Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-09-26, 07:29   #1
Carlzzon85
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 700
Unna sig eller "lida" vidare

Tja,

Jag har deffat (läs bantat) i ca 4-5 månader och har gått ner 23kg. Hela september stod vikten stilla trots att jag väger maten och räknar kalorier. Tror det till viss del beror på en platå och dels på ökad styrketräning. Har nämligen tappat 2cm midjemått trots att vikten står stilla.

Hur som helst, vägde mig nyss och har plötsligt tappat 0.6kg. Är sjukt glad över detta såklart.

Hade dock planerat en rejäl ätardag idag. Typ god frukost, pasta till lunch, kanske en kebab till middag ocj dessutom godis ikväll. Typ 6000 kcal.

Kommer det fucka upp hela veckans och månadens slit eller kan det t.o.m kickstarta förbränningen? Ellee gör det varken eller?

Vad säger ni erfarna - unna mig eller "lida" på 4 veckor tills jag är helt klar?

Tack på förhand?
Carlzzon85 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-26, 08:08   #2
LunaSpice
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 3 077
Citat:
Ursprungligen postat av Carlzzon85 Visa inlägg
Tja,

Jag har deffat (läs bantat) i ca 4-5 månader och har gått ner 23kg. Hela september stod vikten stilla trots att jag väger maten och räknar kalorier. Tror det till viss del beror på en platå och dels på ökad styrketräning. Har nämligen tappat 2cm midjemått trots att vikten står stilla.

Hur som helst, vägde mig nyss och har plötsligt tappat 0.6kg. Är sjukt glad över detta såklart.

Hade dock planerat en rejäl ätardag idag. Typ god frukost, pasta till lunch, kanske en kebab till middag ocj dessutom godis ikväll. Typ 6000 kcal.

Kommer det fucka upp hela veckans och månadens slit eller kan det t.o.m kickstarta förbränningen? Ellee gör det varken eller?

Vad säger ni erfarna - unna mig eller "lida" på 4 veckor tills jag är helt klar?

Tack på förhand?
Varför 6000 kcal? Till vilken nytta? Minska på fettintaget, lägg till rejält med kvalitativa kolhydrater istället för att svulla i en massa skit. Det kommer ge dig bättre förutsättningar att nå dina mål.
__________________
"If you like an exercise chances are you´re doing it wrong - Arthur Jones"
LunaSpice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-26, 08:20   #3
Carlzzon85
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 700
Citat:
Ursprungligen postat av LunaSpice Visa inlägg
Varför 6000 kcal? Till vilken nytta? Minska på fettintaget, lägg till rejält med kvalitativa kolhydrater istället för att svulla i en massa skit. Det kommer ge dig bättre förutsättningar att nå dina mål.
Ingen nytta mer än det psykologiska. Har ätit nyttigt i flera månader. Skulle va helt enkelt gott med pasta, kebab eller pizza. Och lösgodis hahaha.
Carlzzon85 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-26, 08:28   #4
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 728
Hade tyckt det varit ovärt att neutralisera en veckas underskott för att grisa en dag men har å andra sidan aldrig deffat
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-26, 08:29   #5
LunaSpice
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 3 077
Citat:
Ursprungligen postat av Carlzzon85 Visa inlägg
Ingen nytta mer än det psykologiska. Har ätit nyttigt i flera månader. Skulle va helt enkelt gott med pasta, kebab eller pizza. Och lösgodis hahaha.
Då svarar du själv på din initiala fråga. Du ställer nog frågan här mer för en önskan att få ditt handlande rättfärdigat.
__________________
"If you like an exercise chances are you´re doing it wrong - Arthur Jones"
LunaSpice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-26, 09:01   #6
Carlzzon85
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 700
Citat:
Ursprungligen postat av Rikard Jansson Visa inlägg
Hade tyckt det varit ovärt att neutralisera en veckas underskott för att grisa en dag men har å andra sidan aldrig deffat
Tack för svar.

Citat:
Ursprungligen postat av LunaSpice Visa inlägg
Då svarar du själv på din initiala fråga. Du ställer nog frågan här mer för en önskan att få ditt handlande rättfärdigat.
Nja, inte rättfärdiga direkt. Har läst och hört olika om hur mycket en dag påverkar eller inte. Undrar därför vad folk har för erfarenheter.
Carlzzon85 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-26, 09:21   #7
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Tror att kalorier in-ut är den enklaste och träffsäkraste modellen vi har när det gäller viktnedgång.

Så det du kan göra är väl att kolla vad ditt genomsnittliga kaloriintag över t.ex. denna vecka hade varit, normalt sett, och vad den blir med en ätardag på 6k kcal. Om genomsnittet landar på kaloribalans, kan du fråga dig själv om en veckas stillastående är värt välmåendet du får ut av det. Om genomsnittet landar på överskott, om en viss regression i viktnedgången är värt det osv.

Sen kan du ju ha en ätardag utan att gå bananas på 6000 kcal.
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-26, 09:24   #8
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Jag tror det är bra för allt (psyke, hälsa, styrka osv) att ta en paus i deffandet ibland, speciellt om man deffat så länge som du har gjort. Jag skulle nog tagit en eller två veckor dietpaus snarare än en ”grisardag”.

Men det beror nog på lite hur man är som person också. För egen del tycker jag helt enkelt inte att frossande är så kul, det är trevligt fram till man blir mätt, typ. Men många andra verkar ju tycka att det är himmelriket att pressa i sig så magsäcken spricker fyra gånger om.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-26, 09:29   #9
Dåren
Tuff Knutte
 
Dårens avatar
 
Reg.datum: Mar 2015
Inlägg: 449
Citat:
Ursprungligen postat av Rikard Jansson Visa inlägg
Hade tyckt det varit ovärt att neutralisera en veckas underskott för att grisa en dag men har å andra sidan aldrig deffat
Det funkar inte så.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Vassleproteinpulver består av sågspån och anabola steroider. Källa: mina föräldrar.
Doctors are always changins their minds. One week bacon grease is bad for you, the next week we're not getting enough of it!

My path from obesity begins right here!
Dåren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-26, 09:32   #10
Bifftek
Registered User
 
Biffteks avatar
 
Reg.datum: Dec 2016
Inlägg: 140
Du tänker fel och farligt.

Ta en paus från deffen men inte genom att grisa i dig skitmat och överäta. Ta en paus genom att öka portionerna och ät lite mer vanlig mat istället för deffmat. Gör så i två till fyra veckor och sen fortsätt med din deff.
Bifftek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-26, 09:36   #11
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
Citat:
Ursprungligen postat av Dåren Visa inlägg
Det funkar inte så.
Vad menar du? I slutändan så är det väll ändå kalori in och ut som avgör om man går upp eller ned i vikt?
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-26, 09:38   #12
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 267
Har man legat på ett underskott finns det andra depåer som fylls först innan man lägger på sig fett. Någon enstaka dag med överätning leder inte till fettinlagring.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-26, 09:52   #13
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 728
Ja, fast då måste man väl ändå tömma dem igen genom ett underskott innan man kommer åt fettreserverna igen?
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-26, 10:37   #14
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 267
Du måste inte ha tomma glykogendepåer för att bränna fett.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-26, 11:06   #15
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Du måste inte ha tomma glykogendepåer för att bränna fett.
Det skulle vart jobbigt.
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)