Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-02-24, 18:21   #19621
Wrista
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 248
Finns det några grova riktlinjer för hur mycket veckovolymem måste minskas efter en sjukdomsvecka? Jag tänker främst för muskler, senor och ligament. Om jag legat på 40km per vecka och sedan legat sjuk i en vecka. Hur mycket är rimligt att springa veckan då man är frisk?
Wrista är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-24, 18:27   #19622
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Lipservice Visa inlägg
Tack Svenbanan!

Har inte märkt någon smärta än, varken från mina gammla löpskor(som jag inte har någon aning om vad för sorts sko det är mer än att det är ett par Nike) eller från de jag använder på löpbandet(Nano4).

Har 5mil till Norrköping så tar en sväng dit nästa månad och ser om jag hittar något, vill gärna prova hellre än köpa online.
Prova i butik är definitivt värt mycket mer än att köpa en stabil sko bara för att man gjort en löpstegsanalys som säger att man pronerar för mycket.

Speciellt med tanke på att det inte ens finns en tydlig distinktion på hur mycket pronation som är för mycket. Pronation i sig är ju helt naturligt, och en del i fotens stötdämpning.

Det är i alla fall min uppfattning kring detta. Finns säkert helt andra åsikter med minst lika mycket validitet...
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-24, 18:30   #19623
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Wrista Visa inlägg
Finns det några grova riktlinjer för hur mycket veckovolymem måste minskas efter en sjukdomsvecka? Jag tänker främst för muskler, senor och ligament. Om jag legat på 40km per vecka och sedan legat sjuk i en vecka. Hur mycket är rimligt att springa veckan då man är frisk?
Ifall du inte har några sviter från sjukdomen så kan du säkert springa lika mycket som veckan innan.

Du tappar inget på en veckas vila. Snarare att du är piggare i benen än innan skukdomen, eftersom du inte sprungit nåt.

Ifall du har några sviter från sjukdomen och är allmänt trött i kroppen från detta så kommer situationen i ett annat ljus. Men då är det ju inte direkt benen som är problemet.

EDIT: Ifall man är elit och ligger rätt nära nåt slagt genetiskt max så tappar man mer på en vecka, och då kanske man behöver modifiera lite. Men då springer man betydligt mer än 40k per vecka.

Senast redigerad av svenbanan den 2019-02-24 klockan 18:32.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-24, 18:42   #19624
PepsiMax
Registered User
 
PepsiMaxs avatar
 
Reg.datum: Apr 2018
Inlägg: 15
Tack så mycket för alla svar
PepsiMax är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-25, 09:17   #19625
sjövärdig
Registered User
 
sjövärdigs avatar
 
Reg.datum: Jan 2019
Inlägg: 355
Citat:
Ursprungligen postat av Lipservice Visa inlägg
Tack Svenbanan!

Har inte märkt någon smärta än, varken från mina gammla löpskor(som jag inte har någon aning om vad för sorts sko det är mer än att det är ett par Nike) eller från de jag använder på löpbandet(Nano4).

Har 5mil till Norrköping så tar en sväng dit nästa månad och ser om jag hittar något, vill gärna prova hellre än köpa online.
Om du ska handla i butik tycker jag du ska leta upp en riktig löparbutik. Eller om du vet att någon på stadium eller liknande har mycket bra koll.

Annars kan du läsa lite recensioner och beställa hem ett gäng skor och prova. Brukar vara gratis retur. Beställer du från tex addnature så har dom återvinningsbara förpackningar som gör det lite mer miljövänligt.
sjövärdig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-25, 10:52   #19626
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 831
Hur loggar ni intervall-pass i Strava? Inkluderar ni stå-, gång- eller joggvilan i den totala aktiviteten(/pausar ni klockan mellan intervallerna)?
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-25, 11:47   #19627
ozzian
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2017
Ort: Marhult
Inlägg: 906
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Hur loggar ni intervall-pass i Strava? Inkluderar ni stå-, gång- eller joggvilan i den totala aktiviteten(/pausar ni klockan mellan intervallerna)?
jag kör sträva via garmin fenix,, jag stoppar tiden och startar om till nästa intervall.

då kommer de upp som 1 intervall = en löptur.
ozzian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-25, 11:51   #19628
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 831
Citat:
Ursprungligen postat av ozzian Visa inlägg
jag kör sträva via garmin fenix,, jag stoppar tiden och startar om till nästa intervall.

