Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-02-05, 01:07   #19456
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av pepplez Visa inlägg
En reflektion jag gjort. Svenbanan skrev tidigare att forskningen visar på att det inte finns någon överföring till löpning från andra konditionsidrotter. Jag har svårt att tro att det stämmer, men vad annan konditionsidrott (= crossfit) definitivt gett mig till löpningen är åtminstone helt klart en högre smärttröskel. Körde 4x4-intervaller på löpbandet igår och hade ställt in mig på slakt. Och visst, det var flåsigt - men det var också allt. Intervallträning från crossfit har vant mig vid att hela kroppen skriker i mjölksyra och musklerna och lungorna brinner men man ändå tvingar sig att fortsätta (tex Fran eller liknande, som är ~5 minuter max effort av Thrusters och pullups), men i löpningen är det liksom
bara flåsigt. Kanske körde för lätt för att det ska räknas som en ”riktig” 4x4-intervall (körde i 4:00 min/km, mitt 10k max är 44 min), men tror ändå jag är något på spåren här.
Jag tror att det som forskningen säger (tror KG presenterat en del sådana rapporter här), är att det inte finns mycket till överföring mellan VO2max mellan olika konditionsidrotter.

Personligen är jag rätt skeptisk, och tycker att det nog verker finnas en hel del överföring. Dock är det ju så att det finns fan så många olika träningseffekter att hålla ordning på. Det kan ju hända att man kan få överföring på andra saker än VO2max och alltså bli bättre i löpning trots att man tränat cykling...

Sen kan man ju dela upp VO2max i en central komponent (hur syret ska tas upp i blodet och pumpas ut via hjärtat) och en lokal effekt (hur syret kommer till de arbetande musklerna och hur det tas omhand där). Personligen inbillar jag mig att den lokala effekten troligen är mycket mer grenspecifik än den centrala effekten. Så kanske har man inte så stor nytta av de lokala effekterna ifall man byter sport (eftersom anpassningarna behöver se lite annorlunda ut) men man kanske har nytta av de centrala effekterna. Dessutom tror jag att de centrala effekterna (större starkare hjärtmuskel frammförallt) tar längre tid att få, så det kanske behövs riktigt långa studier för att se att den effekten har en överföring. Observera att jag bara spekulerar nu.

Angående CF så är ju en hel del grejer väldigt mjölksyraintensiva, fast man byter mellan olika övningar så att man kan fortsätta plåga sig i "för hård" intensitet. "Fight Gone Bad" var väl typ specifikt konstruerad för just detta en gång i tiden för att plåga BJ Penn. Hur som helst kan jag tänka mig att man kan få en del effekter på just mjölksyratåligheten av mycket CF-träning. Dvs hurpass länge man klarar av att fortsätta plåga sig då man tränar en bra bit över tröskeln. Det är ju nåt som rimligen känns som att man har höjt smärttröskeln. Så jag tror också du är nåt på spåren.

Dock tycker jag att 4min/km låter som ett helt okej tempo att köra VO2max-intervaller i ifall du springer milen på 44min (på tävling). 4:24/km i 10k och så använder man tumregeln om att ta bort 10-15s varje gång man halverar distansen, ger att du kanske skulle kunna hålla 3:54-4:04/km i 2,5km. Dessa 2,5km skulle då ta c:a 10min vilket ju är ungefär så lång tid man kan förvänta sig att kunna hålla vVO2max. Så jag tror det var ett klockrent pass. Sen kanske du körde intervallerna på löpband vilket väl ska vara lite enklare än "på riktigt" och kanske sprang du 10k på 44min för ett par månader sedan, och det inte är ett riktigt korrekt värde att jämföra med. Så ur den aspekten kanske du egentligen skulle klarat att springa 10k på 42min under samma förhållanden som du körde intervallerna. Det kan man ju bara spekulera i.

För ett gäng år sedan körde jag en hel del simning och löpning parallellt med att jag gjorde en del crossfit (framförallt kroppsvikts wods) och överkroppsstyrketräning. Det jag tyckte mig märka då var att jag inte fick några särskilda effekter på löpningen (vare sig positivt eller negativt) då jag förbättrade mig på de wod:ar jag hade som riktmärken. Framförallt körde jag "Cindy" (vilket ju är en relativ lång och flåsig wod) minst en gång i veckan, och tyckte inte jag fick bättre kondis efter att jag förbättrat mig märkbart i mina pullups/armhävningar/knäböjar. Däremot märkte jag en satans skillnad på min "Cindy"-tid då jag förbättrat min kondis genom löträningen. Då kunde jag plötsligt göra betydligt fler rundor ganska enkelt. Så där är beviset på hur allt hänger ihop...
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-05, 08:32   #19457
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Jag tror att det som forskningen säger (tror KG presenterat en del sådana rapporter här), är att det inte finns mycket till överföring mellan VO2max mellan olika konditionsidrotter.



