Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-03-06, 16:59   #19741
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Jag kanske har överdrivit inledningen av loppet då. Jag har varit så inställd på att de första dryga två milen ska vara helt överjävliga att jag inte kunde tro hemsidans anvisningar. Mailade och frågade om anvisningarna verkligen var korrekta. Nu när jag läser det du skriver och kollar om och om igen på banprofilen så ändrar jag åsikt lite.

Det är ju dock ingen jämn stigning utan det verkar gå från halvsnällt till skittufft med jämna mellanrum. Fanns en km med 15 % lutning. Men jag har helt klart överdrivit jävligheten en hel del.
Hur man än vänder på sig så kommer en mil av konstant löpning i uppförsbacke vara riktigt jävla jobbigt.

Det där med en minut långsammare tempo i 5% lutning gäller nog ifall man öht har ben till att springa i uppförsbacke skulle jag tro. Dvs jag tror att en sådan omräkning mest tar hänsyn till syreåtgång.

Själv skulle jag nog föredra 10% lutning i 5km före 5% i 10km. Det är inte roligt att aldrig få vila benen på platten eller i en liten nedförsbacke på bara några meter. Det blir ju en muskeluttröttning också i detta.

Jag tror nog du kommer hata det där berget intensivt när du väl har sprungit 6-7km uppför.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-06, 17:13   #19742
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Good stuff!
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-06, 18:39   #19743
Wrista
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 248
Ni som kör tung styrketräning samma dagar som ni springer. Vart lägger ni in styrkepassen? Jag joggar 5-6 dagar i veckan och vill fortsätta träna styrka minst 2 pass. Tycker det blir lite kämpigt att först springa en timme för att sen direkt dra till gymmet. Och träna underkroppen före joggingen tror jag inte är så gynsamt. Bland annat risk för skador . Hur ser ni på detta?
Wrista är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-06, 18:45   #19744
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Citat:
Ursprungligen postat av Wrista Visa inlägg
Ni som kör tung styrketräning samma dagar som ni springer. Vart lägger ni in styrkepassen? Jag joggar 5-6 dagar i veckan och vill fortsätta träna styrka minst 2 pass. Tycker det blir lite kämpigt att först springa en timme för att sen direkt dra till gymmet. Och träna underkroppen före joggingen tror jag inte är så gynsamt. Bland annat risk för skador . Hur ser ni på detta?


Alltid gymmet på morgonen, 5-6 dagar i veckan. Kan avsluta med löpbandsintervaller, eller så springer jag på kvällen. Sprungit hem från jobbet ett par gånger med, kräver lite planering för att slippa springa med väska men det går att få till det.
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-06, 19:32   #19745
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Hallå, hjälp! Har en bra kulle utanför mig som nog är närmre 15 h.m. att ta. Har testat ett par ggr att starta klockan innan kullen och gå upp för att få stänga av den. Aktiviteten visar varje gång 0 i höjdskillnad. Någon som vet varför inte klockan reggar höjdmeterna? Det medför två problem:

1) Jag får inte reda på hur hög den är.
2) Även om jag skulle få det så känns det ju som att klockan inte skulle regga mitt backpass korrekt.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-03-06, 19:52   #19746
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Hallå, hjälp! Har en bra kulle utanför mig som nog är närmre 15 h.m. att ta. Har testat ett par ggr att starta klockan innan kullen och gå upp för att få stänga av den. Aktiviteten visar varje gång 0 i höjdskillnad. Någon som vet varför inte klockan reggar höjdmeterna? Det medför två problem:

1) Jag får inte reda på hur hög den är.
2) Även om jag skulle få det så känns det ju som att klockan inte skulle regga mitt backpass korrekt.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk


Min klocka är kass på att regga höjdmeter (Forerunner 235). Antar helt enkelt att altimetern är dålig.
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-06, 19:54   #19747
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av pepplez Visa inlägg
Min klocka är kass på att regga höjdmeter (Forerunner 235). Antar helt enkelt att altimetern är dålig.
Jo, men att den inte reggar ö.h.t. förvånar mig. Men kan ju lägga in passet i Strava manuellt om jag på något sätt får reda på höjdmeterna. Vet dock inte hur.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-03-06, 20:01   #19748
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Jo, men att den inte reggar ö.h.t. förvånar mig. Men kan ju lägga in passet i Strava manuellt om jag på något sätt får reda på höjdmeterna. Vet dock inte hur.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk


Mät hur lång stigningen är, mät hur lång projektionen på marken är och använd Pythagoras sats eller trigonometri
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-06, 20:03   #19749
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av pepplez Visa inlägg
Mät hur lång stigningen är, mät hur lång projektionen på marken är och använd Pythagoras sats eller trigonometri
Haha. Har ägnat rätt mycket tid åt att leta info om höjdkartor etc. utan att komma någon vart. Ställer mitt hopp till en löpgrupp på Facebook.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-03-06, 20:05   #19750
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Jag bor några våningar upp i ett lägenhetshus. Min Forerunner 235 visar på -3m.

