Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-01-20, 18:21   #841
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 685
Tjusigt tempo!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-20, 19:11   #842
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Gymträning 20/01

Muskelryck

2x30kg
2x35kg
3x40kg
3x40kg

Press i sitt

6x20kg
6x30kg
6x35kg
6x35kg

Det tar sig. Fortfarande mäktigt tungt.

Ryck

1+1x40kg styrkeryck + hängryck
1x50kg
1x50kg

2x60kg
0+1x60kg
2x60kg

0x65kg Men!
0x65kg Kom igen då!
1x65kg

1x60kg
1x60kg
2x60kg
2x60kg
1x60kg
1x60kg

Jag tappade faktiskt räkningen på hur många ryck jag gjorde på 60kg. Det här är en gissning, för volymen kändes sanslöst hög.

Lite slarvig i början av övningen, och i vanlig ordning är det för att jag inte 'drar klart' hela vägen. Jag klipper i rätt position, men sträcker inte kroppen eller trycker ifrån tillräckligt med benen. Efter 65:an lossnade det, och jag hittade positionerna igen.

En positiv observation var att bottenpositionen med stång ovanför huvudet var stabil idag. Inget svaj, ingen rädsla, utan som ett mjukt gummiband med perfekt spänning.

Väldigt produktivt ryckpass, och kul att kliva upp till 60kg som effektiv arbetsvikt med säkra lyft.

Marklyft

3x100kg
3x120kg
8x120kg
8x120kg

Flååås! Mina hamstring dallrade, och stora bennerven i högern vibrerade.

Pull-ups

10st
8st
8st
8st

Hollow body swings

5st
5st
5st

Nöta och stärka lats/skulderpositioner.

Kort metcon

50 DU
10 burpees till viktskiva

40 DU
10 burpees till viktskiva

30 DU
10 burpees till viktskiva

20 DU
10 burpees till viktskiva

10 DU
10 burpees till viktskiva

Liiite flås

Skin the cat + statiskt häng i ringar

3st
3st
2st + lite lallande med benen för att göra det jobbigare i hängposition.

Knees-to-elbows

10st
8st
4st

Greppet sviktade.

Sen var det lite mer core-övningar innan jag kastade in handduken.

Summering: Känner mig jättenöjd. Rycken var slarviga, men ett kvitto på att tekniken klart förbättrats är oerhört kul. Även att jag nu är stark nog att kunna hänga och svänga kroppsvikten på axel- och skulderpartiet utan bekymmer känns fantastiskt bra.

Marklyften är förvisso lite trist att den inte är högre, men det är priset jag betalar för prioriteringar som görs.

Gött pass!
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-20, 19:23   #843
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
När du skriver press i sitt, menar du "press bakom nacken med ryckfattning" eller kör du vanlig press från typ "sittet" i frontböj? Jag antar att det gäller det förstnämnda med tanke på vart i passet övningen ligger, men blev lite nyfiken för jag tror aldrig jag kan komma på att jag har sett någon som någonsin kört press i botten av en frontböj.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-20, 19:29   #844
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Jag har testat press i frontböjsposition, och det är väldigt utmanande. Men i det här fallet har du helt rätt, att det är press bakom nacken med ryckfattning. Jag fick inspirationen av Max Aita från Juggernaut Training Systems, och han har helt rätt i att det är en grym övning för att både stärka axlarna, främja stabilitet i det ytterläget, och gynna den utsatta positionen överlag.

Senast redigerad av Rahf den 2018-01-20 klockan 19:30.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-20, 19:41   #845
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Jag har testat press i frontböjsposition, och det är väldigt utmanande. Men i det här fallet har du helt rätt, att det är press bakom nacken med ryckfattning.
Ja, jag tänker mig att det måste vara helt djävulskt svårt att komma runt skallen, hålla balansen och låsa ut stången i botten av en frontböj. För att inte tala om lite problematiskt att få någon vettig kraftutveckling
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-20, 19:43   #846
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Ja, jag tänker mig att det måste vara helt djävulskt svårt att komma runt skallen, hålla balansen och låsa ut stången i botten av en frontböj. För att inte tala om lite problematiskt att få någon vettig kraftutveckling
Nej då, det går bra om rörligheten finns där. Det svåra är dels att pressa från första decimetern i rackposition, och sen att kontrollera nackrörelsen så stången får en så rak bana som möjligt.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-20, 21:57   #847
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Status: Mör i kroppen efter passet, på lite olika ställen. Väldigt glad att det inte satt sig i axlarna.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-21, 10:05   #848
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Vet inte hur långt jag ska springa idag. Väntar just nu på att magen ska komma igång, så man får ett bra toabesök innan.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-21, 11:23   #849
Ozziking
Registered User
 
