Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Tävlingsforum > Tävlande/aktiva

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-08-05, 14:36   #1621
PatJack
Registered User
 
PatJacks avatar
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Halmstad
Inlägg: 6 670
Säger som Niwah! Dessa skall föras in på schemat asap! Är galet stel så det där behövs!
__________________
Min Träningsjournal!

Kolla in mig på Instagram!

Min YouTube kanal!
PatJack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-05, 14:37   #1622
Ristretto
Risotto
 
Ristrettos avatar
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 5 687
Mina axlar behöver sånt där.
__________________
Journal: Scuderia Gluteus
Ristretto är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-05, 18:08   #1623
Exdiaq
Registered User
 
Exdiaqs avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 5 211
Också bra grejer:

Mike Robertson - The Keys to Upper Body Injury Prevention and Strength

OffT: Utifall du ändrat mobilnummer. Date i Halmstad onsdag eftermiddag/kväll? Har förmodligen vägarna förbi då.
__________________
Lennart, Sir.

Senast redigerad av Exdiaq den 2012-08-05 klockan 18:09.
Exdiaq är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-06, 08:36   #1624
RassK
Registered User
 
RassKs avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 6 417
Citat:
Ursprungligen postat av Jode Visa inlägg
Libidohighfive! kul att det hänt nått på den fronten iaf. Tycker du det är psykiskt jobbigt att äta då du inte kan träna som du vill? eller det bekommer dig inte.
Det tog sin tid med det löste sig! Nåja, till viss del iaf. Inte 100% än.
Lite grann, men jag har börjat avvänja mig kaloriräkningen och det känns bättre faktiskt. När man haft total kontroll så länge känns det som om man måste lära kroppen gå på känsla igen. Men det funkar jävligt bra bara efter någon vecka faktiskt! Faktum är att jag faktiskt går ner i vikt trots att jag bombar chipspåsar och glass varje dag och fortfarande ligger på 7% bf :/

Citat:
Ursprungligen postat av Niwah Visa inlägg
Bra tips! Kommer implementera den där redan idag.
Och grattis till libidon. Livet är ju lite mer än träningen och det blir ju lite roligare med ökad libido
Citat:
Ursprungligen postat av PatJack Visa inlägg
Säger som Niwah! Dessa skall föras in på schemat asap! Är galet stel så det där behövs!
Citat:
Ursprungligen postat av Ristretto Visa inlägg
Mina axlar behöver sånt där.
Prehab rotatorcuffträning är kung. Fattar att jag itne ägnat mig åt det mer innan. Har tränat rotatorcuff med lite tramsiga rotationsövningar under hela min tränignskarriär men det har tydligen inte räckt. Man måste verkligen lägga fokus på att träna upp skulderbladsstabiliserande muskler i samband med de som stabiliserar caput humeri. Känns fan som att jag snart kan doktorera i pullapartology!

Citat:
Ursprungligen postat av Exdiaq Visa inlägg
Också bra grejer: Mike Robertson - The Keys to Upper Body Injury Prevention and Strength
OffT: Utifall du ändrat mobilnummer. Date i Halmstad onsdag eftermiddag/kväll? Har förmodligen vägarna förbi då.
Haha! Jag hade den länken uppe när jag läste detta inlägget Jag vet inte om jag fick det från din fajsb00k eller din journal dock.
Edit: Nu när jag läser den inser jag att jag faktiskt läst den förrut också!

Rehabis
kv: 77.9 (-0.3)

Y-cuffs + batwing holds
2x10 (5iso)

Pullapartcomplex
1 runda

Chins
5
3

Bodyweight rows
10

Sidoplanka på knä med bilateral höftabduktion
1x8 (5iso)

Plankan på knä med latspread (för att få in h. skulderblad - vingskapula inkommandes)
2 set

Unilaterala hipthrusts
2x12 (5iso)

Frogpress
1x10

Armhävningar
20

Skulderbladspressar/sidoförflyttningar
5 typ

Kommentar: Da rehab goes on. Påbörjat serratus anterior träning också. Idag har jag brutal träningsvärk mellan skulderbladen och glut. medius!
__________________
Instagram: optiholm
Journal - En kronisk kaloriräknares krönika
Onlinecoaching - Body Comp Coaching Halmstad
Citat:
Ursprungligen postat av John Kiefer
Best Breakfast Ever - None.
RassK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-06, 08:44   #1625
RassK
Registered User
 