Kan det hjälpa om du aktiverar GLONASS?
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-06, 20:32   #19751
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Hallå, hjälp! Har en bra kulle utanför mig som nog är närmre 15 h.m. att ta. Har testat ett par ggr att starta klockan innan kullen och gå upp för att få stänga av den. Aktiviteten visar varje gång 0 i höjdskillnad. Någon som vet varför inte klockan reggar höjdmeterna? Det medför två problem:

1) Jag får inte reda på hur hög den är.
2) Även om jag skulle få det så känns det ju som att klockan inte skulle regga mitt backpass korrekt.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Har klockan ens en höjdmätare då? Det brukar bara finnas på dyrare varianter av multisportklockor.

Oftast är det ju så att då du laddar upp gpx-datat från klockan till Strava (eller garmins/polars egna träningsdagbok) så plottas gps-koordinaterna på en karta som också har nån form av höjddata.

Så hur bra upplösning på höjdskillnad man får är beroende på hur tillförlitlig höjddata är på den karta som används.

Om du kikar på kartan i Strava (eller garmin connect) så kan du ju se ekvidistanslinjerna. Ifall du inte ser några sådana där du tycker att du har en kulle så kommer du inte kunna få några sådana data heller.

Generellt sett så funkar det rätt uselt med dessa höjddata utifrån kartor eftersom kartorna som används inte är tillräckligt bra. Det är ju inte orienteringskartor direkt, utan nåt slags halvkassa översiktskartor.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-06, 20:37   #19752
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Har klockan ens en höjdmätare då? Det brukar bara finnas på dyrare varianter av multisportklockor.



Oftast är det ju så att då du laddar upp gpx-datat från klockan till Strava (eller garmins/polars egna träningsdagbok) så plottas gps-koordinaterna på en karta som också har nån form av höjddata.



Så hur bra upplösning på höjdskillnad man får är beroende på hur tillförlitlig höjddata är på den karta som används.



Om du kikar på kartan i Strava (eller garmin connect) så kan du ju se ekvidistanslinjerna. Ifall du inte ser några sådana där du tycker att du har en kulle så kommer du inte kunna få några sådana data heller.



Generellt sett så funkar det rätt uselt med dessa höjddata utifrån kartor eftersom kartorna som används inte är tillräckligt bra. Det är ju inte orienteringskartor direkt, utan nåt slags halvkassa översiktskartor.
Nope, du har rätt, inga höjddata på kartan. Får hjälp av en kille som hittat någon karta på lantmäteriet nu. Enda tråkiga är att det troligtvis inte blir så exakt. Blir ju rätt stort utslag om man gör som jag tänkt och gör många(20-30) intervaller, om det är 10 eller 15 h.m. t.ex...

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-03-06, 20:42   #19753
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Citat:
Ursprungligen postat av Macroman Visa inlägg
Hur snabbt springer du milen på då? Och dina intervaller säg 4x4 typ?
Mitt PB på milen är 40:12, men det var 2016. Sedan dess har jag varit gravid och fött barn och lite sånt. Tror inte jag är tillbaka i den formen än men bör kunna jobba mig dit om jag får vara hel.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-06, 22:21   #19754
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Någon som kan hjälpa mig tolka höjdkurvorna? Där det är skog är "berget". Gräsmattan mellan berget och gatan Dalgången är typ plan.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-03-06, 23:13   #19755
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Vad är det du vill ha hjälp att tolka?

Mellan två höjdkurvor är det alltså en viss höjdskillnad. Hur många meter det rör sig om varierar mellan olika kartor. Det är detta värde som är ekvidistansen.

Kanske varierar ekvidistansen också beroende på hur mycket man zoomar. Dvs zoomar man ut försvinner hälften av höjdkurvorna men ekvidistansen dubbleras.

Om det är 5m ekvidistans på din karta så är toppen på kullen c:a 10m högre upp än gräsmattan och gatan.

Jag skulle dock inte lita på att den kartan är superexakt. Google maps och liknande har inte särskilt bra koll på höjdkurvorna. Du får lov att hitta en orienteringskarta om du vill ha det lite mer exakt.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)