Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-01-15, 18:15   #18136
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Stretcha innan löpning är en nobrainer för mig. Inget funkar om jag inte gör det. Är man rädd för att inte ha optimal tonus i muskler så är det väl bara att göra lite mer dynamiska stretchövningar och minimera de som är mer statiska.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-15, 18:20   #18137
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Min löparkollega stretchar alltid ut vaderna innan vi springer för att slippa besvär medan jag skiter fullständigt i det. Han är en bättre löpare än mig. Uppenbarligen kan man helt enkelt ha otur med huruvida detta blir ett problem eller inte.

Tråkigt när sådant ska bli avgörande när kroppen känns fräsch i övrigt.
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Stretcha innan löpning är en nobrainer för mig. Inget funkar om jag inte gör det. Är man rädd för att inte ha optimal tonus i muskler så är det väl bara att göra lite mer dynamiska stretchövningar och minimera de som är mer statiska.
Det funkar dugligt att inte stretcha för mig, men enbart om det är ett lugnare pass. Annars kommer småsmärtor lite här och var. Däremot är det frekvent foam rolling och stretching överlag.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-15, 18:35   #18138
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Det funkar dugligt att inte stretcha för mig, men enbart om det är ett lugnare pass. Annars kommer småsmärtor lite här och var. Däremot är det frekvent foam rolling och stretching överlag.
Du har inte (ännu) hunnit bli lika mycket av ett vrak bara...
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-15, 20:37   #18139
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
hahaha, precis, raffe har inte kommit till vrakdelen av löpningen ännu.
TACK alla för er input, jag ska fila och finurla, då jag är lösningsorienterad. Testa och prova sig fram är det som hjälper.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-15, 20:40   #18140
Arnesson
Ge mig sol och öl!
 
Arnessons avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 433
Angånde krampen, det är inte så att du försöker ge dig på distanser du inte har volymen i kroppen för? Jag hade stora problem med krampande vader etc. när jag började med löparlopp. Gav mig på Mara, Lidingöloppet etc. ganska snabbt. Jag har i efterhand insett att jag var för dåligt förberedd.

Med ökad träningsvolym (och framförallt kontinuitet) så har mina problem med vaderna försvunnit.
Inte riktigt koll på vilka volymer du ligger i snitt per vecka? Men för mig var det inte detaljerna som var problemet utan att jag hade för få mil i kroppen helt enkelt.
__________________
I´ll live forever...or atleast die trying
Arnesson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-15, 20:42   #18141
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Du har inte (ännu) hunnit bli lika mycket av ett vrak bara...
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
hahaha, precis, raffe har inte kommit till vrakdelen av löpningen ännu.
TACK alla för er input, jag ska fila och finurla, då jag är lösningsorienterad. Testa och prova sig fram är det som hjälper.
Nä nä nä, kom och kör tyngdlyftning med mig då!

Det ironiska är att mina vader konstant har pump...
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-15, 20:53   #18142
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av Arnesson Visa inlägg
Angånde krampen, det är inte så att du försöker ge dig på distanser du inte har volymen i kroppen för? Jag hade stora problem med krampande vader etc. när jag började med löparlopp. Gav mig på Mara, Lidingöloppet etc. ganska snabbt. Jag har i efterhand insett att jag var för dåligt förberedd.

Med ökad träningsvolym (och framförallt kontinuitet) så har mina problem med vaderna försvunnit.
Inte riktigt koll på vilka volymer du ligger i snitt per vecka? Men för mig var det inte detaljerna som var problemet utan att jag hade för få mil i kroppen helt enkelt.
Jag fixar ju tydligen marathondistanser (Bagheera Fjällmarathon nu i somras) utan problem dessutom i värme och har kört två 110 km-lopp utan problem. Nu får jag kramp på 16-17 km?

Jag har dock inte mängdtränat på sistone, så absolut, det kan vara en faktor, men det är inte så många veckor sedan jag sprang fjällmaran i Sälen helt utan problem och den var väldigt tekniskt bitvis. 20 km där var mycket tuffare än var 20 km på gårdagens lopp var, igår tyckte jag det var rätt mycket myslöpning första 2 milen.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-15, 20:55   #18143
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Det kan absolut vara så att kontinuitet är en faktor som stör, dvs uteblivna långpass ett par veckor kan orsaka kramperna. Får prova mig fram och se.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-16, 19:19   #18144
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Kom sjuka mängder med snö inatt så hade tänkt köra Everestspecifik träning idag, men jag har rejält med värk i ländryggen, något mittemellan träningsvärk och inflammation känns det som. Benen är totalt slaktade också. Blev inget svårt val att ta en extra vilodag. Låren tog tydligen rejält med stryk i helgens tävling och om det nu verkligen stämmer, vilket jag inte vill minnas, så ska jag ha fått i mig +800 höjdmeter i söndags?! Om det stämmer så förklarar det en del av träningsvärken, helt klart, men jag kan inte minnas att det var så mycket backar. Å andra sidan har jag ju blivit "backblind" och numera ser jag inte lite motförslut som en backe eller något konstigt.