Personligen är jag rätt skeptisk, och tycker att det nog verker finnas en hel del överföring. Dock är det ju så att det finns fan så många olika träningseffekter att hålla ordning på. Det kan ju hända att man kan få överföring på andra saker än VO2max och alltså bli bättre i löpning trots att man tränat cykling...



Sen kan man ju dela upp VO2max i en central komponent (hur syret ska tas upp i blodet och pumpas ut via hjärtat) och en lokal effekt (hur syret kommer till de arbetande musklerna och hur det tas omhand där). Personligen inbillar jag mig att den lokala effekten troligen är mycket mer grenspecifik än den centrala effekten. Så kanske har man inte så stor nytta av de lokala effekterna ifall man byter sport (eftersom anpassningarna behöver se lite annorlunda ut) men man kanske har nytta av de centrala effekterna. Dessutom tror jag att de centrala effekterna (större starkare hjärtmuskel frammförallt) tar längre tid att få, så det kanske behövs riktigt långa studier för att se att den effekten har en överföring. Observera att jag bara spekulerar nu.



Angående CF så är ju en hel del grejer väldigt mjölksyraintensiva, fast man byter mellan olika övningar så att man kan fortsätta plåga sig i "för hård" intensitet. "Fight Gone Bad" var väl typ specifikt konstruerad för just detta en gång i tiden för att plåga BJ Penn. Hur som helst kan jag tänka mig att man kan få en del effekter på just mjölksyratåligheten av mycket CF-träning. Dvs hurpass länge man klarar av att fortsätta plåga sig då man tränar en bra bit över tröskeln. Det är ju nåt som rimligen känns som att man har höjt smärttröskeln. Så jag tror också du är nåt på spåren.



Dock tycker jag att 4min/km låter som ett helt okej tempo att köra VO2max-intervaller i ifall du springer milen på 44min (på tävling). 4:24/km i 10k och så använder man tumregeln om att ta bort 10-15s varje gång man halverar distansen, ger att du kanske skulle kunna hålla 3:54-4:04/km i 2,5km. Dessa 2,5km skulle då ta c:a 10min vilket ju är ungefär så lång tid man kan förvänta sig att kunna hålla vVO2max. Så jag tror det var ett klockrent pass. Sen kanske du körde intervallerna på löpband vilket väl ska vara lite enklare än "på riktigt" och kanske sprang du 10k på 44min för ett par månader sedan, och det inte är ett riktigt korrekt värde att jämföra med. Så ur den aspekten kanske du egentligen skulle klarat att springa 10k på 42min under samma förhållanden som du körde intervallerna. Det kan man ju bara spekulera i.



För ett gäng år sedan körde jag en hel del simning och löpning parallellt med att jag gjorde en del crossfit (framförallt kroppsvikts wods) och överkroppsstyrketräning. Det jag tyckte mig märka då var att jag inte fick några särskilda effekter på löpningen (vare sig positivt eller negativt) då jag förbättrade mig på de wod:ar jag hade som riktmärken. Framförallt körde jag "Cindy" (vilket ju är en relativ lång och flåsig wod) minst en gång i veckan, och tyckte inte jag fick bättre kondis efter att jag förbättrat mig märkbart i mina pullups/armhävningar/knäböjar. Däremot märkte jag en satans skillnad på min "Cindy"-tid då jag förbättrat min kondis genom löträningen. Då kunde jag plötsligt göra betydligt fler rundor ganska enkelt. Så där är beviset på hur allt hänger ihop...


Intressanta svar, tack.

Jo min miltid är inte up-to-date, den är från ett lopp i augusti. Sedan sprang jag inget till Januari och har nu sprungit i drygt en månad, med förbättrad teknik och efter en någotsånär välgrundad plan. Får en uppdaterad tid efter Varvetmilen i slutet av mars.

Finns det något konsensus kring att man tex kan lägga på en nätt lutning på löpbandet för att bättre simulera samma ansträngning utomhuslöpning? Föredrar helt klart att springa ute men i söndags var det 2 dm oplogad nysnö överallt så snabba intervaller ute var inget alternativ
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-05, 08:34   #19458
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 832
Citat:
Ursprungligen postat av pepplez Visa inlägg
Intressanta svar, tack.

Jo min miltid är inte up-to-date, den är från ett lopp i augusti. Sedan sprang jag inget till Januari och har nu sprungit i drygt en månad, med förbättrad teknik och efter en någotsånär välgrundad plan. Får en uppdaterad tid efter Varvetmilen i slutet av mars.

