Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-08-13, 08:29   #2611
Magnus N
Skånsk
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Skåne, Höör
Inlägg: 958
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Hur är det med pastöriserade äggvitor, tas de upp till fullo? Smidigt att hälla i en shake
Tror jag inte, läste lite i artikel och kommentarer, var en som ställde den frågan:

Andreas: Hej!

Hur är det om ägget är pastöriserad? Går det då att dricka det direkt? Jag tänker på äggvita på flaska som är pastöriserad.

Mvh Andreas

Hej Andreas!

Det beror på vad du undrar över. Mikroorganismerna bör vara avdödade efter pastöriseringen i alla fall. Så visst lär pastöriserad äggvita vara mikrobiologiskt säker att dricka rå.

Men inte lär proteinstrukturen ha förändrats. Men varför skulle man vilja göra det? Det är ju ingen jätteuppoffring att hälla det i stekpannan och steka på vardera sida några minuter. 😉

Nicklas
Magnus N är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-13, 18:26   #2612
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 518
Njaa... inhibitorerna denatureras någonstans mellan 80 - 90 grader C. Hårdkokta ägg är troligast bästa alternativet.

Flytande äggprodukter är pastöriserade kring 63 - 65 grader C under längre tid. Mikrobiologisk säkra men trypsininhibitorer är troligen kvar.
Baka på äggvitan istället.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-13, 18:48   #2613
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 654
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Njaa... inhibitorerna denatureras någonstans mellan 80 - 90 grader C. Hårdkokta ägg är troligast bästa alternativet.

Flytande äggprodukter är pastöriserade kring 63 - 65 grader C under längre tid. Mikrobiologisk säkra men trypsininhibitorer är troligen kvar.
Baka på äggvitan istället.
Jag har den senaste veckan stekt bröd som jag låtit suga upp flytande äggvita, tror du att äggvitan tillagas tillräckligt här? Mackorna blir stora och fluffiga, likt vad Greg Doucette kallar "anabolic french toast"
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-13, 18:54   #2614
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
När äggvitan stelnat är det tillräckligt.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-13, 19:09   #2615
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 654
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
När äggvitan stelnat är det tillräckligt.
Gott, bör vara lugnt då.

När vi ändå är inne på ämnet, finns det någon data på hur mycket protein som tas upp av rå äggvita? Låg säga att jag klunkar 100g flytande äggvita, vilket ger 9.7g protein, hur stor andel av dessa kan man uppskatta tas upp?
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-13, 19:33   #2616
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
50-65 %.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-17, 11:28   #2617
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Finns det något sötningsmedel som potentiellt är sämre än socker, förutsatt att de konsumeras i mängder som uppnår samma nivå av söthet?
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-18, 18:06   #2618
DerImperator
Registered User
 
DerImperators avatar
 
Reg.datum: Dec 2015
Ort: Norrut
Inlägg: 471
Körde Olas VLCD förra hösten under 3 dagar bara och mådde så dåligt, så dåligt, jag överlevde men levde inte. Allmän seghet, nästan som att man gick i sömnen. Gjorde ett blodsockerprov sista dagen och hade 2,6 mmol/l. Minns att läkaren ringde mig och var riktigt förundrad och sa att de flesta skulle ligga på golvet däckade vid det laget. Hur som helst, han ansåg inte att det behövdes vidare undersökning utan beordrade mig kvickt att sluta upp med de dietära experimenterna sa han.

Anyways, samma känsla brukar jag få några veckor in i vanlig deff med mer moderat underskott. Särskilt efter jobbet på eftermiddagen. Exakt samma symptom men inte lika grova så klart. Brukar bättra sig rätt snabbt efter jag dricker min proteinshake och kanske äter någon frukt innan träningen. Men kan proteinpulver verkligen höja blodsockret?

Kan det hjälpa att äta oftare eller får jag leva med dessa symptom?
__________________
JOURNAL
DerImperator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-30, 12:00   #2619
gohei
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 222
Hur liten mängd koffein i kroppen bör man sträva efter att ha vid läggdags utan att det påverkar sömnen negativt?
gohei är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-01, 17:17   #2620
JonasSthlm
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 6
Finns det några studier där man jämfört dieter vid överskott, tex +1000kcal hårt processad "skitmat" mot +1000kcal mindre processad "clean eating" under några månader, och mätt skillnader i kroppskomposition?
JonasSthlm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-01, 17:37   #2621
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av gohei Visa inlägg
Hur liten mängd koffein i kroppen bör man sträva efter att ha vid läggdags utan att det påverkar sömnen negativt?
Vet inte exakt vad en bra riktlinje är där, men det kan väl vara vettigt att räkna på vad man får i sig under dagen och när och tillse att det blir så lite som möjligt eller i alla fall mindre än nu om man har svårt att somna eller dålig sömnkvalitet. Halveringstid på koffein skiljer sig väl något från person till person också.

