Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kosttillskott

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-05-03, 15:27   #1
rippedjack1
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 115
Leucine = mardrömmar + panikångest?

Hej.
Jag har varit ångestfri i drygt 3 år och tänkte inför min kommande 'bulk' testa Leucine från en svensk kosttillskott leverantör.

Tog 5g med whey efter mitt pass i förrgår och allt var frid och fröjd. Vaknar mitt i natten av grova mardrömmar och en stark ångest i hela kroppen tänkte att det kanske var tillfälligt.

Igår tog jag åter igen 5g Leucine tillsammans med whey efter träningen och allt var frid och fröjd.
Vaknar i natt igen av mardrömmar och panikångest i högsta hugg.

Nu börjar jag misstänka att Leucine spökar till det med mina signalsubstanser.

Ska prova skippa 5g leucine idag och se om natten blir lugn. Ingen som har haft liknande erfarenheter?
rippedjack1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-03, 16:44   #2
Prost
Registered User
 
Prosts avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Ort: Outer Haven
Inlägg: 674
Jag är inte säker, tycker mig ha upplevt en känsla av ångest av vassleprotein ibland. Tror det har att göra med det stora insulinpåslaget vilket kan leda till lågt blodsocker.

Finns även något som heter Leucine induced hypoglycemia.

Jag vill skriva detta innan alla hinner skriva att det enbart kan bero på inbillning och att du ska gå på terapi etc..
Prost är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-03, 17:02   #3
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
When blood levels of BCAAs are high, they “steal” tryptophan's place in the brain, lowering levels of serotonin, which can negatively impact mood.

Vill minnas att när sportdrycker med BCAA först introducerades på marknaden, och detta var någon gång på 80-90 talet, så fanns det teorier om att man kunde få hjärnskador eller bli psykiskt sjuk av det.
Den påstådda effekten då var att de motverkade ”mental trötthet”, de tillsattes alltså inte för någon muskeleffekt.

Att de påverkar hjärnan på ett eller annat sätt är väl fastslaget?
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-03, 17:05   #4
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Men sen är det väl även fastslaget att vassleprotein + leucin inte ger någon ytterligare effekt än enbart vassleprotein? Så leucinet kan du ju skippa ändå.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-03, 17:37   #5
Prost
Registered User
 
Prosts avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Ort: Outer Haven
Inlägg: 674
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Men sen är det väl även fastslaget att vassleprotein + leucin inte ger någon ytterligare effekt än enbart vassleprotein? Så leucinet kan du ju skippa ändå.
OM inte proteindosen skulle vara så låg att den inte innehåller tillräckligt med leucin i sig själv. Äter man t.ex bara säg 15 gram sojaprotein så är jag övertygad om att leucin eller en dos BCAA i det fallet skulle ha en positiv effekt just för att man kommer upp i "leucine treshold".
Prost är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-03, 17:47   #6
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Citat:
Ursprungligen postat av Prost Visa inlägg
OM inte proteindosen skulle vara så låg att den inte innehåller tillräckligt med leucin i sig själv. Äter man t.ex bara säg 15 gram sojaprotein så är jag övertygad om att leucin eller en dos BCAA i det fallet skulle ha en positiv effekt just för att man kommer upp i "leucine treshold".
Leucin, ja, men inte BCAA. Då blir det konkurrens om upptaget och ingenting händer.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-03, 17:54   #7
Prost
Registered User
 
Prosts avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Ort: Outer Haven
Inlägg: 674
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Leucin, ja, men inte BCAA. Då blir det konkurrens om upptaget och ingenting händer.
Har aldrig någonsin köpt BCAA själv men hur skulle det vara möjligt? Om EAA t.ex fungerar utmärkt så hur skulle BCAA inte göra det när man redan har de resterande aminosyrorna i blodet från sojaproteinet man ätit innan?

Du har ju EAA i blodet med båda uppläggen? Har själv köpt leucin och EAA men inte BCAA för jag är antingen intresserad bara av leucinet eller att få en snabb höjning av de essentiella aminosyrorna(om det nu ens gör något..).
Prost är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-03, 18:22   #8
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
https://academic.oup.com/ajcn/article/99/2/276/4571468
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-04, 12:53   #9
Prost
Registered User
 
Prosts avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Ort: Outer Haven
Inlägg: 674
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Intressant att BCAA var sämre än rent leucin, jag måste bara poängtera en gång till att jag aldrig varit för BCAA ens från början när det var hypat.

Anledningen till att jag nämnde just BCAA är bara för att det sägs att de har ingen nytta överhuvudtaget i något sammanhang alls. Jag är helt säker på att det har det i mitt exempel, t.ex om man endast äter 15g sojaprotein.

Dock så är kanske rent leucin bättre (detta använder jag ibland). I studien du länkade så hade ju ingen grupp en otillräcklig mängd leucin. Hade man jämfört en grupp med 15 gram soja protein och en annan med 15g +BCAA så är jag helt övertygad om att den senare gruppen skulle haft bättre resultat endast pga en extra boost av leucinet (som kanske hade varit bättre med ren leucin dock).

