte myfitnesspal tetris som besatt och försökte komponera den perfekta måltiden med typ 20 olika ingredienser på 400 kalorier totalt.

Blir väl en blandning av det fysiska i att man har så lite fett på kroppen tillsammans med det mentala med att gå hungrig i princip konstant i flera månader.
__________________
#sallad

Citat:
Ursprungligen postat av Grandmaster Visa inlägg
Du börjar bli oaptitligt fet. Deffa.

Senast redigerad av Määng den 2020-08-11 klockan 15:38.
Määng är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-11, 18:13   #11481
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Citat:
Ursprungligen postat av Määng Visa inlägg
Håller helt med i typ allt du skriver. Att gå ner i vikt gick bra fram tills jag började komma ner på ensiffrigt, då började min kropp prioritera näring mer än nånting annat som fanns i livet. Mot slutet klarade jag inte ens av att äta mat i lunchrummet för jag såg alla arbetskollegor som ett hot mot min chans att få släcka hungern tillfälligt efter att jag suttit på kontoret och längtat efter mat i 5 timmar. Mänskliga relationer hade ingenting att sätta emot den helt bottenlösa hungern.

På kvällarna satt jag och lekte myfitnesspal tetris som besatt och försökte komponera den perfekta måltiden med typ 20 olika ingredienser på 400 kalorier totalt.

Blir väl en blandning av det fysiska i att man har så lite fett på kroppen tillsammans med det mentala med att gå hungrig i princip konstant i flera månader.
Det lustiga är att gå ned i vikt är kul man känner sig nyttig och duktig. Oftast känns det som att träningen går bättre, och att - när man är i så pass bra form - se märkbart bättre ut i spegeln från vecka till vecka. Tyvärr kommer man lätt in i tänket att ju mer man går ned desto bättre då.
Jag tror att man bör satsa på att komma i en form som är okej men ändå hållbar utan att man ständigt måste tänka på mat och vara hungrig och stanna där.

Den där riktiga hungern kommer först när man börjar bli sjukt smal, jag tror inte folk som inte svält sig själva en längre tid kan föreställa sig hur det känns. Man förstår att det man tidigare upplevt som hunger i själva verket bara var ett lätt sug.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-14, 09:59   #11482
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 642
Start: 86.3kg (ca 27/7)
Idag 84.7kg (14/8)

Lagom nedgångstakt? Jag äter mig mätt 4-5 ggr/dag med mycket protein (220g). Fick en swoosh-effekt häromdagen, har legat still på 86 nästan hela perioden och över en natt så tappade jag nästan 2kg, och det blev en dramatisk skillnad på definitionen. Har ätit samma mat varje dag, styrkan på gymmet går upp. Ska ned 2-4 kg till

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-15, 07:45   #11483
Carlzzon85
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 701
Har deffat i ca 3 månader ( med 3 veckors uppehåll över semester). Börjar känna mig sjukt orklös och svag. Kan dock bero på att jag hade nån skum influensa 8 dagar förra veckan.

Om 2kg har jag gått ner 20kg. Då kommer jag väga 84, men kommer inte ha den looken jag är ute efter (helt platt mage, hård kropp. Inte rippad, men atletisk typ). Kommer fortfarande se mjuk ut.

Borde jag fortsätta ner 5-8kg till för att få fram den "hårdare"looken eller lägga mig på balans och bygga lite för att deffa igen om 6 månader?
Carlzzon85 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-15, 10:36   #11484
Iliyas
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2015
Inlägg: 291
Började 19/06 vägde 106+kg, nu väger jag 101kg.
Börjat köra mild LCHF i ca 2 veckor efter att ha stått stilla på 102,5kg under många veckor. Tycker det fungerar bättre nu, sakta men stadigt.

10kg kvar!
Iliyas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-15, 14:11   #11485
Määng
Registered User
 
Määngs avatar
 
Reg.datum: Sep 2008
Ort: Umeå
Inlägg: 2 858
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Det lustiga är att gå ned i vikt är kul man känner sig nyttig och duktig. Oftast känns det som att träningen går bättre, och att - när man är i så pass bra form - se märkbart bättre ut i spegeln från vecka till vecka. Tyvärr kommer man lätt in i tänket att ju mer man går ned desto bättre då.
Jag tror att man bör satsa på att komma i en form som är okej men ändå hållbar utan att man ständigt måste tänka på mat och vara hungrig och stanna där.

