Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-02-06, 11:54   #19471
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Gary Robbins är för övrigt en riktigt tuff ultralöpare. Hoppas han kan få avsluta sin första Barkley i år.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-06, 14:42   #19472
Silvermunk
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2017
Inlägg: 34
Jag funderar på om jag ska ändra mitt löparupplägg lite till i år och köra mer lågintensiva pass. Kommer löpa ca 3 pass i veckan och tänker då om det är ett smart alternativ att köra 2 pass lågintensivt mellan 60-90 minuter och ett snabbare pass 7,5 - 10 km runt 4:30 - 5:00 tempo.

Möjligen även kombinera de lågintensiva passen med att springa utan så mycket glykogen i kroppen. Tanken är då att försöka öka träningseffekten av passen.

och sedan se till att ha ätit bra inför fartpassen som möjligen ibland blir intervaller istället. men då ska fokus endast ligga på att springa fort om sträckan blir lidande så får det vara så.

Målet är att förbättra tid på halvmaran.

idag springer jag oftast utan någon direkt plan och ofta på känsla/dagsform och sällan med fokus på att det ska gå riktigt fort. brukar oftast bli mellan 12-18 km runt 5:00-5:30 tempo 2-3 dagar i veckan

Tror ni jag har något att vinna på att byta upplägg ?
Silvermunk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-06, 16:07   #19473
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av Silvermunk Visa inlägg

Tror ni jag har något att vinna på att byta upplägg ?
Ja. Du vill ju ha något som förbättrar din kondition och är ansträngande. Det lilla du förlorar i km vägs i min värld upp mer än väl av det du vinner på att pusha dig själv lite mer. Halvmara är förvisso ganska långt men är man någorlunda tränad för det så vill man ju kunna hålla ett högt och jämnt tempo under det.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-06, 16:14   #19474
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Alltså min kropp är inte helt med i matchen längre. Tips till allmänheten: föd inte barn, det verkar slita som f-n.

Hursomhaver. Mitt "början till hopparknä" är i princip läkt, det tog 2,5 vecka av daglig rehab. Nu känner jag bara av det när jag gör tyngre benspark på gymmet. Sprang 3x9 km förra veckan utan problem varav ett av passen innehöll totalt 10 min i intervallfart. So far so good. Meeen, sen har jag börjat känna av nån skit i ljumske/bäcken, vilket jag tillslut identifierade hände när jag svängde tvärt åt vänster (t.ex. när jag gick ner för en lång och brant spiraltrappa då man liksom "snurrar" 180 grader vid varje våningsplan på väg ner). Var hos fysion igår och han fick klura och bända och greja rätt länge innan han kunde identifiera en orsak - förmodligen en liten överansträngning i muskelfästet till någon av adduktor-musklerna (minns inte riktigt vilken, fanns så himla många). Jag är även väldigt stel i vänster ljumske så nu ska jag rehabba detta i 2 veckor innan återbesök. Alltså SUCK!

Det enda positiva i kråksången är att det inte gör ett dugg ont så länge jag inte svänger tvärt (eller står upp vid datorn och jobbar och flyttar vikten mellan benen - det känns också). Så jag kan fortsätta springa rakt och platt, samt åka skidor osv. Men ändå, jag gillar inte känslan av att min kropp inte riktigt funkar, och då särskilt vänsterbenet. Nu får det en sista chans innan jag överväger att amputera skiten.
Surt. Ytterligare ett tips är att inte bli 40+ eftersom det också fuckar med allting.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-06, 20:03   #19475
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Silvermunk Visa inlägg
Jag funderar på om jag ska ändra mitt löparupplägg lite till i år och köra mer lågintensiva pass. Kommer löpa ca 3 pass i veckan och tänker då om det är ett smart alternativ att köra 2 pass lågintensivt mellan 60-90 minuter och ett snabbare pass 7,5 - 10 km runt 4:30 - 5:00 tempo.

