Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-03-10, 09:52   #16
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 223
Potatis är en bra källa för näring och har ett lågt energi-/kolhydratinnehåll i relation till näringsinnehållet.
http://www.miljomat.se/livs.aspx?livsmedelid=M3552
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-10, 09:55   #17
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Enda anledningen att det är en "bra" näringskälla är att folk äter så förbålt mycket av den, inte för att det är särskilt näringsrikt... (vilket väl är t.ex. SLVs åsikt också)
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-10, 10:05   #18
Guddi
Registered User
 
Guddis avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 3 429
Citat:
Ursprungligen postat av Snorkelfarsan Visa inlägg
Hur ställer man sig till det som Colting säger? Visst behöver man inte raffinerade kolhydrater eller raffinerad mat överhuvudtaget, och människor är ju uthålliga så vi kan ju vara igång länge på våra fettdepåer.
Men han är ju knappast näringsfysiolog även om han är en extremt duktig atlet, så det lär ju finnas brister i hans argumentation?

Vad säger ni andra som är riktigt insatta?
Den länken har varit uppe innan. Här är mitt svar då.

Han gör hur många påståenden som helst som han inte kan underbygga med några som helst bevis.

Hans egna berättelse om hur han inte presterade bra när han va yngre säger ingenting. Hur många unga finns det i eliten i de långa uthållighetssporterna? Det är regel mer än undantag att man börjar prestera på toppnivå först när man närmar sig/kommer över 30 års strecket. Colting börja prestera som bäst när efter han fyllt 28, hans karriär har med andra ord varit precis som de flesta andra uthållighetsidrottare och det finns inget som pekar på att det skulle vara kosten som gjort att han nått toppen (även om han själv tror det).

Den sena förbättringen ses som mest vid löpning och det hade varit kul att se olika splittider för Colting i de olika delarna och se om han förbättrat sig lika mycket i alla tre eller om det främst är löpningen där tiderna blivit bättre. Någon som har tillgång till denna information?

I övrigt så är Coltings kost när han tävlar ganska intressant. Följande är från när han skulle genomföra en svensk klassiker inom 24 timmar.

# 8 flaskor Vitargo (750ml)
# 6 flaskor cola
# 5 Red Bull
# 1 liter vatten
# 7 powergel
# 1 apelsin
# 4 muggar blåbärssoppa
# 1 kopp kaffe
# 2 portioner rispudding med marsansås
# 2 stora proteinkakor
# 1 proteinshake/ Vitargos Gainer´s Gold
# 1.5 påsar Ahlgrens bilar
# 1 liten bit drömrulltårta
# 1 stor Snicker

Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Effektivare utnyttjande av fett vilket gör att sockret blir den extra kick vid högre belastning, istället för att börja användas vid lägre belastning? Slippa mjölksyra i onödan, osv. Ju mindre kolhydrater du äter (och därmed mer fett), desto bättre blir kroppen på det.
Finns väldigt lite som stödjer den teorin för närvarande, eller inte själva teorin men att det skulle stödja prestationen. Du kommenterade själv i en tråd om just detta för bara några veckor sen så du är väl medveten om detta.

Det mest intressanta inlägget av William, http://www.kolozzeum.com/forum/showp...7&postcount=54

Hela tråden, http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=125085
__________________
Besök gärna min sida Träningslära.se
Guddi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-10, 10:06   #19
Pepz
Uggla
 
Pepzs avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 12 066
Citat:
Ursprungligen postat av Kischen Visa inlägg
Det är ju knappast troligt att potatis och ris står för ohälsan när folk dricker läsk och äter godis/chips/fika osv nästan varje dag.

Tycker att debatten blivit helt felriktad
håller med fullständigt.

Att en inaktiv kontorsarbetare kanske skulle "må" bättre av att dra ner på kolhydraterna är väl en sak.

