Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2005-10-19, 16:27   #106
biffsson
Banned
 
biffssons avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 795
Med Jörgens hjälp har jag uppdaterat första inlägget i denna tråd.
biffsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-27, 19:21   #107
biffsson
Banned
 
biffssons avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 795
Citat:
Ursprungligen postat av mentzer
Body´s artiklar brukar inte vara sååå upphetsande, och oftast missar de någon viktig del av såna här saker, så förvänta dig inte för mycket.
Jag köpte nyaste body idag bara för att jag var nyfiken om dom fått med hela upplägget.

Men jag tycker att det saknas alldeles för mycket där. Det är omöjligt att träna Doggcrap på rätt sätt genom att enbart läsa informationen som har skrivits där.

Tex så står det ingenting om hur man tränar framsida lår. Träningsmetoden som Doggcrap kallar Widowmaker. Det är det som är det tyngsta med hela Doggcrap-upplägget.

Och det står inte att det viktigaste av allt är att föra loggbok, och hela tiden göra antingen fler reps (minst 2RP) eller köra på tyngre vikter. Att det är ett "beat the loggbook system". Det enda som stod var att man ska byta övning när man känner att man inte ökar nåt mer.

Och att det finns 2 varianter till static hold.

Och träningsordningen på schemat var helt fel. Alla dagar när man kör ben så ska man enligt Body börja med ben. Men enligt Doggcrap så ska man köra framsida ben sist av alla övningar. Det beror på att efter widowmakern så kommer man att vara mycket illamående, då är det omöjligt att köra tex biceps.

Och det var en massa mer småsaker som fattades.
biffsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-28, 07:43   #108
mentzer
Registered User
 
mentzers avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: rectum
Inlägg: 1 038
Body är en kass tidning!
mentzer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-28, 10:04   #109
Salle
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 218
Citat:
Ursprungligen postat av biffsson
Jag köpte nyaste body idag bara för att jag var nyfiken om dom fått med hela upplägget.

Men jag tycker att det saknas alldeles för mycket där. Det är omöjligt att träna Doggcrap på rätt sätt genom att enbart läsa informationen som har skrivits där.

Tex så står det ingenting om hur man tränar framsida lår. Träningsmetoden som Doggcrap kallar Widowmaker. Det är det som är det tyngsta med hela Doggcrap-upplägget.

Och det står inte att det viktigaste av allt är att föra loggbok, och hela tiden göra antingen fler reps (minst 2RP) eller köra på tyngre vikter. Att det är ett "beat the loggbook system". Det enda som stod var att man ska byta övning när man känner att man inte ökar nåt mer.

Och att det finns 2 varianter till static hold.

Och träningsordningen på schemat var helt fel. Alla dagar när man kör ben så ska man enligt Body börja med ben. Men enligt Doggcrap så ska man köra framsida ben sist av alla övningar. Det beror på att efter widowmakern så kommer man att vara mycket illamående, då är det omöjligt att köra tex biceps.

Och det var en massa mer småsaker som fattades.
Fan vilka jävla idioter! Förstår inte vad det är för vits att skriva en artikel om en träningsprincip om man inte har med all vital information. Det tragiska är att jag likförbannat köper skräptidningen i stort sett varje månad.
Salle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-28, 21:41   #110
mentzer
Registered User
 
mentzers avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: rectum
Inlägg: 1 038
Citat:
Ursprungligen postat av Salle
Fan vilka jävla idioter! Förstår inte vad det är för vits att skriva en artikel om en träningsprincip om man inte har med all vital information. Det tragiska är att jag likförbannat köper skräptidningen i stort sett varje månad.
Nu blev ju jag tvungen att gå och köpa skiten för att även jag konstatera att artikeln är värdelös. Saknar som sagt massor av information, samt några direkta sakfel.
Nä Body-artikelförfattare, nästa gång ni skriver en artikel så gör lite ordentlig research först.
Och övningsvalen i exemplet, den där jä**a bensparken igen! Och hantelflyes? Och hyperextensions för rygg-tjocklek?
mentzer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-28, 23:21   #111
fonzie
Registered User
 
fonzies avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Down south
Inlägg: 2 301
Mycket avancerat, men ack så intressant.
Skulle mycket väl kunna tänka mig att köra doggcrapp, inte för att det har en massa coola avancerade saker i sig utan bara för det verkar väldigt vettigt och därigenom effektivt.
fonzie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-02, 17:34   #112
biffsson
Banned
 
biffssons avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 795
Jag har uppdaterat #0 med Jörgens hjälp