Den där riktiga hungern kommer först när man börjar bli sjukt smal, jag tror inte folk som inte svält sig själva en längre tid kan föreställa sig hur det känns. Man förstår att det man tidigare upplevt som hunger i själva verket bara var ett lätt sug.
Tror du har helt rätt i att personer som aldrig dietat sig riktigt lågt ner i fett kan sätta sig in i hur det känns, iofs inget fel med det, är väl snarare vi som är "onormala". När jag talat med folk brukar de förklara att de nog inte skulle klara av att stå emot suget efter choklad osv om de skulle försöka gå ner i vikt. . Då får man tänka på att suget efter en chokladbit bara är det största problemet första tiden, tids nog har man nog med problem bara att ha energi nog att prata med människor och att kunna gå in i en matvaruaffär utan att äta upp alla oliver som finns där fast man hatar oliver, typ. Senaste deffen hatade jag varje tillfälle jag var tvungen att åka och handla för det var så extremt tungt att se på all mat överallt.

Sen kan jag tänka mig att det blir lite större motstånd att leva dietliv med en familj, bor man själv eller som högst med en sambo kan man ju minimera "fällor" i form av kakor och godis i stor utsträckning medan det blir svårare att införa kakförbud när har barn bara för att pappa ska deffa.
__________________
#sallad

Citat:
Ursprungligen postat av Grandmaster Visa inlägg
Du börjar bli oaptitligt fet. Deffa.
Määng är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-15, 20:02   #11486
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Citat:
Ursprungligen postat av Määng Visa inlägg
Tror du har helt rätt i att personer som aldrig dietat sig riktigt lågt ner i fett kan sätta sig in i hur det känns, iofs inget fel med det, är väl snarare vi som är "onormala". När jag talat med folk brukar de förklara att de nog inte skulle klara av att stå emot suget efter choklad osv om de skulle försöka gå ner i vikt. . Då får man tänka på att suget efter en chokladbit bara är det största problemet första tiden, tids nog har man nog med problem bara att ha energi nog att prata med människor och att kunna gå in i en matvaruaffär utan att äta upp alla oliver som finns där fast man hatar oliver, typ. Senaste deffen hatade jag varje tillfälle jag var tvungen att åka och handla för det var så extremt tungt att se på all mat överallt.

Sen kan jag tänka mig att det blir lite större motstånd att leva dietliv med en familj, bor man själv eller som högst med en sambo kan man ju minimera "fällor" i form av kakor och godis i stor utsträckning medan det blir svårare att införa kakförbud när har barn bara för att pappa ska deffa.
Nja, familjeliv kan vara lite som att jobba, eller syssla med en hobby eller liknande, det är så mycket att göra så att man inte hinner tänka så mycket på mat/dagarna går fort. Inget större problem med det egentligen och en ganska lam ursäkt som många kör med... men visst, det blir dubbeljobb iom att man ofta får laga olika mat till sig själv och barnen, å andra sidan är min egen mat oftast färdiglagad och bara att värma - det krävs lite planering.
Men även om ursäkten ”det är så mycket med barnen” ÄR lam så har jag utökad förståelse för den nu, jag var själv inte beredd på hur hundraprocentigt det förändrar ens liv och prioriteringar - det är säkert lätt att fastna i att barnens behov går först och den egna hälsan struntar man i, alternativt låter sig själv förfalla eftersom det är bekvämt.
Sen kan jag tycka att ju fler personer man har runt sig desto mindre risk är det att man hetsäter, det är något av en skamgrej för mig som jag helst ägnar mig åt i ensamhet. På jobbet tror typ alla att jag är nazistrikt och bara äter kyckling och broccoli dygnet runt.
Men detta gäller under viktnedgång, när man väl är nere på botten och hungern kommer över en som en tsunami då underlättar det inte direkt att det finns godsaker hemma.

Lustigt det där med mataffärer förresten, det har jag aldrig haft något problem med, det är först när maten/godiset/kakorna ligger hemma, sent på kvällen. Speciellt om förpackningen redan är öppen DÅ har jag jäkligt svårt att stå emot och så tänker man att man bara ska smaka en och det slutar i att man vräker i sig allt och allt annat i närheten.
Men just i mataffären ser jag knappt produkterna som något ätbart faktiskt, jag handlar efter min lista och åker hem, köper i princip aldrig något utav sug eller hunger inte ens då jag fullständigt skiter i formen.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-15, 20:17   #11487
Määng
Registered User
 
Määngs avatar
 
Reg.datum: Sep 2008
Ort: Umeå
Inlägg: 2 858
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Nja, familjeliv kan vara lite som att jobba, eller syssla med en hobby eller liknande, det är så mycket att göra så att man inte hinner tänka så mycket på mat/dagarna går fort. Inget större problem med det egentligen och en ganska lam ursäkt som många kör med... men visst, det blir dubbeljobb iom att man ofta får laga olika mat till sig själv och barnen, å andra sidan är min egen mat oftast färdiglagad och bara att värma - det krävs lite planering.
Men även om ursäkten ”det är så mycket med barnen” ÄR lam så har jag utökad förståelse för den nu, jag var själv inte beredd på hur hundraprocentigt det förändrar ens liv och prioriteringar - det är säkert lätt att fastna i att barnens behov går först och den egna hälsan struntar man i, alternativt låter sig själv förfalla eftersom det är bekvämt.
Sen kan jag tycka att ju fler personer man har runt sig desto mindre risk är det att man hetsäter, det är något av en skamgrej för mig som jag helst ägnar mig åt i ensamhet. På jobbet tror typ alla att jag är nazistrikt och bara äter kyckling och broccoli dygnet runt.
Men detta gäller under viktnedgång, när man väl är nere på botten och hungern kommer över en som en tsunami då underlättar det inte direkt att det finns godsaker hemma.

