Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-01-09, 21:02   #1
L1ftb1gg3tb1g
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 2
Det här med bulkning och deffning..

Hej!

Är en grabb på 16 år som tränat i snart ett år nu. Är 182 cm lång och väger just nu runt 75-78kkg skulle jag tro. Är ganska stor i grunden och lite onödigt fett på kroppen, mina nuvarande muskler gömmer sig under kan man säga ;kr

Till självaste frågan, hur funkar det med att deffa och bulka? Har nu börjar på min 8 veckors diet där jag fokuserar på att deffa och bränna så mycket fett som möjligt, vill framhäva det fina så att säga!

Efter att jag är klar med denna diet kommer jag säkert se hyfsat bra resultat och kommer då va mer rippad,, förhoppningsvis.. hur gör jag efter det? Ska jag bulka då för vill ju såklart bli större?

Skulle gärna vilja ha svar på dessa frågor:

- Borde jag över huvudtaget gå på diet först eller är det bättre att bulka först?

- Hur länge ska jag bulka efter eller före min deff?

- Är det bra att dricka mycket gainer under vulkandes?

Hoppas ni förstår min situation, tack på förhand
L1ftb1gg3tb1g är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-09, 22:04   #2
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 642
Bättre att gå upp i vikt om du befinner dig vid ett lågt kroppsfett, det innebär att större andel av massan du lägger på dig är muskler gentemot om du skulle fortsätta bulka utan att dieta innan.

Du bulkar långsamt om du vill minimera fettinlagring, säg 0.5kg upp i månaden och så satsar du på att ligga på ett sådant lågt överskott så länge som möjligt, helst i minst ett år. När du sen inte är nöjd med ditt kroppsfett är det bara att deffa ned lite igen, vilket du förhoppningsvis inte kommer behöva göra speciellt länge.

Du kan dricka gainer om alternativet skulle vara att du inte får i dig tillräckligt med kalorier, men det är att föredra att få i dig kalorierna från vanlig mat för att minimera fettinlagring och för ett bra välmående.

När jag var i din ålder började jag träna och bulkade alldeles för fort vilket gav mycket muskler men även mycket fett som var tvunget att tas av. Nästan alla som har kört en snabb bulk håller med om att det bara var slöseri med tid och att en långsam sådan är att föredra.
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-12, 14:22   #3
ARMSTARK
BÄNKPRESSARE
 
ARMSTARKs avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 745
Undvik att bulka i onödan, det leder bara till en livslång kamp mot övervikt.
__________________
[/QUOTE]
Citat:
Ursprungligen postat av Petoria Visa inlägg
Varför skulle man faktakolla sånt som stödjer ens åsikter lol
ARMSTARK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-13, 00:45   #4
DerImperator
Registered User
 
DerImperators avatar
 
Reg.datum: Dec 2015
Ort: Norrut
Inlägg: 471
Håller med föregående, det sista jag skulle göra är att bulka i din sits. Är enbart ett år äldre än dig och bulkade på riktigt (dvs medveten viktuppgång) i lite längre än ett halvår dagen jag började styrketräning när jag fyllde 15 år. Lade på mig ca 10 kilo, en hel del muskler och styrkan ökade väldigt bra, men det var tok för snabbt för att inte också lägga på sig flera kilon fett vilket jag också gjorde. Så nu försöker jag tappa de där 2-3 överflödiga fettkilona. Inte det svåraste men det bästa vore att aldrig lägga på sig för mycket fett och vikt då det blir permanent lite svårare att hålla sig i bra form. Fettcellerna som skapas kan aldrig försvinna, bara minska i storlek, kom ihåg det.

Hur som helst. Om jag var du så skulle jag helst ligga still i vikt, äta bra mat och råvaror tills du är mätt, sova bra och det viktigaste, träna hårt 3-4 gånger i veckan. Över tid kommer du att bli större, starkare och se mycket mer definierad och grov ut i spegeln. Var inte rädd att träna oftare och hårdare än dina vänner så länge du håller tekniken i övningarna. Att du måste vila 48h innan du tränar samma muskel igen eller att man inte ska köra nära inpå failure är gamla myter. Du pallar mycket mer i den här åldern. Det skulle jag säga är en bra strategi
__________________
JOURNAL

Senast redigerad av DerImperator den 2018-01-13 klockan 00:47.
DerImperator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-24, 15:53   #5
Sansad
Registered User
 
Sansads avatar
 
Reg.datum: Nov 2014
Inlägg: 278
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Bättre att gå upp i vikt om du befinner dig vid ett lågt kroppsfett, det innebär att större andel av massan du lägger på dig är muskler gentemot om du skulle fortsätta bulka utan att dieta innan.
Vad har du för källor till det påståendet? Tycks mig ha sett en studie där detta gällde en grupp som var fysiskt inaktiv. Men inte fler än så. Råkar du sitta inne på den/fler studier om detta? Är nyfiken på detta fenomen
Sansad är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)