Möjligen även kombinera de lågintensiva passen med att springa utan så mycket glykogen i kroppen. Tanken är då att försöka öka träningseffekten av passen.

och sedan se till att ha ätit bra inför fartpassen som möjligen ibland blir intervaller istället. men då ska fokus endast ligga på att springa fort om sträckan blir lidande så får det vara så.

Målet är att förbättra tid på halvmaran.

idag springer jag oftast utan någon direkt plan och ofta på känsla/dagsform och sällan med fokus på att det ska gå riktigt fort. brukar oftast bli mellan 12-18 km runt 5:00-5:30 tempo 2-3 dagar i veckan

Tror ni jag har något att vinna på att byta upplägg ?
Generellt sett så tjänar man ju inte på att springa långsammare, ifall det är enda förändringen. Men ifall man springer lite långsammare för att kunna öka totala mängden (samt öka längden på enskilda pass) så kan det vara positivt.

Ifall du vill bli bättre på halvmara så vill du ju till att börja med förbättra din aeroba uthållighet och aeroba kapacitet. Det görs bäst genom att springa mycket (dvs springa mer och mer varje vecka under flera månader/år) och att springa längre långpass. Att springa utan kolhydrater är positivt så man blir bättre på att utnyttja fett som bränsle, fast jag tror inte man egentligen behöver dieta, jag tror det räcker med att inte specifikt ta sportdryck vid långpass o.dyl. Så vill man optimera detta så vill man definitivt springa mer än tre pass per vecka. I en uppbyggnadsfas är det såklart helt okej att springa 3 pas per vecka, men målsättnignen bör vara att springa mer och mer. De lokala aspektern (mitokondrier och kapillärer) av den aeroba kapaciteten (VO2max) får väldigt bra träning av mängdträning och det är inte förrän man kommit bra högt i träningsmängd som man måste fokusera på högre intensitet för att ytterligare förbättra VO2max.

Förutom ovanstående mängdträning så är tröskelträning ganska säkert det som är viktigast att fokusera på för halvmara. Dvs förmågan att kunna hålla ett relativt hårt tempo under längre och längre tid. Det klassiska upplägget är att hålla tröskeltempo i 20-30min kontinuerligt. Det låter som ett mesigt pass med tanke på att tröskeltempo är det tempo man kan hålla i 60min (eller upp till 90min ifall man är supervältränad) men kör man i hårdare tempo så är det stor risk att man bränner ut sig och får ut mindre av träningen. Att försöka springa PB på milen varje vecka är betydligt mer slitsamt och troligen inte att rekomendera. Man får såklart ut mer ur ett sådant pass än ett tröskelpass, men man kommer förmodligen bli tvungen att ta lite extra vila och missa lite annan träning istället.

Man kan även göra tröskelträningen i form av tröskelintervaller, och man kan då få det ännu lite mindre slitsamt, och man kan få plats med två tröskelpass per vecka utan att bränna ut sig, och fortfarande inte behöva dra ner särskilt mycket på mängträningen. Det finns många varianter på tröskelintervaller men det klassiska är väl 1-3km i tröskeltempo med 4:1-5:1 i arbete:vila (dvs nåt i stil med 5-8x1km med 60s vila). Fördelen med tröskelintervaller är också att man kan köra fler kilometer i tröskeltempot eftersom man får lite vila. Ifall tröskeltempo är 5:30min/km, om man springer milen på 55min och halvmaran på 2h så blir ett 20min c:a 3,5km i tröskeltempo medans 6x1k tröskelintervaller uppenbarligen blir 6km i det tempot.

Sen finns andra aspekter som löpekonomi (hur effektivt man utnyttjar det syre musklerna faktiskt har tillgång till och kan springa snabbare till samma ansträngning) vilket men i princip förbättrar av teknikträning. Så löpning i tävlingstempo eller snabbare är positivt för detta (men även mängdträningen är positiv, iaf om man inte har hållning som en hösäck utan försöker ha ett vettigt löpsteg etc).