RassKs avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 6 417
Protein ris a lá malta:
Minikeso (250g)
Kokosmjölk (100g/ml)
Vassleproteinkoncentrat med smak av vanilj (½dl)
Kanel (1g)
Mandel (1st)

Den bästa kombinationen jag hittat hittills är:
++
Minikeso smakar bättre än fetkeso. Den är lite torrare och saltigare. Fullfet kokosmjölk med så högt kokosinnehåll (kokosextrakt >70%) som möjligt är oumbärligt. Lättkokosmjölk smakar vatten. VPK-märket kvittar väl mer eller mindre men whey-fx vanilj smakar mycket krämigare/grädde än andra sorters vassle. Kanel är valfritt, det kan bli för mycket. Mandel är opti. Man kan också tillsätta lite kokosflingor fast då blir det mindre risalamalta/risgrynsgröt och mer kokosgröt.

Näringsvärde:
  • 480kcal
  • 46 protein
  • 12 kolhydrat
  • 28 fett
Perfekt kombination av smak, kasein, vassle, MCT, mikronutrienter och glukoskontroll. Perfekt att bryta fastan med.
Speciellt om man kör LC på förmiddagen och HC på eftermiddagen. Det bästa är att man alltid hittar mandeln!


Dagens batch in teh making. Nån obskyrt thailändsk kokosmjölk med sjukt mkt kokossmak. Blev väl sådär.
__________________
Instagram: optiholm
Journal - En kronisk kaloriräknares krönika
Onlinecoaching - Body Comp Coaching Halmstad
Citat:
Ursprungligen postat av John Kiefer
Best Breakfast Ever - None.
RassK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-08, 20:49   #1626
Västkustarn
Registered User
 
Västkustarns avatar
 
Reg.datum: Mar 2012
Inlägg: 352
Gött, de där ska testas!

Har en fråga jag har funderat på som jag hoppas på att du kan hjälpa mig med..

Nykokt potatis har nästan 3 gånger så högt gi som kokt potatis som sedan har kylts ner och värmts upp igen. Varför är det så?
Västkustarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-09, 02:14   #1627
maqan
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 1 179
Citat:
Ursprungligen postat av RassK Visa inlägg
När man haft total kontroll så länge känns det som om man måste lära kroppen gå på känsla igen. Men det funkar jävligt bra bara efter någon vecka faktiskt!
Instämmer fullständigt, dock har jag en tendens att äta för lite/tappa i vikt när jag inte planerar mitt födointag.
maqan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-09, 09:43   #1628
PatJack
Registered User
 
PatJacks avatar
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Halmstad
Inlägg: 6 670
När jag körde min rehab period på ett år så fick jag också extrem träningsvärk mellan skulderblad och man "hittade" muskler man inte trodde existerade. Jag har faktiskt fortsatt göra de flesta av de rehab övningarna.

Det där receptet får ju testas!! =) Ang kost och att alltid ha koll på vad man äter.. har faktiskt haft funderingar att bara skita i vad jag äter och sluta läsa på allt och köra så i några månader.. man blir lite knäpp av allt planerande och läsande!
__________________
Min Träningsjournal!

Kolla in mig på Instagram!

Min YouTube kanal!
PatJack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-09, 13:02   #1629
RassK
Registered User
 
RassKs avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 6 417
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustarn Visa inlägg
Gött, de där ska testas!
Har en fråga jag har funderat på som jag hoppas på att du kan hjälpa mig med..
Nykokt potatis har nästan 3 gånger så högt gi som kokt potatis som sedan har kylts ner och värmts upp igen. Varför är det så?
Vid nedkylning sätter sig stärkelsen och bildar resistent stärkelse som inte kan tas upp av kroppen (en typ av kostfibrer). Speciellt resistent stärkelse från potatis är ofta omtalad som den "nyttigaste" typen av kostfiber då den föder kolera-bakterierna i slutet av tjocktarmen och har många positiva hälsofördelar. Man har till och med försökt odla fram potatisar med mer amylos eftersom mängden amylosen i potatissorten är direkt relaterad till mängden resistent stärkelse som bildas. Och nej, GI't höjs inte när man värmer upp det igen.

