Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-07-25, 18:08   #1
radiokombala
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2020
Inlägg: 1
Kalorieförbrukning vid styrketräning -- Apple Watch helt borta?

Hej allihop,

Jag är för närvarande på en deff och, eftersom att min aktivitetsnivå skiljer sig lite från dag-till-dag, så använder jag mig av en Apple Watch 3 för att se till att jag håller ett stadigt kalorieunderskott på 500-550 kcal / dag.

Min fråga handlar om kalorieförbrukning vid styrketräning.
På senare tid så har min Apple Watch -- i alla fall enligt min egen uppfattning -- visat väldigt höga nummer.

Till exempel: Jag hade idag ett pass på 60 minuter. Min Apple Watch visade efteråt att jag skulle ha bränt 516 kcal under denna period (obs: detta är AKTIVA kalorier och inkluderar inte vilokalorier -- den totala förbrukningen var 618 kcal). Är detta nummer ens i närheten av rimligt?

Min medelpuls låg på 122 bpm under passet. Med den lilla erfarenhet jag har, och efter att ha läst på nätet, borde min förbrukning snarare ligga på 300-350 kcal per timme MAX (är inte det mer rimligt?)

Några ord om passet i fråga: Jag körde rygg. Började med 4 set rätt tunga pull-ups med kettlebell-vikt i bälte, följt av en runda deadlifts, och sen lat pulls, two-hand row, one-hand row etc. Jag skulle säga att passet var ganska intensivt/tungt, men inte extremt jobbigt -- det var inte direkt som att jag kände blodsmak i munnen. Eftersom att jag är på en deff vilar jag också 1,5 - 2 min mellan varje set.

För att jämföra dessa siffror så hade jag ett pass för 2 dagar sedan på 78 minuter. Det var inte lika intensivt som det idag (medelpuls på 105 bpm) -- men min Apple Watch säger att jag "bara" brände 367 aktiva kcal under hela detta pass som dessutom är nästan 20 min längre. Jämför det med passet idag på 516 aktiva kcal -- jag tycker bara det är slående hur mkt numren skiljer sig åt!

All feedback är välkomnad!
För er som inte använder er av klocka -- vad brukar ni estimera era styrkepass att landa på?

Jag har som sagt hört att 300 kcal / timme ska vara rimligt. Det beror såklart på intensitet -- men 516 kcal på 1 timme? Hmm.... låter det ens i närheten av rimligt?

För information så körde jag ingen cardio under passet.

Tack,

Senast redigerad av radiokombala den 2020-07-25 klockan 18:10.
radiokombala är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-26, 09:59   #2
MrMuggelSnuggel
EXPERT USER
 
MrMuggelSnuggels avatar
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 322
Det bästa du kan göra är att sluta läsa av vad klockor, telefoner och allt annat säger om kaloriförbrukning.

Personligen har jag aldrig någonsin ens tänkt på det.

300-400 kcal i timmen låter rimligt för styrkträning.

Enklast är ju att bara räkna ut ditt ungefärliga kaloribalans och ta bort 500 kalorier från det... lägg dig där i 2 veckor, utvärdera viktkurva och gör eventuella korrigeringar.

Done.
MrMuggelSnuggel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-26, 14:06   #3
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 775
Citat:
Ursprungligen postat av radiokombala Visa inlägg
516 kcal på 1 timme? Hmm.... låter det ens i närheten av rimligt?
Nope.

Citat:
Ursprungligen postat av MrMuggelSnuggel Visa inlägg
300-400 kcal i timmen låter rimligt för styrkträning.
Skulle nog säga att det där är ganska högt skattat för de flesta. Mer rimligt är nog 150-300kcal beroende på hur högt tempo man håller under passet.
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-26, 18:13   #4
Tjenatja
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2020
Inlägg: 253
Citat:
Ursprungligen postat av MrMuggelSnuggel Visa inlägg
Det bästa du kan göra är att sluta läsa av vad klockor, telefoner och allt annat säger om kaloriförbrukning.

Personligen har jag aldrig någonsin ens tänkt på det.

300-400 kcal i timmen låter rimligt för styrkträning.

Enklast är ju att bara räkna ut ditt ungefärliga kaloribalans och ta bort 500 kalorier från det... lägg dig där i 2 veckor, utvärdera viktkurva och gör eventuella korrigeringar.

Done.
Håller med denna! Alternativt testa följ klockan i en vecka och se vad som händer. Lär gå upp i vikt då tror jag
Tjenatja är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)