En grej man kan göra för att "slå två flugor i en smäll" med tröskel och löpekonomi är att försöka kombinera tröskelintervaller med löpning gring halvaratempo. Ifall man jobbar mot en halvmaratid på 2h (5:45/km) och har tröskeltempo på c:a 5:30/km så är ju tävlingstempo lite lägre än tröskeltempo, så då får man kompensera det genom att köra lite längre och/eller fler intervaller och då kan man få effekt på tröskeln ändå genom ackumulerad trötthet. Eller så kan man slänga in en farthöjning sista 5-8km av ett långpass och köra det i tävlingstempo.

TLDR versionen av allt detta är väl att det inte är opti att sikta på "bara" tre pass i veckan. Men om man gör det så bör man förmodligen försöka använda alla dessa extra vilodagar och faktiskt träna såpass hårt att man får ut nåt annat än hög volym av träningen. Typ ett riktigt långt långpass, och två tröskelpass kanske? Då jag gick på gymnasiet tränade jag nästan aldrig mer än 3 pass i veckan (eftersom jag så ofta tog ut mig fullständigt) och sprang typ 20-35km per vecka, och aldrig längre än 10km. Tack vare all den intensiva träningen sprang jag ändå en rätt kuperad terrängmil på 41min. Några år senare hade jag hört talas om långpass och körde istället massor av kilometer per vecka (varav troligen två pass längre än 15km) och nästan allting gick i lugnt och behagligt tempo. Då sprang jag samma terrängmil på 38min utan att nästan alls fokusera på högintensiv träning eller tröskelträning. Dock hade jag nog en hel del nytta av den träning jag gjort tidigare år. Men det ger ändå en hint om hur viktigt aerob uthållighet är (även fast jag troligen överdrev det).
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-07, 00:16   #19476
Silvermunk
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2017
Inlägg: 34
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Generellt sett så tjänar man ju inte på att springa långsammare, ifall det är enda förändringen. Men ifall man springer lite långsammare för att kunna öka totala mängden (samt öka längden på enskilda pass) så kan det vara positivt.

Ifall du vill bli bättre på halvmara så vill du ju till att börja med förbättra din aeroba uthållighet och aeroba kapacitet. Det görs bäst genom att springa mycket (dvs springa mer och mer varje vecka under flera månader/år) och att springa längre långpass. Att springa utan kolhydrater är positivt så man blir bättre på att utnyttja fett som bränsle, fast jag tror inte man egentligen behöver dieta, jag tror det räcker med att inte specifikt ta sportdryck vid långpass o.dyl. Så vill man optimera detta så vill man definitivt springa mer än tre pass per vecka. I en uppbyggnadsfas är det såklart helt okej att springa 3 pas per vecka, men målsättnignen bör vara att springa mer och mer. De lokala aspektern (mitokondrier och kapillärer) av den aeroba kapaciteten (VO2max) får väldigt bra träning av mängdträning och det är inte förrän man kommit bra högt i träningsmängd som man måste fokusera på högre intensitet för att ytterligare förbättra VO2max.

Förutom ovanstående mängdträning så är tröskelträning ganska säkert det som är viktigast att fokusera på för halvmara. Dvs förmågan att kunna hålla ett relativt hårt tempo under längre och längre tid. Det klassiska upplägget är att hålla tröskeltempo i 20-30min kontinuerligt. Det låter som ett mesigt pass med tanke på att tröskeltempo är det tempo man kan hålla i 60min (eller upp till 90min ifall man är supervältränad) men kör man i hårdare tempo så är det stor risk att man bränner ut sig och får ut mindre av träningen. Att försöka springa PB på milen varje vecka är betydligt mer slitsamt och troligen inte att rekomendera. Man får såklart ut mer ur ett sådant pass än ett tröskelpass, men man kommer förmodligen bli tvungen att ta lite extra vila och missa lite annan träning istället.

