Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-07-21, 13:09   #1
arthurin
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2020
Inlägg: 23
Två veckor in i deff -- tacksam för feedback!

Hej alla,

Påbörjade en deff för ca 14 dagar sedan exakt.

Kalorie-deficit: Ca 20%, vilket har motsvarat ca 500-650 kcal mindre än vad jag gör av med per dag.

Dagarna har sett lite annorlunda ut i aktivitet, men jag har ständigt loggat all min träning/aktivitet med en Apple Watch och justerat mitt kalorieintag efter det.

I snitt kan man säga att jag gjort av med mellan 3000-3500 kcal per dag (beroende på aktivitet). Mitt schema har inkluderat styrketräning 5-6 dagar i veckan. Samtliga dagar har jag ätit minst 2,2g protein / kg i kroppsvikt.

Jag har mätt min vikt varje morgon, efter toalettbesök men innan frukost.
För 6 dagar sedan låg jag på 80,0 kg med kroppsfett på 16,9%.
Imorse låg jag på 78,7 kg med kroppsfett på 17,1%.

Samma våg visar min "lean body mass" att ligga på 78,9% respektive 78,7% -- vilket föreslår att jag proportionellt skulle ha gått ner ungefär lika delar muskler och fett (?)

Jag använder mig av en Nokia Whitings Body+ personvåg. Hur mkt kan man lita på dessa vågar? För dessa nummer stör mig extremt!

I gymmet känner jag mig lite svagare & tröttare än vanligt, men inte speciellt mycket. Jag klarar nästan av att ta samma vikt som tidigare.

I spegeln upplever jag dock mig liten och spinkig. Det KÄNNS som att mina muskler bara förtvinar!!

Är detta normalt? Någon som kan ge ngn feedback / relatera? Är det ngt jag bör ändra på med tanke på mina nummer ovan? Kör jag med för stort deficit?

Mitt mål är naturligtvis att förlora så mkt kroppsfett som möjligt och behålla muskelmassa.

Supertacksam för all typ av feedback!
arthurin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-21, 13:51   #2
zyzolol
Registered User
 
zyzolols avatar
 
Reg.datum: Nov 2012
Ort: Växjö
Inlägg: 33
Citat:
Ursprungligen postat av arthurin Visa inlägg
Jag använder mig av en Nokia Whitings Body+ personvåg. Hur mkt kan man lita på dessa vågar? För dessa nummer stör mig extremt!
En våg för 900kr kan omöjligt säga alla dina värden exakt, för att få reda på dina stats så kräver det oftast flera olika mätmetoder.
Häng inte upp dig för mycket på vad den säger, och utvärdera efter en längre tid istället.
__________________
Gym, Calisthenics, Breakdance

Senast redigerad av zyzolol den 2020-07-21 klockan 13:54.
zyzolol är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-21, 13:57   #3
arthurin
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2020
Inlägg: 23
Citat:
Ursprungligen postat av zyzolol Visa inlägg
En våg för 900kr kan omöjligt säga alla dina värden exakt, för att få reda på dina stats så kräver det oftast flera olika mätmetoder.
Yes, är med på det. Men hur brukar ni göra för att "kolla av" så att ni är på rätt spår och finjustera därefter? Vill ju inte omedvetet bränna av 4 kg muskler av "misstag". Detta är min första deff -- så vet inte riktigt hur det ska kännas och vad jag ska förvänta mig.

Även om inte kroppsfett är att lita på från vågen, så litar jag ju i alla fall på vikten.
arthurin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-21, 16:34   #4
DerImperator
Registered User
 
DerImperators avatar
 
Reg.datum: Dec 2015
Ort: Norrut
Inlägg: 471
Mät överarmar, midja mm.
Men lägg inte för mycket tid på det. Du styrketränar ju uppenbarligen. Fokusera på det. Trust the process. Det behövs mindre träning än vad många tror för att behålla muskelmassa. Absolut kommer du se plattare ut men det kommer tillbaka efter du börjar äta på balans igen.

Sen är det förväntat att din kroppsfettsprocent går upp en halv till 2 procent då du första veckan på underskott tappar en hel del vätska vilket räknas som lean body mass. Den fettvikt du har blir på så sätt en större andel av hela din kroppsvikt.
__________________
JOURNAL
DerImperator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-21, 20:42   #5
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Så länge vikten går åt rätt håll, proteinintaget är tillräckligt högt, styrketräning utförs med tillräcklig intensitet och underskottet inte är helt åt helvete för lågt så finns det ingenting att oroa sig för.

Man känner sig ofta lite extra tunn och halvklen just ett par veckor in i en diet. Man har hunnit bli tömd på kolhydrater och den visuella förbättringen är inte ännu synlig.
Och, precis som ovanstående skriver, så går ju faktiskt fettprocenten upp om man tappar vätska. Och vätskan tappar man snabbare än fett i normala fall. Det lustiga i sammanhanget är ju att man faktiskt snabbt kan gå upp i vikt och ned i fettprocent genom att lägga på sig vatten!
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-21, 22:39   #6
Tjenatja
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2020
Inlägg: 253
Om du tränar på hårt så kan du bygga på deff. Den där vågen är inget att lita på när det kommer till kroppskomposition så ignorera det.

Anledningen att du känner att du förtvinar är troligtvis glykogenlagren i musklerna som börjar ta slut. Bara käka mycket kolhydrater en dag om du vill se bitigare ut, och dricka mycket vatten den dagen (inte överdriva ofc). Då får du troligtvis tillbaka "pumpen" speciellt om du ligger på överskott den dagen. Tror också du kan få ut mer av lite mer protein i kosten, själv ökat som fan även fast jag deffade 7+ månader. Äter 3-4g protein/kg kroppsvikt

Senast redigerad av Tjenatja den 2020-07-21 klockan 22:44.
Tjenatja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-23, 13:38   #7
arthurin
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2020
Inlägg: 23
Tack så mkt för alla svar -- känns genast mycket bättre mentalt!

Sidofråga -- vad brukar ni lägga ert fett/dag vid deff?
Jag håller just nu ca 1g/kg kroppsvikt. Vissa dagar är jag under, andra är jag lite över (om det t.ex. är en väldigt aktiv dag och jag behöver äta mer).

Hur mycket påverkar egentligen fettintaget så länge det ligger på en rimlig nivå (säg 60-110g/dag för 80kg person), såvida proteinintaget och totala kalorier är på de rätta nivåerna?

Kör hårt,
arthurin är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)