Finns det något konsensus kring att man tex kan lägga på en nätt lutning på löpbandet för att bättre simulera samma ansträngning utomhuslöpning? Föredrar helt klart att springa ute men i söndags var det 2 dm oplogad nysnö överallt så snabba intervaller ute var inget alternativ
1,5 % lutning för att simulera luftmotståndet. Det kör jag alltid på och det är hyfsat koncensus(1-2 % brukar man säga). Då tänker jag att det blir som utomhus med optimala förutsättningar.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-05, 08:36   #19459
PerLedin
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2014
Inlägg: 689
Kan inte någon posta grubs studier till längdlandslaget så slipper dom slösa så mycket tid på löpning :P
PerLedin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-05, 10:56   #19460
Macroman
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 921
Citat:
Ursprungligen postat av PerLedin Visa inlägg
Kan inte någon posta grubs studier till längdlandslaget så slipper dom slösa så mycket tid på löpning :P
Precis!
Macroman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-05, 11:18   #19461
srenix
Registered User
 
srenixs avatar
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 148
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
1,5 % lutning för att simulera luftmotståndet. Det kör jag alltid på och det är hyfsat koncensus(1-2 % brukar man säga). Då tänker jag att det blir som utomhus med optimala förutsättningar.
Kör alltid 1% lutning som standard på löpband.
__________________
Lyft och var glad! Tjolahopp, tjolahej - tjolahoppsansa!

:
srenix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-05, 18:01   #19462
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av PerLedin Visa inlägg
Kan inte någon posta grubs studier till längdlandslaget så slipper dom slösa så mycket tid på löpning :P
Hahaha!
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-05, 23:55   #19463
Wrista
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 248
En sak jag funderar på är ju att vissa veckor har jag endast tid att jogga 6 korta pass. Och andra veckor springer jag milen 3 gånger. Låt säga att intensiteten är mycket låg och samma på alla passen. Vad skulle vara bäst; 6st 5km pass eller 3st mil pass?
Wrista är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-06, 00:50   #19464
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Beror på syftet, men dina ben får mer stimulering med ett milpass än 5km.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-06, 00:54   #19465
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Wrista Visa inlägg
En sak jag funderar på är ju att vissa veckor har jag endast tid att jogga 6 korta pass. Och andra veckor springer jag milen 3 gånger. Låt säga att intensiteten är mycket låg och samma på alla passen. Vad skulle vara bäst; 6st 5km pass eller 3st mil pass?

Jag skulle tro att det inte ens finns nåt rätt svar, eftersom det troligen finns så många variabler som påverkar vilken av dessa approacher som ger bäst resultat, och det finns flera olika typer av resultat (träningseffekter).

Man brukar ju vilja springa fler pass per vecka för att det inte är lika slitsamt att springa x antal kilometer på fler pass. Dvs man kan få plats med fler pass på en vecka (och alltså springa fler km) och bli lika sliten som ifall man sprungit färre kilometer på färre pass. Och eftersom mängd är kung så tjänar man på att springa fler pass (om man utnyttjar det till att springa mer). Så springer man fler pass per vecka så bör man ta tillfället i akt och pusha veckomängden.

Ifall man springer färre pass per vecka så behöver man inte ta det lika lugnt, eftersom man har fler vilodagar och inte behöver vara pigg i benen varje dag. Så springer man färre pass så bör man ta tillfället i akt och plåga sig lite hårdare.

Det upplägg som ger bäst resultat i längden är det första upplägget med många pass. Men man håller inte alla pass i lugnt tempo, utan man kör några få tuffa pass i högt tempo och vissa i superlugnt tempo (då man är trött från ett tidigare pass) och få på det viset lite av bägge uppläggen, men framförallt kan man ändå få riktigt hög volym på detta sätt.

Är mängden och intensiteten samma oberoende av vilket upplägg man kör (som i ditt exempel) så blir det nog väldigt beroende av hurpass hög intensitet (i förhållande till ens kapacitet) träningen är på, och ifall volymen man kommer upp i är i närheten av den volym man kan få resultat från, etc.