Man kan även göra tröskelträningen i form av tröskelintervaller, och man kan då få det ännu lite mindre slitsamt, och man kan få plats med två tröskelpass per vecka utan att bränna ut sig, och fortfarande inte behöva dra ner särskilt mycket på mängträningen. Det finns många varianter på tröskelintervaller men det klassiska är väl 1-3km i tröskeltempo med 4:1-5:1 i arbete:vila (dvs nåt i stil med 5-8x1km med 60s vila). Fördelen med tröskelintervaller är också att man kan köra fler kilometer i tröskeltempot eftersom man får lite vila. Ifall tröskeltempo är 5:30min/km, om man springer milen på 55min och halvmaran på 2h så blir ett 20min c:a 3,5km i tröskeltempo medans 6x1k tröskelintervaller uppenbarligen blir 6km i det tempot.

Sen finns andra aspekter som löpekonomi (hur effektivt man utnyttjar det syre musklerna faktiskt har tillgång till och kan springa snabbare till samma ansträngning) vilket men i princip förbättrar av teknikträning. Så löpning i tävlingstempo eller snabbare är positivt för detta (men även mängdträningen är positiv, iaf om man inte har hållning som en hösäck utan försöker ha ett vettigt löpsteg etc).

En grej man kan göra för att "slå två flugor i en smäll" med tröskel och löpekonomi är att försöka kombinera tröskelintervaller med löpning gring halvaratempo. Ifall man jobbar mot en halvmaratid på 2h (5:45/km) och har tröskeltempo på c:a 5:30/km så är ju tävlingstempo lite lägre än tröskeltempo, så då får man kompensera det genom att köra lite längre och/eller fler intervaller och då kan man få effekt på tröskeln ändå genom ackumulerad trötthet. Eller så kan man slänga in en farthöjning sista 5-8km av ett långpass och köra det i tävlingstempo.

TLDR versionen av allt detta är väl att det inte är opti att sikta på "bara" tre pass i veckan. Men om man gör det så bör man förmodligen försöka använda alla dessa extra vilodagar och faktiskt träna såpass hårt att man får ut nåt annat än hög volym av träningen. Typ ett riktigt långt långpass, och två tröskelpass kanske? Då jag gick på gymnasiet tränade jag nästan aldrig mer än 3 pass i veckan (eftersom jag så ofta tog ut mig fullständigt) och sprang typ 20-35km per vecka, och aldrig längre än 10km. Tack vare all den intensiva träningen sprang jag ändå en rätt kuperad terrängmil på 41min. Några år senare hade jag hört talas om långpass och körde istället massor av kilometer per vecka (varav troligen två pass längre än 15km) och nästan allting gick i lugnt och behagligt tempo. Då sprang jag samma terrängmil på 38min utan att nästan alls fokusera på högintensiv träning eller tröskelträning. Dock hade jag nog en hel del nytta av den träning jag gjort tidigare år. Men det ger ändå en hint om hur viktigt aerob uthållighet är (även fast jag troligen överdrev det).


Tack för utförligt svar! Anledningen till 3 dagar i veckan är för att jag styrketränar 2-4 dagar i veckan så det är max vad jag har tid med i dagsläget och löpning inte är hela mitt fokus.

Men vore kul att försöka göra det någorlunda optimalt eller möjligen ha ett upplägg som inte är tankelöst åtminstone.

Då kanske det får bli ett tröskelpass eller pyramidpass på ca 15 km.
Ett distanspass över 20 km hastigheten inte är i fokus.
och ett fartpass alternativt intervall pass med fokus på hastighet ca 4:00 - 4:30 tempo

ska bli intressant och se om man kan få till en tid under 1:40 innan kylan kommer tillbaka i höst!
Silvermunk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-07, 05:38   #19477
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Silvermunk Visa inlägg

Tack för utförligt svar! Anledningen till 3 dagar i veckan är för att jag styrketränar 2-4 dagar i veckan så det är max vad jag har tid med i dagsläget och löpning inte är hela mitt fokus.