då kommer de upp som 1 intervall = en löptur.
Okej! Jag har tänkt göra samma, fast pausa tiden istället. Så kör jag 4x4 min med ståvila emellan intervallerna så kommer det upp som fyra intervaller= en löptur. Jag kommer att göra så oavsett vad folk skriver men var mest intresserad över om det fanns någon "norm" för hur man loggar sådana pass.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-25, 12:49   #19629
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Okej! Jag har tänkt göra samma, fast pausa tiden istället. Så kör jag 4x4 min med ståvila emellan intervallerna så kommer det upp som fyra intervaller= en löptur. Jag kommer att göra så oavsett vad folk skriver men var mest intresserad över om det fanns någon "norm" för hur man loggar sådana pass.


Man kan ju skapa intervallworkout i klockan (iaf Forerunner 235 men troligen alla klockor). Då sparas träningspasset automatiskt som intervaller i Garmin Connect, och du kan se varje intervall för sig. Du stannar alltså inte klockan utan den sköter ju vilan åt dig som en del av workouten. I strava blir det som ett enda långt pass där vilan är inräknad.

Här är tex ett pass där jag skapade träningspasset 4x2 km med 2 minuter vila.

__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-25, 13:40   #19630
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 831
Citat:
Ursprungligen postat av pepplez Visa inlägg
Man kan ju skapa intervallworkout i klockan (iaf Forerunner 235 men troligen alla klockor). Då sparas träningspasset automatiskt som intervaller i Garmin Connect, och du kan se varje intervall för sig. Du stannar alltså inte klockan utan den sköter ju vilan åt dig som en del av workouten. I strava blir det som ett enda långt pass där vilan är inräknad.

Här är tex ett pass där jag skapade träningspasset 4x2 km med 2 minuter vila.

Det där är ju smidigt, samtidigt så är jag nästan aldrig inne i Garmin Connect, kollar jag tillbaka på något jag har gjort så gör jag det på Strava. Strava reggar ju automatiskt dina varv som kilometer och därmed kommer man inte att kunna se vilket tempo man höll en viss kilometer(bortsett den första). Så får nog bli "fusk-pausning".
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-25, 15:24   #19631
sjövärdig
Registered User
 
sjövärdigs avatar
 
Reg.datum: Jan 2019
Inlägg: 355
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Hur loggar ni intervall-pass i Strava? Inkluderar ni stå-, gång- eller joggvilan i den totala aktiviteten(/pausar ni klockan mellan intervallerna)?
Jag ställer in intervallerna i min Suunto. Om man bara vill ha med löpning och inte paus i strava får man se till att autopaus är avstängt.

Just för intervallpass vill man ju oftast se snitt-tempot och puls för de tex 4 minuter man springer.
sjövärdig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-25, 16:17   #19632
grondahl
Dryg, slö & långsam
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 418
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Det där är ju smidigt, samtidigt så är jag nästan aldrig inne i Garmin Connect, kollar jag tillbaka på något jag har gjort så gör jag det på Strava. Strava reggar ju automatiskt dina varv som kilometer och därmed kommer man inte att kunna se vilket tempo man höll en viss kilometer(bortsett den första). Så får nog bli "fusk-pausning".
Poängen med att skapa passen i GC är väl främst för att det ska fungera smidigt under själva passet. Springer man ex pyramider är det rätt skönt att klockan håller koll hur länge man ska springa och vila. Jag skapar alltså pass som också loggar allt: uppvärmning, intervaller, vilan och nerjoggen på vägen hem.
grondahl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-25, 16:17   #19633
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Hur loggar ni intervall-pass i Strava? Inkluderar ni stå-, gång- eller joggvilan i den totala aktiviteten(/pausar ni klockan mellan intervallerna)?
Jag startar klockan och kör sedan igång med hela passet, uppvärmningsjogg och allt möjligt inkluderat. Jag trycker på mellantidsknappen mellan varje intervall, och efter uppvärmningsjogg o.dyl.

När man sedan kikar på passet på Strava så kan man välja "Laps" istället för standardvyn. Dvs istället för att presentera passet i en tabell med de olika kilometrarna så innehåller tabellen de olika intervallerna/laps i tabellen.

