Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-02-27, 17:18   #19651
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Okej, jag misstänkte att det jag ser som "formtoppning" inte är egentlig formtoppning För mig har det varit ett formdrivande, tufft, pass två veckor innan tävlingen(t.ex. "ditt" 10K jogg + 5K i 10K-tävlingsfart), därefter en vecka ganska snäll träning utan massvis av volym + ev. ett 4x4-intervallpass. Sedan tar man det kolugnt veckan som loppet är. Alltså formtoppningen är max två veckor.

Då har jag nog helt enkelt aldrig formtoppat

"Någon minut" har jag dock oerhört svårt att tro på, bara EN minut är ju en hel evighet. Jag går inte gärna emot min guru men "någon minut", som om det skulle kunna vara flera minuter, låter helt osannolikt.
Det du beskriver är väl ungefär det som brukar kallas "taper" på engelska. Vilket man ju mycket väl kan kalla formtoppning. Taper betyder ju avsmalna vilket ju i princip är samma ord som toppa också...

Det jag var inne på är väl mer att skippa perioden med förberedande träning på 4-8 veckor som man brukar kunna tänka sig innan ett lopp (eller innan en tävlingsperiod). Dvs om basträningen är rätt generell så är denna period mer speciellt inriktad på nåt särskilt slags tempo eller mot en särskild typ av lopp och terräng.

Fast jag var väl också inne på att hålla nere "taperingperioden" också. Jag skulle nog iofs inte ägna fullt två veckor åt "tapering" inför 10k även om det vore säsongens viktigaste tävling, och i detta fall då det inte är så viktigt så kan man minska ännu lite mindre på det kan jag tycka.

Vad är det du menar att du inte tror på?

Det jag menade var att man kanske springer ett par minuter långsammare än sitt möjliga PB ifall man skippar att vara fullt återhämtad (och även skippar att köra en massa pass som är specielt inriktade på just den distansen)?

Det beror såklart på hurpass hårt man tränat veckorna innan. Man får ju också troligen mer ut av en taper om man kört en sådan prep period innan (och inte basträning), eftersom prep perioden typiskt innehåller mer löpning i tuffare tempo, och långpassen gärna har avslutning i tävlingsfart etc. Dvs man kan behöva mer återhämtning då för att få formtoppning.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-27, 17:26   #19652
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Köp ett par vettiga löparskor, behöver inte vara det dyraste, så är du hemma sen. Kolla om du har något i närheten där priset är nedsatt, är du osäker så kan du ju posta skorna här och fråga alternativt söka upp omdömen själv. Vad du sen har på dig i övrigt är väl helt valfritt. Jag gillar inte att springa i långbyxor av bekvämlighetsskäl.

Ladda hem Runkeeper, den duger bra i början!
Eller ifall du har en klocka med tidtagningsfunktion kanske du inte ens behöver runkeeper.

Du kan ju bara ge dig ut och springa en förutbestämd tid utan att bry dig om exakt hur långt det är. Du behöver egentligen bara se till att du får lite ökad puls och andhämtning och så hålla igång i c:a 20min i "pratfart". Sikta på att hålla det högsta tempo där andhämtningen på en sådan nivå att du fortfarande kan prata lite med en träningspolare utan att tappa andan så ligger du lagom till. Kör så 3ggr per vecka och öka på tiden lite för varje vecka så behöver du inte fundera så mycket mer.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-27, 17:26   #19653
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Nu vet jag inte hur du hade tänkt att denna toppning skulle se ut?



Kan du inte beskriva hur du tänker dig att veckan för loppet ska se ut om du nu helt bortser från att du ska maxa en mil i slutet på den veckan?


Haha men jag vet ju inte, just därför jag frågade

Men kanske är smartare att bara träna på, ta det liite lugnare än vanligt dagarna innan Milen och bara sen se seedningsloppet som ett stenhårt tröskelpass. Tror jag har rätt goda chanser att slå lopp-pb ändå, vilket är målet med loppet. Vilken seedningsgrupp man hamnar i spelar nog inte så stor roll. Alla som seedar sig hamnar ju skapligt högt upp ändå.
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-27, 19:34   #19654
sjövärdig
Registered User
 
sjövärdigs avatar
 
Reg.datum: Jan 2019
Inlägg: 355
Citat:
Ursprungligen postat av Malko96 Visa inlägg
Har bestämt mig för att ansöka till GMU under sommaren så tänkte börja löpa så jag kan förbättra min kondition. Kommer inte kunna köra all in 100% medans jag springer dock för jag går på Isotretinoin så det är det enda negativa, annars är allt bra med min kropp.

Min fråga är dock, vad borde jag löpa med för kläder/skor och vart börjar man?
Har bara adidas byxor och vanliga överkläder hemma så min outfit ser exakt ut som Rocky i filmerna. Har inga löpskor hemma.
Bor nära en skog där man kan löpa så det är lugnt men finns det några bra apps man kan ladda ner?
Ty!
+10, 12 grader så kör du i shorts .

När jag började springa igen efter ungdomens dekadens började i skogen och på motionsspår med ett par inov8 212:or. Perfekt för svenska gran och tallskogar.

Jag föredrar Strava som träningsapp. Lycka till!
sjövärdig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-28, 09:29   #19655
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 834
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg

Vad är det du menar att du inte tror på?