Skulle en vanlig svensson äta en måltid med för lite protein så vore det säkerligen lättare att få denne att inta en smaksatt god BCAA -dryck istället för leucin som smakar illa.

Finns förmodligen typ ingen smaksatt leucinprodukt för de kräsna människorna som kräver att allt ska smaka godis.. :-)
Prost är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-04, 16:10   #10
rippedjack1
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 115
Citat:
Ursprungligen postat av Prost Visa inlägg
Jag är inte säker, tycker mig ha upplevt en känsla av ångest av vassleprotein ibland. Tror det har att göra med det stora insulinpåslaget vilket kan leda till lågt blodsocker.

Finns även något som heter Leucine induced hypoglycemia.

Jag vill skriva detta innan alla hinner skriva att det enbart kan bero på inbillning och att du ska gå på terapi etc..
Tja, tack för input. Jag hade rätt mycket ångest för ett par år sedan men lyckades komma tillrätta hyfsat tillslut.
Det som har varit och fortfarande är avgörande är att jag dagligen äter d-vitamin, omega 3 tillskott, zink, b vitamin komplex. Om jag missar 1-2 dagar åker jag snabbt ner i "källaren" igen. Så jag tror definitivt att min hjärna redan har någon form av defekt som gör att upptaget av seratonin/dopamin osv är känsligt.
Makes perfect sense att jag egentligen fick tillbaka ångest symtomen så fort jag började peta i maskineriet.

Kan iallafall berätta att inatt fick jag äntligen sova normalt. Det är fortfarande lite skakigt i hjärnkontoret men jag känner att jag närmar mig status quo igen
Är helt övertygad om att det var Leucinet som rörde till det för mig.

Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
When blood levels of BCAAs are high, they “steal” tryptophan's place in the brain, lowering levels of serotonin, which can negatively impact mood.

Vill minnas att när sportdrycker med BCAA först introducerades på marknaden, och detta var någon gång på 80-90 talet, så fanns det teorier om att man kunde få hjärnskador eller bli psykiskt sjuk av det.
Den påstådda effekten då var att de motverkade ”mental trötthet”, de tillsattes alltså inte för någon muskeleffekt.

Att de påverkar hjärnan på ett eller annat sätt är väl fastslaget?
Exakt detta läste jag till mig också.
Läskigt men samtidigt intresserant för mig egen del då jag nu nånstans börjar ana vad jag alltid misstänkt att det är någon form av känslighet/defekt i banorna hos mig och att när jag drog i mig massa Leucine så blev de värre.

Citat:
Ursprungligen postat av Prost Visa inlägg
Intressant att BCAA var sämre än rent leucin, jag måste bara poängtera en gång till att jag aldrig varit för BCAA ens från början när det var hypat.

Anledningen till att jag nämnde just BCAA är bara för att det sägs att de har ingen nytta överhuvudtaget i något sammanhang alls. Jag är helt säker på att det har det i mitt exempel, t.ex om man endast äter 15g sojaprotein.

Dock så är kanske rent leucin bättre (detta använder jag ibland). I studien du länkade så hade ju ingen grupp en otillräcklig mängd leucin. Hade man jämfört en grupp med 15 gram soja protein och en annan med 15g +BCAA så är jag helt övertygad om att den senare gruppen skulle haft bättre resultat endast pga en extra boost av leucinet (som kanske hade varit bättre med ren leucin dock).

Skulle en vanlig svensson äta en måltid med för lite protein så vore det säkerligen lättare att få denne att inta en smaksatt god BCAA -dryck istället för leucin som smakar illa.

Finns förmodligen typ ingen smaksatt leucinprodukt för de kräsna människorna som kräver att allt ska smaka godis.. :-)
Leucine kan vara det absolut vidrigaste tillskott jag någonsin smakat :/
rippedjack1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-04, 16:28   #11
Prost
Registered User
 
Prosts avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Ort: Outer Haven
Inlägg: 674
Citat:
Ursprungligen postat av rippedjack1 Visa inlägg
Leucine kan vara det absolut vidrigaste tillskott jag någonsin smakat :/
Man vänjer sig, jämför man det med HMB så är det nästan gott... :-P OM man vill optimera smaken så tycker jag personligen att leucin blandat i protein med chokladsmak fungerar bäst, känns nästan som att smaken förändras från choklad > mörk choklad.

Ska man försöka förklara hur HMB smakar så har jag alltid tänkt att det borde smaka ungefär som att ta en glasburk som stått ute i regnet full med cigarrettfimpar och dricka upp det. Har aldrig rökt med jag inbillar mig att det skulle smaka så hehe. ;-/
Prost är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-05, 05:13   #12
Kaalle
Registered User
 
Kaalles avatar
 
Reg.datum: Nov 2013
Inlägg: 242
Lönt att boosta en kasein/vassle drink med leucin? Om några sådana drinkar är det enda man får i sig dvs.

Sen angående smak och HMB osv, man ska inte smaka på sånt som är äckligt, håll för näsan och svep, sen skölj munnen med mjölk eller dylikt.
Kaalle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-05, 05:30   #13
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Det ger inget extra om proteinet i sig ger 3 gram leucin eller mer.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)