Jag använde tidigare ett excellark för att beräkna vad jag själv hamnade på för siffra utifrån alla koffeinintag under dagen utifrån halveringstid på 6 timmar samt att jag går och lägger mig vid 9. Det fick mig i alla fall att inse hur mycket det blev och gjorde att jag slutade inta koffein efter lunch.

Excelldokumentet har jag laddat upp här.

Det kanske finns någon app eller dylikt för det numera?
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-01, 18:17   #2622
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 518
Citat:
Ursprungligen postat av JonasSthlm Visa inlägg
Finns det några studier där man jämfört dieter vid överskott, tex +1000kcal hårt processad "skitmat" mot +1000kcal mindre processad "clean eating" under några månader, och mätt skillnader i kroppskomposition?
Låter oetiskt att genomföra. Att tvångsmässigt överäta och gå upp ett kg i veckan under månader.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-01, 19:17   #2623
söderkisen
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2020
Inlägg: 128
Citat:
Ursprungligen postat av JonasSthlm Visa inlägg
Finns det några studier där man jämfört dieter vid överskott, tex +1000kcal hårt processad "skitmat" mot +1000kcal mindre processad "clean eating" under några månader, och mätt skillnader i kroppskomposition?
Tror det finns en studie där man överst muffins bakade på smör vs vegetabilisk olja. Resultatet var mindre bukfett och lite mer muskler vid överätning för gruppen som åt muffins bakade med oljan.
Bara hört om denna, aldrig kollat upp men är väl bara till att googla.

Edit.
Måste vara studien från Uppsala som nämns här https://tyngre.se/artikel/smor-vs-ma...v-mattat-fett/

Senast redigerad av söderkisen den 2020-09-01 klockan 19:19.
söderkisen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-01, 19:22   #2624
gohei
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 222
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Vet inte exakt vad en bra riktlinje är där, men det kan väl vara vettigt att räkna på vad man får i sig under dagen och när och tillse att det blir så lite som möjligt eller i alla fall mindre än nu om man har svårt att somna eller dålig sömnkvalitet. Halveringstid på koffein skiljer sig väl något från person till person också.

Jag använde tidigare ett excellark för att beräkna vad jag själv hamnade på för siffra utifrån alla koffeinintag under dagen utifrån halveringstid på 6 timmar samt att jag går och lägger mig vid 9. Det fick mig i alla fall att inse hur mycket det blev och gjorde att jag slutade inta koffein efter lunch.

Excelldokumentet har jag laddat upp här.

Det kanske finns någon app eller dylikt för det numera?
Tack. Jag dricker rätt mycket på arbetstid (säkert 3-6 koppar per pass) och det spelar inte roll om det är förmiddagspass eller eftermiddag. Jag har svårt att få till många timmar sömn och är ofta seg och trött på dagarna, så jag tänke att jag skulle se över mitt kaffe-intag.
Jag har laddat ner en app som räknar åt mig och koppen som jag drack vid 7 imorse sitter fortfarande i, så blir därför nyfiken på om det finns nån "rekommenderad" mängd eller så.

För övrigt så verkar det vara riktigt svårt att få reda på hur mycket koffein diverse kaffesorter innehåller. På jobbet dricker vi Löfbergs och jag har satt 100mg på en kopp a 15cl, med halveringstid 5 timmar.
gohei är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-01, 19:35   #2625
JonasSthlm
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 6
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Låter oetiskt att genomföra. Att tvångsmässigt överäta och gå upp ett kg i veckan under månader.

Jag tänkte att kroppen kanske blir mer effektiv på att förbränna kalorierna från en "clean eating" diet, alltså att kroppen kanske kunde uppreglera sin bmr och använda en större del av kalorierna till att bygga muskler, och mindre lagras som fett.

Medans med processad "skräpmat" så lagrar kroppen in en större del av överskottet som fett istället.


Om kroppen skulle reglera upp sin bmr så skulle ju förvisso inte överskottet vara lika stort längre...
JonasSthlm är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)