Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-08-12, 07:10   #1
MegaMatch
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2020
Inlägg: 3
Post Nybörjare råd viktminskning (lång)

Hej,

Har kört på ett matschema nu i 1,5 månader. Senaste 2 veckorna har jag känt att jag tappat ork och kraft, undrar om det kan vara någon vitamin/mineralbrist. Kan ni se någon brist i följande?

Så här äter jag:

Frulle:
  • Gröt på 1dl fiberhavre
  • 1 dl mjölk till gröten
  • En frukt äpple/päron på gröt
  • 2-3 kokta ägg
  • kaffe med mjölk

Lunch/Middag
  • Protein: Kycklingfilé ca150-180g, 1burk tonfisk i vatten eller 1burk makrill i tomatsås
  • Kolhydrat: 1dl (innan kokt) bulgur, quinoa eller fullkornsris där bulgur är helt klart favvo
  • Fett: Inget speciellt
gröna saker på varje måltid:
  • oftast färdiga salladspåsar från ica, ca 30-50gram per måltid
  • frysta ärtor ca 80gram
  • cocktailtomater ca 90gram
  • gurka: cirka 50gram

Dricker
Endast vatten (runt 3liter/dag) och ca 2-3 kaffe m mjölk per dag

Totalt ca 1800 kcal per dag enligt app Lifesum, spårar och väger allt på köksvåg.

Om mig
Är övervikting och har gått ner 12kg under denna 1,5mån men säkert mer i fett eftersom jag känner att jag även byggt muskler. I början fick jag bara mer och mer energi och orkade mer, nu sista 2 veckorna har jag blivit tröttare och segare.

Undrar dessutom hur jag ska göra med proteinintag. Har fått uppfattning att vid deff ska man äta cirka 2gram protein per kg kroppsvikt. I mitt fall blir det ca 250gram per dag, ingen aning hur jag ska få till så mycket.

Träning:
Minst 1h cardio per dag där pulsen ska ligga över 120 (har aktivitets-armband) i mitt fall så går jag 30+30min utöver detta har jag som mål att ha minst 15000 steg per dag.
Hemmastyrketräning med hjälp av app Bodbot, 5dagar veckan cirka 1-2h per pass.
Enligt armband/app förbrukar jag cirka 1100 kcal till träning per dag, känner mig dock ganska skeptisk till detta.

Någon som kan se brist i den här kosten? Skulle gärna vilja fortsätta pressa mig själv mer och fortsätta känna mer ork och energi.

Tacksam för alla råd!
Mvh MegaMatch

Senast redigerad av MegaMatch den 2020-08-12 klockan 07:14.
MegaMatch är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-12, 07:23   #2
oren
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2017
Inlägg: 43
Ser spontant bra ut och din viktnedgång är feedback på att det funkar. Hemmaträning brukar ofta behöva skalas med vikter efter ett tag. Folk kommer undra hur mycket du väger samt hur lång du är. En idé kanske kan vara att variera proteinkällan i lunch/middag.
oren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-12, 08:08   #3
Tjenatja
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2020
Inlägg: 253
12 kilo på 1.5 månad är sinnessjukt mycket viktnedgång, tips är att öka matintaget om du vill må bättre. Rent teoretiskt så skulle du kunna öka väldigt mycket i kaloriintag och endå fortsätta gå ner, men öka till 3000 kcal först kanske, du kommer troligtvis må bättre då och ha mer energi och endå tappa vikt fort.
Tjenatja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-12, 11:40   #4
MegaMatch
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2020
Inlägg: 3
Citat:
Ursprungligen postat av oren Visa inlägg
Hemmaträning brukar ofta behöva skalas med vikter efter ett tag. En idé kanske kan vara att variera proteinkällan i lunch/middag.
Har köpt justerbara hantlar och band i flera olika motstånd som jag använder, kör dock mest med banden då appen rekommenderar detta


Citat:
Ursprungligen postat av Tjenatja Visa inlägg
öka till 3000 kcal först kanske, du kommer troligtvis må bättre då och ha mer energi och endå tappa vikt fort.
Det låter rimligt, men 3000? det låter väldigt mycket för viktnedgång?

kan tillägga att min startvikt var 145,3 nu ligger jag 134-135. I början tappade jag nästan 4-5kg direkt på ca 10 dagar, resten har jag gått ner cirka 1,5kg i veckan, har förmodligen gått ner mer i fett eftersom jag kan känna att jag har mer muskler, mest fokuserat på core och ben.
trodde det var en lagom takt och tänkte mig att det kommer ta längre tid ju mer jag går ner. men är det verkligen så fort? du har fått mig att fundera och se över, men vill ändå gärna fortsätta i min takt... känns som man har ett bra flow liksom.
MegaMatch är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-12, 14:14   #5
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 775
Först och främst, bra jobbat!