Men jag skulle hellre öka dessa personers aktivitetsnivå. så om staten ska lägga pengar på folkhälsan så är det i mitt tycke bättre att göra det på aktivitetsfrämjande åtgärder än kostråd som endast ett fåtal följer. (tyvärr)
__________________
Don´t gör it
It´s not värt it
Pepz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-10, 10:08   #20
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 223
Citat:
Det mest intressanta inlägget av William, http://www.kolozzeum.com/forum/showp...7&postcount=54
Jag tycker inte att de studier som William lägger fram är representativa i den här tråden.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-10, 10:11   #21
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Men jag skulle hellre öka dessa personers aktivitetsnivå. så om staten ska lägga pengar på folkhälsan så är det i mitt tycke bättre att göra det på aktivitetsfrämjande åtgärder än kostråd som endast ett fåtal följer. (tyvärr)
Ja, skrota SNR.

(eller vaddå, menar du att bara vissa kostmodeller är dåliga och vissa andra är bra? vilken är i så fall bäst?)

Det är något som borde reflekteras över, något som faktiskt redan börjat i och med att SLV numera enbart ger råd till friska människor. Varför alls ha kostråd när folk ändå äter som de vill? Det kostar troligtvis bara massa pengar utan att ge något i retur. Alla "vet" ju hur man äter nyttigt...
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-10, 10:16   #22
Guddi
Registered User
 
Guddis avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 3 429
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Jag tycker inte att de studier som William lägger fram är representativa i den här tråden.
Varför? En motivering hade inte varit fel Anders.
__________________
Besök gärna min sida Träningslära.se
Guddi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-10, 10:18   #23
Tolkia
Moralistmoderator
 
Tolkias avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Lycksele
Inlägg: 15 502
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Ja, när elitidrottaren minskar träningsvolymen.
Med andra ord när elitidrottaren inte längre är elitidrottare?

Jag skulle vilja dra en parallell mellan Colting och Magnus Samuelsson, som ju diskuterades flitigt i Allmänt nyligen. Colting är sitt eget varumärke och är, som jag uppfattar det, mer intresserad av att få uppmärksamhet än av att diskutera ämnet som sådant. Ergo tjänar han mer på att skriva tonåringsprovokativa saker som får folk att titta till än på att ge sig in i en seriös (och för många tråkig) diskussion.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-10, 10:25   #24
Kischen
Äger Strikt!
 
Kischens avatar
 
Reg.datum: Jun 2007
Ort: I en villaförort på stockholms södersida
Inlägg: 3 782
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Enda anledningen att det är en "bra" näringskälla är att folk äter så förbålt mycket av den, inte för att det är särskilt näringsrikt... (vilket väl är t.ex. SLVs åsikt också)
Ok. Hur ser du på havregryn?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Så kroppens energireserver, under en dag, för någon på 80 kg med 15% kroppsfett är alltså bara lite knappt 160 kcal?
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Var har jag räknat fel?
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Kunde jag ersätta alla träningens effekter med ett piller, skulle jag, och sitta hemma och spela datorspel och äta paj i stället.
Kischen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-10, 10:38   #25
Pepz
Uggla
 
Pepzs avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 12 066
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Ja, skrota SNR.

(eller vaddå, menar du att bara vissa kostmodeller är dåliga och vissa andra är bra? vilken är i så fall bäst?)

Det är något som borde reflekteras över, något som faktiskt redan börjat i och med att SLV numera enbart ger råd till friska människor. Varför alls ha kostråd när folk ändå äter som de vill? Det kostar troligtvis bara massa pengar utan att ge något i retur. Alla "vet" ju hur man äter nyttigt...
Min poäng är att aktivitet är överlägset kostmetoder.
aktivitetsfrämjande åtgärder torde ge minst lika mycket om inte mer som att omvärdera SNR (även om det senare kanske behövs)
__________________
Don´t gör it
It´s not värt it
Pepz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-10, 10:40   #26
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Pepz Visa inlägg
Min poäng är att aktivitet är överlägset kostmetoder.
aktivitetsfrämjande åtgärder torde ge minst lika mycket om inte mer som att omvärdera SNR (även om det senare kanske behövs)
Det tar någon minut att få i dig några hundra extra kcal, men timmar att bränna det.