Med det sagt så tror jag 3x10k är ett bättre upplägg än 6x5k.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-06, 01:58   #19466
Wrista
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 248
Jag håller på och återhämtar mig efter skada och tycker det fungerar väldigt fint att springa korta pass 5-6 dagar i veckan. Har kommit upp i 38km i veckovolym nu. Ökar sakta och ska så småningom lägga in lite mer tempo. När man varit skadad så inser man att man inte vill vara ifrån löpningen. Att bara lufsa omkring i snigeltempo är väldigt trevligt som jag prioriterar högre just nu än högintensiva pass.
Wrista är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-06, 02:51   #19467
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Wrista Visa inlägg
Jag håller på och återhämtar mig efter skada och tycker det fungerar väldigt fint att springa korta pass 5-6 dagar i veckan. Har kommit upp i 38km i veckovolym nu. Ökar sakta och ska så småningom lägga in lite mer tempo. När man varit skadad så inser man att man inte vill vara ifrån löpningen. Att bara lufsa omkring i snigeltempo är väldigt trevligt som jag prioriterar högre just nu än högintensiva pass.
Ja, och det är som sagt inte lika slitsamt att springa fler gånger per vecka, vilket ju rimligen passar bättre ifall du håller på och återhämtar dig från skada.

Ifall man har som målsättning att springa 6 lite längre pass per vecka inom en överskådlig framtid kan det också vara värt att springa många och korta pass även om det "egentligen" är lite för lökigt. Man tjänar ju som sagt i längden på att optimera för träningsmängd (och då behöver man springa många pass per vecka), och att vänja sig vid flera pass kan vara en nyckel till detta.

Ett smidigt (och inte påfrstande och skadebenäget) sätt att få in lite intensitet under en basträningsperiod då man prioriterar volym kan vara att köra "koordinationsintervaller"/fartökningar (surges på engelska). Då får man in löpteknik/löpekonomi/hålla liv i snabba muskelfibrer utan att det sliter på benen.

Det jag menar då är att i slutet av de lugna distanspassen (2-3gg/v) kör man 4x50-100m riktigt snabbt med 2-3min joggvila (full återhämtning) mellan. Dvs man börjar med kanske 1-2 ggr i veckan, och kör 2x50m och så ökar man på gradvis under ett gäng veckor. Startar man direkt med 4x100m så kanske det kan kännas lite slitigt och det är inte meningen. Tempot ska vara typ tävlingsfart på 1-2km (dvs inte riktigt sprintteknik) så man är tvungen att verkligen ösa på och öppna upp steglängden mm. Dock springer man så kort att man inte hinner bygga upp nån mjölksyra. Och vilan ska vara tillräcklig för att fylla upp ATP i musklerna till nästa intervall/fartökning (vilket typ tar 60-90s om man står still och typ dubbelt så lång tid om man slöjoggar).

Senast redigerad av svenbanan den 2019-02-06 klockan 02:54.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-06, 09:05   #19468
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 164
Alltså min kropp är inte helt med i matchen längre. Tips till allmänheten: föd inte barn, det verkar slita som f-n.

Hursomhaver. Mitt "början till hopparknä" är i princip läkt, det tog 2,5 vecka av daglig rehab. Nu känner jag bara av det när jag gör tyngre benspark på gymmet. Sprang 3x9 km förra veckan utan problem varav ett av passen innehöll totalt 10 min i intervallfart. So far so good. Meeen, sen har jag börjat känna av nån skit i ljumske/bäcken, vilket jag tillslut identifierade hände när jag svängde tvärt åt vänster (t.ex. när jag gick ner för en lång och brant spiraltrappa då man liksom "snurrar" 180 grader vid varje våningsplan på väg ner). Var hos fysion igår och han fick klura och bända och greja rätt länge innan han kunde identifiera en orsak - förmodligen en liten överansträngning i muskelfästet till någon av adduktor-musklerna (minns inte riktigt vilken, fanns så himla många). Jag är även väldigt stel i vänster ljumske så nu ska jag rehabba detta i 2 veckor innan återbesök. Alltså SUCK!

Det enda positiva i kråksången är att det inte gör ett dugg ont så länge jag inte svänger tvärt (eller står upp vid datorn och jobbar och flyttar vikten mellan benen - det känns också). Så jag kan fortsätta springa rakt och platt, samt åka skidor osv. Men ändå, jag gillar inte känslan av att min kropp inte riktigt funkar, och då särskilt vänsterbenet. Nu får det en sista chans innan jag överväger att amputera skiten.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-02-06, 10:07   #19469
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 832
Citat:
Ursprungligen postat av Wrista Visa inlägg
En sak jag funderar på är ju att vissa veckor har jag endast tid att jogga 6 korta pass. Och andra veckor springer jag milen 3 gånger. Låt säga att intensiteten är mycket låg och samma på alla passen. Vad skulle vara bäst; 6st 5km pass eller 3st mil pass?
Tre st milpass(förutsatt att du lökar på alla passen som du skriver).
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-06, 11:52   #19470
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 832
Den här tyckte jag var härlig. Gary Robbins försöker slå ett rekord runt Mount Rainier. Perfekt att glo på inför löprundan.

__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)