Jag tror inte det spelar nån roll för Strava om man har skapat ett speciellt "intervallpass" i klockan. Det gör nog som sagt bara att det eventuellt ser lite bättre ut i Garmin Connect (eller i mitt fall Polar Flow). Jag tror det kommer se likadant ut i Strava som ifall man trycker på mellantidsknappen under ett vanligt simpelt distanspass. Dvs på det sätt jag gör.

Jag brukar inte orka bry mig om att skapa sådana intervallpass i klockan. Jag har testat det men tycker inte att det tillfört något väsentligt. Problemet med det är ju i de fall man råkar trycka en gång för mycket på mellantidsknappen mitt under ett sådant pass. Då får man helt plötsligt allting förskjutet och man springer sina åtthundringar i 3:45-tempo fast klockan tycker att man vilar. När klockan säger att man gjort 6 repetitioner och det är dags att sluta så kanske man i verkligheten bara har gjort 5 (eftersom man fumlade och tryckte fel).

Det som är smidigt med det är ju att man kan få lite annan information än om man bara kör ett standardpass och trycker mellantid. Men ifall man ställt in klockan på 6x800 och man kan se klockan räkna ned antalet meter man har kvar av intervallen, så kan det lätt hända att klockan säger att intervallen är klar fastän man har 5-10m kvar till mållinjen ifall man springer på en rundbana. Detta gillar inte jag.

Nu var det ett tag sedan jag testade denna intervallfunktionalitet, och det kanske finns smidigare sätt att göra detta så att det fungerar på ett mer robust sätt.

En sak som skulle göra att intervallfunktionen vore mer lockande vore om man också kunde få lite vettiga sammanställningar på hur många kilometer man sprungit i "kvalitetstempo" och lite sådana saker. Men om jag minns det rätt så räknades inte något sådant ut, iaf inte i Polar Flow och definitivt inte i Strava.

Long story short. Jag föredrar flexibiliteten i att alltid bara starta klockan i det mest simpla läget och sedan konstruera passet då jag springer, eftersom jag tycker detta är mest fool proof.

Jag har ibland (fast oftast under testlopp eller tävling) kört uppvärmningen och nedjoggen som separata pass från själva loppet. Men jag har slutat med det också och trycker numera på mellantidsknappen bara, och antecknar själv att det nånstans under passet var ett lopp på 5k e.dyl.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-25, 16:43   #19634
sjövärdig
Registered User
 
sjövärdigs avatar
 
Reg.datum: Jan 2019
Inlägg: 355
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Jag startar klockan och kör sedan igång med hela passet, uppvärmningsjogg och allt möjligt inkluderat. Jag trycker på mellantidsknappen mellan varje intervall, och efter uppvärmningsjogg o.dyl.

När man sedan kikar på passet på Strava så kan man välja "Laps" istället för standardvyn. Dvs istället för att presentera passet i en tabell med de olika kilometrarna så innehåller tabellen de olika intervallerna/laps i tabellen.

Jag tror inte det spelar nån roll för Strava om man har skapat ett speciellt "intervallpass" i klockan. Det gör nog som sagt bara att det eventuellt ser lite bättre ut i Garmin Connect (eller i mitt fall Polar Flow). Jag tror det kommer se likadant ut i Strava som ifall man trycker på mellantidsknappen under ett vanligt simpelt distanspass. Dvs på det sätt jag gör.

Jag brukar inte orka bry mig om att skapa sådana intervallpass i klockan. Jag har testat det men tycker inte att det tillfört något väsentligt. Problemet med det är ju i de fall man råkar trycka en gång för mycket på mellantidsknappen mitt under ett sådant pass. Då får man helt plötsligt allting förskjutet och man springer sina åtthundringar i 3:45-tempo fast klockan tycker att man vilar. När klockan säger att man gjort 6 repetitioner och det är dags att sluta så kanske man i verkligheten bara har gjort 5 (eftersom man fumlade och tryckte fel).

Det som är smidigt med det är ju att man kan få lite annan information än om man bara kör ett standardpass och trycker mellantid. Men ifall man ställt in klockan på 6x800 och man kan se klockan räkna ned antalet meter man har kvar av intervallen, så kan det lätt hända att klockan säger att intervallen är klar fastän man har 5-10m kvar till mållinjen ifall man springer på en rundbana. Detta gillar inte jag.

