Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-05-12, 13:25   #2746
Prsson
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 86
Tänkte bli bättre på och få i mig grönsaker, finns det några nackdelar av och mina grönsakerna och dricka det som en smoothie? Vet att frukt är sämre att dricka än äta men hur ser det ut med grönsaker?
Prsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-12, 14:18   #2747
Snobbe
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 685
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag minns majoriteten av inläggen jag skrivit, och när jag skrev dem. Åtminstone månad, men inte sällan dag.
Kan du också t.ex. säga vilka inlägg du skrev en specifik dag om någon nämner ett datum för dig?
Snobbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-12, 14:19   #2748
Snobbe
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 685
Citat:
Ursprungligen postat av Prsson Visa inlägg
Tänkte bli bättre på och få i mig grönsaker, finns det några nackdelar av och mina grönsakerna och dricka det som en smoothie? Vet att frukt är sämre att dricka än äta men hur ser det ut med grönsaker?
Varför skulle frukt vara sämre att dricka än att äta? Jag förstår såklart om man jämnför att dricka fruktjuice vs att äta en apelsin.

Men om du tar en banan och gör smoothie av den så lär den väl inte vara sämre än om du åt den?
Snobbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-12, 15:55   #2749
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Mixar du och dricker stör du blodsocker- och insulinomsättningen.

https://www.thelancet.com/journals/l...494-9/fulltext
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-14, 14:47   #2750
svartakronan
Registered User
 
svartakronans avatar
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 1 524
Köpte proteinpulver och när jag fick hem den så var det hål i kartongen påsen låg i samt märkte jag att det läckte proteinpulver, visade sig att det var stort hål i proteinpulverpåsen också.
Nu till min fråga, att det legat öppet i en vecka ca och inte förslutet, har det skadat näringsvärdena på pulvret?
Har förövrigt hört av mig till butiken och det är påväg nytt protein till mig.
Men kan jag fortfarande använda det pulvret som legat öppet i en kartong eller har produkten försämrats?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
svartakronan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-14, 14:53   #2751
tomten1
Registered User
 
tomten1s avatar
 
Reg.datum: Jan 2010
Inlägg: 586
Citat:
Ursprungligen postat av svartakronan Visa inlägg
Köpte proteinpulver och när jag fick hem den så var det hål i kartongen påsen låg i samt märkte jag att det läckte proteinpulver, visade sig att det var stort hål i proteinpulverpåsen också.
Nu till min fråga, att det legat öppet i en vecka ca och inte förslutet, har det skadat näringsvärdena på pulvret?
Har förövrigt hört av mig till butiken och det är påväg nytt protein till mig.
Men kan jag fortfarande använda det pulvret som legat öppet i en kartong eller har produkten försämrats?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Exakt samma sak hände mig inte alltför länge sen.. Vad är det frågan om egentligen?

Jag drack mitt.

Min kartong hade dock inte några hål, endast proteinpåsarna.

Blir nu orolig att någon lägger något i pulvret efter att påsarna har förpackats..
tomten1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-14, 14:57   #2752
svartakronan
Registered User
 
svartakronans avatar
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 1 524
Citat:
Ursprungligen postat av tomten1 Visa inlägg
Exakt samma sak hände mig inte alltför länge sen.. Vad är det frågan om egentligen?

Jag drack mitt.

Min kartong hade dock inte några hål, endast proteinpåsarna.

Blir nu orolig att någon lägger något i pulvret efter att påsarna har förpackats..

Men va? Såg skumt ut med för det var så stort hål i sidan, som någon dragit ett långt snitt, och kartongen hade inget långt snitt i sig, enbart hål typ, så verkar nästan som det hänt innan den lagts ner i kartongen...


Skickat från min iPhone med Tapatalk
svartakronan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-14, 22:11   #2753
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 971
Citat:
Ursprungligen postat av tomten1 Visa inlägg
Exakt samma sak hände mig inte alltför länge sen.. Vad är det frågan om egentligen?

Jag drack mitt.

Min kartong hade dock inte några hål, endast proteinpåsarna.

Blir nu orolig att någon lägger något i pulvret efter att påsarna har förpackats..
Citat:
Ursprungligen postat av svartakronan Visa inlägg
Men va? Såg skumt ut med för det var så stort hål i sidan, som någon dragit ett långt snitt, och kartongen hade inget långt snitt i sig, enbart hål typ, så verkar nästan som det hänt innan den lagts ner i kartongen...


