Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-11-02, 12:39   #1
Dreas
Maaaaaaat!
 
Dreass avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Karlstad
Inlägg: 6 323
Swosh-effekten - Underskott där man inte går ner direkt

Hallå,
Jag fick upp en intressant bild på Instagram som jag inser att jag inte har koll på. Det rör det vissa känner igen som swosh-effekten. Alltså när man ligger på ett underskott och vikten inte stämmer med det underskott man har för att 1 vecka senare släppa och man tappar 1-2kg på en natt känns det som.

Bilden var på fettceller, vid underskott så minskar dom då de töms på fett. Men efter ett tag vill dom inte bli mindre utan binder i bilden till sig vätska och behåller således sin storlek(och du din vikt) tills fettcellerna bestämmer sig för att vätskan ska bort och då minskar fettcellerna också i storlek.

Stämmer detta eller finns det någon bättre förklaring kring detta? Jag vet att det inte är ett nytt fenomen att man i perioder inte släpper ifrån sig vikt i den takt man förväntar sig, jag har dock aldrig ramlat över någon förklaring. Stämmer förklaringen med det jag såg i bilden?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Deceiver85 Visa inlägg
"Vem vare? Vem vare som curla?"
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-02, 13:43   #2
Mickee
Registered User
 
Mickees avatar
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Varberg
Inlägg: 6 168
Intressant!

Har upplevt denna swosh-effekt många gånger också. Framförallt i mina tidigare dieter där vikten nästan bara gick nedåt i ett kilos-intervaller. Väldigt irriterande/psykande när man var ny med deffandet

Kan inte bekräfta att den förklaringen stämmer eller inte, men det låter ju vettigt!
Samtidigt låter det så lättförståeligt och vettigt att det lika gärna kan vara påhittat, och pga detta kan det bli "sanningen" bland folket. And that's how bro science is born
__________________
Journal: Jodå, så att...
Instagram: Mickeee90
170-122,5-220
Mickee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-04, 00:33   #3
Bossebäver
Registered User
 
Bossebävers avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Inlägg: 1 003
Lyle Mcdonald har haft den här hypotesen i många år, en idé han i sin tur fick ifrån någon fysiologilärare på college. Han har dock inte hittat någon hård data för att så är fallet om jag inte missminner mig.

Anekdotiskt så känns det vettigt
__________________
Im Chuck Norris, your argument is invalid.
Bossebäver är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-04, 07:33   #4
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 498
Rent cellbiologiskt låter det fel. Helt fel.

Vanliga fettceller som absorberar fett och lagrar in det i droppar i cellvätskan. Dropparna kan bli större och mindre utan att påverka den omgivande cellvätskan.Cellvätskan runt fettdropparna är justerad med ett överskott på kalium och ett underskott på natrium. Precis som alla alla andra celler i kroppen.

Hur får man större celler ? Man gör som alla tävlande kroppsbyggare. Bygger in proteiner, fyller på med glykogen och försöker förskjuta jämvikten mellan kalium och natrium. Mer kalium in i cellen. På med kreatin och saken är biff.

Har aldrig hört att några fettceller gör så. Ser inte mekanismen bakom heller. På med insulin. På med kortisolnågonting som gör att cellerna läcker in mer natrium....vad vet jag
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-06, 15:01   #5
Dreas
Maaaaaaat!
 
Dreass avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Karlstad
Inlägg: 6 323
Nej, detta verkar onekligen lite oklart. Jag och säkerligen även du Sverker har ju stött på fenomenet, även Mickee här ovan har märkt av det.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Deceiver85 Visa inlägg
"Vem vare? Vem vare som curla?"
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-26, 13:45   #6
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 048
Fick till en bra swosh-effekt denna gångna veckan! Underåt onsdag, torsdag, fredag och lördag. Ca 1000 kcal dagsunderskott. Byggde upp en 4000 kcalbuffert inför julafton.
På julafton åt jag ca 6500 kcal (3500 kcal från varmrättsmat [mycket salt] och 3000 kcal sötsaker, 300/600/330 makros).

Morgonvikt på julafton (söndag) 98.4 kg. På juldagen (måndag) 101.5 kg. +3.5 kg. Ganska dålig, vätskig form på måndagen - men nu idag på tisdag vaknade jag upp och känns som jag tappat 1-2% fetthalt från förra veckans form!

Som att överätningen vätskeansamlade sedan nu när vätskan börjar släppa följer fettet (från onsdag-lördagsunderskottet) med!
1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)