Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-09-08, 08:04   #2086
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 711
Frågar här; Varför böjer man saker uppe vid hakan? Är man starkast där?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2021-09-08, 08:12   #2087
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 074
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Frågar här; Varför böjer man saker uppe vid hakan? Är man starkast där?
Det finns olika stilar att böja stål. Det är en av stilarna, av dom stilarna där man inte får använda bena eller kroppen så är det den stilen man kan böja hårdast stål.

Vill du kolla hur övriga stilar ser ut kan du kolla här:
https://www.horrido-bending.com/style-certs
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-09-08, 12:09   #2088
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 074
Benk
20x15
50x5
70x5
90x5
100x8 amrap
100x6
100x5

stångrodd
några på 50 och några på 60

biceps
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-09-13, 12:16   #2089
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 074
Bänk:
20x10
50x5
80x5
100x2
110x2
120x2 @9.5
100x8 @9.5

Böj:
20x5
70x5
110x3
130x5
160x2
170x2 @8


Viktvanan i böj är tillbaka.
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-09-15, 12:09   #2090
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 074
Marklyft
70x5
120x5
160x3
180x3
200x3x3 @8?

triceps pushdowns
TRYKK ÅT SIDA satan va inflammationen i höger armbåge gillade det. Not.
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-09-23, 08:08   #2091
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 074
Certifierade på Horridos 10.9 bult igår!

Är top 7 på deras officiella lista med den stilen under hakan, där är vi 4 som böjt samma längd, 2 som böjt den kortare och en som böjt nästa svårighetsgrad. Detta är min första "Elite" rankade bend. Den gör mig också till professionell stålböjare eftersom de som klarar böja denna bult inom ramen för certifikation får 500:-

__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-11, 12:02   #2092
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 074
Okej, tänker tävla mit 1x0 om först till 90 oavsett om han accepterar utmaningen eller inte

Jag har inte tränat militärpress sedan jag slutade med stronglifts 2017 bara sporadiska pressar när jag känt för det.

rörlighetsträning för axlarna
Militärpress
20x5
20x5
40x1
50x1
60x1
65x1
70x1 @8.5-9
62.5x3x3

benpress
benspark
ryggresningar
tjejbenövningarna när man drar särar på benen + drar ihop benen (har en höft som är lite tjurig sedan en skada för något år sedan+ borde kunna gynna braced bending.

Positivt överraskad av militärpressen, trodde inte 70 skulle gå så lätt.

__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-11, 13:57   #2093
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 060
Ser ännu lättare ut än RPE8.5! Sen kanske du är som mig - att mina förstareppare i militärpressen alltid suger. Kommer fel för det är första reppen. Hittar rätt nästkommande reps. Så jag är bra på reppa.

Jag antar utmaningen, lätt!

Jag tänkte skita i mitt militärpresspass idag, för spela bänkpress istället - nu blir det nog militärpress ändå!

Kolla "Brian Alsruhe" på youtube. Sök på "overhead press" på hans kanal. Har många och bra videos på ämnet.

Det som gav mig mycket var att ta all luft och hålla andan, innan avrack. Alltså göra hela pressen på ett andetag. Från avrack till pressen är klar och stången är på väg ned/nere.
Sen ett bra tips är att inte stressa när klivit bak och ska pressa. Bättre spänna skinkorna och vänta till 100% stabil. Det gäller iofs i alla lyft (låta stången stabiliseras i knäböjen [t.ex.] när tar buktryck, innan går ner).

Detta är ditt max? 85 kg? 6 maj 2018. https://www.youtube.com/watch?v=aWV1LIy00cM - vad väger du i detta klippet? Du ser fläskig ut gentemot dagspressen! Haha vilken gettoklovning också, massa småvikter, avskyr klova så jag.

Vad är bästa reps-pers? Mina är 60 x 10 @10 och 70 x 6 @9


Haha vad coolt att skriva med stor text

Citat:
Ursprungligen postat av Lennix Visa inlägg
Okej, tänker tävla mit 1x0 om först till 90 oavsett om han accepterar utmaningen eller inte

Jag har inte tränat militärpress sedan jag slutade med stronglifts 2017 bara sporadiska pressar när jag känt för det.

rörlighetsträning för axlarna
Militärpress
20x5
20x5
40x1
50x1
60x1
65x1
70x1 @8.5-9
62.5x3x3

benpress
benspark
ryggresningar
tjejbenövningarna när man drar särar på benen + drar ihop benen (har en höft som är lite tjurig sedan en skada för något år sedan+ borde kunna gynna braced bending.

