Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-02-13, 21:27   #19561
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099


Marshall Ulrich heter han.
Boken heter Running on Empty och är väldigt läsvärd.

Från hans wikipediasida:
Citat:
n the fall of 2008, he attempted to break the world record for a trans-American crossing (currently held by Pete Kostelnick [5]) and completed a 3,063.2-mile run from San Francisco to New York in 52.5 days, equal to 117 marathons, or two marathons plus a 10K each day. Ulrich succeeded in setting new Masters and Grand Masters records and recorded the third fastest crossing of the United States on foot.[6] The effort, which included many injuries and obstacles, was chronicled in the 2010 movie, Running America. Ulrich's 2011 memoir, Running on Empty, gives more of the backstory of the transcontinental run, tells of his other extreme endurance adventures, and reveals his psychological drivers. Brian Metzler of Running Times called the book "a sincere original" with "candid tales about the loss of his first wife to cancer, his personal challenges of being a parent and rediscovering how to love later in life, as well as overcoming a mountain of self-doubt and insecurity."

Senast redigerad av svenbanan den 2019-02-13 klockan 21:30.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-14, 06:57   #19562
sjövärdig
Registered User
 
sjövärdigs avatar
 
Reg.datum: Jan 2019
Inlägg: 355
Citat:
Ursprungligen postat av srenix Visa inlägg
Ok, kan vara det att de är nya och inte kört några längre distanser med mina skor. Var ute i helgen med mina Hoka Clifton 5 där de började skava framförallt runt tåspetsen på stortån. Dagens pass som var á 100minuter körde jag med mina Kinavara 9 så kändes de felfritt men Hoka krävs nog mer in-springande.
Jag har också Hoka clifton och jag fick samma skav som du i början. Det är borta nu. Jag tycker clifton är lite små i storlekarna också.
sjövärdig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-14, 15:07   #19563
inZane
Registered User
 
inZanes avatar
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Sundsvall
Inlägg: 175
Marshall Ulrich i all ära men idag startar Björn Suneson sitt sjunde coast to coast genom USA vilket saknar motsvarighet tror jag.

http://www.suneson.se/

Som 70-åring. Blir 71 i år och planen är att göra det på 95 dagar / 512 mil

inZane är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-14, 15:17   #19564
ozzian
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2017
Ort: Marhult
Inlägg: 906
Citat:
Ursprungligen postat av inZane Visa inlägg
Marshall Ulrich i all ära men idag startar Björn Suneson sitt sjunde coast to coast genom USA vilket saknar motsvarighet tror jag.

http://www.suneson.se/

Som 70-åring. Blir 71 i år och planen är att göra det på 95 dagar / 512 mil

imponerande
ozzian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-15, 08:26   #19565
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Blev tydligen ingen pannlampa den här säsongen.

Undvik Dealextreme (dx.com). Har beställt därifrån förut utan problem, men nu fick det bli en PayPal disput för att få tillbaka mina pengar.
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-15, 08:53   #19566
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Blev tydligen ingen pannlampa den här säsongen.

Undvik Dealextreme (dx.com). Har beställt därifrån förut utan problem, men nu fick det bli en PayPal disput för att få tillbaka mina pengar.
Jag har bara använt min Petzl Nao+ en gång och nu blir det bara ljusare och ljusare... Kan mycket väl bli så att den knappt kommer till användning förrän tills nästa vinter. Tyckte lampan var bra, givetvis en enorm skillnad mot Stadiums billigaste dito, här fick man ett utspritt och bra ljus istället för en liten koncentrerad kägla. Blev dock inte mind blown. Ska dock sägas att jag ännu inte har koll på alla funktioner men jag tror mig ha sprungit med full patte på lampan när jag använde den senast. Det snöade då, kanske bidrog till att man inte fick den där "fan jag lyser ju upp hela skogen!"-känslan.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-15, 10:24   #19567
grondahl
Dryg, slö & långsam
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 418
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Jag har bara använt min Petzl Nao+ en gång och nu blir det bara ljusare och ljusare... Kan mycket väl bli så att den knappt kommer till användning förrän tills nästa vinter. Tyckte lampan var bra, givetvis en enorm skillnad mot Stadiums billigaste dito, här fick man ett utspritt och bra ljus istället för en liten koncentrerad kägla. Blev dock inte mind blown. Ska dock sägas att jag ännu inte har koll på alla funktioner men jag tror mig ha sprungit med full patte på lampan när jag använde den senast. Det snöade då, kanske bidrog till att man inte fick den där "fan jag lyser ju upp hela skogen!"-känslan.
Om det snöar kan så kanske lampans algoritm stryper styrkan pga reflektionen från snön. Sen är ju Nao+ inte jättestark heller. Skulle inte köra ex mtb med enbart en sån svag lampa.
grondahl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-15, 10:26   #19568
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av grondahl Visa inlägg
Om det snöar kan så kanske lampans algoritm stryper styrkan pga reflektionen från snön. Sen är ju Nao+ inte jättestark heller. Skulle inte köra ex mtb med enbart en sån svag lampa.
Ja, tror det också. Skulle lysa 140 meter men det tyckte jag inte att den gjorde vid det tillfället.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-15, 10:44   #19569
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Ja, tror det också. Skulle lysa 140 meter men det tyckte jag inte att den gjorde vid det tillfället.
På Reactik+ finns det olika inställningar. Dvs man kan ha antingen spridd kägla, eller koncentrerad strålkastare, eller bägge. Dessutom kan man välja ifall den ska bry sig om det omgivande ljuset eller ej. Du får väl testa att läsa bruksanvisningen.