Ozzikings avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Visby, gotland
Inlägg: 11 673
1. Intressant metcon! ska testa i veckan!

2. förslag! 4x2,5km intervaller med 2:30 aktiv vilogång emellan?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Bara den som inte tränar hårt som tycker att kolhydrater är överskattade. Den som gör det tycker att dom är uppskattade.
Ozziking lyfter och tränar på

/Mark-185/Bänk-100/Böj-160/Ryck-86/Stöt-116/
Ozziking är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-21, 13:37   #850
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Långpass 21/01

Distans: 19km
Tid: 1:47:39
Tempo: 5:40
Totaltid: 1:52

Väldigt tung i benen idag, och återigen ville jag bara stanna efter inte ens 4 kilometers löpning. Beslutet togs ganska snabbt att köra utstakad vila med minskande distans mellan varje intervall, vilket också gav lite andrum att vätska upp. Fast den största behållningen var möjligheten att verkligen njuta av det sagolika vädret, och de fantastiska utsikterna över Stockholms vattendrag. Även om det bara var korta stunder är det tillräckligt för att själen ska få balsam.

Så här såg det alltså ut:

6km
Vila 30 sekunder

11km
Vila 45 sekunder och drick lite vätskeersättning

15km
Vila cirka 30-60 sekunder.

Det här lilla viloupplägget hjälpte alltså till att återhämta benen tillräckligt för att jag skulle orka mig igenom hela distansen.

PS: Jag var nära på att försöka mig igenom en till halvmara, men det skulle bara stjälpa veckans kommande träning.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-21, 16:36   #851
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Status:

Kroppsliga energin kollapsade efter löpningen, så jag däckade i sängen. Tacksamt nog hade jag besinningen kvar för att ställa klockan, så det blev ungefär en halvtimmas sömn, på gränsen till koma, och en till halvtimma av att ligga och defragmentera skallen lite grann.

Knäna värker rejält nu, och vadmusklerna dallrar som om vandringsmyror vandrar runt under huden.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-21, 19:55   #852
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Intressant känsla när kroppen svullar på sig efter ett långt distanspass, plus ett sjujäkla intag av götta. Konturer försvinner och huden blir slapp som tusan.

Fan, hör ni, det har ändå varit en bra träningsvecka. Vi håller tummarna för att det blir lika bra på relationsfronten inom kort
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-21, 19:56   #853
Angel
Ge mig nått fint nu!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 5 239
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Intressant känsla när kroppen svullar på sig efter ett långt distanspass, plus ett sjujäkla intag av götta. Konturer försvinner och huden blir slapp som tusan.

Fan, hör ni, det har ändå varit en bra träningsvecka. Vi håller tummarna för att det blir lika bra på relationsfronten inom kort
In i dejtingtråden och uppdatera så fort något händer!
Angel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-21, 19:57   #854
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av Angel Visa inlägg
In i dejtingtråden och uppdatera så fort något händer!
Det är uppfattat! Verkställ!

Kommer ta, typ, två veckor?

Senast redigerad av Rahf den 2018-01-21 klockan 19:59.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-21, 20:45   #855
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 685
Strongt att kriga dig igenom 19 km!

Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Intressant känsla när kroppen svullar på sig efter ett långt distanspass, plus ett sjujäkla intag av götta. Konturer försvinner och huden blir slapp som tusan.

Fan, hör ni, det har ändå varit en bra träningsvecka. Vi håller tummarna för att det blir lika bra på relationsfronten inom kort
Know dat feel! Varje fredag, lördag och söndag

Annars får du en kram av mig iallafall!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)