Träning gör gram; kost gör kg.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-10, 10:49   #27
Pepz
Uggla
 
Pepzs avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 12 066
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Det tar någon minut att få i dig några hundra extra kcal, men timmar att bränna det.

Träning gör gram; kost gör kg.
träning har en del andra fördelar.
Kosten följer som sagt inte gemene man.. men kan man få dem att röra på sig så minskar iaf risken för följdsjukdomarna även om de inte går ner i vikt.

Samhället ska inte sträva efter att banta folk utan att minska de negativa effekterna av folkets övervikt.
__________________
Don´t gör it
It´s not värt it
Pepz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-10, 10:56   #28
Guddi
Registered User
 
Guddis avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 3 429
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Det tar någon minut att få i dig några hundra extra kcal, men timmar att bränna det.

Träning gör gram; kost gör kg.
Med tanke på att folk i snitt går upp någonstans mellan 0,5-1,5kg varje år så är det en det bara några gram som går fel varje år.

Hälsoeffekterna från motion är dessutom så stora att de i stort motverkar de negativa effekterna från lite övervikt. Idag är det fysisk inaktivitet som är den största risken för hjärt och kärlsjukdomar så att lägga pengarna där är den smartaste investeringen.


Olika riskfaktorer, CRF står för cardiorespiratory fitness, dvs kondition. Titta också på risken med övervikt som du tog upp kontra dålig kondition som Pepz fokuserade på.


Hur olika mängder av fysisk aktivitet påverkar risken för hjärt och kärsjukdom vid olika BMI.

referens: Physical inactivity: the biggest public health problem of the 21st century, http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19136507
__________________
Besök gärna min sida Träningslära.se

Senast redigerad av Guddi den 2009-03-10 klockan 10:59.
Guddi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-10, 10:58   #29
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Pepz Visa inlägg
träning har en del andra fördelar.
Kosten följer som sagt inte gemene man.. men kan man få dem att röra på sig så minskar iaf risken för följdsjukdomarna även om de inte går ner i vikt.
Naturligtvis är det så. Jag hade för allt i världen inte slutat motionera!

Citat:
Samhället ska inte sträva efter att banta folk utan att minska de negativa effekterna av folkets övervikt.
Eller ännu bättre, komma åt anledningen till den?

Jag anser fortfarande att dagens kostråd som betonar en liten mängd fett och en stor mängd kolhydrater gör att folk ser på kaffebröd (vad är skillnaden på det och vanligt bröd, förresten?), apelsinjuice (läsk!) som nyttigt. Som för övrigt håller dig dessutom hungrig i lagom 3-timmarsintervaller (vice ordförande Dietistförbundet Anna Ottosson har slagit mynt av blodsocker/insulinmanipulationen i hennes bok "3-timmarsdieten")

Det visas i studie efter studie att det är just det som ökar risken för hjärt-kärlsjukdomar. Inte fullfet ost, riktigt smör i stekpannan, med mera.

Sure, det är tränande individer vi pratar om, som inte drabbas lika illa av att äta mycket kolhydrater. Men i ärlighetens namn, hur aktiva är de flesta som säger att de tränar? Även om du rör dig en timme om dagen är det ingenting jämfört mot den tid du är inaktiv -- och så är det nog för de allra flesta i dagens samhälle.

(nu har jag hamnar utanför trådens ämne)
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-10, 11:05   #30
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Guddi Visa inlägg
Hälsoeffekterna från motion är dessutom så stora att de i stort motverkar de negativa effekterna från lite övervikt. Idag är det fysisk inaktivitet som är den största risken för hjärt och kärlsjukdomar så att lägga pengarna där är den smartaste investeringen.
Ja, och idag får katter typ 2-diabetes.

Beror det på att de är ute och jagar för lite om nätterna?

Eller att deras mat numera innehåller mer kolhydrater än protein och fett?

(jag vet att katter inte är lika anpassade till socker som vi är, men jag hoppas att du kan dra parallellen)
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)