Citat:
Ursprungligen postat av maqan Visa inlägg
Instämmer fullständigt, dock har jag en tendens att äta för lite/tappa i vikt när jag inte planerar mitt födointag.
Samma här. Åtminstonde om jag äter normal/"nyttig" mat. Då droppar jag i vikt. Annars kan det slå andra hållet också om man äter godis/chips/choklad/glass (aka. binge eating).

Citat:
Ursprungligen postat av PatJack Visa inlägg
När jag körde min rehab period på ett år så fick jag också extrem träningsvärk mellan skulderblad och man "hittade" muskler man inte trodde existerade. Jag har faktiskt fortsatt göra de flesta av de rehab övningarna.

Det där receptet får ju testas!! =) Ang kost och att alltid ha koll på vad man äter.. har faktiskt haft funderingar att bara skita i vad jag äter och sluta läsa på allt och köra så i några månader.. man blir lite knäpp av allt planerande och läsande!
Det är en väldigt bra ide att fortsätta göra de övningarna. Du kanske borde följa något strikt schema istället för att räkna själv. Verkar som att du övertänker/analyserar och inte riktigt får till det. Snubblar på dina egna tankar så att säga. Försök följa ett enkelriktat kostschema som någon annan skrivit åt dig? Annars ska man ju ta paus ibland ifall man är rädd för att utveckla ätstörningar. Men jag tror inte du är mottaglig för ätstörningar eftersom du räknat så pass länge och inte märkt något patologiskt. Dessutom är du man.

Rehab
kv: 78.5

Pullaparts
4x25

Plankan på knä
3 set

Sidobrygga med höftabduktion
1x10 (5iso)

Prone hipextension
10x10sek per ben

Ligg. sidolyft plus utåtrotation
1x20 per ben

Reverse clam
1x10 (5iso)
1x20-25

Ligg. Sidolyft
20iso + 20iso

Plankan
2 set

Tåhävningar (på marken, pinsamt eller)
70
50

Kommentar: Pump i G. Medius, inte ofta man har det.
Likt ränderna i en tiger så sitter räfflorna alltid kvar i rassk.
Däremot har bröstet sjunkit ihop pga bristen på pressande och fettansamling kring bröstvårtan är uppenbar. Tråkigt men sånt är livet.
__________________
Instagram: optiholm
Journal - En kronisk kaloriräknares krönika
Onlinecoaching - Body Comp Coaching Halmstad
Citat:
Ursprungligen postat av John Kiefer
Best Breakfast Ever - None.
RassK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-10, 09:27   #1630
PatJack
Registered User
 
PatJacks avatar
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Halmstad
Inlägg: 6 670
Snygga räfflor på axeln där! Du om någon behöver ju inte oroa dig om du lägger på dig fett.. inte ens om du blir tjock som mig! Du har både kunskapen och viljan att deffa ner dig igen! =)

Jo du har rätt att jag övertänker runt kosten.. men sen är väl viljan sådär efter en kraftigt misslyckad deff (då jag först fastnade i vikt och sen blev sjuk). Jag vill ju bli deffad.. men får inte till det riktigt. Kan inte riktigt hitta min balans heller och kroppen verkar fan suga åt sig varenda lite kalori och lägga på magen. Kunde innan äta sinnessjukt mycket mer mat och även onyttig mat och ändå vara hyfsat viktstabil (1 år sen ca). Efter bulken gick jag ner i vikt på 3000 kcal.. nu med nästan samma vikt som då går jag upp på 2700kcal istället.

Det jag funderar på nu är att: 1. Köra nån väldigt lätt diet för mig.. aka stenhård med kost under vardagar och ätardagar på helg (med lite mer cardiopass då.. både för att jag gillar det samt hjälpa till att inte gå plus den veckan). 2. Skita i det totalt och bara satsa på att bygga muskler/styrka och nöta teknik och när fastnar i byggandet/viktjagandet igen så deffar jag... har ju inte växt direkt på flera år utan hållt mig runt samma mått på armar/bröst etc.
__________________
Min Träningsjournal!

