Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Matlagning & Recept

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-12-05, 17:43   #346
Tacos
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2010
Ort: Huddinge
Inlägg: 1 505
Citat:
Ursprungligen postat av vicarious Visa inlägg
Jag har slut proteinpulver och har senaste dagarna provat köra utan. Måste säga att det blir nästan bättre utan.. tycker de blir luftigare och saftigare än innan. Nu kör jag endast med äggvita, mjöl (vete, graham osv) och lite kvarg. Bakpulver och salt förstås.
Var länge sedan jag körde utan protein i, men då kanske man skulle testa det igen då.
Tacos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-05, 18:02   #347
Tacos
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2010
Ort: Huddinge
Inlägg: 1 505
Smet:
40g Havregryn
20g Vetemjöl
25g Sloow vanilj
1 st. ägg
150g Äggvita
200g Mellanmjöl
Lite salt

Topping
150g Hallon
150g Yoghurt
5g sloow vanilj
1 st. Hackat äpple
Lite kanel

Tacos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-05, 18:45   #348
Simel
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2012
Inlägg: 116
hoppas de är rätt tråd

ja fundearr på att göra pannkakor imorn med gainer, kommer min kropp att ta upp allt pulver eller kommer näringsvärdet på gainern att ändras om man häller pulver i smeten/dunken?
Simel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-05, 18:49   #349
Jeml
Registered User
 
Jemls avatar
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 16 423
Citat:
Ursprungligen postat av Simel Visa inlägg
hoppas de är rätt tråd

ja fundearr på att göra pannkakor imorn med gainer, kommer min kropp att ta upp allt pulver eller kommer näringsvärdet på gainern att ändras om man häller pulver i smeten/dunken?
varför vill du ha gainer i pannkakor? :screwy:

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
Hoppas någon LCHF'are fick hjärtattack.
5/3/1 + marathon!
Jeml är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-05, 18:56   #350
Simel
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2012
Inlägg: 116
Citat:
Ursprungligen postat av Jeml Visa inlägg
varför vill du ha gainer i pannkakor? :screwy:

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
för att gå upp i vikt? på samma sätt som att man hellre har proteinpulver och är kalorisnål när man vill göra "deff"-pannkakor?
Simel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-05, 19:27   #351
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 775
Citat:
Ursprungligen postat av Simel Visa inlägg
hoppas de är rätt tråd

ja fundearr på att göra pannkakor imorn med gainer, kommer min kropp att ta upp allt pulver eller kommer näringsvärdet på gainern att ändras om man häller pulver i smeten/dunken?
Allt tas upp.

Citat:
Ursprungligen postat av Simel Visa inlägg
för att gå upp i vikt? på samma sätt som att man hellre har proteinpulver och är kalorisnål när man vill göra "deff"-pannkakor?
Drick gainern bredvid? Dricka kalorier går lättare än att äta dem.

Försöker du gå upp i vikt så gör vanliga pannkakor på ägg, fet mjölk, vetemjöl m.m. och stek de i rikligt med smör. Ät med sylt och grädde/glass. Betydligt godare än gainer..
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.

Senast redigerad av vicarious den 2013-12-05 klockan 19:29.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-05, 19:55   #352
Simel
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2012
Inlägg: 116
Citat:
Ursprungligen postat av vicarious Visa inlägg
Allt tas upp.



Drick gainern bredvid? Dricka kalorier går lättare än att äta dem.

Försöker du gå upp i vikt så gör vanliga pannkakor på ägg, fet mjölk, vetemjöl m.m. och stek de i rikligt med smör. Ät med sylt och grädde/glass. Betydligt godare än gainer..
låter vettigt

så proteinpulver i pannkakor om man vill ha mer protein + bli mätt enklare = bra vid deff

men om man bulkar är vanliga pannkakor tillräckligt nyttiga? säg med grädde (och om man vill spicea till det lite så socker också & ev. sylt) och om man vill ha mer kcal tar man en gainer?
Simel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-05, 20:03   #353
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 775
Citat:
Ursprungligen postat av Simel Visa inlägg
så proteinpulver i pannkakor om man vill ha mer protein + bli mätt enklare = bra vid deff
Något i den stilen ja.

Citat:
Ursprungligen postat av Simel Visa inlägg
men om man bulkar är vanliga pannkakor tillräckligt nyttiga? säg med grädde (och om man vill spicea till det lite så socker också & ev. sylt) och om man vill ha mer kcal tar man en gainer?
Jag tycker det är svårt att sätta nyttig/onyttighetsstämpel på enskilda livsmedel eller måltider. Se hela bilden istället, hela kosten, allt du äter. Att bara sitta och trycka i sig pannkakor med grädde dagarna i ända är kanske inte jättenyttigt. Men den rätten kan absolut ingå i en nyttig och hälsosam livsstil.
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-05, 22:48   #354
Gober
Surgubbe
 
Gobers avatar
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 5 511
Citat:
Ursprungligen postat av Simel Visa inlägg
för att gå upp i vikt? på samma sätt som att man hellre har proteinpulver och är kalorisnål när man vill göra "deff"-pannkakor?
Om du vill gå upp i vikt gör vanliga pannkakor med mjöl och mjölk? Är ju perfekt måltid för att öka i vikt, fortfarande problem att öka? Ja då är ju en klick grädde och sylt perfekt.