Lustigt det där med mataffärer förresten, det har jag aldrig haft något problem med, det är först när maten/godiset/kakorna ligger hemma, sent på kvällen. Speciellt om förpackningen redan är öppen DÅ har jag jäkligt svårt att stå emot och så tänker man att man bara ska smaka en och det slutar i att man vräker i sig allt och allt annat i närheten.
Men just i mataffären ser jag knappt produkterna som något ätbart faktiskt, jag handlar efter min lista och åker hem, köper i princip aldrig något utav sug eller hunger inte ens då jag fullständigt skiter i formen.
Jag har aldrig direkt deffat ner mig ordentligt utan att leva familjeliv så jag har inte något att jämföra med, har egentligen inget problem med att jag äter annan mat osv. Det enda problemet jag har är att det är kakor och godis typ överallt och hade jag bott själv hade jag sett till att det inte fanns där. Å andra sidan brukar jag bli härdad av det och efter ett tag blir jag lite av en zenmästare och tänker knappt på att det finns där.

Att inte bli sugen på grejer i mataffären är för mig jämförbart med en superkraft.
__________________
#sallad

Citat:
Ursprungligen postat av Grandmaster Visa inlägg
Du börjar bli oaptitligt fet. Deffa.
Määng är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-17, 03:17   #11488
Robin1987
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2020
Inlägg: 4
Jag är 183 cm och började på 91 kg i början av juni och väger ungefär 86 kg idag. Mitt mål är att ligga på 7-8% kroppsfett året runt så jag tror att jag behöver gå ner ungefär 2 kg till.

Fastar nästan varje dag och äter 2800 kcal inom en timme runt 16.00-17.00. På senare tid har jag börjat dricka 1 dl äppelcidervinäger runt 19-tiden vilket hjälper mig att sluta tänka på mat.
Robin1987 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-17, 12:58   #11489
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 642
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Start: 86.3kg (ca 27/7)
Idag 84.7kg (14/8)

Lagom nedgångstakt? Jag äter mig mätt 4-5 ggr/dag med mycket protein (220g). Fick en swoosh-effekt häromdagen, har legat still på 86 nästan hela perioden och över en natt så tappade jag nästan 2kg, och det blev en dramatisk skillnad på definitionen. Har ätit samma mat varje dag, styrkan på gymmet går upp. Ska ned 2-4 kg till

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
Körde en refeed på två dagar i helgen (balans i kalorier, men nästan 500g kolhydrater/dag, ligger på 200g vanligtvis) men har ändå gått ned ytterligare, ytterligare en swoosh effekt verkar det som. Ligger nu på ca 83.5, började på 86.3 för 3 veckor sedan. Dvs har gått ned nästan 3 kg på 3 veckor. Midjemåttet har minskat med 3cm. Rimlig nedgång?

Trodde inte att det kunde vara så här smärtfritt att tappa fett, har i princip endast ökat proteinintaget till 220g, och ätit lite färre kalorier som följd.

Senast redigerad av smerk den 2020-08-17 klockan 12:59.
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-17, 14:11   #11490
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Körde en refeed på två dagar i helgen (balans i kalorier, men nästan 500g kolhydrater/dag, ligger på 200g vanligtvis) men har ändå gått ned ytterligare, ytterligare en swoosh effekt verkar det som. Ligger nu på ca 83.5, började på 86.3 för 3 veckor sedan. Dvs har gått ned nästan 3 kg på 3 veckor. Midjemåttet har minskat med 3cm. Rimlig nedgång?

Trodde inte att det kunde vara så här smärtfritt att tappa fett, har i princip endast ökat proteinintaget till 220g, och ätit lite färre kalorier som följd.
1 kg i veckan de första veckorna är alldeles lagom.

Att gå ned i vikt är väldigt smärtfritt, det är att hålla vikten nere som är förbaskat smärtsamt. Tänk på hur lätt det är att gå ned de där första kilona, det är mycket vatten och glykogen (och inget fel med det, det är verkliga kilon, blir trött på folk som säger, ”äh det är bara vatten”) men det är lika lätt att lägga på sig de där kilona igen så fort du äter utöver det du äter nu...
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)