Nu var det ett tag sedan jag testade denna intervallfunktionalitet, och det kanske finns smidigare sätt att göra detta så att det fungerar på ett mer robust sätt.

En sak som skulle göra att intervallfunktionen vore mer lockande vore om man också kunde få lite vettiga sammanställningar på hur många kilometer man sprungit i "kvalitetstempo" och lite sådana saker. Men om jag minns det rätt så räknades inte något sådant ut, iaf inte i Polar Flow och definitivt inte i Strava.

Long story short. Jag föredrar flexibiliteten i att alltid bara starta klockan i det mest simpla läget och sedan konstruera passet då jag springer, eftersom jag tycker detta är mest fool proof.

Jag har ibland (fast oftast under testlopp eller tävling) kört uppvärmningen och nedjoggen som separata pass från själva loppet. Men jag har slutat med det också och trycker numera på mellantidsknappen bara, och antecknar själv att det nånstans under passet var ett lopp på 5k e.dyl.
Du har helt rätt i att "laps" fungerar utmärkt.

Gällande kvalitetstempo så kan man ju i strava iallafall se hur stor andel och vilken km som kördes i vilken zon. Zonen i sin tur ska ju motsvara ett visst tempo.
sjövärdig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-25, 17:11   #19635
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Jag startar klockan och kör sedan igång med hela passet, uppvärmningsjogg och allt möjligt inkluderat. Jag trycker på mellantidsknappen mellan varje intervall, och efter uppvärmningsjogg o.dyl.



När man sedan kikar på passet på Strava så kan man välja "Laps" istället för standardvyn. Dvs istället för att presentera passet i en tabell med de olika kilometrarna så innehåller tabellen de olika intervallerna/laps i tabellen.



Jag tror inte det spelar nån roll för Strava om man har skapat ett speciellt "intervallpass" i klockan. Det gör nog som sagt bara att det eventuellt ser lite bättre ut i Garmin Connect (eller i mitt fall Polar Flow). Jag tror det kommer se likadant ut i Strava som ifall man trycker på mellantidsknappen under ett vanligt simpelt distanspass. Dvs på det sätt jag gör.



Jag brukar inte orka bry mig om att skapa sådana intervallpass i klockan. Jag har testat det men tycker inte att det tillfört något väsentligt. Problemet med det är ju i de fall man råkar trycka en gång för mycket på mellantidsknappen mitt under ett sådant pass. Då får man helt plötsligt allting förskjutet och man springer sina åtthundringar i 3:45-tempo fast klockan tycker att man vilar. När klockan säger att man gjort 6 repetitioner och det är dags att sluta så kanske man i verkligheten bara har gjort 5 (eftersom man fumlade och tryckte fel).



Det som är smidigt med det är ju att man kan få lite annan information än om man bara kör ett standardpass och trycker mellantid. Men ifall man ställt in klockan på 6x800 och man kan se klockan räkna ned antalet meter man har kvar av intervallen, så kan det lätt hända att klockan säger att intervallen är klar fastän man har 5-10m kvar till mållinjen ifall man springer på en rundbana. Detta gillar inte jag.



Nu var det ett tag sedan jag testade denna intervallfunktionalitet, och det kanske finns smidigare sätt att göra detta så att det fungerar på ett mer robust sätt.



En sak som skulle göra att intervallfunktionen vore mer lockande vore om man också kunde få lite vettiga sammanställningar på hur många kilometer man sprungit i "kvalitetstempo" och lite sådana saker. Men om jag minns det rätt så räknades inte något sådant ut, iaf inte i Polar Flow och definitivt inte i Strava.



Long story short. Jag föredrar flexibiliteten i att alltid bara starta klockan i det mest simpla läget och sedan konstruera passet då jag springer, eftersom jag tycker detta är mest fool proof.



Jag har ibland (fast oftast under testlopp eller tävling) kört uppvärmningen och nedjoggen som separata pass från själva loppet. Men jag har slutat med det också och trycker numera på mellantidsknappen bara, och antecknar själv att det nånstans under passet var ett lopp på 5k e.dyl.


När jag skapat mitt pass i klockan behövs ingen mer input efter att ha startat passet. Klockan säger spring, sen säger den vila.
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)