Men vore kul att försöka göra det någorlunda optimalt eller möjligen ha ett upplägg som inte är tankelöst åtminstone.

Då kanske det får bli ett tröskelpass eller pyramidpass på ca 15 km.
Ett distanspass över 20 km hastigheten inte är i fokus.
och ett fartpass alternativt intervall pass med fokus på hastighet ca 4:00 - 4:30 tempo

ska bli intressant och se om man kan få till en tid under 1:40 innan kylan kommer tillbaka i höst!
Ja, verkligheten hindrar ju ofta att saker och ting blir optimalt gjorda.

Ett sätt att tänka kan ju också vara att halvmara och 10k är rätt lika varandra, förutom att halvmara kräver lite mer aerob uthållighet. Så man kan ju också börja med att träna som att man vill förbättra sig på 10k och ha som ett delmål att springa 10k på en viss tid och så bara fokusera på att springa lite längre långpass för att även kunna klara 21k.

Ifall man ska springa 21k på 1h40min (4:45/km) så ska man nog greja 10k på 45min (4:30/km). Denna typ av omräkning (10-15s långsammare per km om man dubblar distansen) kräver ju dock att man är lika genomtränad för bägge distanserna. I ditt fall så är det ju rimligt att tro att du kan vara lite närmare det optimala för 10k än för 21k eftersom det inte krävs riktigt lika mycket mängdträning för 10k, och det är ju mängdträning du inte kommer kunna få plats med eftersom du kör lite färre pass. Så du kanske ska sikta på att greja 10k på 42-43min (som kanske indikerar en halvmaratid på 1h35min ifall man är helt genomtränad) för att ha lite marginal.

Enda problemet med att träna 3 rätt hårda pass per vecka och totalt inte komma upp i jättehög träningsmängd, är att man riskerar att skada sig eftersom senor, ligament och skelett inte får chansen att byggas upp långsamt över tid av stegrande mängdträning vid relativt låg intensitet. Så risken finns alltså att man tränar för mycket i för hårt tempo och att kroppen inte klarar det. Så tränar man minimalistiskt och försöker kmpensera mängd med intensitet får man vara försiktig och lyhörd för när kroppen säger ifrån. Särskilt om du också ägnar dig åt styrketräning som ju också påverkar.

Det finns ju lite riktlinjer från gurun Jack Daniels (som gäller ett mer tradiotionellt upplägg då man springer minst 6 pass i veckan och förmodligen mer än 80-100km/vecka) som säger nåt i sitil med:
  • Mängden löpning vid tröskeltempo < 10-12% av totala mängden löpning
  • Mängden löpning strax långsammare än vVO2max (typ 3k-tävlingstempo 4:10-4:15/km för dig) < 8% av totala mängden
  • Mängden löpning snabbare än vVO2max (typ nästan sprint för att träna upp löpekonomi) < 5%
  • Inget enskilt pass (långpass) får inte vara längre än 20% av totala veckomängden.

Dvs för att få lov till att springa långpass på 20k så skulle du vara tvungen att springa 100k per vecka enligt Daniels.
Och för att springa 20min i tröskeltempo så skulle du behöva komma upp i c:a 50k per vecka.

Det är ju uppenbart att dessa riklinjer inte funkar om man springer mindre, men det ger ändå ett hum om vilka propertioner som är det man kanske bör sträva efter.

Senast redigerad av svenbanan den 2019-02-07 klockan 05:41.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-07, 10:34   #19478
sjövärdig
Registered User
 
sjövärdigs avatar
 
Reg.datum: Jan 2019
Inlägg: 355
Citat:
Ursprungligen postat av Silvermunk Visa inlägg

Tack för utförligt svar! Anledningen till 3 dagar i veckan är för att jag styrketränar 2-4 dagar i veckan så det är max vad jag har tid med i dagsläget och löpning inte är hela mitt fokus.