Det du känner av är energibrist. Du ligger på ett extremt stort kaloriunderskott. Vitamin eller mineralbrister uppstår sällan på så kort tid. Om du gör en riktig kostregistrering i någon app kan du även se vitaminer och mineraler i förhållande till RDI.
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-12, 15:32   #6
Jarp
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Eksjö
Inlägg: 273
Citat:
Ursprungligen postat av MegaMatch Visa inlägg
Det låter rimligt, men 3000? det låter väldigt mycket för viktnedgång?

kan tillägga att min startvikt var 145,3 nu ligger jag 134-135. I början tappade jag nästan 4-5kg direkt på ca 10 dagar, resten har jag gått ner cirka 1,5kg i veckan, har förmodligen gått ner mer i fett eftersom jag kan känna att jag har mer muskler, mest fokuserat på core och ben.
trodde det var en lagom takt och tänkte mig att det kommer ta längre tid ju mer jag går ner. men är det verkligen så fort? du har fått mig att fundera och se över, men vill ändå gärna fortsätta i min takt... känns som man har ett bra flow liksom.
3000 låter som en stor ökning om din takt nu är 1,5 kilo i veckan. Om du lägger till 1200 kalorier om dagen så är det nästan lika mycket som ditt underskott är nu. Testa att lägga på lite grann, kanske 300 kalorier och se hur det känns. Du får nog mer energi. Så får du se om du är nöjd med viktnedgången då också.

1,5 kilo i veckan är nånstans mellan 1500 och 1900 kaloriers underskott per dag. Du kommer nog vara nöjd även med ett underskott mellan 1000 och 1500 kalorier per dag.
Jarp är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-12, 15:37   #7
Jarp
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Eksjö
Inlägg: 273
Citat:
Ursprungligen postat av MegaMatch Visa inlägg
Undrar dessutom hur jag ska göra med proteinintag. Har fått uppfattning att vid deff ska man äta cirka 2gram protein per kg kroppsvikt. I mitt fall blir det ca 250gram per dag, ingen aning hur jag ska få till så mycket.
Proteinpulver och kyckling är i princip rent protein. Pulver är ganska billigt per gram protein. Testa fluff. Finns olika varianter, jag blandar 1 del pulver och 1,5 delar vatten, vispar med elvisp. Släng på några bär om du vill. Eller blanda med mjölk, dom flesta verkar föredra det men jag tycker det blir för tjockt. Ett bra kvällsmål med kasein, eftersom kasein är långsamt och är bra innan nattens fasta.

https://dontstop.myshowroom.se/2014/...-proteinfluff/
Jarp är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-14, 06:56   #8
MegaMatch
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2020
Inlägg: 3
Hej,

Nu har jag äntligen tid igen att skriva här, spenderat min sista lediga tid på djursjukhus med hunden.

Citat:
Ursprungligen postat av vicarious Visa inlägg
Först och främst, bra jobbat!
Man tackar, det var faktiskt enklare än vad jag trodde. Hade fått för mig att man skulle äta små portioner och vara hungrig hela tiden men aldrig känt mig så mätt under hela dagen. Antar att det mer handlar om att äta rätt än lite.
Dessutom gillade jag faktiskt styrketräning väldigt mycket, man blir skönt trött och har fått mycket bättre sömn! Fast har egentligen spenderat halva tiden med låga vikter och typ youtubat common mistakes på varje övning för att få säkerställa att man gör rätt.
Har du någon app att rekommendera? Kör just nu med en som heter Lifesum men den spårar mest kcal och macros.

Citat:
Ursprungligen postat av Jarp Visa inlägg
Testa att lägga på lite grann, kanske 300 kalorier och se hur det känns.
Det låter rimligt, har gjort det nu och får se hur det utvecklas. Måste säga det där med fluff såg väldigt smarrigt ut! Jag som precis avvant mig med att stoppa i sig saker på kvällen haha.
Kollade dessutom näringsinnehåll i kyckling, tror det blir googla efter bra pris och köpa en j-vla massa. Vilken tur att vi precis köpt en till frys.

Tack för all positiv feedback!
MegaMatch är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)