Jag hade missuppfattat när man skulle höja vikterna respektive när man skulle göra fler reps. (Jag trodde att man var tvungen att göra mer än rep-rangen för att få höja vikterna nästa gång)

Så här skrev In-Human (Dante Doggcrap´s träningskamrat):

When you rotate back to that same exercise in 12 days or so, you either get more reps OR you add weight, sometimes you will be able to add weight everytime, but if the reps are low you want to be at least in the rep range before you add weight.
biffsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-09, 12:59   #113
biffsson
Banned
 
biffssons avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 795
Hittade en intressant äldre text som Doggcrap skrivit på ett forum agående rep-range:

doggcrapp: On rep ranges i find that sometimes with rest pausing people fall into too low a rep range trap...where they are getting 7-8 reps rest paused. Thats fine some of the time or on your first week at an exercise where your going to beat the rep range next time, but I dont like people hitting 3+2+2 rest paused indefinitely. They would be doing essential heavy triples on the first part of that rest pause set and Id rather they not open themselves up to a potential injury.
The rep ranges I like are (from lowest to highest)
chest-12 (6+4+2) to 20 (10+6+4) rest paused--

99% of the time I am right in the 15RP range which is (8+4+3) hypothetically as I have no idea what reps I am going to reach failure on.
I essentially lift the opposite that other people lift. I try like hell to push the weight up SO I CAN LOWER IT DOWN SLOW (as that is as most people know--the eccentric and where the most productive muscle building effect is taking place to put it in simple terms). Most people will do an incline press--go to positive failure thinking they wont get one more positive rep so they rack the bar up top, but me at that point I lower the bar 6-10 seconds down, and rack it at the bottom. Thats my failure point. (think about it--do that 3 times during a rest pause set and youve gained 3 eccentric reps)
shoulders=12 to 20RP (15rp is again what i shoot for and is the most common)
triceps 12rp to 20 rp
back width-12rp to 20rp
back thickness-(depends on exercise--if its rack deadlifts or bent over rows Ill do 12 to 15 reps rest paused. If its deadlifts from the floor Ill do a straight set 12 to 20 heavy)

biceps-15 to 20 reps restpaused
forearms/brachilias-depends on movement
calves (described earlier on this thread)
hamstrings-15 to 20 restpaused
quads-a straight 15 to 50 reps heavy as I can possibly go (usually its 20 reps)

rear delts-i do movements in my training now (deadlifts, bent over rows reverse grip, stiff legged deadlifts and rack deadlifts) that I feel are hitting my rear delts hard and heavy enough so I dont feel I need to do bent over laterals. If im doing rack deadlifts and squeezing and arching backwards the whole top quarter of the movement with 600 plus lbs I really dont think some 30lb bent over laterals are going to make my rear delts grow better than that.

Lower back--deadlifts (rack and floor) same notion--100lb hyperextension vs high rep heavy weight deadlifts --Ill take the deadlifts
biffsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-09, 13:00   #114
biffsson
Banned
 
biffssons avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 795
Och så här skrev han om motion och magträning:

cardio--dont do it presently because I have a tough time gaining weight (have tried to do it 2-3 times a week in past about 3 times now and I cannot gain weight)--. Someone else might have to definitely include it in their weekly repertoire in offseason though. I have definite opinions on precontest cardio though.

abs-i believe in straight sets with progressive weights 15 to 30 reps. I have a busy gym and usually do them while waiting for a machine. Which gives me about 2 sets of 2 different exercises (leg raises, partial situp) per workout
biffsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-09, 13:41   #115
Forza
Registered User
 