Men vore kul att försöka göra det någorlunda optimalt eller möjligen ha ett upplägg som inte är tankelöst åtminstone.

Då kanske det får bli ett tröskelpass eller pyramidpass på ca 15 km.
Ett distanspass över 20 km hastigheten inte är i fokus.
och ett fartpass alternativt intervall pass med fokus på hastighet ca 4:00 - 4:30 tempo

ska bli intressant och se om man kan få till en tid under 1:40 innan kylan kommer tillbaka i höst!
Grundregeln är väl att ju färre mil i veckan ju större andel av träningstiden kan du köra i tröskelfart eller intervall.
sjövärdig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-07, 10:53   #19479
Torsk_ole
Fil.Kand Oxéfilé
 
Torsk_oles avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Ort: Allt från söder till norr
Inlägg: 1 360
Pratade tidigare om ryggsäckar, köpte en på 12 liter, Salomon Agile. Har sprungit med den några gånger. Känns helt ok, blir väl aldrig riktigt bra med ryggsäck.

Är väldigt glad att jag inte köpte större. Får plats med det jag behöver.

Funderar lite på joggingvagn - någon med erfarenhet? Thule hade någon schysst variant som man kunde använda till löpning/cykel/skidor. Känns spontant väldigt smidigt. Framförallt kombinationen av cykel/löpning.
Torsk_ole är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-07, 10:54   #19480
spas
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: Helsingborg
Inlägg: 2 754
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Alltså min kropp är inte helt med i matchen längre. Tips till allmänheten: föd inte barn, det verkar slita som f-n.
Den infon hade jag behövt för 8 år sen!

Även utan själva födseln så verkar barn göra underverk för att påskynda åldrande. Själv kan jag äntligen träna någorlunda ohindrad efter 6 år av operationer, diskbråck, och rehab så det finns hopp =)
__________________
FulRedBull Rocks!!!
spas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-07, 11:02   #19481
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av Torsk_ole Visa inlägg
Funderar lite på joggingvagn - någon med erfarenhet? Thule hade någon schysst variant som man kunde använda till löpning/cykel/skidor. Känns spontant väldigt smidigt. Framförallt kombinationen av cykel/löpning.
Har sprungit och cyklat en hel del med vagn. Bör vara en bra vagn med stora hjul och enkelt system för omkoppling (ofta ganska dyra vagnar). Helt klart en stor skillnad jämfört med att springa utan vagn.
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-07, 11:06   #19482
sjövärdig
Registered User
 
sjövärdigs avatar
 
Reg.datum: Jan 2019
Inlägg: 355
Citat:
Ursprungligen postat av Torsk_ole Visa inlägg
Pratade tidigare om ryggsäckar, köpte en på 12 liter, Salomon Agile. Har sprungit med den några gånger. Känns helt ok, blir väl aldrig riktigt bra med ryggsäck.

Är väldigt glad att jag inte köpte större. Får plats med det jag behöver.

Funderar lite på joggingvagn - någon med erfarenhet? Thule hade någon schysst variant som man kunde använda till löpning/cykel/skidor. Känns spontant väldigt smidigt. Framförallt kombinationen av cykel/löpning.
Jag har testat lite olika varianter men ingen som slår Thule Glide (inte urbanvarianten). Ska du bara löpa någon gång ibland och använda till cykel så kan det vara värt att satsa på någon kombivagn. Dom är ju rätt dyra.

Jag är nöjd med min Glide och använder den för långpromenader. Tösen sover gott i den.
sjövärdig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-07, 11:07   #19483
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Har precis avslutat tredje veckan med dubbla långbackepass. Innan detta har jag aldrig bedrivit specifika backpass och knappt sprungit några pass i särskild kuperad terräng. Vi tar uppemot 300 höjdmeter/backpass.