Att ösa i malto i pannkakssmeten lär inte vara någon höjdare, vet inte heller hur det reagerar med värme men kan inte tänka mig att det blir så bra?
Gober är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-03, 20:07   #355
Gurkyngel
Registered User
 
Gurkyngels avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Ort: Luleå
Inlägg: 2 019
Tre varianter på chiaplättar - by far de bästa proteinplättarna jag någonsin smakat!!!

1. Chiaplättar varvade med lågkalori blåbär/hallonkräm samt toppade med kokos-xanthan gum-glass, kiwi, röda och svarta vinbär, lakritsströssel, kokosflingor och RAW mandelsmör.



2. Saffranschiaplättar varvade med RAW aprikosmarmelad samt toppade med xanthangumglass på kokosmjölk, clementin, röda vinbär, blåbär, sockerfri kaffechoklad, lakritsströssel och RAW mandelsmör.



3. Chiaplättar med lakritssmak varvade med lågkalori blåbär/hallonkräm samt toppade med silkestofuglass med kokossmak, urgröpt passionsfrukt, röda och svarta vinbär, jordnötssmör, pistagenötter, kakaonibs och skivad sharonfrukt.



Länk till grundreceptet

Länk till recept på Xanthan gum-glassen
__________________
http://emmysliv.shapemeup.se/
Gurkyngel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-03, 20:10   #356
R Scarpa27
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2013
Ort: Godismonstret
Inlägg: 4 694
Citat:
Ursprungligen postat av Gober Visa inlägg
Om du vill gå upp i vikt gör vanliga pannkakor med mjöl och mjölk? Är ju perfekt måltid för att öka i vikt, fortfarande problem att öka? Ja då är ju en klick grädde och sylt perfekt.

Att ösa i malto i pannkakssmeten lär inte vara någon höjdare, vet inte heller hur det reagerar med värme men kan inte tänka mig att det blir så bra?
gainer i pannkakor funkar utmärkt.
& har man en god smak blir ju bara det ett lyft, och socker & sötman finns ju i malton.
så sylten kan man skippa och dra på bär, frukt & grädde.
bra kombo.

Senast redigerad av R Scarpa27 den 2014-02-03 klockan 20:11.
R Scarpa27 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-03, 22:44   #357
Kaelel
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 157
Gjorde en egen volym av Andreaz Engströms recept som är perfekta, speciellt under deff.
Riktigt goda tillsammans med Önos lågkalori jordgubbssylt och lite grädde eller vaniljglass.
En precis lagom portion som ger 2 pannkakor med en storlek som en normal tallrik ->

Rör ihop

100g Vita 41
14g Gula 44,66
30g Havregryn 111
100g Kesella 75
40g Mellanmjölk 18
3g Bakpulver
4g Sötningsmedel (använder suketter i pulverform då det inte ger en sträv känsla i munnen)

Tillsätt en nypa salt och kanel efter smak, stek på låg värme (3/4).

Kcal: 295
Protein: 30
Kaelel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-08, 13:31   #358
Gurkyngel
Registered User
 
Gurkyngels avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Ort: Luleå
Inlägg: 2 019
Plättar <3

Fullkomlig dille på det just nu tror jag kommit fram till det ultimata receptet. Fluffiga och matiga och lättstekta plättar som dessutom är kcal-snåla så man kan overkilla med topping

- Lägg 2 msk chia/psylliumfrön i blöt i 1 dl osötad mandelmjölk. Ställ i kylskåp över natten.
- Tillsätt 2 ägg, 20 g kasein, 30 g Pofiber, 1 tsk Fiberhusk, 1 tsk bakpulver, 1 nypa salt, valfri smaksättning (kanel, kardemumma, saffran, kakao, vanilj, arrak, kokos, mer sötning osv) samt 1-2 dl vatten (blanda ihop och känn efter, smeten ska vara tjock och seg men inte som en deg).
- Hetta upp fett i en stekpanna och stek plättar. 1 msk smet är lagom mängd för en plätta i size american pancake

Några bildexempel:





__________________
http://emmysliv.shapemeup.se/
Gurkyngel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-09, 21:55   #359
Fonziie
Registered User
 
Fonziies avatar
 
Reg.datum: Dec 2009
Inlägg: 202
Citat:
Ursprungligen postat av vicarious Visa inlägg
Har helt snöat in på proteinpannkakor nu, äter det 1-2 ggr per dag. Snabbt att laga, sjukt gott och bra makros. Såhär ser mitt recept ut nu (3 pannkakor):

150g äggvita
50g kvarg
30g proteinpulver (typ 50/50 vassle/kasein)
30g mjöl (vete, råg, graham etc)
lite salt & bakpulver

Kanske går att förbättra men har inte orkat prova mig fram mer då jag blir så nöjd med det här receptet.
Prövade det här receptet idag och blev faktiskt överraskad, trodde dom skulle bli riktigt torra när de inte var nå hela ägg i men icke.



Hade dessvärre inga bananer hemma, det hade vart grymt gott till.
__________________
Fonsin @ Instagram..

#selfies, träning och lite allt möjligt.
Fonziie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-13, 17:01   #360
Fonziie
Registered User
 
Fonziies avatar
 
Reg.datum: Dec 2009
Inlägg: 202


Godaste på länge!

359 Kalorier, 51g Protein, 23g Kolhydrater, 7g Fett
__________________
Fonsin @ Instagram..

#selfies, träning och lite allt möjligt.
Fonziie är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)