Nåväl, jag tror kroppen mår bra av att få återhämta riktigt. Det sista jag vill ha nu är någon dum skada. Ett pass mer eller mindre gör heller ingen direkt nytta, utan smart skadefri träning över tid är det som ger långsiktiga resultat.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-17, 22:44   #18145
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Bröstpass.

Bokförde inga vikter och hade egentligen inget mål mer än att köra på känsla bara. Stången i bänkpressen var på rymmen (?!), så valde att köra enbart hantelpressar, men tycker att plana hantelpressar är svåra då jag inte har någon som hjälper mig att lägga hantlarna till startposition och min trasiga axel är som den är. Lutande hantelpressar går bättre då jag kan sparka upp vänster hantel till rätt läge.

Stegrade upp till 32,5 kg och det är nog PB faktiskt. Jag har aldrig varit duktig på hantelpressar då jag tycker jag dör så galet fort i triceps, så det är inget märkvärdigt. Jag har hellre inte kört hantelpressar solo bara sådär rakt av, utan kör oftast bänk innan. Dock kul ändå att prova en helt ny vikt och pressa upp.

Körde igenom tuttarna rejält och noterade att armarna ser faktiskt grövre ut än 28 cm numera. Måste mäta dem någon dag.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-18, 19:58   #18146
Arnesson
Ge mig sol och öl!
 
Arnessons avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 433
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
Jag fixar ju tydligen marathondistanser (Bagheera Fjällmarathon nu i somras) utan problem dessutom i värme och har kört två 110 km-lopp utan problem. Nu får jag kramp på 16-17 km?

Jag har dock inte mängdtränat på sistone, så absolut, det kan vara en faktor, men det är inte så många veckor sedan jag sprang fjällmaran i Sälen helt utan problem och den var väldigt tekniskt bitvis. 20 km där var mycket tuffare än var 20 km på gårdagens lopp var, igår tyckte jag det var rätt mycket myslöpning första 2 milen.
Ja, det kan ju vara dagsform också som avgör också (stress, sömn, mat, vätska, salt etc). Men utan att orka läsa alla din pass i journalen upplever jag att du ligger på en träningsmängd (löpning) som är låg för dina mål. Klart att man alltid kan lösa saker med vilja och pannben men med lite mer volym skulle det nog bli stabilare resultat. Jag hade testat om jag var du.

Lycka till, kul att följa dig och uppskattar dina filmer från äventyren.
__________________
I´ll live forever...or atleast die trying
Arnesson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-20, 14:52   #18147
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av Arnesson Visa inlägg
Ja, det kan ju vara dagsform också som avgör också (stress, sömn, mat, vätska, salt etc). Men utan att orka läsa alla din pass i journalen upplever jag att du ligger på en träningsmängd (löpning) som är låg för dina mål. Klart att man alltid kan lösa saker med vilja och pannben men med lite mer volym skulle det nog bli stabilare resultat. Jag hade testat om jag var du.

Lycka till, kul att följa dig och uppskattar dina filmer från äventyren.
Målen är iofs justerade utifrån träningsvolymen, så jag håller inte med om att målen är tokigt satta. Jag har ju strukit tanken på att kunna springa milen på sub 45 t.ex. just med tanke på att jag inte får den volym som krävs för det.

De långa loppen skulle jag säga handlar mer om att klara magen och kost/vätska/klädsel, för ska man vara helt ärlig så är det rätt många lopp som man kan ta sig in i mål genom att varva promenad med lätt jogg. Det kommer en och annan rultig otränad person över mållinjen på sådana lopp

Men absolut, högre träningsvolym hade inte varit någon nackdel, men svårt att få ihop när man vill träna både styrka och kondition och renovera och har tjänsteresor att ta hand om. Det som är skönt är att jag fixar en marathondistans så lätt ändå med tanke på just den låga träningsvolymen.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-20, 14:58   #18148
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Funderar på om jag ska våga mig på en crash diet ett par veckor. Kan vara lite risky beroende på hur magen reagerar. Kruxet med att gå ner på lågkaloridiet är bland annat att kistan kan börja kurra något så vansinnigt och det är otroligt störande att sitta i ett mötesrum och där alla tycker det är genant med någons kurrande mage....

Det hade dock varit bra att göra en snabbare viktnedgång, plana ut, fylla lite och sedan dra iväg på äventyr. Det rimmar rätt bra med träningsschemat också.

Snart ny tävling, ska bli skoj att se om jag åker på kramp och annat då också eller hur det blir.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-20, 23:36   #18149
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Ryggmys

Kände mig lite för rastlös i kroppen, trots flera timmars hårt rivjobb ute i garaget idag, så drog iväg till gymet och bankade lite bäver tänkte jag säga. Körde lite stångrodd, roddmaskiner, latsdrag mm, rätt så planlöst och bara på känsla. Måste dock erkänna att stångroddarna på 80 kg är fanemig inte snygga, det såg så illa ut så jag lastade av ner till 70 kg istället och kunde jobba med bättre teknik. Ibland får man svälja stoltheten och droppa lite vikt till förmån för bättre utförande.