Kolla in mig på Instagram!

Min YouTube kanal!
PatJack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-10, 20:27   #1631
Västkustarn
Registered User
 
Västkustarns avatar
 
Reg.datum: Mar 2012
Inlägg: 352
Tackar för svaret
Västkustarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-11, 12:16   #1632
Zizou
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Piteå
Inlägg: 4 357
Tittade in och läste att det blev 1 års rehab. Riktigt tråkigt att höra, men jag hoppas att den går bra för dig och att du lyckas med den galant!
Måste få säga att du har en grym fysik, riktigt imponerande.

Och nu fick du mig att behöva gå en omväg för att hitta den där glassen
__________________
Journal
Zizou är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-17, 11:20   #1633
Limpanz
Registered User
 
Limpanzs avatar
 
Reg.datum: May 2011
Ort: Vischan typ
Inlägg: 1 396
Hur går det rassken?
__________________
Tunnast på Kolozzeum
Limpanz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-17, 16:15   #1634
RassK
Registered User
 
RassKs avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 6 417
Citat:
Ursprungligen postat av PatJack Visa inlägg
Snygga räfflor på axeln där! Du om någon behöver ju inte oroa dig om du lägger på dig fett.. inte ens om du blir tjock som mig! Du har både kunskapen och viljan att deffa ner dig igen! =)

Jo du har rätt att jag övertänker runt kosten.. men sen är väl viljan sådär efter en kraftigt misslyckad deff (då jag först fastnade i vikt och sen blev sjuk). Jag vill ju bli deffad.. men får inte till det riktigt. Kan inte riktigt hitta min balans heller och kroppen verkar fan suga åt sig varenda lite kalori och lägga på magen. Kunde innan äta sinnessjukt mycket mer mat och även onyttig mat och ändå vara hyfsat viktstabil (1 år sen ca). Efter bulken gick jag ner i vikt på 3000 kcal.. nu med nästan samma vikt som då går jag upp på 2700kcal istället.

Det jag funderar på nu är att: 1. Köra nån väldigt lätt diet för mig.. aka stenhård med kost under vardagar och ätardagar på helg (med lite mer cardiopass då.. både för att jag gillar det samt hjälpa till att inte gå plus den veckan). 2. Skita i det totalt och bara satsa på att bygga muskler/styrka och nöta teknik och när fastnar i byggandet/viktjagandet igen så deffar jag... har ju inte växt direkt på flera år utan hållt mig runt samma mått på armar/bröst etc.
Svarade i din journal.

Citat:
Ursprungligen postat av Västkustarn Visa inlägg
Tackar för svaret
Np. Jag lär av att repetera!

Citat:
Ursprungligen postat av Zizou Visa inlägg
Tittade in och läste att det blev 1 års rehab. Riktigt tråkigt att höra, men jag hoppas att den går bra för dig och att du lyckas med den galant!
Måste få säga att du har en grym fysik, riktigt imponerande.
Och nu fick du mig att behöva gå en omväg för att hitta den där glassen
Jag tror jag kommer tillbaka starkare i slutändan. Jag har tagit till mig Alan Aragons citat: "No one’s physique ever fell apart as a result of a periodic week of rest. On the other hand, there are plenty of folks whose great physiques won’t last very long, due to bad shoulders, elbows, and knees." Dags att vila.

Citat:
Ursprungligen postat av Limpanz Visa inlägg
Hur går det rassken?
Åt helvete. Testar mest olika maträtter och lullar runt med nya klienter. 6 veckor utan styrketräning + utebliven kalorikontroll = platta muskler men ändå svullen "form" "Rehaben" går framåt dock, även om jag fortfarande har problem med smärta osv.

Märkte igår att rehabträningen gett mig dat dere muskelbuk på serratus anterior. Inte imponerande stor i förhållande till någon annan men större än den brukar vara iaf. Och till viss del latsen också för att jag lärt mig aktivera dem. Men det syns inte på bild

I brist på vettiga dagsformsbilder (vågar inte visa) så kan jag dela med mig av min nuvarande passion istället. Varierad kost.
Lax med rostad vitlök, tricolore pastaskruvar och lite romansalat. Plus ytterligare en växt som ville vara med på bild. Sjukt varierat (färgmässigt iaf)!