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ni kanske hade samma batch och det var fel på någon maskin? Borde upptäckts på fabriken men man vet aldrig.
skyffelmördarn är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2021-05-16, 13:00   #2754
svartakronan
Registered User
 
svartakronans avatar
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 1 524
Så hade ni slängt pulvret om det hade legat öppet under transporten samt några dagar till här hemma? Däremot är jag ju inte säker på om paketet skadats under transporten eller på uthämtningsstället då det låg där ett antal dagar innan jag hämtade det.
Nu ligger de i förslutna plastpåsar dock.

Smakade på det och fick för mig att det smakade mindre än det brukar, men inte alls säker om det gör det egentligen eller om det bara är jag som inte minns helt hur den ska smaka då jag kört ett annat pulver nu ett litet tag emellan.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
svartakronan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-16, 14:28   #2755
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Det händer inget med pulvret bara för att förpackningen var öppen. Du slänger väl inte pulvret inom en vecka när du själv öppnat förpackningen?

Att någon skulle injicerat knark i den låter väl osannolikt.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-16, 14:31   #2756
svartakronan
Registered User
 
svartakronans avatar
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 1 524
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det händer inget med pulvret bara för att förpackacningen var öppen. Du slänger väl inte pulvret inom en vecka när du själv öppnat förpackningen?

Att någon skulle injicerat knark i den låter väl osannolikt.

Nej nej såklart men tänkte under de omständigheterna den varit öppen så kanske det kommit infukt eller dylikt, vad vet jag, men då märker man väl det att den smakar illa kanske..

Nja den teorin är inte rimlig haha.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
svartakronan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-17, 11:06   #2757
Eljest
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2016
Inlägg: 303
Hur länge stimulerar en dos vassleprotein efter träning proteinsyntesen?

Tränar fastande vid 14:00. Hade tänkt ta en shake med vassleprotein efter det och sen äta middag 4-5 timmar senare. Är det gott nog för musklerna ända fram till middagen?
Eljest är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-17, 11:11   #2758
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Lite över en timme.



Sports Medicine volume 49, pages 185–197 (2019).
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-17, 11:19   #2759
Eljest
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2016
Inlägg: 303
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Lite över en timme.



Sports Medicine volume 49, pages 185–197 (2019).
Se där. Innebär det då att jag borde lägga till lite långsamt protein också då i shaken? Antar att det inte är så bra om effekten av vassle går ner efter en timma, när det är säkert 3-4 timmar kvar till första målet mat, eller?
Eljest är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-17, 11:46   #2760
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 056
Citat:
Ursprungligen postat av Eljest Visa inlägg
Se där. Innebär det då att jag borde lägga till lite långsamt protein också då i shaken? Antar att det inte är så bra om effekten av vassle går ner efter en timma, när det är säkert 3-4 timmar kvar till första målet mat, eller?
Jag har samma upplägg som dig med tajmingen. Att jag inte äter på 3-4 timmar efter avslutad styrketräning. Träning 16 timmar in på fasta. Innan drack jag två vassleproteinshakes (av 30 g pulver (~24 g protein)) utspritt. Men de senaste åren har jag druckit en större shake efteråt av vassleproteinpulver (30 g) + kaseinproteinpulver (25 g) (måttar med medföljande skopa och kasein är lite lättare, därför olika vikt). Denna proteinshake borde väl stimulera proteinsyntesen i ~7 timmar? Men kanske bara kraftigt/maximalt första timmarna av vasslet sedan dippa? Två små vassleproteinshakes är kanske lite bättre. Tycker mer praktiskt med en större.

Minns att jag gjorde en optinojatråd på bb.com med frågeställningen:
https://forum.bodybuilding.com/showt...8024543&page=1

Var en som hade frågat Jorn Trommelen (Holländsk proteinforskare?) som svarat i stil med:

Citat:
Out of curiosity I asked protein researcher Jorn Trommelen what he thinks would be the best choice during the fasting window. He confirmed 'casein and whey combined is theoretically the best choice although this hasn't been studied yet'.
Och snack om att inta en "60/40 casein/whey shake" (~50-60 gram total protein).


Helst hade jag velat köra på det som ger minst kalorier. Har för mig någon tipsade om leucinpulver och mikrodosa fram till jag äter. För så lite kalorier som möjligt.

Senast redigerad av 1x0 den 2021-05-17 klockan 11:48.
1x0 är uppkopplad nu   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)