Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2016-11-04, 15:11   #16
Donkens
Registered User
 
Donkenss avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 498
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag kör utan att använda armarna. Armar och axlar kan inte använda fett som bränsle under aktivitet, och jag föredrar att ha glykogenet kvar till styrketräningen.
Transporteras inte glykogenet ut från alla muskler i kroppen ändå?
Donkens är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-04, 15:20   #17
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 267
Glykogen töms lokalt.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-04, 15:49   #18
baktung
cool bispes kung
 
baktungs avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 271
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag kör utan att använda armarna. Armar och axlar kan inte använda fett som bränsle under aktivitet, och jag föredrar att ha glykogenet kvar till styrketräningen.
Brukar inte använda armarna mer än att hålla i handtagen ibland eller stretcha under tiden. Vill också spara dem till styrketräningen. Kan stelna till lite om jag bara låter armarna hänga utmed sidan.
__________________
Om: Försöker styrkebygga och bli bra på knäböj. 176 cm, född 87.
Pers: Knäböj: 185 kg Hantelpreachercurl: 30 kg Benspark: hela magasinet
So Journalistic
baktung är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-04, 15:55   #19
therunningman
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2014
Ort: Västkusten
Inlägg: 1 605
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag kör utan att använda armarna. Armar och axlar kan inte använda fett som bränsle under aktivitet, och jag föredrar att ha glykogenet kvar till styrketräningen.
Vad baserar du det på? Hur tänker du att ex en långloppsskidåre kan staka sig fram i många många timmar? En beerhelmet m en påse glykogen till varje biceps eller ett exoskelett som låser armbågslederna? Fast exoskelett underlättar ju inte för axlarna..

Har hört påståendet några gånger men med många års erfarenhet av långdistans där armar är involverade får du gärna styrka ditt påstående. Paddling, simning och skidåkning är några grenar som förekommer i ultradistanser.

Skickat från min Nexus 6P via Tapatalk
therunningman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-04, 16:24   #20
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 267
Postat många gånger förr, med referenser.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-04, 16:38   #21
leee
Banned User
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 357
denna kanske

http://bjsm.bmjjournals.com/cgi/content/full/38/1/31
leee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-06, 13:31   #22
Tiga
Registered User
 
Tigas avatar
 
Reg.datum: Apr 2009
Ort: Mariestad
Inlägg: 328
Ni som kör crosstrainer utan att svinga med armarna. Gör ni alltid det eller är det bara när ni har planerat att styrketräna efter crosstrainern. Skulle ni köra utan armar även om ni bara körde på crosstrainern den dagen eller om ni körde den efter styrketräningen?
Tiga är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-06, 13:45   #23
baktung
cool bispes kung
 
baktungs avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 271
Citat:
Ursprungligen postat av Tiga Visa inlägg
Ni som kör crosstrainer utan att svinga med armarna. Gör ni alltid det eller är det bara när ni har planerat att styrketräna efter crosstrainern. Skulle ni köra utan armar även om ni bara körde på crosstrainern den dagen eller om ni körde den efter styrketräningen?
Utan armar även om jag bara kör crosstrainer den dagen. Ibland kan jag dock lägga till armarna lite lätt bara, men t.ex. enbart i den riktningen som jag inte ska träna dagen därpå. Så om jag ska köra dragövningar nästa dag pressar jag bara framåt med armarna på crosstrainern och drar ingenting.
__________________
Om: Försöker styrkebygga och bli bra på knäböj. 176 cm, född 87.
Pers: Knäböj: 185 kg Hantelpreachercurl: 30 kg Benspark: hela magasinet
So Journalistic
baktung är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-06, 13:50   #24
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 267
Använder aldrig armarna.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-06, 15:11   #25
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 068
Citat:
Ursprungligen postat av Tiga Visa inlägg
Ni som kör crosstrainer utan att svinga med armarna. Gör ni alltid det eller är det bara när ni har planerat att styrketräna efter crosstrainern. Skulle ni köra utan armar även om ni bara körde på crosstrainern den dagen eller om ni körde den efter styrketräningen?
Använder aldrig armarna. Om det är för kondis så är det ju arbetspulsen som är intressant och den går utmärkt att nå utan armarna. Faktum är att när jag testar så sjunker pulsen något när jag tar tag i handtagen om jag inte aktivt verkligen trycker och drar hårt. Vilken alla som kört crosstrainer vet att det inte sker under många sekunder innan man tappat fokus och låter bara armarna hänga med. Det blir en för mig mer naturlig rörelse utan handtagen vilket också gör att jag kan stå längre bak och får därmed ett mycket skönare flow i rörelsen (det har väl dock med vilken maskin och hur lång man är).
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-06, 15:14   #26
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 685
"Bör" man ha typ 0-1 på lutning (som jag tror det är?) på en crosstrainer om man vill att det ska simulera plan löpning så mycket som möjligt? Sedan justera själva motståndet till det man vill ha.

Den här maskinen var inställd på "5" i lutning när jag startade den, sög ju så jävla mycket i benen
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2016-11-06, 15:40   #27
Tiga
Registered User
 
Tigas avatar
 
Reg.datum: Apr 2009
Ort: Mariestad
Inlägg: 328
Citat:
Ursprungligen postat av baktung Visa inlägg
Utan armar även om jag bara kör crosstrainer den dagen. Ibland kan jag dock lägga till armarna lite lätt bara, men t.ex. enbart i den riktningen som jag inte ska träna dagen därpå. Så om jag ska köra dragövningar nästa dag pressar jag bara framåt med armarna på crosstrainern och drar ingenting.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Använder aldrig armarna.
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
Använder aldrig armarna. Om det är för kondis så är det ju arbetspulsen som är intressant och den går utmärkt att nå utan armarna. Faktum är att när jag testar så sjunker pulsen något när jag tar tag i handtagen om jag inte aktivt verkligen trycker och drar hårt. Vilken alla som kört crosstrainer vet att det inte sker under många sekunder innan man tappat fokus och låter bara armarna hänga med. Det blir en för mig mer naturlig rörelse utan handtagen vilket också gör att jag kan stå längre bak och får därmed ett mycket skönare flow i rörelsen (det har väl dock med vilken maskin och hur lång man är).
Där ser man. Dags att sluta använda armarna då =)

Tack för era svar
Tiga är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-06, 20:13   #28
lagerrensning
Registered User
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 19
Använd armarna om du gillar det, nästa vecka kommer en ny studie som visar det motsatta.
lagerrensning är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-06, 20:55   #29
baktung
cool bispes kung
 
baktungs avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 271
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
"Bör" man ha typ 0-1 på lutning (som jag tror det är?) på en crosstrainer om man vill att det ska simulera plan löpning så mycket som möjligt? Sedan justera själva motståndet till det man vill ha.

Den här maskinen var inställd på "5" i lutning när jag startade den, sög ju så jävla mycket i benen
Har två varianter av crosstrainer på gymmet och ingen går att ställa in på lutning. Går bara öka motståndet.
__________________
Om: Försöker styrkebygga och bli bra på knäböj. 176 cm, född 87.
Pers: Knäböj: 185 kg Hantelpreachercurl: 30 kg Benspark: hela magasinet
So Journalistic
baktung är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-06, 21:15   #30
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Tacka vet jag Cybex Arc Trainer. My precious...

Termy är uppkopplad nu   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:40.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)