Tar denna perioden till att hitta på omväxlande bra måltidsalternativ till mina klienter så de slipper dieta på standarddieten kyckling/ris/broccoli plus omega-3 kapslar.
__________________
Instagram: optiholm
Journal - En kronisk kaloriräknares krönika
Onlinecoaching - Body Comp Coaching Halmstad
Citat:
Ursprungligen postat av John Kiefer
Best Breakfast Ever - None.
RassK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-25, 13:26   #1635
RassK
Registered User
 
RassKs avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 6 417


Ifall någon undrar vad jag sysslar med så har jag snöat in mig på ingefära (ginger) den senaste tiden. Försökt förtära större kvantiteter av ingefära i form av té, krydda och i matlagning. Om jag inte svarar inom den loppet av en vecka så har jag antagligen tagit en akut ingefäraöverdos på 2g/kg (1,2). Vad jag kommit på hittills så bidrar det till produktionen av galla & saliv (3), ökar tarmrörelserna (3), antiinflammatoriskt (genom att hämma IL-1 och IL-12 (3,4)), antibakteriellt (10), smärtstillande (hämmar COX-1 och COX-2 (5)), motverka prostatacancer (6), stimulerar termogenes och post-prandiell mättnad (7). Självklart innehåller det en massa såna dära tramsiga antioxidanter och skit. Med andra ord så förbättrar den matsmältningen och är allmänt bra för "hälsan" i rätt dos. Den största anledningen till att jag är intresserad av det förutom mag/tarm-aktivitet är att det visat sig höja testo (i råttor såklart (8,9), energiomsättning och post-prandiell mättnad.

Nog om det och vidare till det viktigt: Hur fan tillämpar man det?
Jo, man äter 2-4g/dag (enligt alla studier jag citerat) för att få någon av dessa effekter.

Provat:
1. Hackad färsk ingefära i matlagning - starkt
2. Hackad färsk ingefära i hett vatten - smakar för starkt
3. Ingefärapulver (malen) i hett vatten - smakar lava
4. Färdig ingefäradryck med 17g socker/påse - smakar eld
5. Färdig ingefäradryck med mjölk - acceptabelt
6. Blandtéer med ingefära - opti
7. Sweet/Sour-sås med extra ingefära - megaopti förutom alla kolhydrater

Rekommenderas: Alternativ 1, 6 och 7.
Terekommendationer som inte smakar som att svälja en phoenix:
+ gärna tillsammans med ett extra grönt te med citrussmak.

1. Ginger Action and Uses. Ginger Extract. Gingerols.
2. A 35-day gavage safety assessment of ginger in rats.
3. A Review of 12 Commonly Used Medicinal Herbs
4. Ginger extract inhibits LPS induced macrophage activation and function
5. Ginger (Zingiber officinale) reduces muscle pain caused by eccentric exercise.
6. Benefits of whole ginger extract in prostate cancer.
7. Ginger consumption enhances the thermic effect of food and promotes feelings of satiety without affecting metabolic and hormonal parameters in overweight men: A pilot study.
8. Evaluation of androgenic activity of Zingiber officinale and Pentadiplandra brazzeana in male rats.
9. The effects of Ginger on spermatogenesis and sperm parameters of rat
10. Antibacterial actvity and medicinal properties of ginger (zingiber officinale)

Nu måste ni tycka jag är dum i huvudet som använder så onödigt många referenser till en så meningslös text. Men jag övar mig inför att bli bashad av vetenskapligt insnöade glasögonormar i framtiden.
Snart kommer ett inlägg om kokos, mct, laurinsyra och hela den jävla delen av alternativ kost. Ja, jag har snöat in mig på det också. Jag är "koko" (och ginger för den delen - no pun intended).
__________________
Instagram: optiholm
Journal - En kronisk kaloriräknares krönika
Onlinecoaching - Body Comp Coaching Halmstad
Citat:
Ursprungligen postat av John Kiefer
Best Breakfast Ever - None.
RassK är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:11.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)