Forzas avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 293
intressant läsning! Jag kör heller ingen cardio förtillfället, ska börja göra åtminstone 1ggn/vecka
__________________
Member of PIO - Påhittad Internet Organisation

Journal:
It's the Doggshit...

coolaste bandet i Gbg
Forza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-10, 19:37   #116
biffsson
Banned
 
biffssons avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 795
Detta tycker jag var mycket tänkkvärt angående negativa reps (skrivet av Dante Doggcrap på IntenseMuscle)

Boat rowers, sawing lumberjacks and gymnasts. They all do repetitive movements with the same load, a boat or canoist rower is trying to power along a boat as fast as he can, a sawing lumberjack is using power to saw down a tree, a gymnast does repeated movements with bodyweight. All are pushing the limits trying to use as much power as possible for the task at hand. Which one of those three has a discernable musculature? Boat rowers dont have huge backs, sawing lumberjacks dont have huge arms but gymnasts always have that musculature. They sure arent eating to get huge and most likely they arent doing incredibly heavy weight training but you can always see the musculature on a gymnast. Why? Well which one of those three does controlled negative movements? The rowers and sawers are just using positive movements and it does virtually nothing for their musculature (science agrees with that theory-concluding that the positive movment is a strength/priming phase and the eccentric is where the magic happens)--the gymnasts on the other hand are all doing heavy eccentric and controlled negative work (iron cross/rings, pommel horse etc etc etc)--the moral of the story is your whole thinking in all this should get to the point where your curling a weight up just for the simple reason of controlling the descent downward so you can get bigger
biffsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-10, 19:59   #117
biffsson
Banned
 
biffssons avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 795
Igår var det någon som skrev detta på IntenseMuscle till Dante Doggcrap:

Dante; Doggrapp-training in scandinavian magazine. 6 pages!

Congrats Dante!

I got very suprised today as I was reading the latest Swedish/Norwegian magazine "Body" (it`s the biggest BB-magazine around here). They had a 6 pages long article on DC-training!!! I never thought this would happen. It was a great article which was very truthful to your principles, I might add. Nothing to worry about, most of the important stuff were covered pretty good. They didn`t write anything about cruising though.

Någon annan skrev:

from the posts iv seen dante make i have a feeling hes gonna get pissed off. but i could be wrong

Dante svarade:

NO im not pissed off at all---in fact it would be a great favor to me if someone sent me an issue to the trueprotein address--I would love to see it

Han som tipsade Dante har tom scannat av sidorna och lagt in bilderna och han har lovat att skicka tidningen till Dante när han läst den färdigt.... Signerad förstås

En annan kille skrev:

its nice that dante is getting his respect overseas...
but shouldn't they have used pix of a guy doing a squat widowmaker gasping for air instead of cable flies?? just kidding, congrats dante.
biffsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-10, 21:41   #118
Fatcan
Registered User
 
Fatcans avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 1 776
Men var inte den beskrivningen av Doggcrapp skitdålig?
Fatcan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-11, 07:28   #119
biffsson
Banned
 
biffssons avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 795
Citat:
Ursprungligen postat av Fatcan
Men var inte den beskrivningen av Doggcrapp skitdålig?
Jo...
biffsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-25, 05:55   #120
Damien Thorne
Ondskefullt omen
 
Damien Thornes avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Umeå, Tenton City
Inlägg: 9 075
Eftersom några börjar intressera sig för Doggcrapp igen så aktiverar jag denna tråd.

Om jag skulle köra Doggcrapp igen så skulle jag köra lite annorlunda:

*Träna 3ggr/vecka (möjligen 4)
*Bara välja ut 2 övningar per muskelgrupp som jag roterar mellan
*Ge varje övning 2 chanser istället för bara 1 chans (om jag inte ökar i vikter eller sammanlagd RP på 2 pass så byts den ut)
*Köra ben först under passet

1

Bröst
Axlar
Triceps
Rygg neråt (Vidd)
Rygg bakåt (Tjocklek)

2

Baksida ben
Framsida ben
Biceps
Underarmar
Vader
__________________
MM2K och bänkpressprogram
Damien Thorne är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:11.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)