Positivt överraskad av militärpressen, trodde inte 70 skulle gå så lätt.


Senast redigerad av 1x0 den 2021-10-11 klockan 14:02.
1x0 är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2021-10-12, 07:51   #2094
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 074
Citat:
Ursprungligen postat av 1x0 Visa inlägg
Ser ännu lättare ut än RPE8.5! Sen kanske du är som mig - att mina förstareppare i militärpressen alltid suger. Kommer fel för det är första reppen. Hittar rätt nästkommande reps. Så jag är bra på reppa.

Jag antar utmaningen, lätt!
Jag vill tro lättare, kanske hade 75 och 77.5 gått också, men tar det lugnt. Högg till rejält i insida armbåge på 70kg ändå xD (armbrytningsinflammation)

Jag tänkte skita i mitt militärpresspass idag, för spela bänkpress istället - nu blir det nog militärpress ändå!

Kolla "Brian Alsruhe" på youtube. Sök på "overhead press" på hans kanal. Har många och bra videos på ämnet.

Det som gav mig mycket var att ta all luft och hålla andan, innan avrack. Alltså göra hela pressen på ett andetag. Från avrack till pressen är klar och stången är på väg ned/nere.
Sen ett bra tips är att inte stressa när klivit bak och ska pressa. Bättre spänna skinkorna och vänta till 100% stabil. Det gäller iofs i alla lyft (låta stången stabiliseras i knäböjen [t.ex.] när tar buktryck, innan går ner).

Detta är ditt max? 85 kg? 6 maj 2018. https://www.youtube.com/watch?v=aWV1LIy00cM - vad väger du i detta klippet? Du ser fläskig ut gentemot dagspressen! Haha vilken gettoklovning också, massa småvikter, avskyr klova så jag.

Vad är bästa reps-pers? Mina är 60 x 10 @10 och 70 x 6 @9


Haha vad coolt att skriva med stor text


Kul! Jag får jaga ordentligt nu när du är stabil på 85kg i militärpress

Tack för tipsen! Ska kolla på det.

Japp 85kg är mitt PB, jag tränade egentligen inte militärpress där utan maxade 2 eller 3 pass i rad. Vägde 124-125 och nu ca 119. Vägde 113 för typ 5 veckor sedan men gick upp lite för att klara ett bendingmål och det spårar ju alltid ut då xD

60x10 är repsPB det var du som eldade på mig den gången också, har bara gjort 70x3 som bäst.

Jag har aldrig tränat militärpress och jag har alltid sagt att min press suger pga grundat det på bänkpress-förmåga vilket jag inte har..
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT

Senast redigerad av Lennix den 2021-10-12 klockan 07:55.
Lennix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-12, 12:09   #2095
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 060
Citat:
Ursprungligen postat av Lennix Visa inlägg
Kul! Jag får jaga ordentligt nu när du är stabil på 85kg i militärpress

Tack för tipsen! Ska kolla på det.

Japp 85kg är mitt PB, jag tränade egentligen inte militärpress där utan maxade 2 eller 3 pass i rad. Vägde 124-125 och nu ca 119. Vägde 113 för typ 5 veckor sedan men gick upp lite för att klara ett bendingmål och det spårar ju alltid ut då xD

60x10 är repsPB det var du som eldade på mig den gången också, har bara gjort 70x3 som bäst.

Jag har aldrig tränat militärpress och jag har alltid sagt att min press suger pga grundat det på bänkpress-förmåga vilket jag inte har..
Köp ett par storlek S SBD-knävärmare och använd som armbågsvärmare! Då kommer du ta mig.

Vad har du för storlek i dina SBD-knävärmare? XL? Jag har L.
Jag har ju SBD-armbågsvärmare (M). Men de är annan design än knävärmarna. De är inte designade för ge kilon/bottenrekyl. Strongmans har nog små knävärmare som armbågsvärmare till tävling.
Skulle dock gissa mina armbågsvärmare ger 1-2 kg i toppstyrka i MPn. Mer om jag har en tjock långärmad tröja och har värmarna över tröjan.

En utrustningsgrej till. Har märkt att pressa över huvudet med linne hjälper. Över en t-shirt. Ärmarna är ju i vägen och "skaver" lite. Speciellt om tajt t-shirt.