Ifall du inte redan kommit på det så är enklaste sättet att testa ifall lampan bryr sig om omgivande ljus att hitta sensorn för detta och sätta ett finger för den. Ifall den då plötsligt lyser mycket starkare (ifall du är i ett ljust rum) så är den i "Reactik" läge. Själv använder jag inte det så mycket eftersom jag tycker det är lite irriterande att den växlar.

Hur kändes den lampan på huvudet då? Jag har varit skeptisk till sådana lampor med batteriet bak i nacken eftersom jag inbillar mig att det ska vara oskönt...
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-15, 10:56   #19570
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av inZane Visa inlägg
Marshall Ulrich i all ära men idag startar Björn Suneson sitt sjunde coast to coast genom USA vilket saknar motsvarighet tror jag.

http://www.suneson.se/

Som 70-åring. Blir 71 i år och planen är att göra det på 95 dagar / 512 mil

Wow!

Ulrich sprang dock ungefär dubbelt så mycket varje dag jämför med Suneson (dvs dubbelt så snabbt) så jag tänker fortsätta tycka han är lite coolare.

Dock är det jävligt coolt att Suneson är 71 bast och fortfarande håller igång med detta.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-15, 11:43   #19571
inZane
Registered User
 
inZanes avatar
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Sundsvall
Inlägg: 175
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Wow!

Ulrich sprang dock ungefär dubbelt så mycket varje dag jämför med Suneson (dvs dubbelt så snabbt) så jag tänker fortsätta tycka han är lite coolare.

Dock är det jävligt coolt att Suneson är 71 bast och fortfarande håller igång med detta.
Så är det, tyckte boken var lite jobbig att läsa mest p.g.a av hans osympatiske medlöpare som ställde till det för honom med tjafs etc.

Annars har ju Pete Kostelnick rekordet nu på USA-korsandet på 42 dagar vilket är smått sjukt. Han snittade 11,6 mil per dag lite drygt med full support ska tilläggas. Vilket Ulrich iofs hade också.

https://www.runnersworld.com/news/a2...un-across-u-s/
inZane är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-15, 11:47   #19572
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av inZane Visa inlägg
Så är det, tyckte boken var lite jobbig att läsa mest p.g.a av hans osympatiske medlöpare som ställde till det för honom med tjafs etc.

Annars har ju Pete Kostelnick rekordet nu på USA-korsandet på 42 dagar vilket är smått sjukt. Han snittade 11,6 mil per dag lite drygt med full support ska tilläggas. Vilket Ulrich iofs hade också.

https://www.runnersworld.com/news/a2...un-across-u-s/
Jävlar vilken kross!

115km per dag i snitt.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-15, 11:53   #19573
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av inZane Visa inlägg
Så är det, tyckte boken var lite jobbig att läsa mest p.g.a av hans osympatiske medlöpare som ställde till det för honom med tjafs etc.
Jag minns inte att det var så mycket fokus på detta i boken. I filmen är det dock en del drama.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-15, 13:13   #19574
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg

Hur kändes den lampan på huvudet då? Jag har varit skeptisk till sådana lampor med batteriet bak i nacken eftersom jag inbillar mig att det ska vara oskönt...
Bara använt den en gång och har enbart Stadiums budget-lampa att jämföra med men den kändes bra. Men i.o.m. mitt tunna erfarenhetsunderlag så får du ju ta det här svaret för vad det är.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-15, 13:24   #19575
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Batteri bak i nacken är inga problem. Gäller bara att inte spänna åt så hårt. Det kan också vara smart att ha någonting mellan pannlampa och hud.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)