Hoppas jag inte blir för pigg av detta bara, men undvek marklyft iaf. Får sådant påslag av kortisol mm när jag tränar så jag får svårt att somna efteråt.

Har mer eller mindre bestämt mig för att köra en crash diet. Mest som experiment. Jag har aldrig provat att gå ner på en "riktig" crash diet och verkligen lägga mig lågt på kollisar, men är sugen på att testa någon vecka och se hur min kropp hanterar det. Risken är att det kan få negativa konsekvenser på mitt jobb och på träningen, samtidigt som jag tänker att det är bara till att avbryta experimentet isf.

I förberedande syfte så måste jag äta upp en del bös som jag har hemma/framme, för det kommer aldrig gå annars. Ska se om jag lyckas tömma skafferi och kyl och om jag kan kicka igång dieten redan på måndag-tisdag.

Bland det svåraste som jag inte vet hur jag ska tackla är att skippa mjölk till kaffet. Ska se om jag kan växla om till att dricka té istället.

Byebye till hemmagjord kebab och högrevsburgare på ett tag då. Fan jag har redan cravings på ostkrokar.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-21, 16:56   #18150
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Över stock och sten-pass

Träningsform: Traillöpning
Distans: 13,6 km
Tid: 2 tim
Snittpuls: 155
Terräng: Is, snö, halvfrusen lera, 400 positiva höjdmeter

summering:
Poxe ringde igår och sa att dagens löpsällskap skulle behöva bli okristligt tidigt, vilket jag avböjde. Tycker det räcker med att ställa väckarklockan på vardagar och undviker det helst på helger. Tur var det för jag lyckades då faen inte med att somna när jag la mig utan låg och vred mig i sängen säkert till 02. Var alldeles snurrig när jag vaknade, typ tinnitus och sus i öronen och smått yr osv, så det var skönt att få dricka lite kaffe i lugn och ro och vakna till innan löpstart.

Dagens experiment blev att inte göra något speciellt inför löpningen, så drack mina tre koppar kaffe som precis vilken vanlig söndagsmorgon som helst. Enda undantaget var en liten tallrik med yoghurt och müsli. Inget extra vatten, skippade de kosttillskott jag normalt tar osv. Tog heller inte med mig någon vätska eller energi, utan dagens experiment gick ut på att testa kroppen med lite lägre nutritionsintag och se om krampfenomenet skulle återuppstå.

Valde med flit att springa delar av sträckan som Icebug Backyard trail gick, det loppet där jag hade så mycket kramp i vaderna att jag grinade mig nästan in i mål.

Vilken djäääääävulsk tur att jag sprang med mina dubbade skor idag, för det var fruktansvärt isigt på cykelvägarna i början och det töade lite igår kväll för att sedan frysa på inatt, så det var riktigt isigt i skogen också. Utan dubbarna hade jag omöjligt kunna springa avslappnat.

Nu lyckades jag inte rita upp exakt samma sträcka som Icebugloppet, så jag fick ihop knappt 14 km och den tävlingen var på 16 km. Jag fick ihop 460 höjdmeter idag och tävlingen var på lite över 700 höjdmeter, så jag missade någon liten sträcka och gissningsvis missade jag någon tuff stigning idag när jag skissade upp bansträckningen på Movescount. Dock på den tävlingen fick jag kramp vid 11 km redan. Det var dock extremt lerigt då.

Leran idag var halvfrusen, men istället var det snö och is där jag ibland gled runt lite väl mycket och ibland sprang stelare än normalt då jag inte litade fullt ut på spikdubbarna då det var nedförslut över frusna bäckar och blankis. Jag slapp dock det där suget när man trampar ner i lera och får rycka upp foten med ett "plopp". Likaså hade jag lägre tempo idag, stannade och fotade två gånger och pratade med en familj som undrade om vägen till sjön osv. Alltså, dagens pass skiljde sig ändå rätt mycket från tävlingen och förutsättningarna då.

Hur gick det då? Det slet på riktigt bra, alltså distansen i sig är ju låg, men terrängen var bitvis helt obanad och riktigt tuff. Så långt ifrån elljusspår man kan komma. Jag fick en känning i höger vad vid 10-11 km, men jag blev inte klok på om det var första steget mot kramp eller ej. Det kändes faktiskt mer som lite stelhet i muskeln, inte en begynnande dunderkontraktion. Jag var betydligt piggare idag vid "målgång" och hade en helt annan upplevelse av banan idag mot för på tävlingen.

Inte det minsta krampkänning annars, inget i hamstrings eller vad som. Jag svettades så vindjackan var plaskblöt, så jag förlorade ändå en hel del vätska och salt.

Nästa experiment blir aktiv stretching och töjning av vader och lår innan nästa långpass. Ska prova lite olika metoder, sedan mixa lite strategier och se hur kroppen reagerar. Trial and error.

Dagens positiva får bli mina jaybirdslurar. Vilken löparglädje det blir att springa ensam med A state of Trance i lurarna, surfandes fram över snåriga stigar.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)