Det jag menade var att man kanske springer ett par minuter långsammare än sitt möjliga PB ifall man skippar att vara fullt återhämtad (och även skippar att köra en massa pass som är specielt inriktade på just den distansen)?
Att det skulle diffa typ två minuter på ens miltid om man kör på som vanligt och bara tar det lugnare dagarna innan loppet jämfört med om man kör en regelrätt toppning. Jag förstår att uppladdningen spelar roll men har svårt att tro att det spelar SÅ stor roll. Jag förstår också att du säkerligen har goda argument och faktabas för detta medan mina argument bygger på magkänsla så vi behöver inte diskutera detta

Om vi förutsätter att jag är 185 cm lång, relativt bredaxlad och väger strax under 90 kg, vilken storlek på Salomon-väst, S/LAB SENSE ULTRA, skulle ni välja? Jag tänker om jag är M, L eller XL. Jag ska mäta bringan när jag kommer hem men kunde vara bra med lite vägledning om jag t.ex. skulle hamna precis på gränslandet till en storlek, då kanske man t.ex. bör välja den mindre.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-28, 11:51   #19656
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Du är som allra minst L och mer troligare XL. Den ska sitta relativt snävt över bröstkorgen, men samtidigt vara lätt att ta av och sätta på.

Senast redigerad av Rahf den 2019-02-28 klockan 11:52.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-28, 13:14   #19657
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 834
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Du är som allra minst L och mer troligare XL. Den ska sitta relativt snävt över bröstkorgen, men samtidigt vara lätt att ta av och sätta på.
Tack! Säg att en gräns går vid 102 cm runt bröstet och jag mäter mitt bröst till 102 eller 103 cm. Skulle du då välja storleken mindre? Alltså så här:

L: 90-101 cm
XL: 102-110 cm

Mitt mått: 102 eller 103 cm

Påhittade siffror.

Anledningen till frågan är för att jag ska beställa online.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-28, 13:22   #19658
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Hellre lite snävare, ja. Jag tror fortfarande du är en XL med tanke på kroppshyddan.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-28, 13:25   #19659
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 834
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Hellre lite snävare, ja. Jag tror fortfarande du är en XL med tanke på kroppshyddan.
Mycket troligt med tanke på att man sitter inne på Sveriges bredaste bringa. The måttband will tell. Vill mest ha koll på hur jag ska tänka om jag trots allt hamnar i ett gränsland.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-28, 17:55   #19660
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 834
Om man foamrollar utsida lår, från höft till knä, och det gör ont: är det ett tecken på något eller gör det alltid ont?

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-28, 18:23   #19661
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Om man foamrollar utsida lår, från höft till knä, och det gör ont: är det ett tecken på något eller gör det alltid ont?

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk


Det gör alltid ont.
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-28, 18:24   #19662
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 834
Citat:
Ursprungligen postat av pepplez Visa inlägg
Det gör alltid ont.
Bra. Följdfråga: om ens ömhet i knät sitter på insidan av knät, har man något att vinna på denna "massage"?

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-28, 19:06   #19663
srenix
Registered User
 
srenixs avatar
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 148
Har börjat få viss smärta efter löpning senaste tid. Uppkommer efter passet sen känns det bra. Vet inte riktigt vad det är som smärtar, känns inte som vaden? Känns lite väl högt för hälsenan? Någon som har en gissning? Se bild vart jag pekar:

__________________
Lyft och var glad! Tjolahopp, tjolahej - tjolahoppsansa!

:
srenix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-28, 20:17   #19664
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Att det skulle diffa typ två minuter på ens miltid om man kör på som vanligt och bara tar det lugnare dagarna innan loppet jämfört med om man kör en regelrätt toppning. Jag förstår att uppladdningen spelar roll men har svårt att tro att det spelar SÅ stor roll. Jag förstår också att du säkerligen har goda argument och faktabas för detta medan mina argument bygger på magkänsla så vi behöver inte diskutera detta
Det jag menar är att ifall man tränar rätt så hårt så har man ju en del uppbyggd trötthet i kroppen.

Sen hur mycket långsammare man blir beror ju på en massa omständigheter. Mina siffror kommer inte från nån faktabas, utan jag drog dem rätt ur arslet...

Men det jag menar är typ om man kör sin tävling två dagar efter att man kört ett tröskelpass och inte minskat träningsvolymen nåt särskilt. Dvs om man är mitt inne i en tuff period och så bestämmer man sig på fredag kväll att springa en tävling på lördagen. Dvs även om det kanske vore en okej dag för ett vanligt långpass så lär man inte sätta PB på 10k.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-28, 20:35   #19665
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av srenix Visa inlägg
Har börjat få viss smärta efter löpning senaste tid. Uppkommer efter passet sen känns det bra. Vet inte riktigt vad det är som smärtar, känns inte som vaden? Känns lite väl högt för hälsenan? Någon som har en gissning? Se bild vart jag pekar:

Det ser ut som att du pekar på peroneus (eller kanske på några yttre fibrer av gastroc).

Peroneus hjälper till vid plantarflektion av fotleden (sträcka ut fotleden) och eversion av foten (vinkla fotsulan utåt).

Stretcha peroneus genom att stå upp och trycka ner utsidan av foten mot golvet med stortån pekande rakt framåt (dvs fotsulan ska inte vara i golvet utan peka inåt). Ha sträckt knä och försök tryck benet framåt över foten.

Tåhävning på ett ben då man förskjuter vikten från lilltåsidan i bottenläget till i princip enbart stortån i toppläget är ett sätt att träna peroneus.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)