Passet
Uppför: 4 km
Nedför: 4 km
Elevation gain: ~300 höjdmeter

Det blir alltid lite småjobbigt men vi har inget direkt tempo-tänk när vi kör passen. Bör vi ha någon sorts progression eller räcker faktumet att vi gör detta på kontinuerlig basis och att tempot på längre sikt bör gå upp per automatik(i.o.m. att vi bör bli bättre och bättre)?

Just nu utgår jag kallt från att enbart faktumet att vi faktiskt har två hyfsat rejäla backpass varje vecka kommer att göra att jag blir enormt mycket bättre på att springa i backig terräng i sommar. Det blir bara långbacke fram tills den dag då snön har lämnat den lokala skidbacken, då kommer jag att ersätta ett långbackepass med ett mer intensivt och brantare backpass i den backen.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-07, 11:20   #19484
sjövärdig
Registered User
 
sjövärdigs avatar
 
Reg.datum: Jan 2019
Inlägg: 355
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Har precis avslutat tredje veckan med dubbla långbackepass. Innan detta har jag aldrig bedrivit specifika backpass och knappt sprungit några pass i särskild kuperad terräng. Vi tar uppemot 300 höjdmeter/backpass.

Passet
Uppför: 4 km
Nedför: 4 km
Elevation gain: ~300 höjdmeter

Det blir alltid lite småjobbigt men vi har inget direkt tempo-tänk när vi kör passen. Bör vi ha någon sorts progression eller räcker faktumet att vi gör detta på kontinuerlig basis och att tempot på längre sikt bör gå upp per automatik(i.o.m. att vi bör bli bättre och bättre)?

Just nu utgår jag kallt från att enbart faktumet att vi faktiskt har två hyfsat rejäla backpass varje vecka kommer att göra att jag blir enormt mycket bättre på att springa i backig terräng i sommar. Det blir bara långbacke fram tills den dag då snön har lämnat den lokala skidbacken, då kommer jag att ersätta ett långbackepass med ett mer intensivt och brantare backpass i den backen.
Det beror som vanligt lite på vad målet är. Om du vill bli bättre på att bara springa i kuperad terräng tycker jag det är bäst att köra klassiska motionsspår där stigning och utförslöpning blandas lite snabbare.

Är målet tävlingar med många höjdmeter ser jag större mening med längre backpass. Inför fjällmara har jag exempelvis skippat långpass och kört 1000 höjdmeter i slalombacke. Gång i snabb takt med stavar och löpning nedför.
sjövärdig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-07, 11:34   #19485
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av sjövärdig Visa inlägg
Det beror som vanligt lite på vad målet är. Om du vill bli bättre på att bara springa i kuperad terräng tycker jag det är bäst att köra klassiska motionsspår där stigning och utförslöpning blandas lite snabbare.

Är målet tävlingar med många höjdmeter ser jag större mening med längre backpass. Inför fjällmara har jag exempelvis skippat långpass och kört 1000 höjdmeter i slalombacke. Gång i snabb takt med stavar och löpning nedför.
Jo, det är klart. Jag vill väl egentligen bli allmänt bättre då jag tidigare har sett min förmåga att ta backar som relativt svag. Tränar väl egentligen främst inför något som kan liknas vid en fjäll-ultra. Passen är rätt låsta, det blir 2x långbacke tills det att slalombacken är tillgänglig. Passet i slalombacken kommer att påminna om det du beskriver i det andra stycket.

Frågan grundar sig främst i att jag nojar lite över om jag vaggas in i någon sorts falsk trygghet i att mina 300 höjdmeter utan tempo-fokus är skitbra och inte behöver utökas eller pushas i snabbare i tempo. Tänker liksom att efter en viss tidsperiod så kanske höjdmeterna bör utökas för att de ska fortsätta att ge lika mycket som de gjorde i början. Samtidigt så tänker jag att enbart faktumet att jag faktiskt bedriver backträning för första gången någonsin bör ge väldigt mycket och att det här med planerad progression inte är något som jag behöver tänka jättemycket på.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)