Om spänner skinkorna i rätt läge, tajmning, precis innan börjar pressen, så dippar stången ned lite för sedan upp - så det blir en rekyl/studs. Tycker att få bra skjuts från bröstet/halsen är viktigt. Då accelererar förbi sticking-point (mest sannolikt där under- och överarmar är 90 grader eller så).

Greppbred är en liten detalj (om inte kör megabrett eller supersmalt då), men när tittar ditt gårdagsklipp tror jag du kan gynnas av pyttelite bredare grepp. Ett finger bredare kanske. Dina underarmar är rätt mycket inåt istället bilda ett hus. Pratar alltså om "stacked joints". Dock är stacked joints ingen självklarhet att det är fördelaktigt/bäst.
Känns som det blir snällare för armbågarna med om breddar lite.


Senast redigerad av 1x0 den 2021-10-12 klockan 12:12.
1x0 är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2021-10-13, 12:15   #2096
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 074
Militärpress
20x8
40x3
50x1
60x1
65x1
70x1 @9
62.5x3x3 @8


stångrodd
50x10
50x10
70x10x3

Baktryck
Tricepspushdowns

Vänster axel lite skavig. Lite sliten i axlarna pga ovana så 70kg var tyngre detta passet än förra.
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-18, 11:56   #2097
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 074
Post

Militärpress
20x5
40x3
50x1
60x1
70x1
75x1 @9
67.5x3 @8
67.5x3
66.5x3 @9

Lutande hantelpress
12.5x10
22x8x3

Baktryck + sida med gummi

Fick gardin på toppsingeln men lyckades vakna och fånga den 😁
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-19, 12:09   #2098
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 074
militärpress
20x8
40x3
50x1
60x1
70x1
77.5x1 @9.5
70x3 @8
70x3
70x3 @9

Hammercurls

70 kändes så lätt idag så gick för 77.5kg, trodde jag var klen men var nog bara viktvana som saknades eftersom 70x3x3 var så lätt.
Provade köra SBD värmarna på armarna idag, har XL det fungerade fint. Nöp åt så jag har spräckta blodkärl i vänster arm så lite skjuts fick man av det.

__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-19, 13:42   #2099
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 060
Citat:
Ursprungligen postat av Lennix Visa inlägg
militärpress
20x8
40x3
50x1
60x1
70x1
77.5x1 @9.5
70x3 @8
70x3
70x3 @9

Hammercurls

70 kändes så lätt idag så gick för 77.5kg, trodde jag var klen men var nog bara viktvana som saknades eftersom 70x3x3 var så lätt.
Provade köra SBD värmarna på armarna idag, har XL det fungerade fint. Nöp åt så jag har spräckta blodkärl i vänster arm så lite skjuts fick man av det.

Du spelar militärpress två dagar på raken? Är du en sådan högfrekvensare?

Den där trean på 70 ser ut som du har galet mycket styrka men inte kopplar på allt. För du inte behöver det. Svårförklarat hur jag menar. Ser så jävla strikt ut och samtidigt lätt.
Ser nästan ut som första-reppen har lägst hastighet också.

Kör du hammercurls för armbågshälsa?
1x0 är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2021-10-19, 14:17   #2100
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 074
Citat:
Ursprungligen postat av 1x0 Visa inlägg
Du spelar militärpress två dagar på raken? Är du en sådan högfrekvensare?

Den där trean på 70 ser ut som du har galet mycket styrka men inte kopplar på allt. För du inte behöver det. Svårförklarat hur jag menar. Ser så jävla strikt ut och samtidigt lätt.
Ser nästan ut som första-reppen har lägst hastighet också.

Kör du hammercurls för armbågshälsa?
Det är ju bara @9 så då kan man spela på! Singeln på 77.5 var darrig, detta är också mitt 4e? Militärpress pass så har mycket outnyttjat eftersom jag inte kört det. Jag har heller inte bänkpressat med någon ordning på något år så pressmuskulaturen får vakna lite. Har mycket bättre rörlighet nu än förr vilket gör att jag känner hur mycket stöd jag får från bröstrygg, skulderblad och till och med traps så hoppas kunda få upp militärpressen snabbt

LOL nu när jag la upp dagens topsingel på 77.5kg för att visa dig, så kollade jag vikterna. Var visst 82.5kg..

Hammercurlsen är första gången jag kör, det är för armbrytningens skull


__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)