Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Tävlingsforum > Styrkesport > Allmänt - Styrkelyft

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-01-04, 23:25   #1
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 231
Vad skulle troligtvis hända för en ovan som provar bänktröja?

Jag har funderat lite på detta då jag tror mig ha fått ett litet hum om i vilken riktning en bänktröja drar. Detta baserat på youtube-klipp. Jag tränar själv inte med bänktröja, eller styrkelyft öht.

Men låt oss säga att någon som enbart tränat klassiskt får hjälp att dra på sig en bänktröja, och stången har xx antal mer kilon på sig än hans tidigare max.

Sedan försöker han bänkpressa, men vad händer då med stången? Min teori är att han med viss möda får ner stången någotsånär bra på bröstet, men när han pressar upp den kommer stången gå snett uppåt och armarna viker sig mot huvudhållet och han kommer tappa stången i ansiktet.

Det här gissar jag eftersom jag tycker mig se att den, bänktröjan alltså, "drar" åt det hållet. Men jag har egentligen ingen aning, det är därför jag frågar, vad tror DU är mest sannolikt att stången hamnar? Nere på magen? I ansiktet fast trillar där redan på vägen ner? Upplys mig.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-04, 23:32   #2
Chorizo
Registered User
 
Chorizos avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Ort: West side
Inlägg: 1 130
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Jag har funderat lite på detta då jag tror mig ha fått ett litet hum om i vilken riktning en bänktröja drar. Detta baserat på youtube-klipp. Jag tränar själv inte med bänktröja, eller styrkelyft öht.

Men låt oss säga att någon som enbart tränat klassiskt får hjälp att dra på sig en bänktröja, och stången har xx antal mer kilon på sig än hans tidigare max.

Sedan försöker han bänkpressa, men vad händer då med stången? Min teori är att han med viss möda får ner stången någotsånär bra på bröstet, men när han pressar upp den kommer stången gå snett uppåt och armarna viker sig mot huvudhållet och han kommer tappa stången i ansiktet.

Det här gissar jag eftersom jag tycker mig se att den, bänktröjan alltså, "drar" åt det hållet. Men jag har egentligen ingen aning, det är därför jag frågar, vad tror DU är mest sannolikt att stången hamnar? Nere på magen? I ansiktet fast trillar där redan på vägen ner? Upplys mig.

Om han har tröjan så som de som lyfter mest med sånt kommer han tro något är fel och förmodligen inte klara at racka av den utan avlyft, kanske inte ens klara att greppa stången. Är tröjan lite stor kan det gå bra.

Men det är en hel vetenskap bara hur man ska dra på tröjor och hur man justerar osv.
__________________
Chorizo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-05, 08:55   #3
bighulken
Live my Dream
 
bighulkens avatar
 
Reg.datum: Dec 2011
Ort: hemma
Inlägg: 3 587
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Jag har funderat lite på detta då jag tror mig ha fått ett litet hum om i vilken riktning en bänktröja drar. Detta baserat på youtube-klipp. Jag tränar själv inte med bänktröja, eller styrkelyft öht.

Men låt oss säga att någon som enbart tränat klassiskt får hjälp att dra på sig en bänktröja, och stången har xx antal mer kilon på sig än hans tidigare max.

Sedan försöker han bänkpressa, men vad händer då med stången? Min teori är att han med viss möda får ner stången någotsånär bra på bröstet, men när han pressar upp den kommer stången gå snett uppåt och armarna viker sig mot huvudhållet och han kommer tappa stången i ansiktet.

Det här gissar jag eftersom jag tycker mig se att den, bänktröjan alltså, "drar" åt det hållet. Men jag har egentligen ingen aning, det är därför jag frågar, vad tror DU är mest sannolikt att stången hamnar? Nere på magen? I ansiktet fast trillar där redan på vägen ner? Upplys mig.
Det finns många olika scenarion där...Mkt handlar om vilken tröja(modell), och vilken stl och vilken hjälp hen får. Man brukar oftast börja med en rätt stl på tröja för (beginners), vilket brukar vara, rätt så stor i stl. Det märker man senare, efter ett par tävlingar. Men man(jag själv) brukar i alla fall, uppleva detta som att vara instängd i en 5 stl för liten torrdräkt(dykning). Sen så kör man aldrig ned till bröstet, i början, man måste först, vänja sig vid tröjan, vikterna, sen tekniken, som är olika, jämfört med , RAW-bänk. Man blir även beroende utav andra, för att dra på sig, och sedan att få av den, (tröjan). Sen så måste det mentala också vänja sig vid saken!!......CNS. Vart tröjan drar, handlar om vart du är stark/svag osv. Samt vilken sorts tröja!!.....(modell) osv. Samt vinklar på armar......Kanske?..........
__________________
[ youtube kanalen

Att se stark ut, eller att (Vara stark), det är skillnad.....

Senast redigerad av bighulken den 2018-01-05 klockan 09:00.
bighulken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-05, 11:13   #4
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 397
Beronde på hur tight tröjan är så blir det dump på magen, tapp av stång mot huvudet eller ett schysst lyft hela vägen. En stor tröja är lättare att lyfta med än Ram eller liknande.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:14.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)